Na de studie naar Australie

dennis81

New Member
Hoi

Wij zijn 2 studenten van 23 en 21 jaar oud en wonen reeds 2 1/2 jaar samen, we willen na onze studie naar Australie om ons daar te vestigen.Zelf ben ik over een half jaar klaar en heb ik MBO niveau 4, (logistiek, management, vervoer) op zak, ik hoop dus ook nog min 12 maanden werkervaring in Nederland te halen, eigenlijk hoop ik aansluitend aan mijn huidige stage te kunnen blijven werken als scheepsagent/waterklerk (alles gaat volledig in het engels dus dat zit wel goed).

Mijn vriendin moet nog bijna 2 jaar (HBO management, ecenomie en recht ), en twijfelt of ze in Australie wil werken of leren, stel dat ze besluit te studeren wordt zij dan hoofdaanvrager en kan ik dan mee.

Maar we hebben geen idee waar te beginnen, maken we uberhaupt wel kans op een visum??
Ik hoor wel van familie in Australie (helaas een neef van mijn moeder dus geen directe familie) dat ze in Australie altijd op zoek zijn naar jonge mensen met diploma's die zich daar willen vestigen.

Mijn vraag is dus hoe pakken we dit aan en maken we een kans??

Hoi Dennis,

Leuk die plannen :).
Er zijn echt zo ontzettend veel manieren om het aan te pakken. Ik heb er geen passend antwoord op. Het ligt echt aan zoveel factoren.
Ikzelf studeer nu ook nog (PABO, een HBO-opleiding). Ik moet na dit jaar nog twee jaar.
Wij zijn op dit moment ook allerlei zaken af aan het wegen. O.a. of ik m'n studie hier zal afmaken en daarna "even" werkervaring op ga doen, of dat ik volgend jaar bijv. daar een jaartje ga studeren, of dat ik daar m'n studie ga voortzetten.
Alles heeft echt zo z'n voor- en nadelen. Dat zullen jullie echt zelf moeten uitzoeken. Jullie zullen zelf wel weten wat (voor jullie gevoel) het beste is.

Kijk eens op http://www.dimia.gov.au/ en spit dit forum eens grondig door via de "search-button". Natuurlijk zijn er geen kant en klare antwoorden te vinden, maar jullie zullen wel een idee krijgen waar je aan begint, wat de mogelijkheden zijn, etc.

Heel veel succes met jullie plannen :up:.

Gr. Mel :cool:

Bedankt voor je reactie, ik heb het berricht iets aangepast.
Zijn er misschien mensen die ongeveer in dezelfde sitatie
zitten en een goeie tip hebben waar te beginnen heb al 100 en websites gehad en het begin nu al te duizellen. (zijn nog niet eens officeel begonnen alleen maar aan het reearchen moet je nagaan.

Alvast bedankt

Groet

Dennis

Hoi Dennis,

de ling van DIMIA is in ieder geval een start, waarschijnlijk dat voor jullie skilled independent was is, dat staat in booklet 6.

Je kunt ook eerst een soort self assessment doen om te kijken voor welk visum je in aanmerking komt. De meeste emigratieburo's hebben deze service op de site (bijv. austimmigration, Buysse, TIG).

Als je weet wat voor een visum, het bijbehorende booklet downloaden van de DIMIA, en lezen maar.......dan wordt het vanzelf duidelijk.

En gebruik ook de search button op het forum, er zijn hier al zoveeeeeeel vragen gesteld, wellicht verhelderend voor jullie.......  :)

Gr. SAb

Dennis.....

Het is zeer goed mogelijk dat jouw beroep op de lijst staat....neem daarvoor de SOL-lijst bij de hand!
Echter geef je aan dat je pas over een half jaar klaar bent met je opleiding. Dan dient er nog een periode te komen waarbij je werkervaring opdoet. En dan praat je al snel over gemiddeld 4 jaar werkervaring (relevante)...
Qua leeftijd heb je nog tijd genoeg, dus je zou wellicht kunnen overwegen om er een jaar naartoe te gaan op een WHV visum...

Succes!

...Maluka....volgens mij moet je van de laatste 18 maanden 12 maanden relevante werkervaring hebben.

Als je nog jong genoeg bent, zoals dennis, krijgt hij meer punten voor leeftijd en heeft in principe de bonuspunten voor relevante werkervaring niet nodig voor de laatste 3 van de 4 jaar. Dit geldt echter alleen voor een 60 punten beroep. voor een 50 punten beroep moet je volgens mij zoals je aangaf wel 3 jaar relevante werkervaring hebben...

dus dennis, zoek eerst eens ff uit of je beroep op de SOL lijst staat en hoeveel punten het waard is...... :up:

Gr. SAb

Waarschijnlijk doelt Maluka op de eisen van de skills assessing authority en niet op de eisen van DIMIA.

:up:

Sabien, klopt wat je zegt, maar zoals AJ ook al aangeeft...de SAO (Skills Assessment Authority) vraagt ook nog weer de nodige werkervaring...zou ik het nl. zonder SAO kunnen, dan had ik nu met 5 jaar werkervaring in een 60 punten beroep al in Oz. kunnen zitten! (ik heb ook nog de maximale punten voor leeftijd, dus Dennis zal met 23 niet meer punten krijgen, dan ik straks met 29) Niets is minder waar...

Maar ik heb het nog even nagezocht in Booklet 6, komtie :)
De DIMIA hanteert de volgende regels:
Is je beroep 60 punten, dan moet je aantonen dat je van de laatste 18 maanden 12 maanden werkzaam bent geweest in een van de beroepen die op de SOL-lijst voorkomt.

Heb je een 50 punten beroep, dan moet je aantonen dat je 2 van de laatste 3 jaar werkzaam bent geweest in een van de beroepen die op de SOL-lijst voorkomt.

Maar, ik neem nu even als voorbeeld de ACS (SAO)
- Heb je een Bachelor's degree of hoger, dan moet je 4 jaar relevante werkervaring aantonen
- Heb je geen Bachelor's degree of lager, dan moet je 6 jaar relevante werkervaring aantonen
- Heb je uberhaupt geen IT-opleiding, dan moet je RPL doen, en dat kan wel oplopen tot het aantonen van 12 jaar relevante werkervaring + dat je dan nog veel meer moet uitleggen!

hoi maluka,

hoe zit het dan als je in Australie een bachelor haalt, duurt gemiddeld 3 jaar, en dus niet aan de 4 jaar kan voldoen, maar wel dus een australische qualifiactie hebt. Kan je dan wel in aanmerking komen voor een permanent visa?
Een de werkervaring moet dat dan full time zijn of part time (tijdens studie kan je maar 20 uur werken)of vrijwilligerswerk.

groetjes pascale

en wat als je na je bachelor geen werk kan vinden in die richting, dan zal je waarschijnlijk ook weer uit australie moeten. :cry:

Hoi,

staat ook in booklet 6: als je een australische studie hebt gedaan veranderen de eisen van werkervaring...

Maluka: inderdaad afhankelijk van de assessing authority. Voor mij was het bijvoorbeeld niet verplicht een aantal jaren werkervaring te hebben, moest alleen via een competentierapport aantonen dat ik de competenties heb van een ing.........

Dus studenten van het bericht: zoek eerst je beroep op de SOL, vervolgens welke assessing authority en zoek uit wat de eisen zijn voor het skill assessment...... :?

Gr. SAb

Back