Naar Australie met WAO?

Nicole U.

New Member
Na alle voors en tegens afgewogen te hebben wil ik gaan emigreren. Helaas ben ik sinds het ontstaan van mijn plannen van de ziektewet in de WAO beland. Ik ben afgekeurd voor mijn voormalige werk als directiesecretaresse. Ik kan en mag heel veel andere functies uitoefenen, denk bijvoorbeeld aan werken in de administratieve sector, zorg, hospitality, etc. Ik krijg nu de mogelijkheid om om te scholen en doe dit aan de hand van de beroepenlijst. Ik ben tweetalig dus daar verwacht ik ook geen problemen.
Gezien mijn leeftijd wil ik niet te lang wachten met emigreren (ik ben nu 45). Volgens mijn familie kan ik mijn WAO-uitkering meenemen en verhuizen omdat ik eerst bij hen ga wonen. Vandaar uit kan ik op zoek naar een nieuwe baan. Dit klinkt mij te eenvoudig in mijn oren. Graag jullie mening en advies :)
 
Mooie plannen. Ik denk dat je je WAO uitkering wel mee kan nemen, maar op welk visum wil je hier heen komen?
 
Welkom op het forum Nicole!
Ik heb geen idee hoe het met uitkeringen zit helaas. Maar zoals Janneke ook al vroeg; op welk visum wil je hierheen komen? En op basis waarvan ben je afgekeurd (als ik zo brutaal mag zijn)? Het is belangrijk om te weten dat je voor volgens mij alle permanente visa een medische keuring moet ondergaan. Als Australië denkt dat je hun sociale stelsel teveel gaat kosten, krijg je geen visum.

En al een stad in gedachten? :-D
 
Dank je Janneke en Gwen voor jullie snelle reactie ;-)
Mijn uitkering mag ik meenemen maar het "enige" dat ik moet regelen is een visum. Ik ben nu aan het uitzoeken voor welk visum ik in aanmerking kom (wacht nog op een reactie van het bureau). Mijn nicht zoekt hetzelfde uit in Australië. Mijn neven en nichten wonen in Perth, mijn oudste nicht is in Nederland geboren en de andere vier in Perth.
Ik heb Bipolair en ben afgekeurd op het werken met veelvuldige deadlines (zoals in mijn oude vak). Voor alle andere banen kom ik dus gelukkig wel in aanmerking. Volgens mij kan ik dus kiezen of ik met een werkvisum wil gaan of met mijn WAO-uitkering. De medische keuring is geen probleem omdat ik prima functioneer met medicatie en dat ook schriftelijk kan overleggen( zoals gevraagd gaat worden met de keuring).
Ik weet niet zo goed wat wijsheid is. Mijn familie denkt gewoon regelen dat ik naar Perth ga en vandaar uit weer gaan werken. Zij willen ook garant staan voor mij.
 
Ik ben geen expert, maar logischerwijs denk ik dat je beter met uitkering en al kunt gaan.
Want als je op een skilled wilt gaan, welke skill ga je dan opvoeren? Die skill zal ook weer beoordeeld worden.

Maar goed, het beste kun je natuurlijk eerst een paar opties op de site uitproberen www.immi.gov.au
(Deze site geniet grote populariteit onder ons...)
 
Welkom op het forum Nicole!
Ik heb geen idee hoe het met uitkeringen zit helaas. Maar zoals Janneke ook al vroeg; op welk visum wil je hierheen komen? En op basis waarvan ben je afgekeurd (als ik zo brutaal mag zijn)? Het is belangrijk om te weten dat je voor volgens mij alle permanente visa een medische keuring moet ondergaan. Als Australië denkt dat je hun sociale stelsel teveel gaat kosten, krijg je geen visum.

En al een stad in gedachten? :-D
Niet alleen voor permanente visa hoef je een medische keuring te ondergaan. Ook voor een 457 (ons geval).
 
Welkom! Volgens mij kan alleen familie in de 1e lijn je sponsoren/garant staan. Neven en nichten horen daar dus helaas niet bij. Bovendien klinkt jouw medische verhaal als een flinke horde. Maar je bureau zal je ongetwijfeld kunnen vertellen of je op de 1 of andere manier in aanmerking komt voor een visum. Succes!
 
Als belg zijnde weet ik niet goed wat een WAO uitkering is, maar ik heb nog nooit gehoord dat je op basis van een uitkering Australie binnen mag??
Je hebt altijd een visum nodig, dat kan een skilled visum zijn of een employer sponsored. Ofwel gesponsored door familie, maar dat is enkel mogelijk met familie in eerste graad (ouders, kinderen, broer/zus).
 
Als belg zijnde weet ik niet goed wat een WAO uitkering is, maar ik heb nog nooit gehoord dat je op basis van een uitkering Australie binnen mag??
Je hebt altijd een visum nodig, dat kan een skilled visum zijn of een employer sponsored. Ofwel gesponsored door familie, maar dat is enkel mogelijk met familie in eerste graad (ouders, kinderen, broer/zus).
WAO = Wet Arbeids Ongeschikt. Dus een uitkering als je je beroep niet meer kunt uitoefenen. Het lijkt mij ook een beetje onwaarschijnlijk dat je op basis van een uitkering een visum krijgt. Maar ik ben niet zo thuis in de visa en ik ben benieuwd wat het advies van het bureau is.
 
Ik heb eens een beetje rondgezocht en op basis van wat ik vond vraag ik mij af of je die AOW wel mee kan nemen naar Oz. Er is een verdrag met Australie, maar voor werkloosheid en ziekte is er niets geregeld. Weet dus niet waar de AOW nu zit. Heb je eea bevestigd gekregen van de instantie?
 
  • Like
Reactions: M5
AOW en WAO zijn volgens mij twee verschillende dingen.
De AOW is je ouderdomspensioen.
Wel verwarrend...
 
Ik heb eens een beetje rondgezocht en op basis van wat ik vond vraag ik mij af of je die AOW wel mee kan nemen naar Oz. Er is een verdrag met Australie, maar voor werkloosheid en ziekte is er niets geregeld. Weet dus niet waar de AOW nu zit. Heb je eea bevestigd gekregen van de instantie?
Australie komt in aanmerking, een van de weinige landen vanuit Nederland
 
Ik heb dit "toevallig" al eens uitgezocht... Of je je WAO kunt behouden in Oz hangt af van het type WAO uitkering dat je hebt (er zitten heel veel variabelen in deze uitkering, denk aan leeftijd, hoe lang je de uitkering al hebt, afkeuringspercentage etc), wanneer je belt naar de uitkeringsinstantie kunnen ze aan de hand van je bsn direct zeggen of je in aanmerking komt of niet.

Maar zelfs als je hem mee mag nemen heb je een visum nodig voor Australie. Als je mee gaat op het visum van je partner is dat geen probleem (tenzij je misschien in de medicals een te groot risico op medische zorg hebt, dat weet ik niet), maar voor een skilled visa moet je full time beschikbaar zijn voor het beroep waar je voor opgeleid bent en werkervaring in hebt. Dus als je je nu laat omscholen naar een beroep dat je nu nog niet doet, dan moet je eerst die opleiding voltooien en daarna gaat pas je werkervaring tellen. Dan ben je dus jaren verder en moet je nog maar afwachten of dat dat beroep dan nog steeds gevraagd wordt.
 
Back
Top