naar oz als skilled migrant, student of .....

Henk J

New Member
Hoi Allemaal,

Ik ben eind juni teruggekomen van een working holiday in Australie. Een ding is me wel duidelijk geworden. NL sucks, OZ rocks!! Al zal er natuurlijk een aardig verschil zijn tussen backpacken en wonen en leven in Australie.
Toch wil ik weg uit Nederland.  Het is te vol en de cultuur van dat gezeur over geld hangt me de keel uit.

Maar nu hoe en wat te doen? Ik kan proberen als skilled migrant daar naar toe te gaan, maar dan moet je van tevoren al een baan hebben, wil je een visa krijgen (corrigeer me als ik foute dingen zeg). En dit is meteen ook definitief. Hoe het dan met nationaliteit in Nederland en de zaakjes hier zit weet ik eigenlijk niet.

Ik heb ook gekeken naar een sponsored tijdelijke werkvisa, maar ook dan moet je van te voren een werkgever hebben en de kans is groot dat je dan ergens in de midle of nowhere zit voor twee jaar of in de outback.

Ook zit ik er over na te denken om te gaan studeren in Australie. Ik heb journalistiek gedaan en mijn bachelor al binnen. Een master kan er dan nog wel mooi bij en je bent voor 1.5 jaar in OZ.  Alleen de kosten worden geloof ik wat lastig. 

En dan de steden/plaatsen. In Perth zit een studie die (zoals het nu lijkt) perfect aansluit bij wat ik wil. Alleen Perth vond ik nou niet zo bruisend. Brisbane en Cairns is ook niet echt wat. Darwin ben ik niet geweest. Melbourne en Sydney lijken mij het leukst. Al moet ik wel weer zeggen dat ik graag van de ruimte en natuur hou.

Jullie snappen het al, veel mogelijkheden, moeilijk te kiezen. Later (als ik groot ben) wil ik dus als journalist aan de slag bij magazines kranten en bedrijven (pr &voorlichting & websites). Maar ik weet niet hoe lastig het is om in dit vakgebied aan de slag te komen.

Graag hoor ik van iedereen die maar iets weet of jullie nog handige tips/suggesties hebben. Maakt niet uit of het over de plaatsen, banen , studie, of iets anders gaat. Alle informatie is welkom!!!!

Met vriendelijke groet,

Henk-Jan

[quote author=Henk J link=topic=2527.msg27155#msg27155 date=1126278320]

Maar nu hoe en wat te doen? Ik kan proberen als skilled migrant daar naar toe te gaan, maar dan moet je van tevoren al een baan hebben, wil je een visa krijgen (corrigeer me als ik foute dingen zeg). En dit is meteen ook definitief. Hoe het dan met nationaliteit in Nederland en de zaakjes hier zit weet ik eigenlijk niet.

Ik heb ook gekeken naar een sponsored tijdelijke werkvisa, maar ook dan moet je van te voren een werkgever hebben en de kans is groot dat je dan ergens in de midle of nowhere zit voor twee jaar of in de outback.

[/quote]

........niet te snel....!

skilled migrant: dan moet je een beroep en werkervaring hebben wat op de SOL lijst staat, zie www.immi.gov.au, je moet in ieder geval de laatste 12 van de 18 maanden in een beroep van die lijst hebben gewerkt. Je hoeft dus op het moment van aanvragen geen baan te hebben, wel voldoen aan de werkervaring. Dit is een permanent visum, je blijft gewoon nederlander en je kunt altijd terug (wat is definitief)

Sponored: je bedoelt denk ik een sponsorship via een werkgever in australie: je krijgr dan een visum op basis van je werkgever en is dan ook werkgever gebonden. Dus niet zo makkelijk en minder vrijheid mocht je in die 4 jaar van baan willen veranderen, dan moet je weer opnieuw een visum-sponsorship aanvragen. Dat hoeft helemaal niet in de outback te zijn! Gewoon sydney of weet ik wat. Misschien dat je in de war bent met een ander soort visum waar bij je inderdaad niet in een metropool mag wonen en werken/

Begin eens te lezen in booklet 6, ook weer te vinden in bovenstaande link, en gebruik de search van dit forum eens en kijk onder het kopje skilled visa bijvoorbeeld.

Succes met alles en welkom op het forum...!

Gr. SAb

Hoi  Sabien,

Ik heb booklet 6 al doorgenomen. Er zijn even uit mijn hoofd drie verschillende vormen van een sponsorhip (dus via werkgever), waarvan een in regionale gebieden. De andere kan idd in mijn vakgebied, is tijdelijk en ik zit er aan vast ja. En dat komt niet uit booklet 6 trouwens, maar uit booklet 5.

Wat betreft de werkervaring voor de skiled migrant. Ik werk al sinds 2001 voor een regionale krant als freelance journalist. Dus in jaren heb ik de werkervaring, maar het is niet fulltime. Hopelijk lukt het daarmee, want een baan fulltime in Nederland kan je vergeten. En daar heb ik momenteel ook geen zin in.
Alleen het idee al met 300 anderen bedelen voor een baantje wat niet eens de moeite waard is. Gekkenwerk. Nee, ik heb geen zin om tussen dat slachtvee te staan.

En wat is jouw verhaal als ik vragen mag? Ben je bezig naar Oz te gaan of zit je er al? En hoe gaat het?

Groet,

Henk

Hoi Henk,

booklet 6 is inderdaad voor alle soorten skilled visa. Als je niet aan de eis kunt voldoen van een skilled independent, passmark 120, kun je eens kijken of je voor een SIR of STNI kunt gaan, deze passmark ligt resp op 100
(+10 krijg je cado = 110) of 70. Dan ben je dus niet gebonden aan een werkgever.....dat lijkt me meer een voor de hand liggende optie dan op een sponsorship...dat zou ik achter de hand houden als niets anders lukt..... :wink:

Benieuwd naar mijn verhaal of dat van anderen.....?  kijk eens in het onderwerp De laatste stand van zaken.....of austimeline hier op het forum......

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1929.msg26994#msg26994
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2511.msg26891#msg26891

Gr. Sab

Back