Nationaliteits Dilemma

ernieman

XPdite Sponsor
Ik zit met een klein dilemma omtrent mijn huidige nationaliteit.
Ik ben Nederlander, maar woon al zeer lange tijd in België (officieel pas vanaf 2002), maar heb nooit de moeite gedaan om me te laten naturaliseren omdat dat geen enkel voordeel (of nadeel) had.
Nu heb ik hier en daar gelezen dat je (als je geen permanent visum hebt, en wij gaan voor een 475 family sponsored) in Australië gebruik kunt maken van de CM (ziekenkas), maar je je daarvoor moet inschrijven bij het Belgisch consulaat in Australië en voor dat inschrijven moet je dan weer Belg zijn. Via het CM (EZVK) kun je dan weer gemakkelijk met Medicare in zee gaan blijkbaar.
In Nederland heb ik niks te zoeken en daar kan ik ook niet terugvallen op eender welke vorm van bijstand, omdat ik daar al jaren niet meer kom/woon.

Klopt deze info allemaal? of ben ik ergens mis.

Nu vind ik het geen probleem om Belg te worden (mochten we Ozzy niet slagen, dan zou ik toch eerst hier terugkeren), maar wie weet komt dit vreemd over (het is thans goed uit te leggen) bij de DIAC en we moeten nog maar een kleine 2 maandjes tot onze aanvraag behandeld wordt (en de naturalisatie duurt max 4 maanden).

Wie weet raad? heeft hetzelfde meegemaakt?

Back