nationwide superannuation

marymary

XPdite Sponsor
Hallo

Ik werk voor een paardentrainer. Erg leuk overiggens! Ik krijg iedere week keurig mijn loon en daar staat o.a op nationwide superannuation. Dat betaald mijn werkgever voor me, gaat dus niet van mijn salaris af.
Is dit een pensioenfonds?
Ik zit ook nod steeds een beetje met het arbeidsongeschikt worden. Veel over te lezen hier, maar hele lange verhalen. Ik heb wel ingeformeert naar vrijwillig aow in nederland, maar vindt dat erg duur. Hoe doen anderen dat?

groeten Mary

Bij het volgende ga ik er van uit dat je op eentijdelijk visum in Oz. verblijft.

De superannuation contribution (de Aussies noemen dat afgekort "super" ) die je werkgever afdraagt is inderdaad een soort pensioenpremie. Het geld wordt gestort in een "super fund". Zo'n fonds is een soort van spaarfonds waar de pensioengelden in belegd worden. Je kunt er niet aankomen totdat je (ik meen) 55 jaar bent. Je kunt ook zelf bijdragen storten onder fiscaal aantrekkelijke voorwaarden.

De oude dags voorziening in Australie is wat anders geregeld dan in NL. In NL worden meestal penioenverzekeringen afgesloten, waarbij de werkgever, evt. gedeeltelijk samen met de werknemer de premie betaalt. De pensioenverzekeeraar verbindt zich om vanaf de pensioen datum tot je overlijden een vanst pensioen bedrag - in aanvulling op de AOW - uit te keren.

In Australie komt - wanneer je stopt met werken -  het bedrag van je "super" in een bedrag vrij. Als je flink gespaard hebt kan dat in de honderdduizenden dollars lopen. De meeste Aussies beleggen dat geld weer en leven van de opbrengst en teren wat in. Als ze heel oud worden lopen ze de kans dat ze op een gegeven moment door hun geld heen zijn (lang leven risico). Dan vallen ze terug op het minimale staats pensioen. Slechts een deel van de mensen koopt voor het vrijgekomen bedrag een lijfrente, waarmee dan dat "lang leven risico" is afgedekt.

Als je slechts tijdelijk in Australie blijft kun je bij je vertrek het voor jou opgespaarde bedrag aan "super" meekrijgen. Informatie daarover vindt je op de web site van de belastingdienst (ATO).

Arbeidsongeschiktheidsverzekering is in Australie veel minder goed geregeld dan in NL. Zolang je iets gebeurd tijdens je werk - en de werkgever naar de mening van Workcover daar aansprakelijk voor is - zit je wel goed. Als je echter buiten de werksfeer wat overkomt is er alleen een bodemvoorziening van Centrelink (disablility benefit) waar je waarschijnlijk als tijdelijk ingezetene geen aanspraak op kunt maken.

Het is misschien niet onverstandig om zelf een persoonlijke ongevallen verzekering af te sluiten met een behoorlijke dekking voor blijvende invaliditeit.

dank je wel henk. ik ben in australie op een australisch paspoort en blijf hier. de ongvallen verzekering, waar je het over hebt, hoe heet dat in het engels?
vrijwillig nederlands aow nog een tijdje aanhouden geen optie? wel duur........

groet mary

Aangezien je aow en arbeidsongeschiktheid in een en dezelfde zin noemde ging ik er van uit dat je wao bedoelde... sorry. Arbeidsongeschiktheid en AOW zijn twee heel verschillende dingen.

De AOW is de nederlandse volksverzekering voor het overheids-oudedags pensioen. Als Australier heb je gewoon alle rechten en aanspraken op Sociale voorzieningen - ook die met betrekking tot publieke oudedags voorzieningen in Oz. Informatie daarover kun je krijgen bij Centrelink. Het hangt er feitelijk vanaf of je van plan bent definitief in Australie te blijven of weer terug wilt naar Nederland. Als je hier wilt blijven dan kun je beter de AOW in NL laten schieten. Voor het geld dat de vrijwillige verzekering daarvoor kost kun je dan beter hier vrijwillig  je "super" ophogen. Daar zijn ook fiscaal heel voordelige regelingen voor. Laat je daarover persoonlijk adviseren.

Als je terug wilt naar Nederland kun je eveneens beter je geld op een spaarrekening of spaar belegggings rekening zetten, want de hoge premie per jaar weegt volgens mij niet op tegen het verlies van 2% per jaar. (maar dat is mijn persoonlijke mening....)

De WAO (nederlandse werknemers verzekering voor arbeidsongeschikt) kun je in Oz niet vrijwillig voortzetten. Die geldt alleen voor mensen in loondienst in NL.

Een persoonlijke ongevallen verzekering heet in het engels een Personal Accident Insurance. Informeer eens bij je bank of bij de NRMA of een andere verzekeringsadviseur. Denk er om dat zo'n verzekering alleen de gevolgen van ongevallen dekt - niet als je gewoon (langdurig) ziek wordt. Wat daar voor verzekeringen voor zijn weet ik zo niet.

Als ik jou was ging ik eens naar het dichtst bijzijnde kantoor van Centrelink (evt. eerst telefonisch een afspraak maken - zie http://www.centrelink.gov.au/ ). Als je daar aan de CSO (Customer Service Officer) je situatie uitlegt - ook met betrekking tot arbeidsongeschiktheid en dat in relatie tot je dienstverband bij de paarden trainer - krijg je veel beter advies dan hier op het forum.  :smile:

Hoi Mary,

Ben je misschien op zoek naar een Income Protection Insurance? Zoals Henk zegt dekt een ongevallenverzekering je alleen voor de directe kosten van het ongeval maar als je niet kunt werken komt er geen geld in het laatje...

Zo'n Income Protection Insurance betaalt x% van je salaris uit na y weken vanaf de dag dat je niet meer kunt werken. Hoe hoger de x en hoe lager de y hoe meer premie je betaalt uiteraard.

Maar informeer eerst eens bij je werkgever hoe dit zit; ik ga deze verzekering nemen omdat ik een contractor ben en dus niet veel rechten heb in de relatie werkgever-werknemer.

Cheers,
Jan

Mary,
Deze topic is al heel vaak behandeld op deze site.
Redelijk volledig heb ik hier veel informatie over verstrekt.
Ga naar mijn profiel en zoek de draadjes op, je hebt wel een regenachtige zondag nodig om het alle maal te lezen.
Good luck.
En mijn advies: AOW vrijwillig NIET doorbetalen, waste of money en als je 65 bent dan kun je de AOW in of via NL wel schudden.
Mocht je iets speciaals willen weten stuur dan een PM en zal ik proberen je te beantwoorden.
Groeten,
Jan

Hartelijk dank voor de antwoorden, het is me nu duidelijk. haalde zelf ook aow en wao door elkaar, maar het is nu zo helder als wat!
Zal inderdaad eens informeren bij mijn werkgever en centrelink. Wil toch wel mijn zaakjes goed regelen.

groet mary

Back