Aangezien je aow en arbeidsongeschiktheid in een en dezelfde zin noemde ging ik er van uit dat je wao bedoelde... sorry. Arbeidsongeschiktheid en AOW zijn twee heel verschillende dingen.
De AOW is de nederlandse volksverzekering voor het overheids-oudedags pensioen. Als Australier heb je gewoon alle rechten en aanspraken op Sociale voorzieningen - ook die met betrekking tot publieke oudedags voorzieningen in Oz. Informatie daarover kun je krijgen bij Centrelink. Het hangt er feitelijk vanaf of je van plan bent definitief in Australie te blijven of weer terug wilt naar Nederland. Als je hier wilt blijven dan kun je beter de AOW in NL laten schieten. Voor het geld dat de vrijwillige verzekering daarvoor kost kun je dan beter hier vrijwillig je "super" ophogen. Daar zijn ook fiscaal heel voordelige regelingen voor. Laat je daarover persoonlijk adviseren.
Als je terug wilt naar Nederland kun je eveneens beter je geld op een spaarrekening of spaar belegggings rekening zetten, want de hoge premie per jaar weegt volgens mij niet op tegen het verlies van 2% per jaar. (maar dat is mijn persoonlijke mening....)
De WAO (nederlandse werknemers verzekering voor arbeidsongeschikt) kun je in Oz niet vrijwillig voortzetten. Die geldt alleen voor mensen in loondienst in NL.
Een persoonlijke ongevallen verzekering heet in het engels een Personal Accident Insurance. Informeer eens bij je bank of bij de NRMA of een andere verzekeringsadviseur. Denk er om dat zo'n verzekering alleen de gevolgen van ongevallen dekt - niet als je gewoon (langdurig) ziek wordt. Wat daar voor verzekeringen voor zijn weet ik zo niet.
Als ik jou was ging ik eens naar het dichtst bijzijnde kantoor van Centrelink (evt. eerst telefonisch een afspraak maken - zie
http://www.centrelink.gov.au/ ). Als je daar aan de CSO (Customer Service Officer) je situatie uitlegt - ook met betrekking tot arbeidsongeschiktheid en dat in relatie tot je dienstverband bij de paarden trainer - krijg je veel beter advies dan hier op het forum. :smile: