naturalisatie

Rixta

New Member
Hallo allemaal,

Is er iemand die enig idee heeft hoe lang de naturalisatieprocedure in Australie duurt? Gisteren heb ik een citizenship test geboekt en viel bijna van m'n stoel af toen ik hoorde dat ik ruim drie maanden moet wachten voor ik die onbenullige test op een computer mag doen. Tja, er waren erg veel mensen die die test willen doen. Als al die mensen ook inderdaad de Australische nationaliteit gaan aanvragen (en waarom zou je anders die test doen?) dan zou ik gaan denken dat die procedure minstens drie jaar gaat duren! Dat klinkt niet bepaald aantrekkelijk, maar je kunt er weinig aan veranderen. Maar ik ben maar liever voorbereid. Dus als iemand er iets zinnigs over kan zeggen, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Rixta
 
Een paar weken geleden werd mij door DIAC verteld dat de hele procedure een maand of 6 duurt. Hier in Adelaide schijn je overigens zonder afspraak binnen te kunnen lopen om de test te doen.

Succes
Margot
 
Even citizen worden is natuurlijk wel wat meer dan alleen maar een testje doen. Ongetwijfeld wordt er een uitgebreide procedure gestart waarbij weer diverse zaken bekeken worden. Het zou een beetje weinig waarde hebben als het alleen maar dat ene testje was, toch??
M.a.w. dat het een paar maanden duurt lijkt me zo vreemd nog niet.

NB: Hier in Perth heeft een vriend van me kortgeleden de test gedaan. Hem is verteld dat het een maand of 4 zou duren voor hij de 'papieren' heeft.
 
[quote author=Pebbles link=topic=9548.msg129407#msg129407 date=1229989570]
Hier in Adelaide schijn je overigens zonder afspraak binnen te kunnen lopen om de test te doen.

[/quote]


Dat weet ik, maar helaas woon ik een heeeeeeeeeeel eind bij Adelaide vandaan (ik denk zo'n pakweg 2500 km). :lol: Des te vreemder is het dat je hier ruim drie maanden moet wachten...

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=perthpete link=topic=9548.msg129408#msg129408 date=1230009143]
Even citizen worden is natuurlijk wel wat meer dan alleen maar een testje doen.
NB: Hier in Perth heeft een vriend van me kortgeleden de test gedaan. Hem is verteld dat het een maand of 4 zou duren voor hij de 'papieren' heeft.
[/quote]

Uiteraard is naturalisatie meer dan een test doen. Daarom vroeg ik me af hoe lang dat gaat duren als je voor zo'n superonnozele test al drie maanden moet wachten.
Ik hoor nu 4-6 maanden. Dat klinkt op zich redelijk. Nu maar hopen dat ik op de dag van de test niet ziek ben, want dan kun je nog eens drie maanden wachten. Echt te gek voor woorden voor zo'n knullige computer-afgenomen test.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Rixta link=topic=9548.msg129410#msg129410 date=1230011214]
Echt te gek voor woorden voor zo'n knullige computer-afgenomen test.[/quote]

Misschien moet je er toch langer voor studeren dan je denkt. :)

Just out of interest....waarom wil je citizen worden?

Cheers!
 
waarom kom je naar Australie als je niet overweegt om australier te worden.

Ik woon hier, werk hier, leef hier en wil niet terug naar nederland, waarom zou ik dan nederlander zijn.

dat is waarom ik australier ben geworden


de groeten, Hein
 
[quote author=peetersfamily link=topic=9548.msg129467#msg129467 date=1230059157]
waarom kom je naar Australie als je niet overweegt om australier te worden.

Ik woon hier, werk hier, leef hier en wil niet terug naar nederland, waarom zou ik dan nederlander zijn.

dat is waarom ik australier ben geworden


de groeten, Hein

[/quote]

Ik ben naar Oz gekomen, maar overweeg totaal niet om Australier te worden. Ook ik heb het reuze naar mijn zin en heb geen plannen om terug te gaan.... maar ik voel me Hollander die in Australie woont... en ik denk niet dat dat ooit veranderd. En het hoeft ook niet te veranderen. Ik ben trots op mijn "afkomst" en zie daarom geen reden voor naturalisatie. De voordelen wegen voor mij niet op tegen het makkelijke reizen met een NL paspoort.

Veel mensen naturaliseren om van de DIMIA af te zijn... weer anderen omdat ze willen stemmen.

Cheers Sander
 
Hein, ik snap je punt maar.. een Europees paspoort is niet iets dat je zomaar even opgeeft. Het is wel de gateway to Europe.. en misschien wil jij hem nooit meer gebruiken, maar hoe zit het met je evt. kinderen of kleinkinderen? Ik zou gewoon eens naar de kosten kijken van een jaar visum voor Nederland (ja, dit ligt al rond de 500 euro) en die kun je ook maar eenmalig aanvragen en als je kinderen of klein kinderen ooit besluiten dat ze in Europa willen werken voor een tijdje is een Europees paspoort heel handig en je kunt overal werken zonder eerst visums aan te vragen. Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom veel mensen zich niet naturaliseren tot Australier, ondanks dat ze dat misschien graag zouden willen.
 
[quote author=Joep link=topic=9548.msg129420#msg129420 date=1230024187]

Just out of interest....waarom wil je citizen worden?


[/quote]

Er zijn eigenlijk twee redenen: ten eerste hoef ik dan nooit meer iets te maken te hebben met de DIAC en gezien de traumatische ervaringen die ik met die instelling heb is dat een heel belangrijk argument.

Ten tweede zijn er praktische redenen: ik kan studeren op kosten van de staat, er zijn bepaalde banen/functies die alleen open staan voor Australiers en verder is het gewoon handig om twee paspoorten te hebben.

En aangezien ik m'n Nederlandse nationaliteit niet hoef op te geven is er geen enkele reden om niet Australier te worden. OK, ik moet dan gaan stemmen, maar dat is alleen maar een klein ongemak. :grin:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=STW link=topic=9548.msg129430#msg129430 date=1230032768]
Betekent dit dan ook dat je Nederlandse nationaliteit dient op te geven?
[/quote]

Voor de meeste mensen is dat wel het geval, maar ik ben een van de twee uitzonderingen: getrouwd met een Australier. Anders zou ik het niet doen, want ik denk niet dat ik er ooit aan toe zal zijn m'n Nederlandse nationaliteit op te geven.

groetjes,
Rixta
 
Er zijn ontzettend veel draadjes over dit onderwerp geschreven.....via de search engine kun je ze allemaal vinden.

Alie, je hebt volkomen gelijk.
Iemand kan veel later spijt krijgen als b.v. een of meerdere kinderen geen Europees paspoort kunnen krijgen omdat de vader op een vroegere leeftijd Australier is geworden, men zou inderdaad 20 jaar vooruit moeten denken.
Als je wordt geboren in Australie en de ouders zijn geen Nederlander meer (op het moment van geboorte) dan kan je kind geen Nederlandse nationaliteit verkrijgen.
Als je ouders (of tenminste een ervan) een Europees paspoort heeft, kan ook Italiaan zijn, dan kan je kind twee nationaliteiten verkrijgen, zowel Australisch als Italiaan, Nederlander, Duitser....etc.
Mijn zoon (met een Australische getrouwd) heeft twee nationaliteiten Australisch en Nederlands en zijn kind (peuter) heeft dat nu dus ook.

Ikzelf woon bijna 30 jaar in Australie en nog steeds Nederlander en heb persoonlijke redenen daarvoor en zo kan ieder voor zichzelf beslissen.

Rixta, jij hebt een gunstige regeling getroffen , dat is mooi.

Wat betreft het aanvragen van de Citizenship, het hele proces vanaf de aanvraag tot het verkrijgen van de Citizenship duurde bijna 1 jaar voor mijn zoon (in Victoria), hij behoudt ook zijn Nederlandschap.  Hij hoefde geen testen te doen, want hij woonde al 20 jaar in OZ.
Cheers
Jan
 
@ Rixte: ah, je kan beide paspoorten krijgen: handy!

Ik ben ook getrouwd met een aussie (kon geen leuke meisjes in Nederland vinden) en zou dus ook citizen kunnen worden zonder mijn Nederlanderschap op te moeten geven. Misschien dat ik het ooit eens doe.

Goede punten die Jan aangeeft. Voor mijn kinderen vind ik het ook belangrijk dat ze een Europees en Aussie paspoort hebben, zodat ze kunnen gaan en staan waar ze willen. (Nu nog niet :) maar over een jaartje of 20.)
Bovendien zie ik ons ooit ook nog wel eens een paar jaar terug naar Europa gaan ..... maar Oz blijft ons home!
 
[quote author=Rixta link=topic=9548.msg129471#msg129471 date=1230063352]
OK, ik moet dan gaan stemmen, maar dat is alleen maar een klein ongemak. :grin:
Groetjes,
Rixta
[/quote]

Er is er nog een: Jury-service .. als citizen kun je opgeroepen worden om als jury lid te moeten fungeren. En dat kun je niet weigeren .. Maar waarschijnlijk ook maar een kleine .. :)
 
[quote author=perthpete link=topic=9548.msg129478#msg129478 date=1230077918]
[quote author=Rixta link=topic=9548.msg129471#msg129471 date=1230063352]
OK, ik moet dan gaan stemmen, maar dat is alleen maar een klein ongemak. :grin:
Groetjes,
Rixta
[/quote]

Er is er nog een: Jury-service .. als citizen kun je opgeroepen worden om als jury lid te moeten fungeren. En dat kun je niet weigeren .. Maar waarschijnlijk ook maar een kleine .. :)
[/quote]

Oeps ja, die was ik vergeten. Maar de kans dat je daarvoor wordt opgeroepen is klein en ik zou het niet erg vinden om te doen. Ik vind het ook geen punt om te stemmen, maar het zal nog wel een tijd duren voor ik een beetje weet wie wie is in de Australische politiek. Het kan me ook niet zo veel schelen en dan leer je het ook niet. Ik zal dus nog wel lange tijd gewoon hetzelfde stemmen als manlief. :grin:

Groetjes,
Rixta
 
Precies Joep, dat is een overweging waard.
Mijn zoon moest een paar keer naar Duitsland (en andere landen) voor 12 maanden en een keer voor 6 maanden.
FF makkelijk zeg dat rode paspoort, verschillende collegas gingen ook maar mochten maar 3 maanden blijven en toen terug naar Australie.

Vervolgens kun je ooit spijt krijgen dat je in je jonge leven , zeg maar 20-30 jaar, zomaar je Nederlandschap volkomen opzegt want je weet nooit hoe je er later voor
komt te staan en dan heb je ook meteen het rode paspoort aan je kind(eren) ontzegd.

Maar, het is de keuze van jezelf.
Ik ken veel Nederlanders die op oudere leeftijd spijt hiervan krijgen en ik heb schrijnende gevallen meegemaakt.

Wat dacht je van het volgende (in mijn kennissenkring gebeurt).
Een kind, geboren uit Nederlandse ouders in OZ, de ouders waren al genaturaliseert tot Australiers, ging voor studie en werk naar Nederland, uiteindelijk bleef zij daar.....
Aanvankelijk gegaan om haar "roots" te leren kennen.
De ouders hadden heimwee naar het kind  en v.v., maar hebben 2 jaar moeten strijden met de Nederlandse autoriteiten om terug te keren naar Nederland,
maar pas nadat het kind Nederlander was geworden, ze mochten niet eerder (alleen voor vakantie natuurlijk).
Ene brok ellende.
Omdat hun kind langer dan 3 jaar in NL verbleef kon ze de Ned. nationaliteit verkrijgen, dat was ook nog een strijd op zich, terwijl ze vloeiend Ned. sprak.
Dit hele geval duurde dus 5 jaar!!!

Nu is de familie weer gezellig bij elkaar in NL.  De ouders wilden terug vanwege hun kind.

Hoewel ik de mening van Hein kan respecteren, dan hoop ik dat hij in een situatie zit waarbij bovenstaande niet van toepassing is.
Je weet het echter maar nooit.....
Cheers
Jan
 
Rixta, als je niet wilt stemmen, dan ga je toch gewoon naar die school eens per 4 jaar , om de hoek, pak het stuk papier en gooi het ongemerkt in de bak.
Die 5 minuten elke paar jaar is natuurlijk niet belangrijk en je ontloopt een boete.

Die jury duty komt heel weinig voor, zoals je al opmerkte.
Wel is het zo dat als je voor een klein bedrijf werkt en je baas kan je zogenaamd niet missen, dan kan hij een brief schrijven en ontkom je ook aan dat euvel.
Heb ik al meerdere keren gedaan voor mijn personeel die niet in de jury wilde.

De baas kan natuurlijk zijn werknemer niet tegenhouden als zij of hij wel in die jury wil, maar er is een ontsnappings mogelijkheid.
Jan
 
Back
Top