Nederlander in AU

Erwin van Londen

New Member
Hallo Allemaal,

Ik woon met m'n familie al weer 9 jaar in dit immense land en onlangs verhuist van Point Cook VIC (zo'n 20km ten westen van Melbourne CBD) naar Gympie (ongeveer 2 uur rijden noordelijk van Brisbane.) (Ja klimaat was een grote factor.... :))

Ik ben een site begonnen http://nederlander.in voor en door Nederlanders die al langere tijd in het buitenland verblijven. Het is niet zozeer een forum zoals deze maar meer een vorm van essentiële informatie pagina's voor mensen die vanuit Nederland naar Australie (of een ander land) willen emigreren of een tijdje hier willen rondreizen.

Ieder land krijgt zo z'n eigen "sub-site" dus voor Australie is het http://nederlander.in/au

Mocht iemand Nederlandse kennissen hebben die ergens ter wereld hun stek hebben gevonden en dit soort informatie ook willen delen dan zou ik het op prijs stellen dat ze even contact met me opnemen. Ik kan dan voor dat land een sub-site aanmaken waar soortgelijke informatie te vinden is.

De reden is voornamelijk dat heel veel basis informatie erg moeilijk te vinden is (Moet ik een Australisch rijbewijs hebben?, Hoe gaat dat hier met ziektekosten?, Welke supermarkten kan ik vergelijken met Nederlandse e.d.)

Indien je onlangs hier naar toe bent gekomen ben je hier ongetwijfeld tegenaan gelopen. Voor die mensen, en mensen die er over denken om te gaan emigreren, deze site.

Laat even weten of je kennissen, bekenden of andere contacten hebt in het buitenland zodat we elkaar hier kunnen helpen.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Hoi Erwin,

Mag ik direct een opmerking maken over het Nationaal Alarm nummer? (Ik klikte op je link en kwam daarbij uit :) ). Ik plaats de opmerking hier, omdat het ook voor xpditers goed is om te weten. Dit is iets wat me tijdens een EHBO cursus werd verteld:

Alarm nummer is 000 (triple zero), MAAR per mobiel kun je beter 112 bellen, want dat is (beter? makkelijker?) traceerbaar voor de hulpdiensten. Dus zou je bellen, maar niet in staat zijn om te praten oid, dan kunnen ze je nog vinden.

Goed om te weten :)

Hmm, dat is niet helemaal waar. 112 werd (wordt) voornamelijk gebruikt als backup nummer en wordt onder water gewoon doorgeschakeld naar dezelfde alarmcentrales. 112 kan echter alleen worden gebeld met een mobiele telefoon. De traceerbaarheid is hetzelfde daar ze allebei gebruik maken van GSM kruis-peilingen. (Hetgeen niet overal goed werkt indien de dekking niet goed is.)

Er is ook een 106 alarm nummer voor doven/slecht-horenden en slechtzienden.

Ik zal m'n pagina aanpassen om dit te reflecteren.

Ja, dat zal best. Ging er ook wel vanuit dat je bij dezelfde alarmcentrale uitkomt. Zou een beetje raar zijn anders ;-)
Ons werd in ieder geval geadviseerd om vanaf mobiel 112 te bellen ipv 000, want 'dan kunnen ze meteen zien waar je zit. Ik heb thuis geen vaste telefoon, dus vandaar dat ik het in m'n mobiel ook gewijzigd heb.
Voor Europeanen is het denk ik ook wel een lekker (makkelijk) idee, dat ze in geval van nood, gewoon 112 kunnen blijven bellen. Mits het vanaf mobiel gebeurd.

Ik denk dat de pagina 'Gezondheidszorg' nog wel de nodige info behoeft. De perticuliere verzekering en medicare laat zich niet vergelijken met de oude Nederlandse situatie. De particuliere verzekering is een aanvulling op de vergoedingen van Medicare, zeker geen vervanging. Ook is er geen verplichting, als krijg je een extra belasting aan je broek als je boven een bepaalde inkomengrens geen particulier verzekering neemt.
Daarnaast kan je ervoor kiezen om een kleine verzekering te nemen die bijvoorbeeld alleen ambulance vergoed.

Hallo Frits, Ik ben ook net begonnen. Alle aanvullingen zijn welkom. Er zijn echter gevallen waarin een particuliere verzekering wel degelijk een vervanging is Medicare. Als men niet in aanmerking komt voor medicare door b.v. bepaalde visa restricties ben je wel verplicht om een particuliere verzekering af te sluiten. Ik viel namelijk in zo'n categorie toen ik op een 457 naar Australie kwam.

Ik denk dat de pagina 'Gezondheidszorg' nog wel de nodige info behoeft. De perticuliere verzekering en medicare laat zich niet vergelijken met de oude Nederlandse situatie. De particuliere verzekering is een aanvulling op de vergoedingen van Medicare, zeker geen vervanging. Ook is er geen verplichting, als krijg je een extra belasting aan je broek als je boven een bepaalde inkomengrens geen particulier verzekering neemt.
Daarnaast kan je ervoor kiezen om een kleine verzekering te nemen die bijvoorbeeld alleen ambulance vergoed.
Hallo Frits, Ik ben ook net begonnen. Alle aanvullingen zijn welkom. Er zijn echter gevallen waarin een particuliere verzekering wel degelijk een vervanging is Medicare. Als men niet in aanmerking komt voor medicare door b.v. bepaalde visa restricties ben je wel verplicht om een particuliere verzekering af te sluiten. Ik viel namelijk in zo'n categorie toen ik op een 457 naar Australie kwam.

Daar heb je gelijk in. Ik had even de PR bril op!

Back