Nederlanders in Brisbane ontmoeten

Marieke_v

New Member
Hoi allemaal,

Zoals ik in mijn "voorstellen" topic heb verteld ben ik maar pas verhuist naar Australië (meer specifiek Brisbane) en ik ken hier nog niet veel mensen. Wel heb ik begrepen dat hier veel Nederlanders wonen en ik zou graag wat van die Nederlanders ontmoeten (soms voelt het of je maar de enigste bent in deze grote stad). Ik weet dat sommige van jullie af en toe afspreken in het Belgische biercafe in Mary Street. Is dat nog steeds zo en zo ja, wanneer en hoe laat? (Ik kan de link naar deze topic niet vinden). Ik heb nog veel heimwee naar Nederland en ik zou het fijn vinden om met mensen te kunnen praten die hetzelfde hebben meegemaakt en die mij hun ervaringen kunnen vertellen en hopelijk helpt dat mij om beter te settelen hier.

~Marieke
 
Elke 1e donderdag komen er idd nog steeds een aantal Nederlanders naar het Belgian Beer Café in Brisbane CBD. Afgelopen februari waren we met totaal 7 à 8 personen.....we hebben er ook wel eens gezeten met bijna 30 man.....het verschilt dus per keer....
 
Ik zou jullie erg graag een keer ontmoeten daar dan. Gewoon langskomen op die eerste donderdag en hard roepen dat Nederland geweldig is en kijken wie er opspringt?? haha, of is er een manier om jullie te herkennen?
 
Nee hoor je hoeft niet eens hard te schreeuwen....als je via de hoofdingang naar binnen gaat zitten we vaak al rechts om het hoekje.....hangt ook vaak wel een bordje met "Dutch Club". Nu is de Dutch Club in Brisbane wel compleet wat anders want de gemiddelde leeftijd gaat daar met een factor 500 omhoog :D
 
Ja het schijnt dat de jongere leeftijdcatogorie hier in Brisbane de afschuwelijke smaak van Australisch bier accepteerd en de laatste keren dat ik in het Belgisch biercafe was, waren er veel oudere mensen. Maar dat geeft niet. Ik vind het fijn om lotgenoten te kunnen ontmoeten en ik zal volgende week of die week erna zeker verschijnen :) Dank je Maluka ;)
 
Ik las onlangs pas dat er hier in Brisbane een Nederlandse 'club' is. Ik woon hier al meer dan 2 jaar  :lol:

@ Marieke_V: Ik had in het begin ook wel een klein beetje heimwee denk ik.
Vooral familie en vrienden die je niet meer ziet. Maar dat werd snel minder.

Ik kom eerlijk gezegd nauwelijks Nederlanders tegen (op straat) hier in Brisbane. Wel veel Franse en Duitse toeristen.
 
Wij kwamen pas geleden bij de Bunnings in Bald Hills een Nederlandse meneer tegen (wel gepensioneerd denk ik) en eergisteren kwam ik bij de Woolworths in Strathpine nog een Nederlandse mevrouw tegen (al 50 jaar hier, dus ook wel gepensioneerd denk ik ;) ) Heel af en toe kom je wel eens iemand tegen. Ik kom wel vaker Nederlanders tegen in de supermarkt, maar vaak praat je daar niet eens mee.

Maluka en ik zijn hier nu iets meer dan een jaar en ik heb nog steeds wel heimwee. Dat komt en gaat met vlagen en ik denk dat je dat in zekere mate ook altijd wel zal houden. Het slijt wel iets, maar het sluimert altijd wel een beetje op de achtergrond. Nu schijnen vrouwen daar ook iets meer last van te hebben dan mannen ;)
 
Oudere mensen vinden het meestal fijn als ze (in sommige gevallen) eindelijk weer eens iemand tegenkomen die nederlands spreekt. Ben tijdens het backpacken ook 2x een gepensioneerde tegen gekomen (in the middle of nowhere - so to speak) die het leuk vond om weer eens een nederlander tegen het lijf te lopen en nederlands te spreken.

Heimwee: hangt denk ik ook enorm af van wat je op bepaalde momenten aan 't doen bent. Ik ben nu 3x voor langere tijd in het buitenland geweest. De 1e keer australie (voor een jaar, ik was 17) had ik in het begin heimwee en daarna heel af en toe een beetje. Italie een paar jaar later voor 8 maanden had ik behoorlijk wat heimwee, maar dat kwam omdat het mij absoluut niet beviel waar (en vooral: met wie!) ik woonde.. de docenten (met wie ik werkte) te oud, de leerlingen te jong. Geen uni stad.. en vooral .. mijn italiaans was in 't begin niet goed genoeg en zij spraken geen woord engels..

Afgelopen jaar ben ik een heel jaar wezen backpacken (OZ 10 maand en 2 maand NZ) en ik kan je verzekeren ik heb geen 1 dag heimwee gehad. Je ontmoet constant nieuwe mensen - op 't werk of tijdens 't reizen.. en die ene keer dat ik eens een stukje alleen reed of alleen in een hostelkamer sliep.. ik vond het geweldig.. even rust  :wink:

Ik denk dat het dus echt mede van afhangt van wat er zich allemaal rond je afspeelt en hoe het weer is bijv. (soms herinnert een bepaalde geur je aan Nederland etc..)

Succes en.. een beetje heimwee is zeker niet verkeerd hoor! Het hebben van geen heimwee kan ook iets betekenen ..
 
[quote author=Alie Bosma link=topic=9765.msg132746#msg132746 date=1235182008]
Succes en.. een beetje heimwee is zeker niet verkeerd hoor! Het hebben van geen heimwee kan ook iets betekenen ..
[/quote]

Hmmm, wij hebben helemaal geen heimwee (vanaf de eerste seconde dat we hier waren, en nu na bijna 3 jaar nog steeds nite). Ik ben dus wel nieuwsgierig... wat betekent dat dan?? ;-)
 
[quote author=perthpete link=topic=9765.msg132749#msg132749 date=1235184613]
[quote author=Alie Bosma link=topic=9765.msg132746#msg132746 date=1235182008]
Succes en.. een beetje heimwee is zeker niet verkeerd hoor! Het hebben van geen heimwee kan ook iets betekenen ..
[/quote]

Hmmm, wij hebben helemaal geen heimwee (vanaf de eerste seconde dat we hier waren, en nu na bijna 3 jaar nog steeds nite). Ik ben dus wel nieuwsgierig... wat betekent dat dan?? ;-)
[/quote]
Dat je heeeeeeeelemaal klaar bent met Nederland :grin:

Bart
 
[quote author=Tekkel link=topic=9765.msg132769#msg132769 date=1235206572]
[quote author=perthpete link=topic=9765.msg132749#msg132749 date=1235184613]
[quote author=Alie Bosma link=topic=9765.msg132746#msg132746 date=1235182008]
Succes en.. een beetje heimwee is zeker niet verkeerd hoor! Het hebben van geen heimwee kan ook iets betekenen ..
[/quote]

Hmmm, wij hebben helemaal geen heimwee (vanaf de eerste seconde dat we hier waren, en nu na bijna 3 jaar nog steeds nite). Ik ben dus wel nieuwsgierig... wat betekent dat dan?? ;-)
[/quote]
Dat je heeeeeeeelemaal klaar bent met Nederland :grin:
[/quote]

Ik, in tegenstelling tot Annemiek, heb ook geen last van heimwee....maar dat houdt niet in dat ik helemaal met Nederland klaar ben....sterker nog....bijna al mijn familie woont daar en ook nog steeds veel vrienden......wij gaan dus ook zeker terug naar op vakantie naar Nederland, maar plakken er dan gelijk wat meer landen van Europa bij aan :)...als je daar toch eenmaal in de buurt bent :D
 
Bij mij bestaat de heimwee voornamelijk uit het verlangen naar lichamelijk contact. dat klinkt meteen heel raar zo, maar ik bedoel dat je je ouders niet meer zo makkelijk een knuffel kunt geven enz. Ik mis het ook dat ik nu niet meer met ons kleine nichtje kan spelen. Dat soort kleine dingetjes kunnen er voor zorgen dat ik heimwee krijg. De een heeft dat ook meer dan de ander, maar goed... Volgens mij ging dit topic daar helemaal niet over ;)
 
[quote author=Tekkel link=topic=9765.msg132769#msg132769 date=1235206572]
Dat je heeeeeeeelemaal klaar bent met Nederland :grin:
Bart
[/quote]
Tja, dat idee hebben we dus eigenlijk helemaal niet, maar we zijn in 3 jaar ook nog steeds niet terug geweest in NL. Hmmm, laten we maar niet te diep in het onderbewuste gaan kijken ;-) ;-) ;-)
 
Beste Nederlanders in en rondom Brisbane,


Voor degenen die mij niet kennen zou ik mij graag even voor willen stellen. Ik ben Bernd Zomerdijk en ik studeer bedrijfskunde aan Griffith Uni. Ik ben de contactpersoon voor de Nederlandse studenten organisatie ‘News’ in Brisbane/GC (Nederlandse Wereldwijde Studenten). Vorig jaar hebben we bij het Belgish biercafe een heel gezellige konginnendag gehad met zo’n 100 Nederlandse jongeren. Mijn voornemen is om dit jaar iets  vaker een activiteit of feest te organiseren voor en met de Nederlanders in Brisbane e.o.. Het zou fantastich zijn om in de komende maand iets te organiseren. Een BBQ in de stad bij mij (Highgate Hill) lijkt mij een aardig idee om het jaar mee te beginnen! Wij zijn dus op zoek naar zoveel mogelijk Nederlandse  jongeren in Brisbane e.o. om af en toe een gezellige avond met elkaar te kunnen genieten! Als jullie mensen kennen die belangstelling hebben, stuur dan deze uitnodiging door en laat mij dat graag weten! Verder is er ook een Jongerenborrel bij het Belgisch Cafe elke eerste donderdag van de maand dat begint om 7 uur. Ik ben momenteel bezig om deze borrelclub en ‘News’ samen te voegen; hoe meer zielen hoe meer vreugd :). Indien jullie goede suggesties hebben hoor ik het graag!

Bernd Zomerdijk
(Nederlandse Wereldwijde Studenten Brisbane)
email: newsbrisbane@gmail.com
 
Hey, waarschijnlijk komen er a.s eerste donderdag twee nieuwe Dutchies langs in het Belgische Bier Café! Ik ben hier nieuw en ik heb ook wel wat behoefte aan wat meer Nederlandse contacten...
En ik denk dat dat hetzelfde geldt voor een ander Nederlands meisje die ik hier ontmoet heb!
Dus wie weet tot de 5e! :smile:

Groetjes Marleen
 
Hoi allemaal & welkom to brisvegas  :grin:
T koninginnefeest in brussels was echt leuk vorig jaar! Dus ik ben d'r weer bij. Bernd als je nog ergens hulp bij nodig hebt, laat maar horen!
Misschien kom ik 5 mrt ook nog even in brussels kijken. Ben er vorig jr 1 x geweest.
 
[quote author=Marleen link=topic=9765.msg132936#msg132936 date=1235392942]
Hey, waarschijnlijk komen er a.s eerste donderdag twee nieuwe Dutchies langs in het Belgische Bier Café! Ik ben hier nieuw en ik heb ook wel wat behoefte aan wat meer Nederlandse contacten...
En ik denk dat dat hetzelfde geldt voor een ander Nederlands meisje die ik hier ontmoet heb!
Dus wie weet tot de 5e! :smile:

Groetjes Marleen
[/quote]

Leuk! Dan zien we jullie donderdag wel :)
 
Back
Top