Nederlanders slimste van alle Europeanen

hawk

XPdite Sponsor
Nederlanders zijn het slimst van alle Europeanen. We moeten de eerste plaats echter wel delen met de Duitsers. Gemiddeld hebben inwoners van beide landen een IQ van 107, zo staat in een onderzoek van de Universiteit van Ulster in Noord-Ierland, waaruit de Britse krant de Times maandag publiceerde.

Uit onderzoek blijkt tevens dat moppen over Belgen geoorloofd zijn: onze zuiderburen hebben een gemiddeld IQ van 99. Daarmee laten ze wel de Spanjaarden (98) en de Fransen (94) achter zich. De 'domste' mensen wonen volgens de onderzoekers in Servië. Het gemiddelde IQ reikt daar niet verder dan 89.

Mensen in het 'koude' Noord-Europa hebben grotere hersenen dan mensen in het warmere zuiden, menen de onderzoekers. De barre omstandigheden dwong de vroege mens in Noord-Europa meer te jagen dan mensen uit het warmere Zuiden van het continent. Daardoor kregen de noordelingen meer proteïne, mineralen en vitaminen binnen, die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Bron ANP

[quote author=hawk link=topic=4282.msg53387#msg53387 date=1143468743]

Uit onderzoek blijkt tevens dat moppen over Belgen geoorloofd zijn: onze zuiderburen hebben een gemiddeld IQ van 99. Daarmee laten ze wel de Spanjaarden (98) en de Fransen (94) achter zich. De 'domste' mensen wonen volgens de onderzoekers in Servië. Het gemiddelde IQ reikt daar niet verder dan 89.

[/quote]

Euh, zonder commentaar. :thinking: :cloud:

Greets from Belgium! :up:

Maar Hawk, dat WISTEN wij toch al????

:-D :-D :-D

Leuk berichtje, interessant. Maar dat gaat duizenden jaren terug, hadden ze dat niet wat eerder kunnen uitvinden? Dom hoor... LOL

[quote author=shelley2 link=topic=4282.msg53436#msg53436 date=1143515119]
Maar wie wint meestal het Grote Dictee????
Een Belg, dus....

[/quote]

maar dan heb je het over 1 slimme belg :lol:

Waarom zijn de Schotten niet slimmer dan?  Het is veel kouder en noordelijker dan Nederland!  Maar ja alcohool dood ook de hersenen dus het zal met de whisky te maken hebben  :-D

Het onderzoek is niet zo betrouwbaar, de conclusie al helemaal niet.

De grootte van de hersenen zegt weinig, zo mogelijk niets over de intelligentie.

Einstein zat met 1200 gram ruim onder het gemiddelde van 1500 gram. De Neanderthalers hadden een grotere herseninhoud dan ons, en waren waarschijnlijk toch minder slim (waarschijnlijk heeft homo sapiens 'm zelf uitgeroeid)

[quote author=Bartman link=topic=4282.msg53551#msg53551 date=1143569046]
Het onderzoek is niet zo betrouwbaar, de conclusie al helemaal niet.

De grootte van de hersenen zegt weinig, zo mogelijk niets over de intelligentie.

Einstein zat met 1200 gram ruim onder het gemiddelde van 1500 gram. De Neanderthalers hadden een grotere herseninhoud dan ons, en waren waarschijnlijk toch minder slim (waarschijnlijk heeft homo sapiens 'm zelf uitgeroeid)
[/quote]

Hoe weet je dat het onderzoek onbetrouwbaar is? Heb je het gelezen? Ik lees nergens dat ze de relatie leggen tussen hersengrootte en IQ, alleen de relatie tussen IQ en hersengrootte. Journalisten zijn altijd verzot op dit soort onderzoeken, vaak worden dingen ook uit zijn verband gedrukt als het in de krant komt.
In Nederland staat er dat NL'ders er Duitsers een gedeelde eerste plek hebben. Hier in de krant (Brisbane) staat alleen dat de Duitsers de slimste Europeanen zijn.

Belgen hekelen onderzoek over slimme Nederlanders

Uitgegeven: 28 maart 2006 11:44

ANTWERPEN (ANP) - Belgische wetenschappers hekelen het onderzoek dat concludeert dat Nederlanders de slimste Europeanen zijn en Belgen een middelmatig IQ hebben. "Het is heel moeilijk resultaten uit verschillende landen te vergelijken. Dat is geweldig onwetenschappelijk", zegt Jo Lebeer, docent geneeskunde aan de Universiteit van Antwerpen dinsdag in Gazet van Antwerpen. "Je mag alleen binnen dezelfde populatie vergelijken."

Lieve Willems van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding in Antwerpen vindt het eveneens vreemd om uitkomsten van testen globaal te vergelijken. "Een globaliserende IQ-test lijkt me een beetje gek."

Volgens Willems zijn Belgen absoluut niet dommer dan Nederlanders. "Bepaalde testen tonen aan dat Nederlanders hoger scoren dan wij op mondigheid, maar zwakker op inzicht en spelling. Maar dat zijn onderdelen, dat zegt niets over globale intelligentie."

Middenmoot

Onderzoek van de universiteit van Ulster toonde dinsdag dat Nederlanders en Duitsers een gemiddeld IQ hebben van 107, op basis van IQ-resultaten van de laatste dertig jaar. Belgen scoren in de middenmoot met een IQ van 99. Turken en Serven staan onderaan met een score van respectievelijk 90 en 89.

bron nu.nl

groeten,
Martijn

:gramps: Feit is dat hersengrootte en intelligentie niet positief met elkaar correleren (See 'Neuroscience' by Kandel, Schwartz and Jessel). En eigenlijk gebruiken we maar een heel klein deel van onze hersenen. Je kunt nl. grote stukken van de cortex weghalen zonder dat er merkbare schade optreedt in motoriek, gevoel of intelligentie. (zolang je maar van de frontaal kwabben afblijft (= lobotomie)). :gramps:

(en hier spreekt een hele slimme hollander)

En IQ zonder EQ en eueueueh  :doofywave: YQ, BQ, UQ is toch geen vergelijk toch.

Miran  :)

Ahaaaaa, jij bent ook zo'n slimme  :crazy: :clap2:).

Nou ja, even 'on topic'  :-D ik ben altijd benieuwd op basis van welke statistieken dit
dan beoordeeld wordt. Elke conclusie hangt nl. toch af van de basis waarop
deze gefundeerd wordt. Je kan je uitkomst nl ook sturen door bepaalde achterliggende
factoren weg te laten. Maakt ook verder niet uit, dit is van die info die leuk is
voor je algemene beeldvorming toch (ja....ik weet het,...toch is mijn stopwoordje  :) )

Miran  :)

Ik vind het een onderzoek waar ik vraagtekens bij zet.
Een IQ wordt altijd gerelateerd aan het gemiddelde binnen een populatie. Als je de hele populatie meet en je neemt dan het gemiddelde, dan noem je dat 100.
Ik vraag me dus heel erg af, waar hier de norm van 100 vandaan is gehaald. Dat zou suggereren dat ze een onderzoek hebben gedaan naar de hele Europese populatie, een gemiddelde van 100 hebben genomen en dan daar alle verschillende populaties per land tegen hebben afgezet?
Is wel interessant, want ook al zou de hele Nederlandse bevolking slimmer zijn geworden, dan nog blijft het gemiddelde honderd.
Dus ook van Neanderthalers, Homo Sapiens, etc.?

Ik heb dit ooit eens van een wetenschapper gehoord......

Henriette

Als we tijdens het onderzoek, tatjana even op reis naar duitsland sturen, dan staan we alleen bovenaan  :-D

Back