Nederlands rijbewijs vs australisch rijbewijs

Greetje

Account Inactief (eigen verzoek)
Wij hopen begin 2019 naar Sydney te verhuizen. Mijn vraag is nu wat verstandiger is, rijbewijs overzetten (hoe werkt dat eigenlijk) of een nieuw rijbewijs gaan halen. Als we het overzetten kunnen we het volgens mij niet meer terugzetten mochten we terugverhuizen naar Nederland. Hoe moeilijk (en hoe duur) is het om in Australie je rijbewijs te halen? In dat laatste geval kunnen we gewoon ons nederlandse rijbewijs behouden.
Mijn man redt zich prima met links rijden, maar ik heb het nog nooit gedaan en ben best huiverig.....
 
Hi Greetje, welkom in de club. Ik weet niets van wat er gebeurt als je weer terugverhuist naar NL, maar ik weet wel dat je hier je NL rijbewijs moet omzetten naar een AUS, ik geloof na 6 maanden hier wonen. Ten minste, als je van plan bent te rijden. Je NL rijbewijs is ook geen geldig ID hier. Komt bij dat als je langer dan 6 maanden in een andere staat gaat wonen (wat voorkomt bij expats), je je AUS rijbewijs weer moet omzetten in een nieuw rijbewijs van de nieuwe staat. Je kunt wellicht ook even kijken op anwb.nl en zoeken op zoekterm 'Internationaal Rijbewijs', of en hoe en hoe lang dat geldig is, en hoe je het kunt krijgen, om te voorkomen dat je je NL rijbewijs kwijtraakt. Kijk ook even op de Rijksdienst Wegverkeer website.

Wat autorijden betreft, ik heb hier ook nog nooit gereden. In Melbourne is het vrij zinloos om een auto te hebben, het verkeer staat hier 24/7 dicht, parkeren in het CBD is onbetaalbaar in de garages en vrije plekken zijn er sowieso niet. Bovendien is het verkeer bloedgevaarlijk. Wij gebruiken alleen OV, wat hier perfect geregeld is en een stuk goedkoper dan autorijden. Ik herken het wennen aan het links rijden. Ik heb de ervaring bewust opgezocht door te leren fietsen hier. Misschien is het een idee om daar eerst mee te beginnen?
 
Links of Rechts rijden. Na een paar dagen is het de gewoonste zaak van de wereld. Je vooral niet druk over maken ;)

Rijbewijs moet je omzetten, per staat verschillend hoe snel maar gewoon in de eerste maand regelen. Gewoon je NL rijbewijs laten zien, je krijgt een Australische er voor in de plek.
Ik ben voor werk regelmatig in NL en rij hier gewoon met mijn Australische rijbewijs rond. De verhuurbedrijven doen daar niet moeilijk over. (net zo min als dat men in Australia moeilijk doet over een NL rijbewijs als je wat huurt)

Succes met de verhuis!
 
Dank je wel voor je antwoord.

We hebben een tijdje in Zwitserland gewoond en daar ging het net zo. Naar een of ander overheidsgebouw en na 5 minuutjes stonden we buiten met ons Zwitserse rijbewijs. Terug in Nederland wilden we het weer terugzetten, maar daarvoor moesten we ons rijbewijs opsturen naar het CBR en konden we vervolgens 6 weken niet autorijden want zolang duurde het om het terug te zetten haha. We hebben het toen maar omstebeurt gedaan zodat we toch nog ergens konden komen. Enige pluspuntje was dat we er gratis BE bijkregen haha, dat stond blijkbaar op ons Zwitserse rijbewijs.

Terugzetten van Australisch naar Nederlands kan volgens mij niet, dus dat zou dan opnieuw afrijden worden. Mijn man heeft weinig zin om zo'n traject weer te moeten doorlopen, maar ik denk meer dat zien we dan wel weer haha.
 
Hi Greetje, welkom in de club. Ik weet niets van wat er gebeurt als je weer terugverhuist naar NL, maar ik weet wel dat je hier je NL rijbewijs moet omzetten naar een AUS, ik geloof na 6 maanden hier wonen. Ten minste, als je van plan bent te rijden. Je NL rijbewijs is ook geen geldig ID hier. Komt bij dat als je langer dan 6 maanden in een andere staat gaat wonen (wat voorkomt bij expats), je je AUS rijbewijs weer moet omzetten in een nieuw rijbewijs van de nieuwe staat. Je kunt wellicht ook even kijken op anwb.nl en zoeken op zoekterm 'Internationaal Rijbewijs', of en hoe en hoe lang dat geldig is, en hoe je het kunt krijgen, om te voorkomen dat je je NL rijbewijs kwijtraakt. Kijk ook even op de Rijksdienst Wegverkeer website.

Wat autorijden betreft, ik heb hier ook nog nooit gereden. In Melbourne is het vrij zinloos om een auto te hebben, het verkeer staat hier 24/7 dicht, parkeren in het CBD is onbetaalbaar in de garages en vrije plekken zijn er sowieso niet. Bovendien is het verkeer bloedgevaarlijk. Wij gebruiken alleen OV, wat hier perfect geregeld is en een stuk goedkoper dan autorijden. Ik herken het wennen aan het links rijden. Ik heb de ervaring bewust opgezocht door te leren fietsen hier. Misschien is het een idee om daar eerst mee te beginnen?

Goeie tip om even te kijken hoelang een internationaal rijbewijs geldig is. En beginnen met fietsen is zeker een goed idee. Moeten we daar maar op zoek naar een nieuwe fiets....
 
Ik weet niet genoeg van Sydney (heb er alleen maar mijn NL paspoort vernieuwd en er een weekje toeristerij aangeplakt) maar hier in Melbourne koop je voor geen geld een tweedehands fiets. Het stikt hier van de backpackers die na een jaar het land uit gaan en hun fiets met slot en helm verkopen. Ik vermoed dat er wel een Dutchies In Sydney of Nederlanders in Sydney Facebookpagina bestaat (die zijn er in ieder geval van Melbourne). Daar wordt druk geadverteerd met fietsen, inboedels en woonruimte.
 
Fietsen is zeker niet overal makkelijk in en om Sydney. Ligt erg aan waar je gaat wonen. Openbaar vervoer is prima (meestal) en erg betaalbaar . Linksrijden is eenvoudig en went snel. Daar zou ik me niet druk om maken.
 
Het is voor mij nu tien jaar geleden, dus wellicht dat een en ander veranderd is, maar volgens mij betekent het verkrijgen van een australisch rijbewijs op basis van het nederlandse niet dat je het nederlandse kwijtraakt. Ik had het roze vodje nog gewoon thuis liggen. Enige probleem is dat het nederlandse rijbewijs uiteindelijk verloopt en dan moet je inderdaad weer door de mallemolen. Hangt er dus vanaf hoe lang je hier verblijft...
 
Internationaal rijbewijs helpt je niet verder dan je NL. Voegt niets toe. Je NL is gewoon geldig voor x maanden. Een internationaal is niets meer dan een officiële vertaling eigenlijk. En mag je niet gebruiken zonder het officiële geldige rijbewijs.

Gewoon omzetten naar AU en klaar. Er zijn diverse mensen van hier terug gegaan en heb nog nooit gehoord dat ze hun NL rijbewijs opnieuw moesten halen...????
 
Je NL rijbewijs moet je iedere 10 jaar vernieuwen. Oftewel, 3 maanden voor je vertrekt vernieuw je in NL je rijbewijs. Als die nog een paar jaar geldig zou zijn, jammer dan. Je geeft ook als reden op dat je gaat emigreren en niet weet wanneer je kan verlengen, want ze vragen er naar waaeom je nu al wilt verlengen.

In AU vraag je AU rijbewijs aan. Zowel om te rijden als dat je het vanuit praktisch oogpunt nodig hebt als ID.

Na 7-10 jaar ga je vast weer een keer naar NL en verleng je je rijbewijs weer voor 10 jaar.

Om eerlijk te zijn snap ik het probleem niet zo?
 
Hi,

Ik heb beide rijbewijzen behouden, al 13 jaar. Dus dat is ook een optie... gewoon je Nederlandse verlengen als je wil.

Een internationaal rijbewijs is inderdaad alleen een vertaling wat eigenlijk niet nodig is aangezien een Nederlands rijbewijs ook de Engelse woorden erop heeft.

Succes ermee
 
Met de afstanden in dit land (en in Sydney) is fietsen niet echt een optie, zeker niet als het 40 graden is. Ook zijn automobilisten er niet altijd alert op en zijn er regelmatig dodelijke ongevallen.

Auto's zijn goedkoper dan in Nederland en ook de benzine is niet te duur in vergelijking met Nederland.
Links rijden went snel dus maak je daar niet druk om. In NSW is het omzetten van een rijbewijs een eitje, Formulier invullen, ter plekke een foto maken en een week later komt je rijbewijs per post binnen. Kosten waren $178 voor 5 jaar geldig (je kan kiezen hoe lang je rijbewijs geldig moet zijn en je betaald het bijbehorende bedrag).
En mijn NL rijbewijs heb ik in de la liggen voor als ik weer eens naar Nederland ga.
 
Je NL rijbewijs moet je iedere 10 jaar vernieuwen. Oftewel, 3 maanden voor je vertrekt vernieuw je in NL je rijbewijs. Als die nog een paar jaar geldig zou zijn, jammer dan. Je geeft ook als reden op dat je gaat emigreren en niet weet wanneer je kan verlengen, want ze vragen er naar waaeom je nu al wilt verlengen.

In AU vraag je AU rijbewijs aan. Zowel om te rijden als dat je het vanuit praktisch oogpunt nodig hebt als ID.

Na 7-10 jaar ga je vast weer een keer naar NL en verleng je je rijbewijs weer voor 10 jaar.

Om eerlijk te zijn snap ik het probleem niet zo?

Na me er verder in verdiept te hebben (dankzij een link die hierboven werd geplaatst :up:) is er idd geen probleem haha.

Zoals ik al uitlegde ging ik ervan uit dat we ons ND rijbewijs moesten inleveren (wat dus niet het geval blijkt te zijn :)) om de australische te kunnen krijgen. We hebben ooit ons ND rijbewijs in Zwitserland moeten inleveren en dat gaf bij terugkost al een hoop gedoe. We kregen uiteindelijk wel een nieuw ND rijbewijs, maar een australisch rijbewijs zouden we bij evt. terugkomst niet meer kunnen terugzetten, wat zou betekenen dat we hier in Nederland weer opnieuw zouden moeten afrijden.
Met een temporary visum mogen we zelfs gewoon met ons ND rijbewijs blijven rijden, dus er is geen haast bij.
 
Je NL rijbewijs moet je iedere 10 jaar vernieuwen. Oftewel, 3 maanden voor je vertrekt vernieuw je in NL je rijbewijs. Als die nog een paar jaar geldig zou zijn, jammer dan. Je geeft ook als reden op dat je gaat emigreren en niet weet wanneer je kan verlengen, want ze vragen er naar waaeom je nu al wilt verlengen.

In AU vraag je AU rijbewijs aan. Zowel om te rijden als dat je het vanuit praktisch oogpunt nodig hebt als ID.

Na 7-10 jaar ga je vast weer een keer naar NL en verleng je je rijbewijs weer voor 10 jaar.

Om eerlijk te zijn snap ik het probleem niet zo?

Interessant. Heb je dat al zo gedaan? Vraag mij namelijk af of je je NL rijbewijs kan verlengen als je geen ingezetene bent in Nederland.
 


OFX
Back
Top