Nederlandse huisartsregistratie in Australie

Anne Marije

Member
Ben je Nederlands huisarts en wil je je registratie in NL behouden? Hoe doe je dat met de nieuwe regelgeving, waarbij je verplicht intercollegiale toetsing moet doen, waarbij iemand van de groep officieel getraind en erkend EKC (Erkend kwaliteits consulent) is?

In Queensland hebben we een groepje Nederlandse huisartsen die met bovenstaande bezig zijn.
We moeten echter een EKC'er hebben: ofwel iemand alhier (die dus in NL die erkenning heeft), ofwel via 'audiovisuele verbinding' met een EKC persoon in Nederland.

Heeft iemand hier al actieve ervaring mee, is iemand EKC'er zelf (erg welkom) of geinteresseerd om aan te sluiten bij de groep?
Graag hulp of reactie.


Groeten,
David Frank (man van Anne Marije, xpdite member)
huisarts in Brisbane, Qld
 
Dag, David,

Het is inderdaad voor een deel van de nascholing nodig, dat er een EKC bij is betrokken. Dat is dan vooral het geval bij het FTO (Farmao Therapie Overleg). Dat is overigens maar een klein deel van het totaal: Ten minste 10 uur geaccrediteerde intercollealie nascholing (van het totaal van 200 uur in 5 jaar). De gevolgde nascholing wordt heel netjes bijgehouden op GAIA, zodat je geen certificaten meer hoeft te bewaren. In onze groep van 3 huisartsen is een collega die de EKC-opleiding heeft gevolgd en voor ons de FTO-administratie doet.
------------
Langs deze weg zou ik je wat willen vragen. Ik ben 56 jaar, nu ruim 25 jaar huisarts (5 jaar in Zwolle, nadien 20 jaar op Urk) en overweeg, nog eens heel wat anders te gaan doen, zoals huisarts zijn in Australie of Nieuw-Zeeland. Onze kinderen zijn zelfstandig. Wat is tot nu toe hoor en lees, is, dat er een stevige dosis bureaucratie ligt te wachten als je naar Australie wilt gaan om daar huisarts te zijn. Zou jij me daarover wat kunnen vertellen? Moet ik examen doen? Of moet dat alleen voor een vaste plek, en hoeft dat niet voor waarnemingen? Moeten wij de Engelse talentest, IELTS, doen? Is er vraag naar Nederlandse huisartsen? Zou je ons aanraden, bijvoorbeeld eerst eens naar Australie op vakantie te gaan om te kijken hoe het is?

Ben benieuwd,

Met vriendelijke groeten,

Cees Dekker,
Grote Fok 29
8321 VZ Urk
Mail: cjdekker@huisartsopurk.nl
website: www.cjdekker.praktijkinfo.nl
 
Hoi Cees, ik kan niet niet heel veel info geven maar ik weet een paar dingetjes,via mijn vriendin die huisarts in NL is, die je misschien alsvast kan "meenemen".
Ja je moet zoiezo een IELTS test doen op academisch niveau met volgens mij een gemiddelde van 8 (behoorlijk pittig).
Er is zeker behoefte aan huisartsen in Australie, ik zie vaak genoeg vacatures ,zeker ook voor de wat afgelegen gebieden.
Waar ik wel een beetje over twijfel is of je wel aan een visum kunt komen vanwege je leeftijd? Voorheen was er een maximum leeftijd eis van 40 of 45. Nu zijn wij al een tijdje uit de visum procedure dus ik weet niet of er veel vernaderd is, maar dit zou je na kunnen kijken op de website van de goverment. (www.immi.gov.au )
Succes!
 
Deze post is al erg oud, maar toch even meegeven dat de Medical Board of Australia een IELTS van minimum 7 op elk onderdeel vraagt (toch iets haalbaarder ;)): http://www.medicalboard.gov.au/Registration-Standards.aspx.
You achieve the required minimum scores in one of the following English language tests and meet the
requirements for test results specified in this standard:
a. the IELTS (academic module) with a minimum overall score of 7 and a minimum score of 7 in
each of the four components (listening, reading, writing and speaking).

Voor wie nog extra info zoekt: http://www.medicalboard.gov.au/Registration/International-Medical-Graduates.aspx.
 


OFX
Back
Top