Nederlandse kinderen gelukkigst

Nynke

New Member
'Nederlandse kinderen het gelukkigst'

Uitgegeven: 14 februari 2007 07:00
Laatst gewijzigd: 14 februari 2007 11:11

GENEVE - Kinderen in Nederland zijn bofkonten. Volgens een onderzoek van het VN-kinderfonds Unicef zijn zij het gelukkigst van alle kinderen in de ontwikkelde wereld.

Unicef vergeleek de positie van kinderen in 21 ontwikkelde landen op basis van veertig factoren, onder meer armoede, gezondheid en veiligheid, onderwijs, relatie met familie en de mate waarin de kinderen zelf aangaven gelukkig te zijn met hun leven.

Samen met Nederland scoorden ook Zweden en Denemarken hoog.

Groot-Brittannië staat onderaan de lijst. Volgens de studie bestaat er geen direct verband tussen materiële welvaart in een land, gemeten naar het bruto nationaal product, en de kwaliteit van leven van kinderen. Zo zouden kinderen in Tsjechië gelukkiger zijn dan die in Frankrijk, dat welvarender is dan het voormalige Oostblokland.

OESO

Hoewel Nederland over alle categorieën genomen het hoogst scoort van de 21 onderzochte landen die lid zijn van de OESO, de organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, is het in ons land niet best gesteld met de materiële welvaart van kinderen.

Dat wordt in het onderzoek van Unicef gemeten aan de hand van het aantal kinderen dat leeft in gezinnen die moeten rondkomen van een inkomen dat lager is dan modaal.

Rouvoet

Unicef noemt het positieve beeld in een persbericht een "mooie uitgangspositie" voor André Rouvoet, de toekomstige minister Jeugd en Gezin in het nieuwe kabinet. "Tegelijkertijd is het een stevige uitdaging voor deze minister om deze plaats in de top te behouden en het aantal kinderen en jongeren dat nog wel in armoede leeft, terug te dringen."

Groot-Brittannië

De autoriteiten van hekkensluiter Groot-Brittannië reageerden kritisch op het rapport. Staatssecretaris Jim Murphy van sociale zaken verklaarde tegenover de BBC dat Unicef in het onderzoek verouderde gegevens heeft gebruikt, en dat de situatie op veel gebieden de afgelopen vijf tot acht jaar echt is verbeterd

(Australie staat 16e op de lijst. Vrij laag dus...... bron http://www.smh.com.au/news/national/australia-middling-good-for-children/2007/02/14/1171405299782.html)
Mmmm, vraag je je toch af waar je je kids het meeste plezier mee doet of niet?

Als je dat artikel leest krijg ik meteen een indruk van het effect van die baby bonus. Mijn vriendin werkt in obstetrics in Caboolture waar uit de praktijk duidelijk wordt dat de ute getuned wordt uit de inkomsten van de babybonus. Gevolg: op je 25e 6 kinderen en beide ouders zonder werk.

ik vroeg me altijd al af hoe al die jeugd in die getunede utes konden rijden. Maar nu weet ik het, dank je japie

Nederlandse kinderen gelukkigst!?!?!

Moet nog blijken natuurlijk als we eenmaal in Australia wonen. Maar grootste reden om te emigreren zijn toch de kinderen. Veel meer buitenleven, meer sport en ik denk ook veiliger. Moet er niet aan denken dat als mijn meiden straks groot zijn dat ze uitgaan....ik zou geen oog dichtdoen en ze overal ophalen al is het midden in de nacht

Er is wel meer armoede hier onder gezinnen en je ziet vaker wat slechter verzorgde kinderen lopen. Het valt me inderdaad ook wel op dat hier wel heel erg veel dikke kinderen rondlopen (ook een vorm van ongezonde/vaak minder welgestelde manier van leven....).  Wat dat betreft is het een beetje Amerikaans hier. Ook is het verschil tussen de private/public scholen enorm, zodat je een groter klassenverschil krijgt. Maargoed, als ik dan in NL rondloop en ik zie wat daar rondhangt in steden en op stations, daar word je ook niet blij van. Ik denk zowiezo dat je expat/emigranten kinderen niet echt kan meerekenen. Deze mensen denken zo bewust over het leven en de keuzes die ze maken na, dat ze waarschijnlijk hoe dan ook voor zorgen dat hun kinderen het goed voor elkaar hebben. Wij zijn inderdaad ook naar AU verhuisd, met als grote reden de toekomst van de kinderen. Tot nu toe vind ik hun leven een stuk mooier en boeiender dan in NL en mijn dochtertje van 4 zegt al dat ze niet meer terug wil, want het is zo lekker warm hier en haar school is zo leuk en ze kan veel zwemmen hier. Ongelukkiger dan in NL? Denk het niet. Daarintegen, NL is absoluut een goed land om in te leven en ik heb me er persoonlijk nooit onveilig gevoeld. Het valt me op dat ik hier in Sydney weer meer nadenk over de veiligheid van mijn kinderen omdat je weer de criminaliteit van een stad hebt hier. In NL had ze lekker op de fiets naar de kroeg gekunt en hier rijden kids van 16 elkaar 'snachts naar huis.....daar moet ik ook nog ff niet aan denken. Er gebeuren relatief veel verkeersongelukken hier en ook hoor je regelmatig van een ontvoering etc. Maargoed, dat heb je nu eenmaal in grote steden.......en ook in NL. Allemaal gebaseerd op persoonlijke ervaringen dus.

Ik zie veel mensen op het forum die voor hun kinderen naar Australie vertrekken. Ik heb zelf geen kinderen en daardoor mischien wat lastig om een goed beeld te krijgen, maar ik juist de neiging om voor kinderen juist naar Nederland te komen. Ik kan het helemaal mis hebben maar de volgende dingen vallen me op.

Er is hier wel veel ruimte maar ik zie bijna nergens kinderen buiten spelen behalve op sportvelden voornamelijk tijdens school uren. Waarschuwingen al om dat je niet langer dan 15 minuten a een half uur per dag in de zon moet zijn. Insmeren helpt wat maar het is beter om helemaal bedekt over straat te gaan. Vooral kinderen met jonge, kwetsbare huid zijn gevoelig voor huidkanker. Tegen de tijd dat ze uit school komen hebben ze al lang dat half uur en waarschijnlijk veel meer dan hun dagelijkse dosis al gehad. Tenzij ze helemaal bedekt buiten gaan spelen kunnen ze niet anders dan binnen zitten. Wat ik begrepen heb is dat deze straling overal doorheen komt dus ook als het bewolkt is en zit buiten spelen er eigenlijk niet in.

Mij valt ook op dat er veel overgewicht is bij kinderen. Ik ben zelf 5 jaar uit Nederland wel maar hoor dat het ook in Nederland een probleem aan het worden is. Laatst hoorde ik een reportage op de radio dat plastisch chirurgen hun handen vol hebben aan 14 jarige van rond de 180 kilo die hun vet laten weghalen. Vond ik toch wel schokkend. Ik vindt dit geen rede om niet naar Australie te vertrekken maar wel iets om op te letten. Vooral wat kinderen op scholen te eten krijgen (ikzelf heb geen flauw idee). Scholing is duur. Ik zou zelf mijn kind een iedergevaal voor een gedeelte op een prive school doen en dan ben je toch snel $20.000 per jaar kwijt. Studeren idemdito. Als je kind bijvoorbeeld medicijnen wilt studeren heeft ze aan het eind van de rit er toch gemiddeld $200.000 doorheen gejakkert. Dit is alleen de studie. alle onkosten komen daar volgens mij nog bij. Ik weet niet wat dit soort studies in nederland kosten maar ik vind dit soort bedragen een boel geld.

Wat ik erg gevaarlijk vindt voor jongeren hier is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen hard en softdrugs. Ik hou zelf zo nu en dan wel ook van een blowtje en schrok toen ik een aantal jaar geleden op kings cross in sydney wat wiet ging scoren. In het betreffende cafe waar de man met de parraplu zat vroeg wat ik wilde hebben. Nou, zij ik, doe maar wat wiet. $30 voor een grammetje. Vondt ik veel, was  de prijzen in Nederland gewend. Hij bood me toen heroine aan voor $20. Stuk goedkoper. Als je als 15 jarige met je zakgeld drugs gaat halen om te experimenteren (op een gegeven moment gaan ze dat toch doen) en er wordt je zo makkelijk heroine in je schoenen geschoven vindt ik schrikken. Je bent na 2 keer gebruik verslaafd. Ik heb de indruk dat er veel kids op deze manier met hard drugs in aanraking komen. Dan vindt ik dit in Nederland een stuk beter geregeld.

Ik voelde mijzelf in nederland nooit onveilig. Ik ben opgegroeid in wageningen en ging van af mijn zesde met de fiets naar school. Later in Amsterdam veel in het nachtleven rondgezworven en me nooit onvielig gevoeld. Hier (brisbane) vindt ik het wel gevaarlijk. Fietsen, zeker voor kinderen zit er niet bij en het is altijd uitkijken met uitgaan. Er is mij gelukkig nooit iets overkomen maar ik hoor geregeld van vrienden die snachts in de problemen komen. Meiden gaan alleen uit in groepen volgens mij omdat het te gevaarlijk is om bijv. met z'n tween te gaan. Probleem hier is dat een boel mannen wachten dat meiden stom dronken zijn en ze dan proberen op te pikken. Dit gebeurd in Nederland ook wel maar volgens mij lang niet zo grootschalig.

Ik heb zelf geen kinderen en zou graag de ervaringen van anderen horen. Zelf ben ik op dit moment niets zo positief over het kinderen krijgen in Australie en zou eerder naar Nederland vertrekken om kinderen te krijgen. Maar mischien heb ik het helemaal mis.

Groetjes ,

Jaap

Ik moet zeggen....je hebt geen kinderen, maar je weet behoorlijk goed hoe de zaken er voor staan ibt de jeugd etc. Ik moet je gelijk geven op alle genoemde punten. Toevallig viel het mijn ouders, toen ze hier waren, ook op dat er bijna geen kids buiten spelen na schooltijd. Nu moet ik toegeven, wij zijn verhuisd naar een wat kindvriendelijker buurt en er wordt hier wel iets meer buiten gespeeld, maar meer in de zin van bij elkaar in de tuin etc. Op straat is hier veelal gevaarlijk qua verkeer. Wel zie ik veel kids in het park en op het strand na school. Misschien wel leuker dan stoeprandje spelen in de regen ;-).Ik weet niet of ik ze in NL wel graag buiten zou laten spelen...gezien de mensen die het op kids gemunt hebben. (ongegronde angst misschien?).

Het zijn wel precies de punten waar ik mijn twijfels ook bij heb en je vraagt me soms af of het inderdaad de beste stap is geweest voor onze kinderen, maar veel heeft denk ik te maken met je eigen opvoeding en normen en waarden die je ze meegeeft. Hier in Sydney zie ik gelukkig nog wel heel veel slanke kinderen rondlopen, het ligt er een beetje aan welke wijken. Wij voeden ze gezond op en hopen dat ook voort te kunnen zetten gedurende schooljaren. Als ik zie wat hier verorberd wordt door sommige kids. Zakken chips om 11 uur 'sochtends......pfffff. Over drugs...tja...daar wil ik nog maar even niet bij stil staan. Er wordt hier naar mijn idee wel veel gesnoven, ook door mensen van wie je het niet verwacht. Dat beangstigd mij wel. Aan de andere kant, gebeurd dat in NL niet? Kweetnie wat slechter is......je helemaal lam blowen 3 X per week of een pilletje slikken eens per zoveel tijd. Ook wordt hier alles wel erg sensationeel in de kranten gezet waardoor je al snel het idee hebt dat iedereen aan de ice/pillen of coke zit.

Goed, het zijn natuurlijk wat nadelen op een rijtje, maar er zijn natuurlijk ook erg veel voordelen voor kids;

Sporten
Ruim/groen wonen
Stranden
Minder drukte
Gezondere lucht

Picniccen
Zwemmen
Fietsen
wandelen
Overal speeltuinen (en niet van die zielige zoals in NL)
Kamperen

het licht en de kleuren

School hoeft niet zoveel geld te kosten;
Wij sturen onze kids no way naar een prive school. Kennen ook heel veel hele leuke, normale, nette gezinnen waarvan de kids naar een public zijn gegaan.
En ze zouden ook in NL kunnen gaan studeren......maar dat vinden wij weer minder ;-(

Het missen van familie en verschillende culturen zouden voor mij de redenen zijn om ooit terug te gaan. Als dat al gebeurd......

Jullie zien  al wel......ook hier is het natuurlijk geen paradise!

Ik heb gemengde gevoelens, door wat ik hier lees. Wij willen emigreren naar OZ, voor weer, ruimte en om lekker te genieten en ook voor de kinderen. Onze planning is om volgend jaar te gaan. Dan is Michelle 16 jaar en onze kleinste bijna 2 jaar. Wij geven ons 3 jaar om te kijken of het ons bevalt etc. Zo niet dan gaan we terug of ergens anders heen. Al zal dan onze kleinste 5 jaar zijn en naar school moeten.

Ik weet dat overal waar je heen gaat er altijd wel iets is. Alles wat je in andere landen ziet en nog niet in jou land is, komt toch ook deze kant op. Al is het later,het is er wel Vooral in de steden. Veel hang jongeren, mentaliteits problemen etc. Kinderen zijn hier ook al dikker aan het worden.

Het heeft er vooral mee te maken, wat geef je ze zelf mee en wie ben jij als voorbeeld. Toch ontkom je er ook niet aan, dat tv, radio, internet school ook een grote invloed hebben, maar de basis leg jij als ouder.

Jammer vind ik het om te lezen, dat er bijna geen kinderen buiten spelen. Gaan ze niet met elkaar mee uit school?? Of spreken ze niet bijelkaar af. Of naar het strand etc.

Ik weet niet precies wat ik kwijt wil, het enige wat ik wel weet, is dat wij gaan en dan wel zien en ervaren, hoe het in OZ is en mocht het niet zijn na 3 jaar wat wij onze kinderen graag mee willen geven. Dan steken we onze hoofden bijelkaar en zien dan wel wat we verder gaan doen.

Als je het niet gedaan hebt, weet je ook niet hoe het zal zijn en alles in the eye of the beholder..........

Groetjes Jacqueline

zou trouwens wel ervaringen willen horen van ouders, hoe hun kinderen het ervaren.

Dat kinderen hier minder buiten spelen klopt niet helemaal. Kinderen spelen hier heel vaak buiten maar dit is meestal in de achtertuinen, omdat hier de zwembaden of trampolienes zich bevinden. Meestal zie je kinderen pas aan het einde van de middag op straat te spelen. Ik ben van mening dat kinderen in Nederland juist meer tijd binnen door brengen als hier in Australië (kijk alleen maar wat het klimaat verschil doet). En idd voor de zon moet je je altijd beschermen als kind maar ook als volwassene, dus insmeren als je vol in de zon gaat. Als ik naar onze eigen kinderen kijk weet ik ook zeker dat ze hier gelukkiger zijn als in Nederland. Na schooltijd zijn we buiten, gaan naar speeltuinen,parken,het strand of gewoon achter in de tuin een beetje verkoeling zoeken in de spa. Maar goed zoals al eerder gezegd is hangt het geluk van een kind een hoop af van de ouders en de gezins situatie.

Hoi,

Onze kinderen zitten op een publieke school waar ze het heel erg naar hun zin hebben. Wij hebben erg ook een erg goed gevoel over. Privaat en publiek blijft erg relatief.
Onze kinderen spelen wel veel buiten maar we moeten inderdaad rekening houden met zonneschijn. Daarom gaan wij van van 16.30 uur tot 18.30 uur naar het strand.

Ik kan niet zeggen dat onze kinderen hier meer buiten spelen. In Nederland speelden ze ook veel buiten. Dikke jas aan of regenjack. Niets mis mee.

En voor Bien. Hier in Australië mag je je kinderen ook overal ophalen omdat de afstand nou eenmaal te groot is c.q. geen bus rijdt.

Ik rij, met veel plezier, me het apelazerus naar sportclubs ect.

Voor kinderen veiliger in Australië vind ik ook erg relatief. Zoals eerder gezegd verkeer vind ik in Australië gevaarlijker ondanks het feit dat het in Nederland veel drukker is. Hier geen fietspaden/ veel jongelui die op jonge leeftijd hun rijbewijs kunnen  halen en er een wat roekelozer rijstijl op nahouden.

ER blijven nog zat redenen over om toch over te komen:

De fantastische natuur/ de heerlijke stranden/ de prachtige zee en de aardige mensen

groeten Wim, Ellen en kids

Hai Jacquelien

Ik ben het met M5 eens. Er wordt inderdaad wel gewoon buiten gespeeld, maar gewoon niet echt op straat. Inderdaad op het strand en in parken en in de achtertuin (zoals ik al eerder had geschreven, sorry als het negetief overkwam!). Sterker nog, het is echt een buiten-leef-land. Vooral in de weekenden barst het van de mensen overal en er wordt altijd overal buiten gelunched en gesport etc. Ook wij gaan juist aan het einde van de middag naar het strand en de parken en we zijn hier veel meer buiten dan in NL! Lees het rijtje positieve dingen nog maar eens over! Het verschilt wel heel erg per stad en buurt denk ik!

Ook zie ik helemaal geen hangjongeren hier (juist veel meer in NL)...hier gaan ze surfen of sporten na school! Ook heb je hier gewoon verjaardags feestjes en andere sociale dingen met kids. Natuurlijk!

Over school hoef je je ook niet druk te maken, want de public schools zijn echt prima. Het is een feit de de private schools vaak heel erg mooi en goed zijn, maar er zijn zeker ook hele goed public schools en nog steeds gaat 70% vd bevolking naar een public school! Ik ga liever naar andere landen op vakantie om ze wat andere culturen bij te brengen dan dat ik de rest van mijn leven krom moet liggen om mijn kids naar een prive school te laten gaan.......en daar heb je nog geen bijster kind mee gekocht!

Waar wij nu wonen hoef ik voorlopig niet weg! Tegenover een leuke public school, 10 minuten naar strand en dichtbij parken (met fietspaden!).......! En hier kan je gewoon nog in een vrijstaand huis wonen...dichtbij alles. Ik kan waarschijnlijk een langer mailtje schrijven over hoe prachtig en mooi en leuk het hier is dan over de aspecten die anders/minder leuk zijn!
Gemengde gevoelens hierover hebben is denk ik ook gezond hoor met kids! Je springt natuurlijk wel in het diepe. Ik zou me er niet te druk over maken en gewoon lekker positief blijven. Wij hebben ook momenten van twijfel, maar dat is ook logisch als je zo lang ergens anders hebt gewoond.....Soms zie je leuke en soms minder leuke dingen in Australie....

Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen, alhoewel ik toegeef dat mijn mailtje misschien negetiever overkwam dan bedoeld! Wij gaan nu lekker naar het strand met de kids en daar komt ook een vriendinnetje van mijn dochter....kijk zo kan het dus ook!

Nou nou,als ik dit soort berichten lees kan ik helemaal niet meer wachten om te gaan!! :lol:
Onze dochter zeurt dagelijks wanneer gaan we nou,zij is een echt buitenkind en vooral verzot op zwemmen.
Bij die serie Wanted Down Under viel het me al op:een speeltuintje in Adelaide...schoon en niet ondergekalkt!Ik wist niet wat ik zag!Dat is in Almere wel anders,het lijkt wel een vuilnisbelt,en daar moet mijn dochter spelen?! :?
Hangjeugd zie ik hier dagelijks+ze jatten de buurtsuper leeg.Elk weekend wordt de telefooncel en bushalte gesloopt,+de geluidsoverlast.

Jaha mensen,de slogan hier is dan ook:Het KAN in Almere!! :evil:

Eigenlijk wel vreemd als je ziet dat op de lijst van diezelfde UN Australie op de derde plaats staat wat Best places to live betreft. Natuurlijk is zoals altijd een onderzoek altijd weer gemanipuleerd en voor diverse interpretaties vatbaar. Volgens mij moet je dan eerst kijken op basis waarvan een dergelijk onderzoek wordt uitgevoerd en hoe suggestief de vraagstelling is voordat je er conclusies uit kunt trekken. Wordt in dit geval gelukkig niet verward met luxe en materiele zaken ?

Heb het rapport een tijdje geleden gelezen en ik kan me niet herinneren dat Australie uberhaupt meedeed aan het onderzoek van Unicef... NZ wel! Als er andere onderzoeken naast worden gelegd bestaat de kans dat we appels met peren aan het vergelijken zijn..

Back