nederlandse nationaliteit voor mijn zoon

Joep

Active Member
Hoi!

Ik heb op het forum rondgekeken, maar kan wel wat info vinden, maar niet precies een antwoord op mijn vraag. Eerst even onze situatie dan maar en dan de vraag.

situatie:
Ik ben NL, mijn vriendin AUS/UK. We wonen in Australie en onze zoon is hier net 3 weken geleden geboren. (en wat een mooi ventje! :) ). Hij krijgt per default de Australische nationaliteit.

vraag:
Kan ik de Nederlandse nationaliteit voor mijn zoon aanvragen naast de Australische? Hoe?

Thanks!
Joep

hi Joep,

In eerste instantie dacht ik dat Australie (in tegenstelling tot Nederland) geen tweede nationaliteit accepteert.
of dat je bij het aannemen van een andere of tweede nationaliteit de Australische weer zou verliezen.
Kijk maar bij jezelf als je de Australische nationaliteit wilt aannemen, zul je toch afstand moeten doen van de Nederlandse.

Dus mijns inziens als dit geldt voor volwassenen, zal dit ook gelden voor kleine, schattige, pasgeboren hummeltjes.

MAAR: ik zat ff te surfen op de site van DIMA en vond het volgende,

http://www.citizenship.gov.au/law-and-policy/legislation/changes2002.htm

Je moet het wel helemaal even doorlezen want er hangt natuurlijk wel het een en ander aan vast onder andere:

has been lawfully resident in Australia for a total of at least two years in their life.

Nou goed, je moet toch wat te doen hebben in de kraamtijd dus waarom niet even de hele wetgeving doorlezen.

Groetjes en succes en natuurlijk veel knuffelplezier met de kleine citizen,

Mariette

Hoi Joep

Dit is wat ik gevonden heb.

Een kind krijgt automatisch de Nederlandse nationaliteit als het in het buitenland geboren wordt als één van beide ouders Nederlander is. Maar je moet er zelf voor zorgen dat je kind daadwerkelijk een geldig Nederlandse paspoort krijgt.

Documenten bij aanvraag
Voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor je kind of voor bijschrijving van je kind in het paspoort van de ouder(s) zijn de volgende documenten nodig:
1. Een huwelijksakte van de ouders (zonodig vertaald in/of voorzien van apostille of legalisatie) of een erkenningsakte (zonodig vertaald en/of voorzien van apostille of legalisaties).
2. een geldig paspoort of een nationaliteitsverklaring van de vader of moeder om te kunnen beoordelen of het kind van (een) Nederlandse ouder(s) afstamt.

Voor meer informatie kun je telefonisch contact opnemen met de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken, telefoon: +31 70 353 2813 / 3145 (tussen 08.00 en 16.00 uur Nederlandse tijd). Voor meer informatie kunt je ook terecht op de website van de gemeente Den Haag: www.denhaag.nl (klik op Gemeentelijke dienstverlening - Leven, reizen en papieren - Buitenlandse akten).

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Tel.: 070-3 486 486
Fax: 070-3 484 848
Internet: www.minbuza.nl

Cheers Sander :cool:

Joep, het antwoord is erg simpel.
Jouw kind kan een dubbele nationaliteit krijgen. Maakt niet uit hoe lang je wacht met aanvragen. Kun je vandaag doen of over 20 jaar.

Mariette, ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Australie accepteert en heeft ALTIJD geaccepteerd dat je meerdere nationaliteiten mag voeren.
Ik ken mensen die 3 of 4 paspoorten hebben, geen probleem in OZ.

Nederland accepteert geen dual citizenship als je als meerderjarige in een ander land van nationaliteit wisselt.
Dan verlies je het Nederlandschap.
Wel heeft Nederland sinds 2 jaar een dubbele nationaliteit via de wet geregeld met tal van mogelijkheden waarbij de een wel en de ander niet de Nederlandse nationaliteit verliest.  Het wordt te gedetailleerd als ik hier op in ga.

Ik heb hier tal van draadjes over geschreven, dus ga naar mijn profiel en bekijk de postings als je wilt.
Cheers
Jan

Even ter aanvulling:  lees als meerderjarige naar het buitenland verhuist.....want je kunt als meerderjarige ( plus 18 jaar) wel de dubbele nationaliteit krijgen als je als minderjarige in het buitenland bent gaan wonen, dus b.v. als kind met een Nederlandse ouder bent verhuisd.
Jan

Hi guys,

dank voor het antwoord!

greets Joep

(Ik weet dat Nederland geen twee nationaliteiten erkent voor mij, tenzij ik een Australische trouw.  En dat ligt in de planning! :) )

Joep,
Er is niets mis mee Nederlander te blijven en ofschoon iedereen zijn eigen ideeen heeft zou ik, als ik jou was, voorlopig maar even niet aan die andere nationaliteit denken.
Je EU paspoort kan later onverwachts zo maar zeer nodig te pas komen.
Ik heb schrijnende gevallen meegemaakt.
Ikzelf ben na 27 jaar in OZ gewoond te hebben nog steeds Nederlander, maar uiteraard is dit persoonlijk.
Jan

Oh maar ik wil juist beide nationaliteiten aanhouden/hebben.  :up:

Ik zou niet snel mijn NLse op willengeven!

Joep, normaal gesproken , als meerderjarige (zie eerder) , als je de Australische nationaliteit wil dan verlies je je Nederlandschap.

Echter als je met een Australier bent getrouwd (je moet wel getrouwd zijn) dan schijnt er een ontsnappings clausule te zijn dat je dual citizen kan worden, maar kijk dat goed na want het is allemaal niet zo eenvoudig.
Het gaat er niet om wat jij wil, maar wat de wet voorschrijft.
Jan

Ja als je als Nederlander getrouwd bent met een Australier en je bent 2 jaar permanent resident kan je de Australische nationaliteit aanvragen zonder de Nederlandse nationaliteit te verliezen.

Dus als je getrouwd bent is het wel eenvoudig!

Zie http://www.netherlands.org.au/pages/page183_en.asp (info van de Nederlandse ambassade in Sydney)

Ik ken iemand die dit gedaan heeft (en wil het zelf ook doen maar moet nog 20 maanden wachten).

Helaas, de aanvraag voor een NL paspoort voor mijn zoon is afgewezen, omdat ik volgens de Nl. wet niet de juridische vader ben.  :x :x :x

Ik was niet getrouwd ten tijde van de geboorte van mijn zoon en mijn vrouw (toen vriendin) is niet NL.

Iemand dit wel eens meegemaakt? HELP!

Maar op het moment dat je wel trouwd/ iets legaal regeld ben jij wel de juridische vader, ook achteraf!!
En dan kan je alsnog de nL nationaliteit voor je zoon aanvragen, toch?

Ik ben inmiddels getrouwd, maar blijkbaar is dat niet genoeg (voor de Nederlandse wet).
Vandaag maar eens even met de Consul bellen.

Joep, opnieuw aanvragen, vaak wordt er zomaar de eerste keer een verzoek afgewezen, dus nog eens proberen met het invullen van nieuwe papperassen.
Jan

Back