Nederlandse toerist gewond na beet 'killerkwal'

slatsr

Well-Known Member
Gevonden op nu.nl: http://www.nu.nl/algemeen/2398890/nederlandse-toerist-gewond-beet-killerkwal.html

Al is de naam 'killerkwal' wat overdreven, het is toch wel een afschrikkend organisme. Volgens wikipedia is het niet groter dan 1 cm (je ziet het dus niet aankomen) en komt het vooral voor dicht bij het strand van een deel van Queensland. Toch maar niet gaan zwemmen?

Yep de Irukandji Jellyfish, leuk hoor Queensland, bloedheet maar je kunt er niet zwemmen in de zomer. Nou moet ik zeggen dat ik gisteren nog een duikje gemaakt heb hier voor de deur (Sydney), maar een watertemperatuur van 16/17 graden is ook niet alles :grin: En af en toe een lading Blue Bottle jellyfish, niet zo gevaarlijk, maar kunnen ook pijnlijk zijn. Weet iemand trouwens of die watertemp. te laag is voor de tijd van het jaar? Schijnt dat het weer wat van slag is vanwege een El Niño/Niña. Ik kan me herinneren dat het in maart 24 graden was.

Yep de Irukandji Jellyfish, leuk hoor Queensland, bloedheet maar je kunt er niet zwemmen in de zomer. Nou moet ik zeggen dat ik gisteren nog een duikje gemaakt heb hier voor de deur (Sydney), maar een watertemperatuur van 16/17 graden is ook niet alles :grin: En af en toe een lading Blue Bottle jellyfish, niet zo gevaarlijk, maar kunnen ook pijnlijk zijn. Weet iemand trouwens of die watertemp. te laag is voor de tijd van het jaar? Schijnt dat het weer wat van slag is vanwege een El Niño/Niña. Ik kan me herinneren dat het in maart 24 graden was.
De watertemperatuur is inderdaad wat onder het gemiddelde voor dit seizoen. Een tijdje terug stond er een artikel in de krant (SMH) dat het fenomeen beschreef dat het koude water voor de kust van Sydney brengt. Kan alleen niet precies herinneren hoe het heet. Maar het heeft geen relatie met La Nina dat nu zoveel regen over het land heeft uitgestort.

Back