Nederlandse TV

afterbang

XPdite Sponsor
In October komt moeders weer over, en het zou wel aardig zijn om wat TV beschikbaar te hebben voor haar (in het Nederlands of met NL ondertiteling) Zeker nu ze wat minder mobiel is (heup versleten) Aangezien wij zelf NL vanaf dag 1 volledig losgelaten hebben, heb ik gene ervaren g met NL TV kijken hier.

- Hoe kijk je NL/Ondertitelde programma's (YouTube, VPN of andere oplossing?)
- Andere tips/tricks?
- Eventueel suggesties voor programma's die ik ook nog trek? Vorig jaar keken we nogal eens Lubach, Andere Tijden op YouTube, maar andere series of film suggesties zijn ook welkom.

Overigens helpt het mijzelf als ik Australische TV kijk om soms de Engelstalige subs aan te zetten. Sommige Aussie dialecten zijn onverstaanbaar, en met dat chewy Amerikaans heb ik geregeld ook veel moeite. Engelse ondertiteling kan dan best heel veel helpen.

Overigens helpt het mijzelf als ik Australische TV kijk om soms de Engelstalige subs aan te zetten. Sommige Aussie dialecten zijn onverstaanbaar, en met dat chewy Amerikaans heb ik geregeld ook veel moeite. Engelse ondertiteling kan dan best heel veel helpen.
Engelse ondertiteling aan is heel normaal. Zelfs voor Engelstaligen.

NPO start werkt alleen lekker met VPN volgens mij?

Aanvulling: SBS heeft geregeld Nederlandstalige programma's en films, met Engelse subs, maar je moeder kan dan gewoon luisteren naar het gesproken Nederlands. Verder is er SBS World Watch met Dutch News iedere dag om 12.30 (gewoon een kopie van het NOS 8-uur Journaal van de vorige avond) Is alleen allemaal niet goed te plannen. SBS World Movies idem, veel aanbod, maar je weet dat gewoon niet van tevoren.

Ik heb zelf tijdelijk een goedkoop abonnementje lopen ($7 per maand) op Netflix omdat ik The Crown wilde zien (ben er nog steeds niet doorheen :) ) maar dat zit alleen op mijn computer. Als je het ook op allerlei TV's wil hebben wordt het een stuk duurder. Maar daar staat wel het een en ander aan Dutch gedoe tussen. Je kunt je moeder het gebruik van een eigen computer geven zodat ze alles (NPO Start en Netflix etc) zelf kan kijken?

Een echte kijktip voor je moeder om geregeld te kijken is BinnensteBuiten. Dat is een soort TV-tijdschrift over wonen, tuinieren, landleven, natuur en eco, en heel veel koken en recepten. Ze hebben ook een website. https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl..._JqhxZPBPggrSXeJgg_aem_nks_eXBFIS59xPBENsIIlw

Ah, je hebt een NL Netflix? Want onze is AU en heeft weinig NL’s laat staan NL subtitles.

Ik zal SBS alvast doorspitten en wat dingen klaar zetten! thanks!

AI zegt er dit over:

Veel Nederlandse televisieprogramma's zijn te vinden op YouTube, zowel via officiële zenders als fan kanalen. Je kunt zoeken naar specifieke programma's of zenders, of je kunt bladeren door lijsten met populaire Nederlandse YouTube series.

Waar vind je Nederlandse TV programma's op YouTube?
  • Officiële zenders:
    Veel Nederlandse omroepen, zoals NPO, RTL, en SBS Broadcasting, hebben officiële kanalen op YouTube waar ze fragmenten, afleveringen en soms volledige programma's uploaden.
  • Fan kanalen:
    Sommige fans of creators uploaden fragmenten of compilaties van hun favoriete programma's, of maken zelf content geïnspireerd door populaire tv-shows.
  • Lijsten en aanbevelingen:
    Er zijn verschillende websites en blogs die lijsten met populaire Nederlandse YouTube series samenstellen, zoals NPO 3's lijst met beste YouTube series.
Tips voor het vinden van Nederlandse TV programma's op YouTube:
  • Zoeken: Gebruik specifieke zoektermen zoals de naam van het programma, de omroep of een combinatie van beide.
  • Bladeren: Bekijk de officiële kanalen van de omroepen en exploreer hun video's.
  • Aanbevelingen: Laat je inspireren door lijsten en aanbevelingen van andere gebruikers.
  • Abonneren: Abonneer je op kanalen die je leuk vindt, zodat je op de hoogte blijft van nieuwe uploads.
Voorbeelden:
  • NPO 3: Heeft een kanaal met een breed scala aan programma's, waaronder series, documentaires en amusement.

• RTL XL: Biedt vaak fragmenten en afleveringen van populaire RTL programma's aan.

• AVROTROS: Heeft een YouTube kanaal met programma's als Wie is de Mol? en Oorlogsdagen.

• NPO Zapp: Heeft een kanaal met programma's voor kinderen en jongeren.

• Gierige Gasten: Is een populaire YouTube serie die voortkomt uit het televisieprogramma Kassa.
Door deze tips te gebruiken, kun je gemakkelijk Nederlandse televisieprogramma's vinden en bekijken op YouTube.

En als je even geen last van haar wil hebben :), het volledige huwelijk van Willem-Alexander en Maxima in 2002, en de volledige kroning van WA in 2013 staan integraal op YouTube door de NOS. Dat zijn van die 4 a 5-uur kanonnen aan 1 stuk :). Ik slaap er prima doorheen :).

Dit: https://npo.nl/start/serie/het-verhaal-van-nederland , is op "NPO start" daar heb je geen VPN voor nodig.
Niet alles lijkt te starten op NPO start zonder VPN? Ik kan van deze serie niet een aflevering starten bijvoorbeeld (zonder VPN)

Ik heb Proton VPN geïnstalleerd. Gratis (en betaalde versie)
Heb voor Proton gekozen omdat ze Europees/Zwitsers zijn en privacy hun ding is.
De gratis versie werkt goed maar je kunt geen land instellen. De betaalde versie kan dat wel. Tzt een maand abonnement nemen 👍

In October komt moeders weer over, en het zou wel aardig zijn om wat TV beschikbaar te hebben voor haar (in het Nederlands of met NL ondertiteling) Zeker nu ze wat minder mobiel is (heup versleten) Aangezien wij zelf NL vanaf dag 1 volledig losgelaten hebben, heb ik gene ervaren g met NL TV kijken hier.

- Hoe kijk je NL/Ondertitelde programma's (YouTube, VPN of andere oplossing?)
- Andere tips/tricks?
- Eventueel suggesties voor programma's die ik ook nog trek? Vorig jaar keken we nogal eens Lubach, Andere Tijden op YouTube, maar andere series of film suggesties zijn ook welkom.
Dat was voor mijn ouders ook wel een dingetje. Wij zelf hebben geen tv, dat wil zeggen wel fysiek een tv toestel maar we streamen eigenlijk alleen maar yt, ideaal medium je kan kiezen en kijken wat je interesseert.

Oudere mensen kijken af en toe toch graag tv kwam ik achter en zijn niet perse handig met yt 🙃 of andere streaming diensten. Neem het ze eens kwalijk zo halverwege de 70, zo is het ook.
Voor de volgende keer dat ze komen is dit draadje wel handig 👍

Dat was voor mijn ouders ook wel een dingetje. Wij zelf hebben geen tv, dat wil zeggen wel fysiek een tv toestel maar we streamen eigenlijk alleen maar yt, ideaal medium je kan kiezen en kijken wat je interesseert.

Oudere mensen kijken af en toe toch graag tv kwam ik achter en zijn niet perse handig met yt 🙃 of andere streaming diensten. Neem het ze eens kwalijk zo halverwege de 70, zo is het ook.
Voor de volgende keer dat ze komen is dit draadje wel handig 👍
Yep, dat zelf vinden/kiezen op YT is een vak apart en een skill die de gemiddelde 70+ niet heeft.
We hebben HBO Max, Netflix, Apple TV+ en YT Premium subscriptions (Netflix staat even stil nu, wissel tussen welke goede dingen heeft)
Maar al die services zijn uiteraard Engels focussed en hebben ook (volgens mij) meestal geen NL subtitles.
Content op YT is vaak ook anders dan het gemiddelde Nederland 123/RTL456789 kanaal.

Maar met hulp van een VPN gaan we een eind komen denk ik!

Yep, dat zelf vinden/kiezen op YT is een vak apart en een skill die de gemiddelde 70+ niet heeft.
We hebben HBO Max, Netflix, Apple TV+ en YT Premium subscriptions (Netflix staat even stil nu, wissel tussen welke goede dingen heeft)
Maar al die services zijn uiteraard Engels focussed en hebben ook (volgens mij) meestal geen NL subtitles.
Content op YT is vaak ook anders dan het gemiddelde Nederland 123/RTL456789 kanaal.

Mijn moeder kwam vorig jaar ook naar me toelopen: ik heb Netflix en YouTube nu wel uit hoor, wat kan ik nog meer kijken?

Uhhhhh.... Nee mam, je hebt Netflix en YT echt nie uit! Maar hier heb je Disney+, Discovery+, etc.

Inderdaad het grote nadeel van yt, als je dan specifiek zoekt op Nederlandse shows/ programmas. Het zijn fragmenten of compilaties die dan nog vaak in 16 delen gesplitst van 4 minuten.
Dat werkt voor de 60-70 +er ook niet.

Maar... Let us know how the VPN works. Dan gaan we er ook naar kijken tzt mijn ouders eens besluiten terug te komen.

Inderdaad het grote nadeel van yt, als je dan specifiek zoekt op Nederlandse shows/ programmas. Het zijn fragmenten of compilaties die dan nog vaak in 16 delen gesplitst van 4 minuten.
Dat werkt voor de 60-70 +er ook niet.

Maar... Let us know how the VPN works. Dan gaan we er ook naar kijken tzt mijn ouders eens besluiten terug te komen.
Ik had eerste even de plugin geïnstalleerd in Firefox. Werkt.
Nu de VPN client geïnstalleerd op MacOS en werkt ook goed in de eerste 'tests'. Zit nu te typen via de VPN terwijl YT in de achtergrond streamed.

Keep you posted!

Back