New Aussies don't need to know The Don

willem-lenie

New Member
Wellicht goed nieuws voor aankomende/aspirant citizens, geen domme vragen meer over sporthelden etc. waar je uiteindelijk  niets aan hebt.

The test has been overhauled by the Rudd Government to make it fairer and more relevant to migrants of all backgrounds. 
Rudd Government overhauls test
Quizzed on civic duty, responsiblities
"Better understanding of rights"
THE Don features on just one page in the new citizenship handbook, with the number of words dedicated to his exploits only barely beating his Test average of 99.94.

Potential new citizens can still read that Sir Donald Bradman is the "greatest cricketer of all time'', and "was already an Australian legend'' at the age of 21, but they won't have to answer any questions about him.

The test has been overhauled by the Rudd Government to make it fairer and more relevant to migrants of all backgrounds.

Those sitting the test will be required to answer 20 multiple choice questions while the pass mark will rise from 60 per cent to 75 per cent.

But rather than facing questions about Australia's sporting heroes, potential new citizens will instead be quizzed on their understanding of their civic duty and the responsibilities of citizenship.

Immigration Minister Chris Evans unveiled the new test material today as ceremonies were held across the country to induct hundreds of new Australians, marking 60 years of citizenship. Sir Don was never in the original test, and Senator Evans said he didn't have a problem with him not being in the new version.

"I understand there are more words about Don in this one than there were in the old one but he's not in the test,'' Senator Evans said.

He said the new test would give people a better understanding of their rights and responsibilities and the contract they're entering into as citizens.

"I want people applying for Australian citizenship to know things such as under Australian law domestic violence is illegal, that you are not entitled to hit women in Australia.

"That seems to me to be much more relevant than understanding whether Don, whether Walter Lindrum was good at billiards.''

The previous test was more like a quiz on Australiana, he said.

"It was drafted quickly, there was a lot of politics surrounding its development.''

The new test, which potential new citizens will begin sitting from October 19, includes questions about the significance of Anzac Day and the role of the Governor-General.

Those sitting the test will need to know that newspapers can write about any topic and that men and women have the same rights, but unlike the old version, they won't have to identify South Australia as the festival state or know Captain Cook's ship was the Endeavour.

Cheers

Willem
 
Het is voor iedereen een persoonlijke keuze, maar ik zou toch echt geen Australier zijn geworden als ik m'n Nederlandse nationaliteit had moeten opgeven.
En dat ze die test aanpassen, dat was hoog tijd, want het was echt volstrekt belachelijk. Ben overigens wel heel benieuwd wat er voor in de plaats komt. Politici kennende zou dat wel eens een andere versie van hetzelfde kunnen worden. :grin:

Groetjes,
Rixta
 
Ik ben het met Joep en Willem eens. :-D

Overigens is het wel interessant dat je als eeuwig PR geen test hoeft te doen. Ja, okee, je kan niet stemmen, maar verder is een PR precies zo 'woonachtig' als een burger. Of zie ik iets over het hoofd?

Ireen :)
 
[quote author=Eerainuh link=topic=10418.msg146940#msg146940 date=1253493814]
Overigens is het wel interessant dat je als eeuwig PR geen test hoeft te doen. Ja, okee, je kan niet stemmen, maar verder is een PR precies zo 'woonachtig' als een burger. Of zie ik iets over het hoofd?
[/quote]
Een paar belangrijke verschillen:
- op PR kan je gemakkelijker uitgezet worden dan als citizen (voor de wat minder goed gezinde lieden uiteraard) - vandaar de test voor values ed.
- als je buiten Australie reist op je NL paspoort en je komt in de problemen, dan hoef je niet op de hulp van de Australische ambassade te rekenen; je zult een beroep moeten doen op de Nederlandse ambassade die je dan kan repatrieren naar Nederland (waar je dus niet heen wilt)

Maar verder heb je volgens mij wel de zelfde rechten en plichten...

Het nut van het behouden van het Nederlandse paspoort is vooral wanneer je de optie open wilt houden om naar de EU terug te keren. Wat overigens voor de mensen hier die een Australische (of elke andere nationalitiet dan de Nederlandse) partner hebben toch al niet zo gemakkelijk is.
 
Het verschil tussen een permanent resident en een citizen is dat je nooit 100% zeker kunt zijn van je PR. De DIAC kan je altijd het land uitzetten als ze dat opeens in hun hoofd krijgen. Daar zullen ongetwijfeld wel regels voor zijn, maar daar heeft het DIAC lak aan. Je kunt dan nadat je het land bent uitgezet wel in beroep gaan en uiteindelijk weer terugkomen, maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun PR al dan niet terecht zijn kwijtgeraakt. Citizenship kun je niet kwijtraken.

Gezien mijn traumatische ervaringen met het DIAC was dat voor mij de belangrijkste reden om Australier te worden. Ze kunnen me nu nooit meer lastig vallen en ik hoef niet bang te zijn dat ze iets verzinnen om me het land uit te zetten. Ze hebben destijds heel erg hun best gedaan om me uit Australie te houden, dus zo ongegrond was die angst niet eens. Maar ik geef toe dat voor de meeste mensen dit geen rol speelt en die zijn dik tevreden met hun PR.

Groetjes,
Rixta
 
Ja..., ik weet wat de verschillen zijn, maar dat vroeg ik me niet af; ik vroeg me af of een eeuwig PR niet eigenlijk óók een test zou moeten doen. Zou het niet of wel logisch zijn om iemand die een Permanent residentie aanvraagt, net zo'n test te laten doen?

Ireen
 
[quote author=CJ link=topic=10418.msg146944#msg146944 date=1253501291]
Kortom, waarom zou je niet twee paspoorten hebben, als dat toch mogelijk is?!
(Ja ik weet dat het niet voor iedereen mogelijk is, maar voor mij wel, en waarom zou ik dat dan niet doen.)
[/quote]

Inderdaad, voor die mensen die niet hun Nederlandse nationaliteit hoeven op te geven zie ik eigenlijk geen reden om niet Australisch te worden, tenzij je daar persoonlijke bezwaren tegen hebt. Ik zie het alleen maar als voordeel om twee nationaliteiten te hebben. Helaas gaat dit verhaal maar op voor een heel klein groepje Nederlandse emigranten. De meesten moeten kiezen en dat kan een lastige keus zijn.

Een soort cursus voor mensen met een PR zou geen gek idee zijn, maar inderdaad, wanneer zou je dat dan moeten doen? En wat als iemand niet slaagt voor de test? Je kunt dan moeilijk dat PR afnemen. Dus ik denk dat daar nogal wat haken en ogen aan zouden zitten. Wat wellicht de reden is waarom ze het alleen doen voor mensen die Australisch willen worden. Tja, dan is in elk geval basiskennis van de Engelse taal wel een vereiste. En dat moet je wel kennen om die test te doen.

Groetjes,
Rixta
 
Ik kwam net deze link tegen.. en vond 't perfect bij dit draadje passen

http://www.youtube.com/watch?v=Gb4LoTG3C8E&feature=channel
 
[quote author=alieNL link=topic=10418.msg146982#msg146982 date=1253571851]
Ik kwam net deze link tegen.. en vond 't perfect bij dit draadje passen

http://www.youtube.com/watch?v=Gb4LoTG3C8E&feature=channel
[/quote]
Prachtig... :grin: :lol: :up:
 
[quote author=alieNL link=topic=10418.msg146982#msg146982 date=1253571851]
Ik kwam net deze link tegen.. en vond 't perfect bij dit draadje passen

http://www.youtube.com/watch?v=Gb4LoTG3C8E&feature=channel
[/quote]
haha heb er hard om zitten lachen  :grin:

Die testen zijn ook overal hetzelfde. Ik heb de nederlandse test een jaar of 2/3 geleden gedaan. En ik zakte ook.
Je kan m trouwens hier doen: http://iq.pi.net/inbt/ Idiote vragen dat me dat zijn.
 
[quote author=Shuter Street link=topic=10418.msg147016#msg147016 date=1253620273]
[quote author=alieNL link=topic=10418.msg146982#msg146982 date=1253571851]
Ik kwam net deze link tegen.. en vond 't perfect bij dit draadje passen

http://www.youtube.com/watch?v=Gb4LoTG3C8E&feature=channel
[/quote]
haha heb er hard om zitten lachen  :grin:

Die testen zijn ook overal hetzelfde. Ik heb de nederlandse test een jaar of 2/3 geleden gedaan. En ik zakte ook.
Je kan m trouwens hier doen: http://iq.pi.net/inbt/ Idiote vragen dat me dat zijn.
[/quote]

Net even gedaan en had een 4,9. Ik snap 't alleen niet want als ik kijk naar de juiste antwoorden komen er heeeeeel erg veel overeen.. maar ja sommige vragen waren ook suggestief...
 
[quote author=alieNL link=topic=10418.msg146982#msg146982 date=1253571851]
Ik kwam net deze link tegen.. en vond 't perfect bij dit draadje passen

http://www.youtube.com/watch?v=Gb4LoTG3C8E&feature=channel
[/quote]

:grin: :lol: :grin: Helemaal waar wat die kerel zegt. En "why don't you go home" heb ik iets te vaak gehoord... Errug leuk filmpje.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Shuter Street link=topic=10418.msg147016#msg147016 date=1253620273]

Die testen zijn ook overal hetzelfde. Ik heb de nederlandse test een jaar of 2/3 geleden gedaan. En ik zakte ook.
Je kan m trouwens hier doen: http://iq.pi.net/inbt/ Idiote vragen dat me dat zijn.
[/quote]

Ik had 31 van de 36 vragen goed en dan toch maar een 4,7? Dan is de Australische test iets realistischer. Maar de vragen zijn hier inderdaad net zo mallotig.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=CJ link=topic=10418.msg146944#msg146944 date=1253501291]
Lijkt me handiger die test bij citizenship te doen, zoals nu ook geregeld is.

PR kan je ook vanuit buitenland (bijv NL) aanvragen. Lijkt me moeilijk om al die vragen te beantwoorden als je nog niet zo goed met het land bekend bent, als je er nog niet gewoond hebt.

De meeste mensen die citizenship aanvragen wonen al een tijdje in Australie en zouden redelijk bekend moeten zijn met waar de test over gaat.
[/quote]
Nou, Nederland heeft er kennelijk niet zo'n moeite mee om buitenlanders te verplichten om eerst kennis- en taalexamens (geautomatiseerd taalexamen telefonisch met spraakherkenning) af te leggen in hun eigen land voordat ze ook maar naar Nederland mogen komen op een tijdelijk visum....
 
[quote author=Rixta link=topic=10418.msg147052#msg147052 date=1253655848]
[quote author=Shuter Street link=topic=10418.msg147016#msg147016 date=1253620273]

Die testen zijn ook overal hetzelfde. Ik heb de nederlandse test een jaar of 2/3 geleden gedaan. En ik zakte ook.
Je kan m trouwens hier doen: http://iq.pi.net/inbt/ Idiote vragen dat me dat zijn.
[/quote]

Ik had 31 van de 36 vragen goed en dan toch maar een 4,7? Dan is de Australische test iets realistischer. Maar de vragen zijn hier inderdaad net zo mallotig.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Heb m nog een keer gedaan en haalde een 5,5. Heb eigenlijk niet gekeken hoeveel vragen ik goed had. Maar ik weet toch niet dat we met nieuwjaar vuurwerk afsteken om de boze geesten te verdrijven. Ik dacht dat ze dat buiten Europe deden, niet hier.......
 
Back
Top