Nguyen Tuong Van

Mieke

New Member
Ik heb lang geaarzeld om dit bericht in Xpdite te plaatsen. Ik hoopte dat anderen bericht zouden doen van de tragische omstandigheden van Van Nguyen.
Maar omdat de dag zo dichtbij is, dat hij wordt opgehangen vanwege drugsmokkel, wil ik niet langer meer wachten. Het grijpt mij zeer aan. Net als velen anderen Melbournites. En speciaal hier in de Vietnamese community van Springvale.
In de Changi gevangenis in Singapore wacht de 25 jarige Nguyen Tuong Van op de voltrekking van zijn doodstraf, morgen 2 december aanstaande om 9 uur am AEST. Hier in Melbourne zullen de mensen om 9.uur a.m. 2 minuten stilte houden.
Nguyen’s mother fled Vietnam alone in a boat in 1980 and had her twin sons in a transit camp in Malaysia before being accepted into Australia four months later.
The whole community of Melbourne is very upset because the Gouverment of Singapore will execute the death penalty on  Nguyen Tuong Van  this Friday, 2 december 2005.
He was caught with 396g of heroin on his person and in his hand luggage in Singapore's Changi airport in 2002. Any individual caught with more than 15g is presumed to be a trafficker and faces the death penalty if convicted. And on Nguyen's own admission, there was never any doubt he was guilty. Nor do his reasons for trafficking in the drug – to pay off his brother's gambling debts – provide any mitigation. Nguyen took a calculated risk and lost. But though Nguyen's cause looks lost, judicial murder is wrong. No ifs, no buts.
Ook Nederland heeft ervaring met het voltrekken van de doodstraf  op Johannes van Damme en heeft dat niet kunnen voorkomen. Johannes van Damme was een Nederlander, woonachtig in Hengelo die op 23 september 1994 in Singapore werd opgehangen vanwege drugsmokkel. Net als de nederlandse regering toen, is ook de Australische regering nu machteloos. Sommige krantenanalyses, zoals in de Australian, gaan er vanuit dat als de Australische regering eerder had gereageerd, deze dood van Van Nguyen had kunnen worden voorkomen.
Ik hoop en wens dat vele xpditeleden vanavond om 23 uur ook even zullen denken aan Van Nguyen.

Ergens is het erg lullig inderdaad. Hij deed iets fout en werd, jammergenoeg voor hem, gepakt in een land waar zo'n heftige straf staat op hetgene wat hij fout deed. Aan de andere kant... Hij wist wel wat hij deed en heeft het wel zelf opgezocht...

Aan de andere kant... Hij wist wel wat hij deed en heeft het wel zelf opgezocht...

Ik ben het helemaal met annemiek eens. Hoe lullig en hard het ook mag klinken het is zijn verdiende loon.Ik heb de berichten dagelijks gevolgd en had wel met zijn moeder te doen.Denk maar eens even aan de gevolgen als die troep op straat  terecht was gekomen.Ik denk dat er wel meer slachtoffers zouden vallen.Nguyen wist van ruim te voren wat hem te wachten stond en toch moest hij het proberen.Begrijp me niet verkeerd maar dan verdiend zo iemand terecht de doodstraf.

Mijn mening: Begrijp me niet verkeerd maar dan verdiend zo iemand terecht de doodstraf.

Ben sowieso tegen de doodstraf. Iemand vermoorden (want zo zie ik het) om 400 gram drugs gaat echt te ver.

[quote author=tinusv link=topic=3312.msg38832#msg38832 date=1133505057]
Mijn mening: Begrijp me niet verkeerd maar dan verdiend zo iemand terecht de doodstraf.

Ben sowieso tegen de doodstraf. Iemand vermoorden (want zo zie ik het) om 400 gram drugs gaat echt te ver.
[/quote]

Dan zal het ook nooit in jouw fam of vrienden kring gebeurt zijn denk ik, dat er iemand aan een overdoos overleden is.
Dat is bij mij wel gedeurt,dan denk je er toch anders over.
Weet je hoe veel er dood kunnen gaan aan 400 gram doop?
Zo als hier in NL word er maar een waarschuwing geven of 12 maanden voorwaardelijk,
als je fraude pleegt daarkrijg je meer voor.
Geen wonder dat ze het steeds weer doen,
laat ze maar eens goed schrikken,misschien bedenken de volgende drug couriers zich.
Dit is mijn mening.

Hoe zit het eigenlijk met dit soort dingen in Australie... Zijn ze daar, wat straffen betreft, net zo laks als in Nederland? Of is het daar heel anders?

Ik kan niet zeggen dat ik tegen de doodstraf ben, maar voor ben ik ook niet. Ik heb iets vrij heftigs meegemaakt en die 2 mannen die me dat hebben mochten van heel lange tijd ook wel dood, maar dat was, omdat ik heel kwaad ben geweest. Ik weet niet goed wat ik ze nu toe zou wensen... Misschien zijn ze ergens anders gepakt en zitten ze nu ook wel vast. Ik weet het niet.....

Als iemand iemand vermoord heeft, dan kan ik heel goed begrijpen dat de familie van het slachtoffer ook het liefste de moordenaar dood ziet. Timothy McVeigh (of hoe je zijn achternaam ook schrijft) had ook iets vreselijks gedaan (Oklahoma City voor degene die het niet weet ;) ). Wat zijn motieven waren weet ik niet, maar bij zo iemand denk ik ook dat hij maar het beste dood mag.
Eigenlijk is het heel moeilijk... Sluit je iemand zijn hele leven op, dan kost hij de maatschappij enorm veel geld en is dat het wel waard... Ja ik weet het niet. Ik vind het een moeilijk onderwerp.......

Hij wist wat hij deed en moet gestraft worden. Maar ophangen ! ! ! Kan de doodstraf dan niet op een andere manier uitgevoerd worden.

[quote author=Ineke link=topic=3312.msg38839#msg38839 date=1133508670]
Dan zal het ook nooit in jouw fam of vrienden kring gebeurt zijn denk ik, dat er iemand aan een overdoos overleden is.
[/quote]

Dn denk ik mijn beurt: Je kiest er zelf voor om te beginnen met drugs te gebruiken met alle consequenties van dien. Gewoon afblijven van dat spul. Niet vervoeren en niet gebruiken.

Dat is bij mij wel gedeurt, dan denk je er toch anders over.
[/quote]

Ik heb er inderdaad (gelukkig) geen ervaring mee. Neemt niet weg dat je dit niet van dichtbij wilt meemaken natuurlijk.

@ Annemiek
Hoe zit het eigenlijk met dit soort dingen in Australie....
De Australiers zijn in grote meerderheid tegen de doodstraf, namelijk 75%. Ik ben ook tegen de doodstraf!

Het was hier inderdaad een "hot topic" op het journaal. Ik ben tegen de doodstraf. Vind het geen oplossing. Dan had je van de week Billy Connelly moeten zien op tv. Hij had een "perfecte" oplossing voor dit soort dingen :D. Ik zal er verder niet over typen hier. Want ik vind het niet zo gepast om dat in dit topic te doen.

De doodstraf is inhumaan. Maar iemand die een misdaad heeft gepleegd moet gestraft worden. PUNT.

Maar elk beschaafd land moet een systeem hebben waaruit de doodstraf is verbannen.

An eye for an eye is leuk voor Dirty Harry films, maar niet als middel om recht te spreken.
We weten allemaal dat er behoorlijk wat gerechtelijke dwalingen door de jaren heen zijn geweest. Kees B. had in Amerika waarschijnlijk al niet meer geleefd nadat hij onschuldig was opgesloten.

Ook ik heb mensen doodgewenst, dat is een heel menselijke reactie. Maar het uitvoeren is een 2e.
Emotie is geen goede voedingsbodem voor een veroordeling.

Bovendien vind ik de doodstraf veel erger voor de nabestaanden dan voor het slachtoffer zelf.
Ook is al lang bewezen dat de doodstraf als afschrikkingsmiddel helemaal niet werkt.

"In the USA, there are more black males in prison than in college...."

Alleen repressie als middel om het volk in de hand te houden werkt niet, daar is de Amerikaanse gemeenschap een goed voorbeeld van. Zorgen dat mensen een goede kans in het leven krijgen zet veel meer zoden aan de dijk.

Maar begrijp me niet verkeerd, Nguyen heeft een misdaad begaan en moet daarvoor boeten.

Bart

Ook even mijn "Two cents worth".

Als men niet optreed tegen wetsovertreders, is het einde in zicht. Maar als er geen wet is, zijn er ook geen overtreders. Dus wetten zijn er om anderen te beschermen.

Wie bepaald de strafmate?
Doodstraf daartegen is iets waar ik in pricipe ook tegen ben, maar.......... Er is ook zoiets als verzachtende omstandigheden. In dit geval kan ik er verzachtende omstandigheden tot op zekere hoogte wel in vinden. Maar om je broer te helpen met zijn gok schulden?? Het zijn per slot van rekening de schulden van iemand anders.
Hij nam de gok, maar zo zijn er ook legio bolletjeslikkers die naar Nederland komen die géén doodstraf krijgen, of zelfs maar grote celstraffen.
Het ene land is niet het andere. Hier zal je hand ook niet afgehakt worden als je steelt. Erger nog, je krijgt alleen een tik op je vingers.

Wie bepaald de strafmate??
Voor een groot gedeelte de bevolking. Gedoogbeleid heet dat. Of Poldermodel.
Iemand die een moord pleegt in Nederland kan je niet te lang straffen, anders kan hij zich niet meer handhaven als hij vrij komt. TBSers moet je ook niet te veel van hun vrijheid ontnemen, anders kunnen ze niet ontsnappen van hun begeleiders, geeft niet hoe gevaarlijk dat ze zijn.

Wie bepaald de strafmate?
Als er weer een aantal criminelen ontsnappen uit een gevangenis en een overtreding begaan, waar ligt de fout? En zullen ze dan een extra straf krijgen??

Dit zijn vragen die me toch vaak bezig houden.
Ik heb er een eigen mening over die ik liever hier niet vermeld. Misschien zijn er leden die me gelijk zullen geven, maar ook leden die me aan zullen vallen. Maar we leven nu eenmaal in deze wereld, het is moeilijk om de wereld even te stoppen of af (uit) te stappen.
Wie weet, als we straks naar Mars gaan, laten we de lelijke kant van de mensheid achter op aarde, en kunnen al de mensen die dan daar heen gaan in vrede en met wetsontzag verder leven, en laten ze alle menselijke onhebbelijkheden hier.

Ten slotte nog even dit [quote author=willem-lenie link=topic=3312.msg38969#msg38969 date=1133609133]
"don't do the crime if you can't do the time"

Willem
[/quote]

Daar kan ik me helemaal in vinden.

Rene

Dat is bij mij wel gedeurt,dan denk je er toch anders over.
Weet je hoe veel er dood kunnen gaan aan 400 gram doop?
[/quote]

Verhaaltje kip of het ei. Als al die drugsgebruikers nou eens geen drugs gebruikten, was er ook geen vraag naar. Ik heb eerlijk gezegd meer medeleiden voor de familie van die Van Nguyen dan voor de familie van iemand die zichzelf om zeep helpt met heroine.
Het is net zoiets als BMW de schuld geven dat ze snelle auto's maken waarmee mensen zichzelf, en anderen, om zeep kunnen helpen.
Of alcholol. Hoeveel mensen hebben hun eigen leven, en dat van anderen, hiermee verknalt? Maar hier hoor je niemand over, het is maatschappelijk geaccepteerd, en we willen kunnen bepalen hoeveel bier/wijn/wiskey we drinken.

Vergeet ook niet de omstandigheden waaronder mensen deze drugs vervoeren. Het is niet zo makkelijk een 'gecalculeerd risico'. Iemand die dit risico neemt, doet dit omdat hij/zij waarschijnlijk in een (financiele) omstandigheid zit, die mogelijk nog erger is dan de doodstraf. Zie ook de Bali Nine, die onder extreme druk zijn gezet dit te doen, anders zou hun familie iets ergs overkomen. Was dit bij Van Nguyen ook niet het geval is zekere mate? Deze mensen zijn slechts de pionnen, ze moeten proberen de bazen te grijpen, maar aangezien die natuurlijk nooit in Singapore zelf met heroine te vinden zijn...

Ik vind de doodstraf onder iedere omstandigheid een gruwelijke daad, en als het al om 400 gram hero uitgevoerd kan worden vind ik dit buiten proportioneel. Daar zou ik hooguit 5 jaar gevangenis voor geven.

Het verbaast me trouwens hoeveel mensen makkelijk zeggen (ik geloof 45% van de australiers): dat zijn Singapore's regeltjes, dus als je die overtreedt dan is het je verdiende loon.

Het verbaast me trouwens hoeveel mensen makkelijk zeggen (ik geloof 45% van de australiers): dat zijn Singapore's regeltjes, dus als je die overtreedt dan is het je verdiende loon.
Well, los van het feit of ik nou voor of tegen capital punishment ben "het zijn de regeltjes van het land" Een ieder weet toch dat landen als Singapore & Indonesia er andere "regeltjes" op na houden dan pak hem beet Nederland? Het is het risico van het vak, erg vaak gaat het goed voor de traficker, soms loopt het finaal fout. Het is een keuze die je maakt.......

Syl

Back