Niet langer dromen, maar doen!

HardCore

Well-Known Member
Ik loop al 7 jaar met plannen het leven te verleggen naar Australië. In 2008, samen met de vrouw, nog gekeken of Nieuw-Zeeland beter was, maar dat viel tegen. Dus in 2011 naar Australië gevlogen, samen met de inmiddels toegevoegde kinderen, om te gaan bezien of het een roze wolk was, of echte kansen biedt. Toen ook actief geworden op XPdite, zodat jullie ons inmiddels al een beetje kennen.

Na een stevige evaluatie van de reis en de ervaringen hebben we vorig jaar maart de beslissing genomen: we willen ervoor gaan. Maar hoe pak je zoiets aan? Er is veel uitzoekwerk te doen, aanvragen, formulieren, validaties, tests... En natuurlijk de beslommeringen van alle dag. Dus zo tegen het einde van 2011 waren we nog geen stap verder. Toen zijn we gaan overwegen een tussenpersoon in te schakelen. We weten wel dat het allemaal best zelf te regelen valt en dat er erg veel nuttige informatie beschikbaar is van dit forum, maar iedere situatie is anders en uiteindelijk zul je toch het systeem een beetje moeten kunnen overzien. En dan nog...

Zodoende hebben we besloten een tussenpersoon in de arm te nemen. Op 23-02-2012 hebben we de overeenkomst met Visa4You ondertekend. De indruk is, dat zij een betrouwbare en degelijke partner zijn. En nu maar hopen dat ze het voor ons kunnen regelen. Heeft er verder iemand ervaring met ze? In ieder geval zullen onze ervaringen, goede of slechte, zo objectief mogelijk en zonder "gesponsord" te worden, met jullie worden gedeeld via dit forum.

We hopen op een voorspoedig emigratieproces.

Hartelijke groet en veel succes met jullie eigen plannen!

Cor etc.
 
Hoi Cor,

Wij hebben een paar jaar geleden ook een gesprek gehad met visa4you, was erg goed bevallen en overwogen serieus met ze in zee te gaan.
Wij hebben na het beoordelingsgesprek zelf gekeken wat en hoe het nou precies in zijn werk gaat en kwamen tot de conclusie dat het met een beroep op de lijst van een staat/territory toch echt goed zelf te doen is.
In ons geval is het een 176 visa geworden met een SA SS..

Je hebt het mooi verwoord, een tussenpersoon is handig. Je word op weg geholpen met het traject. Uiteindelijk zal je zelf nog het meeste werk moeten doen. Toch weet ik bijna zeker als je eenmaal bijna bij de visumaanvraag komt dat je bij jezelf denk "ik had dit net zo goed zelf kunnen doen"
Niks te nadelen van een buro...je zal je er goed in moeten verdiepen om het zelf te doen...aan de andere kant het scheelt wel ff 5000,- euro!

Succes met jullie traject
afro.gif


Groeten Steven
 
Hoi Cor,

Wij hebben een paar jaar geleden ook een gesprek gehad met visa4you, was erg goed bevallen en overwogen serieus met ze in zee te gaan.
Wij hebben na het beoordelingsgesprek zelf gekeken wat en hoe het nou precies in zijn werk gaat en kwamen tot de conclusie dat het met een beroep op de lijst van een staat/territory toch echt goed zelf te doen is.
In ons geval is het een 176 visa geworden met een SA SS..

Je hebt het mooi verwoord, een tussenpersoon is handig. Je word op weg geholpen met het traject. Uiteindelijk zal je zelf nog het meeste werk moeten doen. Toch weet ik bijna zeker als je eenmaal bijna bij de visumaanvraag komt dat je bij jezelf denk "ik had dit net zo goed zelf kunnen doen"
Niks te nadelen van een buro...je zal je er goed in moeten verdiepen om het zelf te doen...aan de andere kant het scheelt wel ff 5000,- euro!

Succes met jullie traject
afro.gif


Groeten Steven

Hi Steven,
Ik kan je vertellen dat wij jij schetst compleet niet matcht met ons gevoel. Ondanks dat Hilde vanuit haar studie goed met procedures kan omgaan, heeft het ons een groot stuk rust bezorgt om de ondersteuning te hebben van een bureau. Anders waren wij avonden bezig geweest met het uitzoeken wanneer we wat moesten insturen, tijd die we nu met prettigere dingen hebben kunnen vullen.
M.a.w., ondanks dat jij bovenstaande ervaring hebt, kunnen anderen een andere ervaring hebben.
Ontopic: visa4you staat goed bekend, net als move2australia en i.t.t. een aantal anderen.
 
Ik denk inderdaad dat het veel meer rust geeft als je het via een buro doet. Echter is het op zich ook prima zelf te doen, het kostj e alleen nog meer tijd en uitzoekwerk. Voor de 1 is de rust belangrijker, voor ons gold meer dat we het geld liever zelf houden, maar ook het gevoel hebben door het zelf te doen, zelf meer de controle te hebben. :smile:

@cor veel succes en hoop dat het snel gaat!
 
Hoi Zwerver,

Ik spreek ook dan alleen uit eigen ervaring en beleving. Het zal voor een ieder verschillend zijn.
 
Super Cor, veel succes met de procedure. Wij hebben het ook via een bureau gedaan en in ons geval was het ons zonder die hulp echt niet gelukt. Soms heb je gewoon net wat meer kennis van de zijweggetjes nodig om het voor elkaar te krijgen. Ook achteraf weet ik dat het ons zonder JustMigrate niet was gelukt, ondanks het feit dat het klopt wat Steven zegt: je moet een hele hoop zelf doen. Alleen wordt je wel begeleid, wordt het nagekeken en de juiste instanties gezocht. Overigens was het ons ook niet gelukt zonder het forum, een paar collega-forummers hebben ons zo waanzinnig goed geholpen om het skills assessment voor mijn beroep goedgekeurd te krijgen!

Veel succes en plezier met alle voorbereidingen!

Groet, Annemarie
 
Ik denk inderdaad dat het veel meer rust geeft als je het via een buro doet. Echter is het op zich ook prima zelf te doen, het kostj e alleen nog meer tijd en uitzoekwerk. Voor de 1 is de rust belangrijker, voor ons gold meer dat we het geld liever zelf houden, maar ook het gevoel hebben door het zelf te doen, zelf meer de controle te hebben. :smile:

@cor veel succes en hoop dat het snel gaat!


Ook hier, zonder bureau was onze skill assessment nooit goed gekomen. Elk geval is anders. Aan de procedure is niets onbegrijpelijks, behalve een Australische ambtenaar.... Die zijn onnavolgbaar.


Maar on topic. Veel succes!!!
 
succes met jullie aanvraag.
Maar wat bedoel je nu precies met "gesponsord".
Wij zijn in zee gegaan met Move2Australia en waren en zijn daar heel blij mee, want dooor hun zitten we nu lekker Down Under. En dit zeg ik zonder gesponsord te worden :lol: .
 
Om maar ff aan te sluiten (ben vrouw van Hardcore) van de week maar ff mijn werk ingelicht, willen super meewerken, zulke bazen heb je ook niet voor het oprapen dus toppie :up:! Verder maar met al het papierwerk!
 
Bedankt voor al die reacties!

Afgelopen week superdruk geweest met het regelen van alle papieren, uittreksels, kopieën, waarmerken enzovoorts. Al dit papierwerk regelen kost veel tijd, instanties die je nodig hebt zijn vaak maar binnen bepaalde uren bereikbaar (gemeentekantoor, notaris, overheidsinstanties), dus een paar dagen vrij ervoor nemen is erg handig. Het is wel een groot voordeel als je al je eigen papierwerk op orde hebt en niet alles in dozen ergens op zolder. Veel dingen die nu belangrijk worden, zoals genoemd papierwerk en onderhoud huis bijvoorbeeld, daar ben ik al lang geleden mee begonnen, wat nu enorm scheelt.

Om even te reageren op eerdere posts: Het inschakelen van een bureau is inderdaad een persoonlijke keuze. Wij hebben daar ook lang over getwijfeld. De reacties laten zien dat jullie dezelfde overwegingen hebben moeten maken, maar daar achteraf verschillend op terugkijken. Wij hebben nu de keuze gemaakt en misschien denken wij achteraf ook wel: Koudwatervrees, hadden we best zelf gekund.

Doordat we nu met een bureau werken, is onze motivatie de schouders eronder te zetten tweeledig:
1. Het kost fors geld, dus willen we daar ook resultaten voor zien (die weer voortkomen uit onze eigen inspanningen).
2: Het is niet meer vrijblijvend. Er is een koers uitgezet en een doel gesteld. Er is een externe partij bij betrokken, dus uitstel is geen optie.

@René Sas en Rensa: Er is eerder een topic geweest waarin M2A in de schijnwerpers werd gezet. Daarop kwamen kritische reacties, want het zou een actie van dat bedrijf kunnen zijn om erg goed bekend komen te staan, zodoende gratis reclame te verwerven. Mijn doel is het, om de begeleiding door Visa4You objectief weer te geven, zodat anderen er iets aan hebben. Ik krijg daarvoor geen korting ofzo.

Nu is het wel zo, dat ik ontdekte dat voor het traject dat wij willen volgen, een 'strong interest' van een potentiële werkgever nodig is. Iets wat we nog niet van V4Y hadden gehoord, maar wat ze wel bevestigden toen ik ernaar vroeg. Extra werk dus, waar we direct mee aan de slag kunnen. Misschien is er iemand die ons verder kan helpen?
  • Wij willen gaan voor een state sponsorship van Tasmanië, om bij voorkeur in Noord-Tasmanië terecht te komen. We hebben kennissen zitten in Devonport, dus vandaar.
  • We zoeken een werkgever voor Ellen, die meer dan 10 jaar ervaring heeft in gehandicaptenzorg (verstandelijk gehandicapt, meervoudig gehandicapt, blinden)
  • Op dit moment werkzaam in dagactiviteitenbesteding, eerder op een woongroep.
  • Ruime en relevante ervaring, Een goed gewaardeerde collega, Weet van aanpakken, Bezit belangrijke certificaten en diploma's.
Alle reacties worden op prijs gesteld!


En nu maar weer verder met de papieren.

HG

Cor
 
En weer een week voorbij, zonder iets nuttigs te melden. Nog een paar documentjes en dan kan de papierwinkel opgestuurd worden naar V4Y, onze tussenpersoon. Ik kwam er wel achter dat het Australische CV/Resume behoorlijk anders is van opmaak dan onze Nederlandse. Informatie daarover op websites gaven me ook de indruk dat het lijstje veel belangrijker is in enige sollicitatieprocedure dan hier. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, maar nu lijkt het me dus verstandiger de CV aan te passen naar Australische standaard. Nu even wat uitzoekwerk, maar hopelijk voor straks een plusje.

Ik had me voorgenomen iedere week even te gaan zitten achter dit forum. Om mee te kijken met anderen en om onze vorderingen te melden. Blijkt dat dit uitgangspunt uitstekend werkt en het is erg leuk om te doen. Nu nog wat meer vorderingen in ons proces, dat zou mooi zijn. Wachten op anderen is nooit leuk, zeker als je zelf er keihard mee bezig bent...

Hopelijk volgende week echt nieuws????
 
Volgens V4Y moeten we transcripten opvragen van de diploma's.
Dit ten behoeve van de VETASSESS
Alleen... desgevraagd bij de scholen weten ze niet eens wat een Transcript is...!?
Ik kreeg wel een verwijzing naar COLO voor een certificaat supplement (SPW)
en een verwijzing naar NUFFIC voor diploma description (Propedeuse SPH)
Volgens V4Y is dat niet voldoende.

Wie heeft daar ervaring mee?
Het gaat om SPW en propedeuse SPH
Is er misschien iemand die op deze diploma's de VETASSESS doorlopen heeft?

I hope so, I'm getting confused.

Met al die duizenden emigranten moet daar toch wel een standaard voor zijn?
 
Hai Cor,
Ik heb ook SPH gedaan en volgens mij moet je voor het assessment bij de ACWA zijn...? Voor SPW weet ik het niet, dacht zelfs dat een MBO niet voldoende was om aan visum te komen. Maar er is alweer veel veranderd!
Nuffic heb je idd niet veel aan, waarschijnlijk zit er bij het NL'se diploma een Internationale bijgevoegd. Ik had ook (gecertificeerde) vertalingen nodig van alle studiegidsen (die ik allang bij het het oud-papier had gezet...). Hopelijk heeft je vrouw die nog wel, ik heb Hemel en Aarde moeten bewegen om alles op te dreggen want de HvA had ze zelfs niet meer. Maar het is gelukt...(nu de rest nog ;))
Nee...helaas is er geen standaard, zou wel handig zijn! De vakken zijn ook in ieder jaar/opleiding anders, dus aan mijn assessment zal ze ook niet veel hebben maar als je nog vragen hebt stuur maar een p.m.

Veel succes!
Groet, Daniella
 
Hi, ik heb geen ervaring met jouw skills assessment maar wel met het Nuffic. In eerste instantie lijkt het vrij standaard en zinloos maar als het niet om het Nuffic was, had ik mijn visum niet kunnen krijgen. Mijn opleiding was een particuliere opleiding waaraan men geen 'label' kon hangen. Nuffic heeft me super geholpen toen ik ze had uitgelegd wat er aan de hand was en heeft er na overleg/uitleg van wat het inhield (en wat onderzoek van hen) het label 'eenjarige master' aangehangen........... application werd goedgekeurd:) . Beetje doorvragen (en de juiste persoon treffen) helpt zeker!

Succes, Annemarie
 
NUFFIC, die naam komt me bekend voor. Zal het vanavond even aan de hoofdaanvrager voorleggen. Wij zijn net door de Vetassess assessment heen en daar zaten ook wat SPH en Universiteit zaken tussen.

Volgens mij ging het meeste best OK, maar ik zit natuurlijk op de backseat dus krijg niet alle 'details' mee. ;)
 
Hai Cor,
Ik heb ook SPH gedaan en volgens mij moet je voor het assessment bij de ACWA zijn...? Voor SPW weet ik het niet, dacht zelfs dat een MBO niet voldoende was om aan visum te komen. Maar er is alweer veel veranderd!
Nuffic heb je idd niet veel aan, waarschijnlijk zit er bij het NL'se diploma een Internationale bijgevoegd. Ik had ook (gecertificeerde) vertalingen nodig van alle studiegidsen (die ik allang bij het het oud-papier had gezet...). Hopelijk heeft je vrouw die nog wel, ik heb Hemel en Aarde moeten bewegen om alles op te dreggen want de HvA had ze zelfs niet meer. Maar het is gelukt...(nu de rest nog ;))
Nee...helaas is er geen standaard, zou wel handig zijn! De vakken zijn ook in ieder jaar/opleiding anders, dus aan mijn assessment zal ze ook niet veel hebben maar als je nog vragen hebt stuur maar een p.m.

Veel succes!
Groet, Daniella

Hoi Donatella,
Bedankt voor je reactie. Het is zeker nog maar de vraag of het überhaupt kan. Ze heeft SPW en van de SPH alleen de propedeuse. We zetten in op "Residential Care Officer", wat hetzelfde is als zij nu doet. Ik meende ook dat de ACWA daarover ging, maar V4Y heeft het nagezocht en het blijkt toch VETASSESS te zijn.
Die studiegidsen is dus nu waar het over gaat. V4Y noemt het transcripten, wat schijnbaar een internationaal gangbare term is. Alleen als ik contact opneem met de school, weten ze niet wat ze ermee aan moeten!? Er komen toch wel vaker zulke vragen, zou je denken? Maar jij had dus hetzelfde probleem. Heb je ze uiteindelijk van de school gehad?

Thanks!

Hi, ik heb geen ervaring met jouw skills assessment maar wel met het Nuffic. In eerste instantie lijkt het vrij standaard en zinloos maar als het niet om het Nuffic was, had ik mijn visum niet kunnen krijgen. Mijn opleiding was een particuliere opleiding waaraan men geen 'label' kon hangen. Nuffic heeft me super geholpen toen ik ze had uitgelegd wat er aan de hand was en heeft er na overleg/uitleg van wat het inhield (en wat onderzoek van hen) het label 'eenjarige master' aangehangen........... application werd goedgekeurd:) . Beetje doorvragen (en de juiste persoon treffen) helpt zeker!

Succes, Annemarie

Hoi Annemarie,
Bedankt voor je reactie. Ik dacht eerst dat het Nuffic een document afgeeft waar je meteen mee klaar bent, maar blijkbaar is dat niet zo. Wel goed om te weten dat jij dankzij dat document er toch doorheen bent gekomen. Ik was al bang dat ik voor niets 80 Euro had neergeteld. Ik ben bang dat het nog een hele zoektocht gaat worden naar de juiste documenten, ook omdat de school aangeeft dat sommige dingen niet bewaard worden...

NUFFIC, die naam komt me bekend voor. Zal het vanavond even aan de hoofdaanvrager voorleggen. Wij zijn net door de Vetassess assessment heen en daar zaten ook wat SPH en Universiteit zaken tussen.

Volgens mij ging het meeste best OK, maar ik zit natuurlijk op de backseat dus krijg niet alle 'details' mee. ;)

Hoi Afterbang,
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie gegaan is. Helaas is mijn vrouw er eerder uit gestapt, dus heeft geen SPH of universiteit afgerond. Dat kan nu een flinke lastige worden. We zouden een manier moeten vinden om te bewijzen dat ze goed is in haar werk en dat ze haar kunnen gebruiken.

Ik zit ook in de backseat. Is lastig want hoewel ik erg breed georiënteerd ben, valt dit niet in een categorie te plaatsen.
 
Aangezien bij ons de SPH niet het laatste was maar de Universiteit is onderstaande wat wij hebben verzameld (bij de Universiteit) :

1. Diploma (in het Engels of officieel vertaald)
2. Cijferlijst bij je Diploma (in het Engels of officieel vertaald)
3. Diploma Description (in het Engels en wordt door NUFFIC in het Engels opgeleverd)
4. Uitdraai volledige vakkenlijst met cijfers (bij de Hogeschool Rotterdam SPH noemen ze dit 'Cijferlijst' en kun je het beste live aan een balie op gaan vragen. Werkte voor ons)

Nu zou 4. wel eens de transcript kunnen zijn. Ik ben zelf IT-er en als ik bij bijvoorbeeld Microsoft een transcript opvraag krijg ik een papiertje met daarop mijn vakken, wanneer examen gehaald per vak en waarin al deze vakken in resulteren (totaal diploma/certificering)
 


OFX
Back
Top