Nieuw hier en bezig met aanvragen Australian citizenship by descent

Damian

New Member
Dag allen,

Ik ben nieuw op het forum en na vele threads te hebben gelezen kon ik niet een concreet antwoord op mijn vraag vinden en hoop ik dat via deze weg te te krijgen.

Mijn naam is Damian, een vierentwintigjarige, pas afgestudeerde jongeman die naar Australië wil gaan om te reizen, familie op te zoeken en kijken wat het continent voor mij in petto heeft. Mijn vader komt uit Australië, maar bij mijn geboorte heb ik alleen de Nederlandse nationaliteit gekregen. Momenteel ben ik bezig met de aanvraag voor mijn Australische nationaliteit, maar hier komt nog het e.e.a. aan papierwerk bij kijken.

Het grootste probleem is dat ik geen contact met mijn vader heb en mijn moeder niet weet of hij Australiër was tijdens mijn geboorte of al genaturaliseerd was. Ik weet niet hoe ik kan aantonen wat zijn nationaliteit op dat moment was en of hij nu nog in het bezit is van deze nationaliteit, van een andere (Nederlandse) of van beide nationaliteiten. De vraag is dus: heeft iemand in een soortgelijke situatie gestaan en tips hoe ik dit kan aantonen?

Ik ben nu bezig met het aanvragen van zijn geboortecertificaat, maar als het betekent dat ik geen recht op de Australische nationaliteit heb omdat hij tijdens mijn geboorte geen Australiër was, laat ik dit zitten - of zou een geboortecertificaat volstaan als bewijs?

Kortom, is er iemand die niet al te lang geleden deze zelfde aanvraag heeft gedaan (Australian Citizenship by descent - form 118) die mij kan voorzien van tips welke documenten ik nodig heb en hoe ik deze het beste kan verkrijgen?

Alvast hartelijk dank.

Vriendelijke groet,

Damian

Hoi Damian! Welkom op het forum! Er zijn hier zeker mensen die op deze manier een Australisch paspoort hebben kunnen verkrijgen, maar ik weet natuurlijk niet of die situatie net zo lastig was als die van jou. Ik kan je niet helpen, maar anderen zeker wel.

Hey Damian,

Allereerst welkom op het forum! :) Dit klinkt als mijn eigen situatie en ik ben momenteel hier ook mee bezig. Naast het Citizenship by descent is er nog een citizenship wat je kunt krijgen, ben even de naam kwijt maar die ik kwam ik tegen tijdens mijn zoektocht. Dat citizenship is er juist voor mensen die wel australische geboren ouders hebben maar waarvan de ouders niet meer Australisch waren tijdens de geboorte van hun kind. Ik zal je nog wat extra info via de pb sturen :)

Hallo Damian,
Ik zit ook midden in het proces van de aanvraag met form 118, alleen is het voor mij een stuk gemakkelijker daar ik mijn moeders geboortecertificaat heb en een haar Australische paspoort rond mijn geboortejaar nog heeft wat dus aantoont dat zij een Australische was tijdens mijn geboorte. Zover ik heb begrepen is het inderdaad nodig dat je bewijst dat je vader een Australier was toen jij geboren werd, en is het geboortecertificaat niet voldoende. Maar misschien dat op deze regel ook uitzonderingen zitten? Ik zou even een mailtje naar de Australische ambassade sturen, ze reageren vrij snel en zullen ongetwijfeld meer kunnen vertellen!
Succes!

Niet om het een of ander, maar een oud paspoort is geen sluitend bewijs van nationaliteit. Ik kan het verlengen vlak voordat ik een andere nationaliteit aanneem en dan afstand doe van mijn oorspronkelijke nationaliteit. Een paspoort is niet meer dan een reisdocument en identiteitsbewijs. Het gaat er uiteindelijk om wat er in het Australische systeem staat en natuurlijk ook of ze wel of niet ooit afstand herft gedaan.

Hi AChloe!
Het is enigszins ook logisch dat een geboortecertificaat niet voldoende is, zou wel heel mooi zijn. Maar ik denk inderdaad dat een paspoort tijdens de geboorte ook niet voldoende is, precies om de reden die slatsr vermeldt. Een document dat aantoont of de ouder op dit moment in het bezit is van één of meerdere nationaliteiten zou wel voldoende moeten zijn, toch? Mits één van de twee Australisch is, haha. Weten jullie toevallig welke documenten dit aantonen, een huwelijksakte bijvoorbeeld? Dan zou ik het namelijk nog via mijn moeder kunnen regelen!

Zou je niet als je het geboortecertificaat hebt een verzoek kunnen indienen bij de Nederlandse instantie om erachter te komen wanneer hij Nederlander is geworden? En als je die datum hebt, dan kun je uitwerken op basis van toenmalige wetgeving of hij zijn Australische nationaliteit moest opgeven. Op basis van de huidige regelgeving zou dat niet hoeven als hij al getrouwd was met je moeder.

Hoi Damian, welkom!
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik wat hardop mag denken:
Als je het Social Security nummer (of hoe het mag heten) van je vader hebt, is er dan niet ergens een bewijs van zijn nationaliteit te vinden?
Dan moet je natuurlijk ook nog aan kunnen tonen dat hij je vader is.

Anyway,... veel succes!

Hoi,
Ik heb contact gehad met de ambassade, en omdat mijn moeder een geldig Australisch paspoort had tijdens mijn geboorte, had ze op dat moment dus de Australische nationaliteit. Zij gaven aan dat dit samen met de geboorte-akte genoeg is. Nu is het bij mij geen probleem omdat mijn moeder de Australische nationaliteit nooit heeft opgegeven dus nog steeds beide nationaliteiten heeft en dus in het 'ergste' geval zij een nieuw paspoort moet aanvragen (daar haar huidige al ongeveer 10 jaar verlopen is :p) . Verder heb ik de volgende documenten verzameld:
- uittreksel basisregistratie personen bij de gemeente (bewijs van woonadres)
- Trouwakte moeder (bewijs van naamsverandering, zowel in het Nederlands als de vertaalde versie)
- geboortecertificaat moeder (origineel kopie)
- geboortecertificaat van mijzelf (zowel Nederlands als internationale versie)
- huidige ID kaart kopie met handtekening gemeente
- huidig Nederlands paspoort van mijn moeder met handtekening gemeente
- Australisch paspoort van mijn moeder tijdens geboorte met handtekening gemeente
-getekende pasfoto door persoon met bepaalde ambte (tandarts e.d.)

Nu rest bij mij alleen nog een document van mijn vader om zijn nationaliteit te bewijzen maar ik heb geen contact meer met hem. Ga dus waarschijnlijk
dit document ook niet inleveren, daar zijn nationaliteit mij geen recht geeft op het Australische paspoort en dus eigenlijk van weinig belang zal zijn bij de aanvraag.

Oh en volgens mij kunnen ze bij de ambassade tijdens je aanvraag naar aanleiding van de geboortecertificaat gegevens van je moeder opvragen of zij de nationaliteit ooit heeft opgegeven, dit zal ongetwijfeld geregistreerd staan als dat het geval zou zijn.

Succes!

Hoi AChloe! Beetje late reactie, heb alles even een tijdje laten rusten.
Ik heb momenteel ook alle documenten verzameld en ben erachter gekomen dat mijn vader in 1991 zijn Australische nationaliteit is verloren (wat betekent dat het net voor of net na mijn geboorte is gebeurd). Spannend, maar ik hoop hier woensdag achter te komen: dan ga ik naar het gemeentehuis van zijn woonplaats toe om de documenten aan te vragen. Na lang gedoe zal hij mij woensdag gaan machtigen om deze documenten af te halen.
Als dat positief blijkt te zijn is alles compleet en kan ik de aanvraag indienen, spannend!

Ik wilde de aanvraag op papier insturen, maar ik lees de stappen van de aanvraag even door en als ik die mag geloven hoef je bij de online aanvraag je documenten niet te laten certificeren als 'true copy of original' - wat betekent dat dit zo'n 300 euro scheelt? Dan ga ik daar natuurlijk voor, maar het lijkt me bijna te mooi om waar te zijn want eigenlijk doe je hetzelfde: kopieën van originele documenten opsturen.

Hoi Damian,

Klinkt alsof je een spannende tijd tegemoet gaat! Heel veel succes en ik hoop dat je positief bericht krijgt bij de gemeente.
Wat betreft de online applicatie, daar kwam ik ook laatst achter! Het klopt inderdaad dat je de bestanden dan niet officieel hoeft te laten bestempelen als true copy,
hier heb ik contact over gehad met de ambassade omdat ik ook het idee had dat dit te mooi om waar te zijn was.
Ik heb pas al mijn bestanden ingeleverd en hoop binnen een niet al te lange tijd te horen of dit allemaal compleet was,
en mocht alles toch als true copy bestempeld moeten worden hoor ik dit ongetwijfeld..

Succes! Amber

Back