Hoi,
De beslissing om terug te gaan naar NL heeft bij ons maaaanden geduurd, compleet met slapeloze nachten. Favoriete uitspraken werden dan ook "should I stay or should I go" en "I still haven't found what I'm looking for".
Maar goed, in het kort:
-We zouden maar 1 jaar gaan en dat jaar werd maar langer en langer.....We waren wel 7 weken naar NL op vakantie gegaan na 1 jaar om daarna nog 1 jaar in NZ te blijven omdat we eigenlijk net een beetje aan het settelen waren. Toen het 2e jaar voorbij was begon het getwijfel weer opnieuw...
-We hadden een soort angst om -als we nu niet terug zouden gaan- in een gouden kooi gevangen te komen; salarissen toch wat lager dan in NL en dan niet meer de mogelijkheid hebben om terug te gaan, zoals we dat van een aantal oudere mensen hadden gehoord.
-We wilden voor de kinderen (toen 5 en 3) graag de familie wat dichterbij en vaker kunnen zien.
-We (lees: "ik" :-D) miste "Europese sferen", drukte (mensen) en een soort "every day history" (eeuwen oude gebouwen enzo)
-Voor ons gevoel klikte het niet zo tussen de kiwi's en ons, we vonden ze toch wel erg gesloten en hadden het meest contact met andere NL-ers of UK mensen.
-Er kwam een leuk aanbod van een nieuwe baan voor mijn man, en aangezien er weinig doorgroeimogelijkheden in Christchurch waren was hij al een tijdje aan het rondkijken.
Zo waren er nog wel een aantal andere redenen, we hebben echt letterlijk + en - lijstjes gemaakt voor NL en NZ, en elkaar soms 's nachts wakker gemaakt met de vraag "wat gaan we doen? Nu moet je kiezen!" We kwamen er niet echt uit, de ene keer kwam NL als winnaar uit de bus en dan weer NZ!
Maar goed, we hebben de afgelopen tijd de balans eens opgemaakt over onze verwachtingen en de realiteit. Conclusie voor ons gezin is toch wel dat de quality of life in NL niet is zoals wij het willen en dat die in NZ dus beter was, ondanks een aantal minpunten. Nu hebben we goed kunnen vergelijken.
We weten nog niet hoe dingen gaan lopen, maar er is dus een kans dat mijn man begin volgend jaar kan overstappen naar NZ of AU (binnen hetzelfde bedrijf). Ik wil dus op zoek gaan naar info over primary schools, de kwaliteit ervan, huizen, afijn, de hele mikmak!
Ik zal in een aparte post mijn vragen wel stellen als ik bepaalde dingen niet kan vinden.
groetjes, Ira