nieuw hier (Ira)

Ira

Member
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik dit forum ontdekt. Mijn naam is Ira en ik woon met mijn man en 2 kinderen sinds jan. 2005 weer in NL, na 3 jaar in Nieuw Zeeland te hebben gewoond.
We willen graag weer naar de andere kant van de wereld en het liefst naar Au of terug naar NZ. We hopen dat er begin volgend jaar een mogelijkheid komt om via het werk te kunnen gaan.
Ik ga de komende tijd eens lekker lezen om info over Au op te doen om een beter idee te krijgen over het hoe en wat daar!

Groetjes, Ira

Welkom op het forum!

Groetjes,
Lela

ps. ben ook wel heel benieuwd waarom jullie zijn teruggekomen...

Hi Fred en Lela,

Hihi, wij vragen ons de laatste tijd dus ook regelmatig af waarom we terug zijn gekomen! Is dit het juiste subforum om mijn verhaal neer te zetten of kan ik dat beter ergens anders doen?

groetjes, Ira

Hi Ira,

Wat mij betreft kun het hieronder ook aangeven hoor... het is toch ook onderdeel van het voorstellen  :)

Groetjes,
Lela

Hoi Ira,

welkom op het forum, ook ik ben hééél nieuwsgierig
naar jouw ervaringen en het hoe en waarom,
dus....als je het wilt delen...heel graag

groetjes Miranda

Hoi,

De beslissing om terug te gaan naar NL heeft bij ons maaaanden geduurd, compleet met slapeloze nachten. Favoriete uitspraken werden dan ook "should I stay or should I go" en "I still haven't found what I'm looking for".
Maar goed, in het kort:
-We zouden maar 1 jaar gaan en dat jaar werd maar langer en langer.....We waren wel 7 weken naar NL op vakantie gegaan na 1 jaar om daarna nog 1 jaar in NZ te blijven omdat we eigenlijk net een beetje aan het settelen waren. Toen het 2e jaar voorbij was begon het getwijfel weer opnieuw...
-We hadden een soort angst om -als we nu niet terug zouden gaan- in een gouden kooi gevangen te komen; salarissen toch wat lager dan in NL en dan niet meer de mogelijkheid hebben om terug te gaan, zoals we dat van een aantal oudere mensen hadden gehoord.
-We wilden voor de kinderen (toen 5 en 3) graag de familie wat dichterbij en vaker kunnen zien.
-We (lees: "ik" :-D) miste "Europese sferen", drukte (mensen) en een soort "every day history" (eeuwen oude gebouwen enzo)
-Voor ons gevoel klikte het niet zo tussen de kiwi's en ons, we vonden ze toch wel erg gesloten en hadden het meest contact met andere NL-ers of UK mensen.
-Er kwam een leuk aanbod van een nieuwe baan voor mijn man, en aangezien er weinig doorgroeimogelijkheden in Christchurch waren was hij al een tijdje aan het rondkijken.

Zo waren er nog wel een aantal andere redenen, we hebben echt letterlijk + en - lijstjes gemaakt voor NL en NZ, en elkaar soms 's nachts wakker gemaakt met de vraag "wat gaan we doen? Nu moet je kiezen!" We kwamen er niet echt uit, de ene keer kwam NL als winnaar uit de bus en dan weer NZ!
Maar goed, we hebben de afgelopen tijd de balans eens opgemaakt over onze verwachtingen en de realiteit. Conclusie voor ons gezin is toch wel dat de quality of life in NL niet is zoals wij het willen en dat die in NZ dus beter was, ondanks een aantal minpunten. Nu hebben we goed kunnen vergelijken.
We weten nog niet hoe dingen gaan lopen, maar er is dus een kans dat mijn man begin volgend jaar kan overstappen naar NZ of AU (binnen hetzelfde bedrijf). Ik wil dus op zoek gaan naar info over primary schools, de kwaliteit ervan, huizen, afijn, de hele mikmak!
Ik zal in een aparte post mijn vragen wel stellen als ik bepaalde dingen niet kan vinden.

groetjes, Ira

Hoi Ira,

Hartstikke bedankt voor je verhaal, erg realistisch en dit
kan bij iedereen 'gebeuren'. Maar, het voordeel van
alles is dat je met nog meer overtuiging aan het vervolg van
jullie avontuur gaat beginnen. Neemt niet weg dat het afscheid
dan weer niet makkelijk is natuurlijk  :| :)

NB sorry moderators, ik zal hier niet meer  :eek:fftopic:
verder gaan  :up:

groetjes Miranda  :)

Hoi Ira,

Ik herken het helemaal. Ook wij woonden 3 jaar in Sydney en zijn tergekeerd naar NL. Inderdaad om dezelfde redenen als jij opschrijft. (kids & familie, de tastbare historie van Europa en toch ook mijn roots). Mijn man had hier echter ook geen 'last' van! Wij zijn terug naar NL gekeerd om hier uit te vinden wat we nu echt wilden.....in NL wonen, ergens anders in Europa of gewoon heerlijk in Australia. Nu is het 2 jaar later. Het is dus Australia geworden, zonder twijfel, vanaf dag 1 duidelijk haha! Soms heb je zo'n stap gewoon nodig om er achter te komen wat je echt wil. De vorige keer ben ik ook niet weloverwogen gegaan, maar ik ben met mijn man (toen nog vriend, die ik toen net 5 maanden kende) meegaan. Ik ben dus altijd met 1 been in NL blijven staan.

6 juni is de grote dag dat ik mijn 2 benen in Australia neer zetten mag! Nu staan we er 150% achter!

Voor meer info kun je kijken bij 'de laatste stand van zaken' en dan onder 'Nynke, Reinoud & kids naar Sydney'.

Succes met alles!

Groetjes Nynke

Grappig, moet dit beslist aan mijn schoonzus laten lezen. Die zijn in (geloof ik) 2001 geemigreerd naar Christchurch en hebben het daar ook zwaar. Zwager heeft goede baan en zij eindelijk, eindelijk ook een baantje. Sindsdien krijg ik de indruk dat zij ook wat beter in haar vel zit. Maar: ik krijg de indruk dat NZ hun een beetje is tegengevallen. Heb wel eens met haar hierover gesproken. Ze heeft geen spijt van migreren, maar wel een beetje van de land-keuze. Ze waren, achteraf, liever naar Australie gegaan.
Wij zijn in NZ en Aus geweest en vind de Australier over het algemeen wat openen en zeker wat vrolijker. Kreeg de indruk in NZ dat er een zekere struggle for life is, beetje depri allemaal in ChCh.

Good luck met welke weg dan ook en het blijft een enorme gok, dat emigreren... Wij zijn nog niet zover, maar dat wil niet zeggen dat de twijfel niet aller hevigst kan zijn.

Kathleen

Wow Ira, dat is een heel verhaal! Bedankt dat je het wilde vertellen. Tja, zo zie je dat emigreren niet alleen maar geweldig is, maar dat de twijfels een hele grote rol kunnen spelen.

Ik hoop dat jullie er deze keer helemaal uit kunnen komen en dat jullie volgende verhuizing helemaal naar wens gaat  :up:.

En... in de tussentijd, twijfel niet om je vragen te stellen.

Groetjes,
Lela

Hoi Ira,
Welkom op het forum!
Ik heb je verhaal gelezen en de reakties en ik kan niets anders doen dan me bij Miran aansluiten:

[quote author=tum link=topic=4713.msg59919#msg59919 date=1148017578]
Hartstikke bedankt voor je verhaal, erg realistisch en dit
kan bij iedereen 'gebeuren'. Maar, het voordeel van
alles is dat je met nog meer overtuiging aan het vervolg van
jullie avontuur gaat beginnen. Neemt niet weg dat het afscheid
dan weer niet makkelijk is natuurlijk   :| :)
[/quote]

Ik hoop dat jullie er nu uit komen en voor de volle 100% achter jullie keuze staan. Wat vinden jullie kinderen ervan?

Groetjes Lin

Hoi Ira,

Goh, teruggegaan naar NL! Wij (Steve, Australisch) en ikzelf staan meer of meer met 1 been in NZ. We hebben een branch in Auckland en vandaar dat we er veel komen en veel rondreizen (vooral het noordeiland). Steve heeft wel de (business) ervaring dat men in Christchurch een stuk stugger is. Dat viel me dus ook op in jouw verhaal.

Ik snap ergens je gevoel wel dat Kiwi's meer gesloten zijn - ook Australiers lijken soms zo te zijn -, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik niet een open antwoord kreeg op een vraag, waarover dan ook. Ik geloof dan ook niet dat mensen geslotener zijn, maar meer anders. Of je een groot verschil gaat merken tussen Australiers en NZ-landers, ik ben benieuwd. Ik zit op dit moment in Melbourne, en nee, absoluut niet de stad voor mij. Brisbane is veel vriendelijker (en 't verkeer is daar een stuk normaler, maar dat terzijde :) ). Dus zo zie je maar, zelfs IN een land zijn de verschillen groot. Ook in NZ trouwens.

Succes en ik lees mee :)

Irene

Hallo Ira en familie,

Welkom op het forum  :hi:

Veel succes met verhuizen weer naar Down Under.

Groetjes,
Susan, Mees & Shea

Hoi Lin
[quote author=Lin link=topic=4713.msg59993#msg59993 date=1148079243]

Ik hoop dat jullie er nu uit komen en voor de volle 100% achter jullie keuze staan.

Ja, we kijken er nu anders tegenaan dan de 1e keer, toen zouden we immers maar voor 1 jaar gaan...

Wat vinden jullie kinderen ervan?

Die vinden zowel NL als NZ leuk en AU lijkt ze ook leuk. NL vanwege oma, de huidige school, Nederlands kunnen praten (vooral de oudste vindt dit fijner dan Engels), hun mooie kamer  :), een eigen huis hebben (dus geen rental waar je eigenlijk niks aan mag doen qua verven e.d.).
NZ vanwege de vriendjes die ze daar nog hebben en de mooie grote tuin en de kindy en pre school.
AU lijkt hen ook leuk omdat een vriendje, die nu bij ze op school zit, uit Sydney komt en daar over een paar jaar weer naar terug zal gaan, omdat je daar ook grote tuinen hebt en veel mooier weer en omdat je daar kunt duiken, net zoals in Finding Nemo! :cool: Ze zouden oma wel missen maar zeggen tegelijkertijd dat ze dan weer lekker lang op vakantie komt, net zoals in NZ :)

groetjes, Ira
[/quote]

Hi Ira,

Als eerste alsnog :hi: op het forum.
Goed om je verhaal te lezen en te zien dat het niet één en al "positief" is, maar dat je helaas er ook slapeloze nachten door kunt hebben, helaas :|.
Ik wens jullie in iedergeval heel veel succes met jullie toekomstplannen :up:.

Groetjes,
Mel

Back