Nieuw hier!!

Hallo iedereen,

Wij zijn een 5-koppig gezin uit Emmen die staan te springen om naar Australie te verhuizen.
Zelf zjjn we 48 en 43 jaar oud, onze kinderen 16, 13 en 11.
Oudste doet dit jaar examen HAVO, tweetalig. Heeft haar International Baccalaureate reeds afgerond en spreekt Engels als een native.
Voor middelste geldt dat hij dezelfde opleiding volgt. Heel bewust ook tweetalige HAVO. Hij zit in zijn tweede jaar en spreekt reeds beter Engels dan menigeen.
Jongste zit in de plusklas van groep 7 basisschool.

Mijn man is teamleader op een productiebedrijf waar de voertaal Engels is. Ik zelf werk op kantoor bij een kunststof verwerkende producent.

Al enkele jaren zijn we voornemens om te emigreren naar Australie. Het probleem waar we steeds opnieuw op stuklopen is dat al onze diploma's verloren zijn gegaan bij een forse lekkage een aantal jaren geleden. Er was niets over dan pulp. Op wat cursussen in de afgelopen jaren na hebben wij niets om aan te tonen dat we een HBO opleiding genoten hebben (HTS en HEAO). Opnieuw opvragen gaat ook niet. We zijn immers van de generatie ver voor het ontstaan van DUO. Navraag bij oud werkgevers heeft ook niets opgeleverd. Dossiers allemaal vernietigd. Helaas ben ik bang dat men ons niet op onze mooie blauwe ogen zal geloven. En het meebrengen van 3 kinderen met een behoorlijk potentieel zal de weegschaal waarschijnlijk ook niet in ons voordeel doen doorslaan.

Iemand hier nog ideeen over hoe verder???? We zijn het nl niet een beetje maar spuugzat in Nederland.

Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt voor al jullie hulp☺

Hartelijke groeten van
Robert en Tamara
Jade
Storm
Noor

Hmmm. Gezien de leeftijd en de kleurrijke achtergrond kan ik je maar één tip geven:

Een migratie agent.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur maar Move 2 Australia heeft voor ons wonderen verricht.

Succes!

Welkom! Een agent lijkt Zeker een goed plan, visa4you zit notabene in Drente. Qua diploma's: wij zijn van dezelfde generatie en onze diploma's stonden wel degelijk geregistreerd bij DUO. En een kopie opvragen bij de opleiding zelf? Veel succes in deze wirwar van regels rondom VISA. Maak in ieder geval haast want des te ouder des te lastiger om voldoende punten te sprokkelen.

Welkom! Ik sluit me bij @afterbang en @Red dust aan. Migratie agent en ervoor gaan! Boven de 50 wordt het moeilijk. Ik weet niet wat je zo spuugzat bent in Nederland, maar mijn jaren in Australië hebben mij doen beseffen dat Nederland nog helemaal niet zo slecht is om te wonen. Dat staat tenslotte op de vijfde plaats (maar drie plaatsen lager dan Australie) van de beste landen om te wonen, las ik laatst weer in een lijstje. Van een afstand kijk je er toch anders tegen aan. Het gras is hier zeker niet groener, zowel letterlijk als figuurlijk :) Het klimaat wel fijner, dat leidt geen twijfel. Succes met alles! En als je nog informatie wil over emigreren met grotere kinderen (mijn kinderen waren 17 en 19) of studeren in Oz, kun je me altijd een pm sturen.

Last edited:
Welkom, leuke intro!
Waar komt de keuze voor Oz vandaan als ik vragen mag?
En los van het gebrek aan diploma's, staan jullie beroepen op de SOL lijst?

Last edited:
Welkom

En inderdaad toch even goed navragen bij DUO, het is namelijk wettelijk verplicht om HBO diploma's te registeren zodat dit door werkgevers gecontroleerd kan worden.

Succes!!

Misschien kunnen jullie een business kopen?
Onze award winning Cafe is nu te koop in Montville en gezien de leeftijden van jullie kinderen ideaal.
Visit our Facebook <Waffle-On Stroopwafels> and see if you are interested>
Good Luck.
Adriaan en Anny Kraal

Onze award winning Cafe is nu te koop in Montville en gezien de leeftijden van jullie kinderen ideaal.
Good Luck.
Adriaan en Anny Kraal

Hoi, ietsje minder mag ook wel ;)
Op TV heb ik nog minder reclame dan hier vandaag (twee topics en deze niet heel erg gerelateerde bijdrage)

Welkom! Een agent lijkt Zeker een goed plan, visa4you zit notabene in Drente. Qua diploma's: wij zijn van dezelfde generatie en onze diploma's stonden wel degelijk geregistreerd bij DUO. En een kopie opvragen bij de opleiding zelf? Veel succes in deze wirwar van regels rondom VISA. Maak in ieder geval haast want des te ouder des te lastiger om voldoende punten te sprokkelen.

Dank je wel! Het is idd een enorme wirwar en ja, de tijd begint te dringen. We proberen er zoveel mogelijk tijd in te steken maar dat is lastig met twee fulltime banen en drie pubers. Verloren uurtjes:)

Good Luck.
Adriaan en Anny Kraal

Haha!! Nou, dank voor het aanbod. Maar horeca heeft niet echt, om niet te stellen écht NIET, onze voorkeur.
Maar succes met de verkoop.

Welkom! Ik sluit me bij @afterbang en @Red dust aan. Migratie agent en ervoor gaan! Boven de 50 wordt het moeilijk. Ik weet niet wat je zo spuugzat bent in Nederland, maar mijn jaren in Australië hebben mij doen beseffen dat Nederland nog helemaal niet zo slecht is om te wonen. Dat staat tenslotte op de vijfde plaats (twee plaatsen lager dan Australie) van de beste landen om te wonen, las ik laatst weer in een lijstje. Van een afstand kijk je er toch anders tegen aan. Het gras is hier zeker niet groener, zowel letterlijk als figuurlijk :) Het klimaat wel fijner, dat leidt geen twijfel. Succes met alles! En als je nog informatie wil over emigreren met grotere kinderen (mijn kinderen waren 17 en 19) of studeren in Oz, kun je me altijd een pm sturen.

We gaan er ook niet vanuit dat het gras down under groener is, eerder geler zelfs:)
Het is ons hier te "crowded" en dan wonen we ook nog in Drenthe. Een van de meest rustige gebieden maar dan nóg!
Binnen Europa zou alleen Scandinavië aan onze behoefte aan ruimte kunnen voldoen. Maar dan hebben we een "language issue". Het Zweeds of Noors heeft een tongval die een echte Drent (zoals ik zelf) zich nog wel eigen zou kunnen maken. Mijn man, die afkomstig is uit Nijmegen zou het al véél moeilijker krijgen. Net als onze kinderen die de tongval ook niet beheersen. Tel daarbij op de enorme lange donkere winters waar vooral mijn echtgenoot niet op zit te wachten en het is een "no go".
Uiteraard moeten we ook in Oz werken en onze eigen broek ophouden. We verwachten ook geen paradijs. Overal is wat. Het is voor ons belangrijk dat we, in ons nieuwe thuisland, volledig mee kunnen draaien. Dat we, op een wellicht blijvend hoorbaar Dutch accent na volledig kunnen integreren. Dat lukt alleen als je de voertaal voldoende beheerst. Met Engels gaat dat lukken, met Zweeds/Noors niet! Dat zal altijd hangen-wurgen blijven en dat is niet waar we voor gaan. De bedoeling is ons forever home ergens te vinden, bij voorkeur in Australie al is NZ ook even in beeld geweest. Die hadden onze beroepen alleen niet op de Skills list. Vandaar Australie. En zoals hier al eerder opgemerkt, we hebben haast!!! Gezien onze leeftijden. Dus wachten op een aangepaste Skills list van NZ is gee optie.

Welkom

En inderdaad toch even goed navragen bij DUO, het is namelijk wettelijk verplicht om HBO diploma's te registeren zodat dit door werkgevers gecontroleerd kan worden.

Succes!!

Al gedaan, helaas! Dat het wettelijk verplicht is maakt nog niet dat er ook overeenkomstig gehandeld wordt. Tegenwoordig moeten werkgevers ook kopieen van alle diploma's vastleggen in het dossier van hun werknemers. Ook dat wordt niet in 100% van de gevallen gedaan. En de opleidingsinstituten bestaan niet meer.

Wat fijn dat jullie allemaal reageren!!
Dank daarvoor.

Ondertussen besloten dat we echt een migratiebureau nodig hebben. Via via kregen wij de naam " justmigrate" van Tamara (naamgenootje:) van Mill-Koops uit Adelaide toegespeeld.
Heeft iemand daar ervaringen mee??

Het lijkt ons prettig om een geboren Dutchie ter plaatse te hebben om onze belangen te behartigen.

Welkom, leuke intro!
Waar komt de keuze voor Oz vandaan als ik vragen mag?
En los van het gebrek aan diploma's, staan jullie beroepen op de SOL lijst?

Gebrek aan ruimte vooral. Overal TE druk. Scandinavie zou in Europa een goede keuze zijn. Is momenteel ook onze favoriete vakantiebestemming. Maar dan wordt de taal een probleem. Zweeds of Noors zullen we ons best, tot op zekere hoogte, eigen kunnen maken. Maar juist dat "tot op zekere hoogte" vinden wij een groot probleem. Emigreren betekent voor ons volledig integreren en dat gaat alleen maar met voldoende kennis van de voertaal in een land. Met Engels hebben we daarop een veel betere kans. Bovendien ziet manlief erg op tegen de lange donkere winters in Scandinavie. En een en een is twee,...dus een nee! NZ ook nog een optie geweest maar daar staan onze beroepen niet op de skills list. Dus moet het Oz worden.

We gaan er ook niet vanuit dat het gras down under groener is, eerder geler zelfs:)
Het is ons hier te "crowded" en dan wonen we ook nog in Drenthe. Een van de meest rustige gebieden maar dan nóg!
Binnen Europa zou alleen Scandinavië aan onze behoefte aan ruimte kunnen voldoen. Maar dan hebben we een "language issue". Het Zweeds of Noors heeft een tongval die een echte Drent (zoals ik zelf) zich nog wel eigen zou kunnen maken. Mijn man, die afkomstig is uit Nijmegen zou het al véél moeilijker krijgen. Net als onze kinderen die de tongval ook niet beheersen. Tel daarbij op de enorme lange donkere winters waar vooral mijn echtgenoot niet op zit te wachten en het is een "no go".
Uiteraard moeten we ook in Oz werken en onze eigen broek ophouden. We verwachten ook geen paradijs. Overal is wat. Het is voor ons belangrijk dat we, in ons nieuwe thuisland, volledig mee kunnen draaien. Dat we, op een wellicht blijvend hoorbaar Dutch accent na volledig kunnen integreren. Dat lukt alleen als je de voertaal voldoende beheerst. Met Engels gaat dat lukken, met Zweeds/Noors niet! Dat zal altijd hangen-wurgen blijven en dat is niet waar we voor gaan. De bedoeling is ons forever home ergens te vinden, bij voorkeur in Australie al is NZ ook even in beeld geweest. Die hadden onze beroepen alleen niet op de Skills list. Vandaar Australie. En zoals hier al eerder opgemerkt, we hebben haast!!! Gezien onze leeftijden. Dus wachten op een aangepaste Skills list van NZ is gee optie.
Ik snap het! Naast het fijne klimaat is er hier inderdaad ruimte genoeg. Tenminste, zolang je Sydney en Melbourne mijdt.

Nu maar vlug beginnen dan, want de leeftijd gaat je geen punten opleveren als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben benieuwd wat het bureau jullie gaat vertellen mbt de visamogelijkheden.
Zijn jullie al eens hier geweest? En hoe vinden de kinderen het om te vertrekken?

Dank je wel! Het is idd een enorme wirwar en ja, de tijd begint te dringen. We proberen er zoveel mogelijk tijd in te steken maar dat is lastig met twee fulltime banen en drie pubers. Verloren uurtjes:)

Ik hoor: Migration Agent ;)

(maar daar was je zelf ook al achter geloof ik :))

Back