nieuw visa aanvragen of heb ik er al 1?

Denise886

New Member
Hoi

Ik ben Denise en ben 28 jaar

Mijn ouders en ik zijn in 1990 geëmigreerd naar Australië. Mijn vader heeft daar broers en zussen wonen die al ver daarvoor ook geëmigreerd zijn.

Mijn ouders hebben in 1990 een perment visa gekregen en die is nog steeds intact. Ze hebben daar ook nog steeds een bankrekening waar ze gebruik van maken en een taxnumber.

We hebben daar 1 jaar gewoond en sindsdien gaan we elk jaar terug voor ong. 3 maanden. Als we terug gaan is het eigenlijk altijd op een toerist visa omdat deze door de boekingssite automatisch wordt aangevraagd.

Ik ben in 2004 daar zelf ook een jaar geweest op een studenten visa en heb daar 1 jaar gestudeerd.

Nu zelf kinderen te hebben en we allemaal nog steeds verliefd zijn op Australië, willen we daar graag naar toe. Mijn zoontje is 3,5 en is er al 4 x geweest
mijn dochter is 1,5 en al 2 x geweest.

We hebben meer contact met onze familie in Australië als met onze familie in Nederland.

Ik stond in 1990 bij mijn moeder in het paspoort en mijn naam wordt ook vermeld op het visa. Moet ik nu een nieuwe aanvragen of geldt dat visa ook voor mij en is een kortere weg te bewandelen voor me??

zou ik iemand mij willen helpen of heeft iemand tips?

heel erg bedankt
DEnise

Hoi Denise,

Bijzondere situatie. Weet je welk visum je ouders toendertijd precies gekregen hebben? En je geeft aan dat je in het verleden een studentenvisum aangevraagd hebt. Als je permanente visum nog geldig was zou dat niet hoeven lijkt me.

Volgens mij was het altijd zo dat je maar 1 visum kunt hebben, het laatst uitgegeven visum laat alle andere visa vervallen. Dat is nu volgens mij wel iets aangepast, maar ik vraag me af of jullie je permanente visum niet hebben laten vervallen met het verkrijgen van toeristen visa toendertijd.

Ik denk dat het misschien en goed idee is om dit te bespreken met een emigratiebureau. Even zoeken op het forum zal je een idee geven van welke bureaus vaak gebruikt worden hier en welke goed zijn. Stel dat jij je permanente visum nog wel hebt (wat me sterk lijkt overigens, aangezien je er de afgelopen velen jaren niet fulltime gewoond hebt), dan zou je een partner visum aan moeten vragen voor je partner en kids. Maar ik denk dat je opnieuw een permanent visum aan moet vragen.

Heb jij of je partner een beroep dat op de SOL staat? Zo ja, dan kun je kijken of je een skilled visum kunt krijgen.
Je hebt ook familie daar, maar zo te horen alleen 2e/3e graads familie, dus je komt niet in aanmerking voor een family sponored visum.

Dat permanente visum kun je wel vergeten, daarvoor hadden je ouders in Australie moeten blijven wonen.

Dat wordt het skills traject....

Volgens mij moet je sowieso 2 jaar binnen 5 jaar na aankomst in Australië hebben gewoond om recht te hebben op verlenging van je PR (?) Maar het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum was en de regels blijven veranderen...
Ik vermoed dus ook dat je door het hele traject moet. Ik zou je - wat Gwen ook al aangeeft - aanraden contact te zoeken met een bureau die hier veel meer van af weten.

Dat permanente visum kun je wel vergeten, daarvoor hadden je ouders in Australie moeten blijven wonen.

Dat wordt het skills traject....

hi dat is niet helemaal waar ik heb meerdere familieleden met een perment visa en die wonen daar ook niet 12 maanden per jaar, dus dat mij ouders daar hadden moeten blijven is dan toch een beetje onzin denk ik :s

Hoi Denise,

Bijzondere situatie. Weet je welk visum je ouders toendertijd precies gekregen hebben? En je geeft aan dat je in het verleden een studentenvisum aangevraagd hebt. Als je permanente visum nog geldig was zou dat niet hoeven lijkt me.

Volgens mij was het altijd zo dat je maar 1 visum kunt hebben, het laatst uitgegeven visum laat alle andere visa vervallen. Dat is nu volgens mij wel iets aangepast, maar ik vraag me af of jullie je permanente visum niet hebben laten vervallen met het verkrijgen van toeristen visa toendertijd.

Ik denk dat het misschien en goed idee is om dit te bespreken met een emigratiebureau. Even zoeken op het forum zal je een idee geven van welke bureaus vaak gebruikt worden hier en welke goed zijn. Stel dat jij je permanente visum nog wel hebt (wat me sterk lijkt overigens, aangezien je er de afgelopen velen jaren niet fulltime gewoond hebt), dan zou je een partner visum aan moeten vragen voor je partner en kids. Maar ik denk dat je opnieuw een permanent visum aan moet vragen.

Heb jij of je partner een beroep dat op de SOL staat? Zo ja, dan kun je kijken of je een skilled visum kunt krijgen.
Je hebt ook familie daar, maar zo te horen alleen 2e/3e graads familie, dus je komt niet in aanmerking voor een family sponored visum.

hoi bedankt voor je reactie
en of die visa is vervallen dat weet ik dus niet..

ja mijn vriend en ik hebben alle 2 een beroep van die lijst maar voor z`n visa een heel traject en ik dacht misschien kan ik er iets makkelijker vanaf komen.
We hebben besloten om in december naar me oom te gaan en dan gaan we daar even kijken of we daar naar die visas kunnen laten kijken wat we moeten doen.

We hebben al met 2 verschillende emigratie bureaus contact gehad maar die komen bij ons niet echt vertrouwd over waardoor we nu maar gaan kijken of we het vanuit australie beter kunnen regelen.

Ik weet niet met welke bureaus jullie contact hebben gehad en ik ga hier geen reclame maken. Maar er is een draadje over dit onderwerp te vinden, misschien heb je daar wat aan.
Helaas is gemakkelijk er vanaf komen niet van toepassing op het verkrijgen van een visum in Australië. Lees maar eens wat rond hier zou ik zeggen. Je bent al halverwege als jullie beider beroepen op de lijst voorkomen.
En ja het kost veel geld en tijd, maar ja, het is het wel waard. Succes.

hi dat is niet helemaal waar ik heb meerdere familieleden met een perment visa en die wonen daar ook niet 12 maanden per jaar, dus dat mij ouders daar hadden moeten blijven is dan toch een beetje onzin denk ik :s
In Australie blijven wonen betekent niet dat je het land niet tijdelijk mag verlaten, maar het betekent wel dat je voldoende verbintenis moet houden. Ik weet niet wat de voorwaarden van een permanent visum 20-25 jaar geleden waren, maar de laatste 7 jaar op zijn minst was het als volgt:
- een permanent visum geeft je tot 5 jaar de vrijheid om Australie in/uit en weer in te reizen; je moet er voor zorgen dat je in Australie woont wanneer die 5 jaar aflopen; daarvoor hebben je ouders dus niet lang genoeg in Australie gewoond of ze moeten in het laatste jaar zijn verhuisd.
- na die 5 jaar mag je permanent in Australie blijven, maar om tijdelijk het land te verlaten voor vakantie of zaken moet je een Resident Return Visa (RRV) aanvragen; voor dat visum moet je minimaal de laatste 2 jaar in Australie hebben gewoond. Aangezien je hebt aangegeven dat ze er slechts een jaar hebben gewoond, komen ze hier dus niet voor in aanmerking; daar hadden ze langer voor in Australie moeten blijven wonen.

Jouw andere familie zullen, als ze nog geen Australiers zijn geworden, dus nog steeds RRVs moeten aanvragen om Australie uit/in te reizen. Hun permanente visum is geen geldig inreisdocument meer.

Voordat je zaken hier als "onzin" afdoet, vergeet dan niet dat de mensen die hier reageren:
a) veelal zeer ervaren zijn rondom het hele visumgebeuren omdat ze er zelf doorheen aan het worstelen zijn of succesvol geworsteld hebben
b) de tijd nemen om vragen zoals die van jou te lezen en naar goed geweten te beantwoorden zonder daarvoor iets terug te vragen
Een beetje respect is dan wel op zijn plaats...

Ik zou ook even het draadje over emigratiebureaus opzoeken. Er zijn twee veel gebruikte (Nederlandse) bureaus op het forum. De ene zit ook echt in NL, de ander zit in Australië.
Ik denk niet dat het het makkelijker maakt om uit te zoeken door in Australië te zijn.

Begrijpelijk dat je het liefst de kortste route neemt.
Bij de meeste van ons begint het verhaal bij het zoeken van de best passende oplossing.
Komen we er zelf niet uit, of blijkt het inschakelen van een bureau van (noodzakelijkerwijs) toegevoegde waarde, dan roepen we er een bureau bij.
Een paar uurtjes op dit forum geeft je als het goed is een aardig beeld van de situatie. Maar pas op! de regels veranderen ieder jaar in juli..........

Anyway. We helpen onze lotgenoten met veel plezier.
Je zou eens kunnen proberen met het paspoort van paps naar de Australische vertegenwoordiging in Den Haag te gaan, met de vraag of je je eigen paspoort kunt aanvragen. Dan weet je meteen of het kan.

Succes!

Back