Nieuwe members..

FandC

Active Member
Hoi allemaal,
Wij zijn Fabienne en Chris, promovenda in onderwijskunde en procesoperator. Sinds ongeveer 5 jaar hebben wij al plannen om naar Australie te emigreren, de bedoeling is om dit plan binnen 2 jaar te realiseren (ivm afronden promotie). Eerst waren we van plan om het via een skilled independent visum te proberen, maar zojuist hebben we ontdekt dat er misschien nog een andere mogelijkheid is; de moeder van Fabienne is namelijk geboren in Australie. Dit opent wellicht mogelijkheden voor citizenship by descent of as a child of a former citizen. We hopen veel nuttige ervaringen uit te wisselen op dit forum! Cheers:)

Welkom!

Mocht je voor het citizenship willen gaan, informeer dan even heel goed bij de gemeente/ binnenlandse zaken hoe het zit met je Nederlandse staatsburgerschap. Ik heb zelf ook citizenship by descent gekregen vorig jaar, maar men is er nog steeds niet over uit of ik nu wel of niet mijn Nederlanderschap kwijt ben. Volgens de ene afdeling wel, volgens de andere niet.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook opgegeven heb om het antwoord te krijgen, ik vind het vanzelf uit als ik mijn nieuwe paspoort aanvraag, aangezien ik de nationaliteit nu toch niet echt nodig heb.

Welkom op het forum! De opmerking van Skippelientje, is die nationaliteit niet ook afhankelijk van wat er door Spies en co besloten gaat worden? Of is dat unrelated.

@Zwerver, het verhaal van mij loopt nu al een aantal maanden, het probleem zit 'm vooral in dat de meeste ambtenaren de wet zelf niet snappen en daardoor geen antwoord kunnen geven.
Normaal gesproken als je je "andere" nationaliteit door een ouder krijgt is dit bij geboorte, maar de nationaliteit later aanvragen past niet in een hokje. Omdat ik 'm aan heb gevraagd na m'n 18e valt dat onder zelf aanvragen, dus je bent je Nederlanderschap kwijt, maar omdat het valt onder nationaliteit krijgen via een ouder, hoor je je Nederlanderschap niet kwijt te raken. Oftewel, er zijn hier twee regels van toepassing die botsen met elkaar, en daardoor ligt het er bij mij tot nu toe maar net aan met welke ambtenaar ik spreek, of ik wel of geen Nederlander meer ben.
Vandaar dat ik dit dus ook maar opgegeven heb, en ik zie wel of ik volgend jaar mijn paspoort wel of niet krijg, ben nl toch niet van plan terug naar Nederland te gaan. Op vakantie kan ik op m'n Australische paspoort, en mocht ik toch weer in Nederland willen gaan wonen, dan zien we wel weer verder.

Thanks voor de reacties! @ skippelientje, die Nederlandse nationaliteit maak ik me niet zo druk om, maar kan me voorstellen dat het vervelend is als niemand precies weet hoe of wat. Momenteel zit ik zelf nog met heel veel vragen, mijn moeder weet namelijk niet of ze een Australian citizen is. Als ik de info op internet mag geloven is ze bij haar geboorte automatisch citizen geworden, en het daarna ook weer automatisch kwijtgeraakt omdat ze in nl ging wonen (voor 2002 geldt die regel bij aanname van een andere nationaliteit). Maar haar vader was Nederlands en moeder Engels, dus bij haar geboorte had zij al de Nederlandse nationaliteit. Kan op dit forum geen vergelijkbare situaties vinden helaas..

Toevallig is mijn familie wel een beetje een vergelijkbare situatie. Mijn moeder is genaturaliseerd in Oz, maar geboren in NL, en na 20 jaar in Oz gewoond te hebben terug gegaan naar NL en daar een NL'er getrouwd.
Wij dachten allemaal dat ze haar nationaliteit kwijt was, maar je kan je Australische nationaliteit niet kwijt raken (volgens de meneer op de ambassade). Verder is mijn tante in Oz geboren, met Nederlandse ouders, en zelfde verhaal verder als mijn moeder, en die heeft ook haar Australische nationaliteit nog.
Het beste kan je contact opnemen met Australia House in London, die zijn de enigen die iets met citizenships kunnen doen, en kunnen achterhalen hoe of wat. Het lastige zit 'm ook in de veschillende wetten in de twee landen. Volgens het systeem in Nederland is mijn familie ook niet Australisch, maar heeft wel iedereen een Aussie paspoort.

Nou dat klinkt hoopvol:). @ skippelientje, De situatie van mijn moeder is ongeveer gelijk aan die van jouw tante inderdaad, maar mijn moeder heeft maar 4 jaar in Aus gewoond. Ik ga zeker even contact opnemen met het kantoor in Londen, hopelijk weten ze daar hoe het zit..

Back