Nieuwe spullen in de container mee naar Oz

Bartman

XPdite Sponsor
Ik heb er nog niks over kunnen vinden, dus daarom stel ik zelf maar de vraag.

Wanneer je de verklaring van AQIS invult, wordt gevraagd of er spulletjes tussen zitten die je korter dan 12 maanden in je bezit hebt. Je moet er dan invoertax over betalen.

Nu heb ik een paar dingen nog ff aangeschaft in de aanlopende maanden: een design Senseo van geborsteld alu en een bijpassende waterkoker. Ik heb (vooral de Senseo) gekocht, omdat ik deze in Oz nergens kon vinden (en ik vond 'm gewoon mooi).
Ze gaan mee in de originele doos, die al een beetje beschadigd is. En ik heb de 2 apparaten ook gewoon gebruikt.

Wat is jullie advies? Aangeven of gewoon doen of je neus bloedt? Hoe kunnen ze trouwens achterhalen of je die spullen kort of lang in bezit hebt?

Bart
 
Persoonlijk zou ik hier niets over melden. Anders doe je toch gewoon box in een box, in dit geval moeten ze net die doos er uit pikken om te checken.
 
Ik heb zelf een aantal nieuwe apparaten meegenomen in een container, hagelnieuw in de originele doos ( oa wasmachine / stofzuiger ).
Container is door de douane helemaal nagekeken, niets over de nieuwe spullen gehoord, denk dat als de douane ziet dat het voor " eigen gebruik" is dat ze dan niet zo moeilijk doen.

Willem
 
Hoi Bart,

gewoon doen of je neus bloed. Ze kijken grotendeels naar dingen van hout enz. om te voorkomen dat er infectie van de Australische flora en fauna kan voorkomen. Neem ook veel koffiepads mee want die zijn prijzig in OZ.
 
Zelf heb ik er wel een ervaring mee gehad. Ik had voordat ik hier naar toe ging wat nieuw beddengoed in Nederland gekocht, dit omdat ik mijn 2,20 meter lange bed mee heb genomen. Toen had ik een kopie gemaakt van de kassabon en die aan het formulier geniet. De originele bon, die had ik bewaart.

Toen kwam het aan in Melbourne, De douane reageerde, 4 weken na aankomst, dat er geen bon aanzat (kon dat niet even wat eerder, u hum). Ik natuurlijk gelijk een kopie gemaakt en deze gelijk naar het kantoor gebracht van de verhuizer en het aan de persoon overhandigd die mijn verhuizing behandelde. Hij had gelijk contact opgenomen met de douane, en jawel, dezelfde dag werd het vrijgegeven.

Zo zie je maar, ze kijken er wel naar maar ik hoefde gelukkig geen invoerkosten te betalen. Het niet melden? Dat zou ik niet doen. Je kan denk ik beter wel aantonen dat je eerlijk bent dan dat ze toevallig net jouw zending doorzoeken en zien dat je het nieuwste van het nieuwste materiaal invoert.
 
Kan me niet voorstellen dat de douane zich druk maakt om "nieuw beddengoed ", Nogmaals bij mij zaten er gloed hagel nieuwe (grote) apparaten in de container in de originele ( nieuwe) ongeopende dozen, heb niets aangegeven, container(inhoud) is door de douane bekenen, "have a nice day". Niets verder gehoord, niets verder hoeven verklaren, in te klaren of te betalen. Douane maakt zich samen met Quarantaine dienst druk om spullen die je NIET in mag voeren. ( planten,hout,vuurwapens etc) Niet om nieuwe spullen die voor eigen gebruik zijn bedoeld.

Willem
 
over spullen die je niet mag invoeren... (beet off topic, sorry), weet iemand hoe dat precies zit. Hoor/lees ook van verhuizingen gewoon met houten kasten en rotan stoelen die gewoon goed gaan. Ik wil zelf houten dingen meenemen die al ik weet niet hoe lang in de fam zitten, komen uit Suriname/Zuid Amerika en wat spul uit Holland, geen idee wat voor soort hout het is. Was van plan het aan te geven, zoveel mogelijk apart te houden, zodat ze het daar kunnen gassen. Zou dit werken? Wil die spullen niet laten vernietigen, omdat het veel emo-waarde heeft.
 
Willem,

Ze maakten er zich niet druk om. Alleen omdat er op de een of andere manier die kopie van die kassabon die ik eraan had geniet vanaf was gegaan en ik op het formulier had geschreven "See attached Sheet", daarom gingen ze moeilijk doen.
 
[quote author=Kathleen link=topic=6424.msg81158#msg81158 date=1171381890]
over spullen die je niet mag invoeren... (beet off topic, sorry), weet iemand hoe dat precies zit. Hoor/lees ook van verhuizingen gewoon met houten kasten en rotan stoelen die gewoon goed gaan. Ik wil zelf houten dingen meenemen die al ik weet niet hoe lang in de fam zitten, komen uit Suriname/Zuid Amerika en wat spul uit Holland, geen idee wat voor soort hout het is. Was van plan het aan te geven, zoveel mogelijk apart te houden, zodat ze het daar kunnen gassen. Zou dit werken? Wil die spullen niet laten vernietigen, omdat het veel emo-waarde heeft.
[/quote]

Dit is heel andere koek Kathleen. Het niet vermelden is in het geval van houten en rotan meubelen zeer strafbaar!
Ze zijn er heel streng op, in verband met contaminatie. Vul ook de AQIS lijst in, waar je de "ongewenste" items op aangeeft.
Je kunt in andere topics hier genoeg over vinden, gewoon ff de search knop gebruiken.

Bart
 
Mmm, nou dat er zoveel over geschreven is,valt wel mee. Ben wel e.e.a. tegen gekomen over 'gewoon doen' en 'ze deden er bij ons niet moeilijk over' en 'over mijn jambe deden ze niet moeilijk' en 'als het maar niet uit India komt', tot aan 'dikke rekeningen achteraf en vernietigen van fotolijstjes van Ikea', maar ik wil wat meer zekerheid dan dat. Heb nu het gevoel dat het een beetje overgeleverd is aan de pet van de douane-ambtenaar.
Was overigens niet van plan het te verzwijgen... sterker nog, schrijf dat ik het apart wil houden zodat ze er makkelijker toegang tot hebben en het daar kunnen behandelen tegen evt. bugs. Er is een site van de douane daar, maar die is voor mij complex en bovendien weet ik de houtsoorten niet... Dus, wie kan mij met zekerheid zeggen dat m'n vaders bosnegerkruk en de spiegel uit Peru geaccepteerd worden, want anders ben ik een boel geld kwijt voor het terugsturen van die spullen. Vernietigen aldaar is geen optie, dan laat het spul liever achter bij iemand die de emo-waarde ervan waardeert.

Zal verder searchen, is off topic, I know.
 
Hey Kathleen,

Wat je kunt doen is jullie 'emo-objecten' in NL te laten behandelen. Zodat je de zekerheid hebt dat ze zonder 'beestjes' verscheept worden. Bewijzen van die behandeling (in Engels!) bij het verschepings-papierwerk doen en klaar.
Dan is de kans wel erg klein dat ze hier zeggen dat het vernietigd moet worden.

Succes!
Jan
 
Die optie Jan,

Dat lijkt mij een hele goeie. Als je aantoont dat je je best doet en respect toont voor hun regels, dan doen ze voor zover ik weet niet moeilijk.
 
Anticiperen op probelemen is het antwoord. Zorg dat je paklijst 100% in orde is en vooraf je container laten gassen door een erkende instantie. Certificaat uiteraard met de papieren meesturen.Dat scheelt zowel in de tijd mbt inklaring alsook financieel.
Mijn ervaring is dat het hele proces vreselijk lang vertraagd kan worden en je de hoofdprijs betaald als achteraf door de douane besloten wordt om the fumigeren. Dan heb je geen keus.
Wij dachten alles redelijk goed voor elkaar te hebben maar men heeft het toch gepresteerd om onze doos met kerstspullen 3 1/2 maand te onderzoeken op onvolkomendheden. en daar zaten echt geen bijzondere kerstballen bij...
 
Ah! Dank voor de tip. Heb ook ergens gelezen dat het gassen hier, vaak over wordt gedaan in Aus, omdat ze het toch niet vertrouwen. Dan ben je twee keer de poen kwijt. Dacht dus om gewoon te vragen aan ze of ze het daar willen doen, weten ze zeker dat het goed is gebeurd en wij ook. Maar da's dus niet zo handig...

Thanks again!
 
Het probleem is, is dat ik in de lijsten van de Aqis, geen erkende nederlandse bedrijven heb kunnen vinden die het voor je kunnen gassen.
Was van plan om het met verlaagd zuurstofgehalte te laten doen, maar die wisten niet of het erkend werd in Oz.
Wellicht dat iemand anders wel erkende bedrijven weet?

Bart
 
Ja, dat hoor ik dan ook graag. Thanks Bartman!
Als het niet te doen is, scheelt me dat een hoop geld. Dan gaan we met 2 koffers  :wink:
 
Hai Bartman,

Heb uitgebreid gezocht op de site van Aus douane (zul jij ook wel gezien hebben via Online Shipping). Daar hebben ze een lijst van erkende bedrijven die mogen fumigaten, en in Nederland zit geen erkend bedrijf. Bovendien, als je die fumigation in de 5 categorieen bekijkt, wordt het volgens mij bijna altijd aldaar nog een keer gedaan, als ze het verdacht vinden. M.a.w. volgens mij is de beste optie: houten stuff goed registreren, apart houden zodat ze er makkelijk bijkunnen, en aldaar eventueel laten fumigaten (anders doen ze het toch nog een keer). Bovendien heb ik uitgebreid gekeken op die douane-site en krijg ik de indruk dat mits jouw/mijn houten spul niet uit Afrika, Azie of NZ komt en mits het niet voor consumptieve doeleinden wordt gebruikt (ahum), het geen probleem is om het in te voeren... Je weet wel, middels die zoekmachine (soort hout invullen, land waarvandaan en gebruiksdoeleinden).

Dat ter zijde: heb jij/jullie misschien een tip hoe je zaken kun inpakken/aanleveren? Beetje vage vraag maar bedoel: dingen zoals de driewieler van meiske, de naaimachine, etc. Ga denk ik vragen of Online Shipping de kast en kwetsbare spullen inpakt en zelf pak ik de rest wel in dozen. Maar het spul wat niet in dozen past... wat doe je daarmee??? Bovendien vraag ik me af of je zo half/half kan doen.

Kath
 
Ben ik weer, jaaaa, zit er effe diep in... Kreeg net van Online Shipping offerte terug voor inpakken van 1 kast(je) en een spiegel.... ruim 400 ballen!!!  :thinking:, weet je direct waar ze op verdienen. Buiten proportie en natte vingerwerk mi... kunnen we beter toch die kist laten maken en opvullen. Wat een toestanden  :lol:
 
Back
Top