NL stekker van apparaten vervangen door AU?

Bedoel je echte stekkers die je zelf aan het snoer moet zetten? Wij hebben gewoon een aantal verloopstekkers gekocht ($10 per stuk, overal te koop in Oz). Veel gemakkelijker en ze blijven altijd handig.

Hier in Australia ja, maar @Ozzies wil weten waar je ze in NZL kan kopen.
Dat is simple, nergens behalve op ebay.
 
Ik heb Ebay leeg gekocht. Heb het hele huis vol liggen met verloopstekkers, @blck_bnny wordt er boos van. Ik heb geloof ik $1 of $2 betaald per stuk. Gratis verzenden. Gebruik ze alleen voor producten met een adapter. Voor alle andere dingen, zoals de TV en dergelijke heb ik het snoer vervangen of een andere stekker aangezet zoals eerder genoemd. Uitzonderlijk illegaal, maar goed.
 
Ik heb Ebay leeg gekocht. Heb het hele huis vol liggen met verloopstekkers, @blck_bnny wordt er boos van. Ik heb geloof ik $1 of $2 betaald per stuk. Gratis verzenden. Gebruik ze alleen voor producten met een adapter. Voor alle andere dingen, zoals de TV en dergelijke heb ik het snoer vervangen of een andere stekker aangezet zoals eerder genoemd. Uitzonderlijk illegaal, maar goed.

In ACT mag je het wel zelf doen :D
 
Weet iemand in NL een leverancier van OZ stekkers, tot op heden geen succes. Ik bedoel dus geen wereldstekker.
Gewoon eenmaal in Oz naar Bunnings rijden en een doosje stekkers halen. Nog geen $5 per stuk en je kan gaan knutselen. Nederlandse stekkerdoos is handig want dan heb je maar 1 nieuwe stekker nodig.
Ik ben zelf geen fan van verloopstekkers op permanente basis want een stekker in een stekker neemt best wat ruimte in beslag, nog los van het feit dat de Nederlandse stekker er altijd uitfloept.
 
Voordeel van Bunnings is ook dat er heel duidelijk op de verpakking staat hoe je hem moet aansluiten. Het is echt geen rocket science, maar het komt hier nét even ietsje preciezer dan in Nederland. Ook al dat ik het al 10 keer gedaan heb nu en het in principe blind zou kunnen triple-check ik het altijd toch nog even met het plaatje en daarna in een gezekerde stekkerdoos. Na die sanity checks beschouw ik mijn werk minimaal zo goed als dat van een sparky en durf ik een stekker ingeplugd te laten terwijl ik het huis uit ga ;)
 
Het is echt geen rocket science, maar het komt hier nét even ietsje preciezer dan in Nederland.

Wat is er "preciezer" aan dan?
Je hebt drie touwtjes die je in et juiste gaatje moet stoppen. Schroefje vast draaien, kap er op en klaar.
 
Wat is er "preciezer" aan dan?
Je hebt drie touwtjes die je in et juiste gaatje moet stoppen. Schroefje vast draaien, kap er op en klaar.

In Australië is de bedrading in je huis niet zo robuust als in Nederland. Vandaar dat stekkerdozen hier verplicht hun eigen zekering moeten hebben. Je kunt hier bij de Bunnings bijvoorbeeld stekkers halen die goedgekeurd zijn voor 10, 15 of 20 ampere. Die zien er bijna exact hetzelfde uit, op het feit dat de aarde pin ietsje groter is waardoor een 15 of 20 ampere stekker niet in een regulier 10 ampere stopcontact past.
Ga je nu in je enthousiasme een 10 ampere stekker aan je ongezekerde Nederlandse stekkerdoos hangen en vervolgens een hele reeks apparaten inpluggen, dan knalt in Nederland de zekering, maar hier heb je een goeie kans dat je bedrading begint te smelten.

In Nederland is het ook een stuk duidelijk wat de live wires zijn en wat de aarde is, maar hier lijken ze (in mijn ogen althans) toch redelijk op elkaar.

Je zult heus je huis niet van de ene op de andere dag platbranden, maar zo vanzelfsprekend als in Nederland vind ik het hier niet. Gekeken naar de voorwaarden van onze inboedelverzekering doet de verzekering en de verhuurder er ook niet zo makkelijk over.
 
In Nederland Australische stekkers verkopen is hetzelfde als in Australie Nederlandse stekker verkopen.
Er is niet zo gek veel vraag naar!
Wat wil je precies doen? Alle stekkers vervangen door australische voordat de spullen de container ingaan?
Neem een stuk of tien nederlandse stekkerdozen mee en koop bij Bunnings (Hornbach) in australie tien losse stekkers.
Een avondje prullen en alles doet het weer. Op termijn kun je dan per apparaat de stekkers wisselen.
 
In Nederland is het ook een stuk duidelijk wat de live wires zijn en wat de aarde is, maar hier lijken ze (in mijn ogen althans) toch redelijk op elkaar.

Aarde is duidelijk in Australie: groen/geel net als overal in de wereld tegenwoordig.
Rood is "live" en zwart is "neutral".
Het enige wat erg anders is dat alles doorgelust is en niet vanuit een central punt komt.
 
stekkers zijn vrij makkelijk zelf te wisselen.

Dure apparaten zoals een TV of bijvoorbeeld een PS4 werken vaak met een losse stroomkabel, soms icm met een powerblock en soms niet. Dan is het gewoon een kwestie van een losse stroomkabel bestellen in OZ voor het juiste type apparaat, dan ben je verzekerd dat het 100% goed zit. toch wel een lekker idee omdat het hele dure apparaten zijn.

Zelf heb ik mijn PS4 uit de UK gehaald, Engelse stekker vervangen voor een Nederlandse en gaan met die banaan.
 
Wij hadden het geluk dat op kantoor een hoop docking stations werden vervangen. Dus ik ben eens in de e-waste container gedoken en heb daar een flinke bos kabels uitgehaald die ik in allerhande adapters, printers etc kan gebruiken. :)
 
Back
Top