N'land wordt warmer en natter.

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Nou jongens, voor het weer kunnen jullie misschien wel in Nederland blijven?? Zeker omdat 22 graden hier níet lekker warm is... :-D

Vooruitzichten KNMI tot 2050:

Nederland wordt warmer en natter


Door een onzer redacteuren


De Bilt, 30 mei. De opwarming van Nederland zet door. De mondiale klimaatverandering zal in 2050 leiden tot hogere temperaturen in Nederland, alsmede heviger neerslag en stijging van de zeespiegel.

     
Bij dit artikel 
•  ACHTERGROND - Meer water, meer warmte, meer wind   
   
     
Links 
•  Website KNMI   
   
     
Dossiers 
•  Energie en klimaat   
   


De winters worden natter en de zomers kunnen fors droger worden. Dat blijkt uit de publicatie van nieuwe klimaatscenario’s van het KNMI in De Bilt. Die zijn vandaag gepresenteerd op de Scheveningse Pier.

De scenario’s geven, anders dan eerdere voorspellingen, een gedetailleerd beeld van de effecten van mondiale klimaatverandering voor Nederland. Dat komt doordat voor het eerst gebruik is gemaakt van een groot aantal klimaatmodellen, gebaseerd op computerberekeningen. Die werden eerder niet ten volle gebruikt omdat ze daarvoor niet betrouwbaar genoeg werden bevonden.

Volgens de klimaatscenario’s is het rond 2050 in Nederland ’s winters gemiddeld 0,9 tot 2,3 graden Celsius warmer dan in 1990 en ’s zomers 0,9 tot 2,8 graden. Die stijging is minder groot dan de stijging de afgelopen vijftien jaar. Die bedroeg 0,5 graden. Wellicht heeft de grilligheid van het weer daaraan bijgedragen, aldus het KNMI. „Waarschijnlijk hebben de natuurlijke schommelingen er de afgelopen vijftien jaar toevallig een schepje bovenop gedaan.” Die schommelingen zullen zich blijven voordoen. Daardoor „is het goed mogelijk dat er in de komende decennia tijdelijk een periode van relatief koel weer zal volgen”, ondanks een gestage opwarming.

De opwarming heeft verschillende effecten. Door een toename van neerslag komt er meer water via Rijn en Maas naar Nederland tijdens de wintermaanden, ook al doordat er in de bergen meer regen valt en minder sneeuw. In de zomer betekent dit een lage waterstand, die de scheepvaart kan hinderen. De behoefte aan verwarming voor woningen, fabrieken en kantoren neemt af. Het aantal stookdagen neemt af met 9 tot 20 procent ten opzichte van 1990. In de natuur begint het groeiseizoen in 2050 gemiddeld 6 tot 19 dagen eerder dan in 1990. De kans op een Elfstedentocht neemt verder af, aldus de scenario’s van het KNMI.
 
Darn,

het was vandaag 21 graden en ik heb de hele dag met mijn trui aangelopen. Kkkkkkoud, man.......Niks lekker warm.
Vanmorgen in huis (lang leve de centrale verwarming. NOT) was het 14 graden.....heb toch even onze inverter airco aangezet om de boel wat op te warmen.

Tssss, als het in NL een regelmatige 28+ graden wordt zal ik erover nadenken om terug te komen.  :cool: :evil:

Marc
 
:-D nou, ik ben ook mijn tenen aan het opwarmen bij onze reversible cycle Airo! pfffffff. valt het toch nog mee met die 5 graden buiten :-D :-D

Groetjes
Syl
 
ja: nu valt het mee met een heater in de woonkamer maar morgen om 6:15am op het fietsie is het weer bikkelen hoor... :bike: :freezing:

Maar mooi voor de mensen in NL dat het gemiddeld wat warmer wordt (ik laat de gevolgen voor het milieu even buiten beschouwing...). Ik vond in NL het nadeel van die echt warme dagen (30+) dat het meteen zo vies warm werd. 's Avonds om 11 uur zwetend in bed en dan een paar dagen drukkende warmte omdat die onweersbui  :cloud: maar niet wilde komen...
Maar ja: elk land heb wel wat zulluh we maar zegguh... Maar dat natte in NL kon me gestolen worden! En nu nog meer!!!  :depressed:
 
Ik wil net zeggen..... nog natter? Het is hier op het moment al enorm nat! Het regent iedere dag genoeg...

het weekend van 19,20,21 mei heb ik in Nederland letterlijk een regenwoud meegemaakt. Beetje erg veel regen en dan een heel weekend in het bos zitten ;)
 
:) Kom net thuis van een avondje sporten, heeft de missus de open haard aangehad. Tja, dan blijf je wel een tijdje in de woonkamer zitten, ook al is d'r geen bal op tv  :up:

Which reminds me, niet vergeten zo direct deken nummer 3 maar eens op het bed gooien (aan mijn kant dan, de missus ligt al onder nummer 4 of 5...)
 
Tja... een 4 seizoenendekbed zal vast niet meer helpen dan...
Misschien tegen die tijd toch maar geloven aan een elektrische deken ;)
 
Het ging geloof ik maar om 2 graden warmer, dus dan zou het vandaag 14 graden zijn ipv 12. Jippie!  :-D
 
Ja, een beetje kriptisch onduidelijk stukje moet ik zeggen.
Gisteren op het 8:00 uur journaal presenteerde Gerrit Hiemstra nog een weerbericht van deze tijd in 2040. Hij had het over 40 graden, een dag later zou het kelderen naar 28 met onweer en regen en hij had het nog over "zoals u zult begrijpen mag er niet worden gesproeit".

Ja nou, ik ga niet voor het weer emigreren naar Australië al geef ik toe dat het weer van de laatste 3 dagen mij knap sjagerijnig maakte.
 
als we het verleden bekijken van nederland zien we dat we al allerlei soorten klimaat hebben gehad hier.
van tropisch tot een dikke laag ijs, het ene moment is de noordzee droog (skeletten gevonden van wandelende
dino's) en even later staat ie weer tot aan amersfoort.
veranderingen zullen er altijd blijven en ik hoop dat in nederland het weer heel snel verandert
ik ben namelijk die regen meer dan zat :cloud: :depressed:
 
Ik heb het weerbericht van Gerrit Hiemstra ook gzien. Wat ik me gelijk afvroeg was of in Oz de temperatuur met evenveel graden omhoog zou gaan, want in dat geval is het daar niet meer aangenaam toeven lijkt het mij.

Komen we over 20 jaar weer met z'n allen massaal terug naar Nederland omdat we in Oz teveel kankeren over het weer :)
 
Australie schuift elk jaar iets op naar het noorden en wordt dus al jaren steeds droger en warmer..............Met hoeveel per jaar weet ik niet meer..........

Henriette
 
Het is natuurlijk allemaal heel leuk dat het een beetje warmer wordt, maar hoe het komt is alleen wat minder. Nederland is het land van de dijken en dat zullen ze dan in de verre toekomst verder moeten bewijzen, want als het warmer wordt smelten de poolkappen verder af en stijgt de zeespiegel. Ook zullen er dan, denk ik, steeds meer dieren met uitsterven bedreigd worden.

Je mertk door kleine dingen trouwens al dat de aarde verandert. Scholeksters staan er bijvoorbeeld om bekend dat je ze aan de kust tegenkomt. Een paar weken geleden hebben we op een hele vroege zondagochtend een eind gewandeld en kwamen we aan het kanaal 2 scholeksters tegen. In het oosten van het land richting de duitse grens :) Met meeuwen is dat precies hetzelfde...
 
[quote author=SiMaKy link=topic=4823.msg61238#msg61238 date=1149068917]


Tssss, als het in NL een regelmatige 28+ graden wordt zal ik erover nadenken om terug te komen.  :cool: :evil:

Marc
[/quote]

nou is 36 graden ook goed  :-D we hebben al een wekenlange hittegolf
 
[quote author=JPM01 link=topic=4823.msg66423#msg66423 date=1153854760]
[quote author=SiMaKy link=topic=4823.msg61238#msg61238 date=1149068917]


Tssss, als het in NL een regelmatige 28+ graden wordt zal ik erover nadenken om terug te komen.  :cool: :evil:

Marc
[/quote]

nou is 36 graden ook goed  :-D we hebben al een wekenlange hittegolf
[/quote]

Nou weken lang?? we hebben nu pas onze tweede hittegolf. En een hittegolf in nederland is: Er is sprake van een hittegolf als het 5 dagen achter elkaar warmer is dan 25 graden - een zomerse dag, waarvan ten minste 3 dagen warmer dan 30 graden - een tropische dag. :cool: :cool: :cool:

Dat zegt dus niet zoveel. We hebben nu onze tweede hitte golf ( kan je nagaan er word gepraat over warmer dan 25 graden... terwijl dit juist heelijke temperaturen zijn..) boven de 30 wordt het al vervelend in Nederland, omdat wij hier eigenlijks niet op voorbereid zijn.

En geloof mij, het is echt niet prettig hier als het wekenlang boven de 30 graden is.
Gelukkig, of ongelukkig ( voor diegene die het wel prettig vinden) in nederland is het weer onvoorspelbaar.
Vaak heb je na een paar mooie dagen, vreselijk nat en koud weer.

Eigenlijks is het wel gek als je beseft dat een meerdendeel van de nederlanders ondanks het mooie weer toch de zonnige landen opzoekt. ( er is blijkbaar geen vertrouwen in het nederlandse weer, en dit blijkt ook wel uit de ervaringen van voorheen. Heb je eindelijk mooi weer, dan wordt dit gelijk afgesloten met een onweersbui en verwolgens onbestendig weer.) Nederland is bekend om zijn zeeklimaat. Dit is helemaal niet te vergelijken met een landklimaat, zoals in australie.

Maar ach, het is algemeen bekend dat wij graag mogen klagen over het weer.

Ja, dat is nederland, het is of te koud, of te warm. bijna nooit goed.

greetz

Jan
 
[quote author=janneman02 link=topic=4823.msg66426#msg66426 date=1153856541]
[quote author=JPM01 link=topic=4823.msg66423#msg66423 date=1153854760]
[quote author=SiMaKy link=topic=4823.msg61238#msg61238 date=1149068917]


Tssss, als het in NL een regelmatige 28+ graden wordt zal ik erover nadenken om terug te komen.  :cool: :evil:

Marc
[/quote]

nou is 36 graden ook goed  :-D we hebben al een wekenlange hittegolf
[/quote]

Nou weken lang?? we hebben nu pas onze tweede hittegolf. En een hittegolf in nederland is: Er is sprake van een hittegolf als het 5 dagen achter elkaar warmer is dan 25 graden - een zomerse dag, waarvan ten minste 3 dagen warmer dan 30 graden - een tropische dag. :cool: :cool: :cool:

Dat zegt dus niet zoveel. We hebben nu onze tweede hitte golf ( kan je nagaan er word gepraat over warmer dan 25 graden... terwijl dit juist heelijke temperaturen zijn..) boven de 30 wordt het al vervelend in Nederland, omdat wij hier eigenlijks niet op voorbereid zijn.


[/quote]

jaja ik weet wel wat een hittegolf verhaal is  :-D maar voor het gevoel zitten we al vanaf de geboorte van mijn nichtje in de hittegolf namelijk 30 juni 2006 :lol:
 
20C in Brisvegas is toch heerljik!  :up: Ik hoop niet ik net zoals jullie een kou-kleum ben over een paar jaar  :-D
 
Joep, ik vind 20C in Brisbane aan de koele kant. Komt waarschijnlijk door de hoge luchtvochtigheid. Maar eindelijk 's de kans om een lange broek aan te trekken! :)

Overigens is deze winter veel warmer dan de jaren ervoor.
 
Back
Top