Nog één terug van weggeweest

Erna

Active Member
Alweer meer dan 5 jaar in Australië. Ben heel lang niet actief geweest op dit forum maar heb er wel regelmatig rondgesnuffeld.

Na de nodige ervaringen, leuke en minder leuke hier te hebben opgedaan, heb ik nog geen seconde spijt gehad dat ik Nederland achter me heb gelaten. Ben vorig jaar 8 weken teruggeweest naar Nederland en phew, wat duurden die laatste weken verschrikkelijk lang, ik kon niet wachten om weer terug te gaan naar huis hoezeer ik het ook naar mijn zin heb gehad. Ik verlangde naar de rust en de ruimte en mijn knusse huis en was zoooo blij :cheer: weer thuis te zijn. Australië is waar ik thuishoor.

Met werk heb ik leuke en minder leuke ervaringen. Zo ben ik na 4,5 jaar trouwe dienst in een motel zonder mededeling op straat gezet, hoewel ik het werk altijd met plezier heb gedaan en in mijn ogen, en in de ogen van collega's, goed deed. Mijn baas dacht daar blijkbaar anders over. Zo ga je niet met personeel :redcard: om vind ik maar ja, wie ben ik?

Op dit moment werk ik in voor St. Vincent de Paul in een hostel voor dakloze mannen. Interessante wereld. Helaas niet genoeg uren en dus geen goed genoeg salaris om van rond te komen plus een baas die niet geïnteresseerd is in mijn financiële welzijn door mij meer uren te geven zodat ik kan leven.

Krijg nu een kleine aanvullende uitkering van Centrelink om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Het had nogal wat voeten in de aarde voordat ik die uitkering kreeg maar goed, 't is uiteindelijk gelukt omdat er in ieder geval één persoon was daar die de kleine lettertjes had gelezen :crazy: . Iemand ervaring met het UWV in Nederland? Wel, Centrelink is net zo erg.

Ben op dit moment in het sollicitatieproces voor een baan bij Uncle Toby's (onderdeel van Nestlé) en hoop daar half april te gaan beginnen. Moet alleen nog morgen een medische keuring ondergaan en als die goed is dan kan ik aan de slag voor een salaris waar je U tegen zegt. Ik begin als casual maar Adecco uitzendbureau die mij voor deze baan heeft voorgesteld, zei dat ik waarschijnlijk fulltime aan de slag kom. Precies wat ik nodig heb.

Werk vinden is gemakkelijk in Australië, is mijn ervaring in ieder geval. Als je bereid bent om gewoon te pakken wat er is, is er werk genoeg voorhanden, zelfs op het platteland waar ik woon. De kranten staan hier bol van de vacatures op heel veel verschillende gebieden. De beste manier is nog steeds bedrijven binnenwandelen met je CV of als je via een uitzendbureau gaat werken, iedere dag erheen bellen of erheen gaan zodat ze helemaal gestoord van je worden. Deed ik bij Adecco, Steve aldaar werd er knap sjagrijning van, maar ik heb er mijn nieuwe baan mee gekregen. Als je dat niet doet, was ook mijn ervaring met Nederlandse uitzendbureaus, dan beland je onderaan de stapel OF in de papierversnipperaar.
Verwacht niet dat men jou gaat bellen want dat doen ze hier niet. Net als Jeroen, die ook net terug is van weggeweest op dit forum, heb ik de ervaring dat terugbellen een woord is dat ze hier niet kennen, evenmin als afspraken nakomen of een afspraak afzeggen. Je daaraan ergeren heeft geen zin want het is iets wat hier volgens mijn nooit gaat veranderen. Accepteer het maar gewoon en als je iets wilt, onderneem dan zelf actie, dat is de snelste weg.

Anyway, als iemand vragen heeft over wonen en werken in Australië, kom maar op. Geen idee of ik die vragen kan beantwoorden maar dat merk je dan wel :smile:.

See ya.

Hoi Erna,

Welcome back!
afro.gif

Leuk om je verhaal te lezen en altijd weer leerzaam!

Succes met je nieuwe baan!

Groeten Steven

Welkom terug op het forum, fijn dat je het (ondanks tegenslagen) zo naar je zin hebt in Australië!

Hoi Erna!

Hoop dat je het heel erg naar je zin krijgt met je nieuwe baan.
Altijd leuk om dit soort verhalen te lezen!! :up:

Hoi Erna,

Uiterst interessant om dit te lezen.
Wij hebben besloten de stap te wagen en verwachten dat we nog veel uit te zoeken hebben, dus alle info lezen we met plezier.

Hartelijke groet,

Cor

Hoi hoi,
Bedankt om je ervaringen met ons te delen, is steeds interessant voor degenen die de sprong nog moeten doen!
En ergens ook logisch dat je hier een tijdje bent weggeweest want eer dat je geacclimatiseerd bent gaat er serieus wat tijd overheen, denk ik...
Iig, veel suc6 met je verdere beroepsleven in Oz!
Grtz, kruisje

Hallo,

Mijn eerste vraag die meteen op kwam is, hoe ben je in gods naam in Australie terrecht gekomen met zo'n functie? Baan aanbod gekregen wat uitgelopen is op een permanent visum?

Ik ben (Bachelor) Mechanical Engineer met 11 jaar werkervaring en het is nog steeds verdomde moeilijk om een permanent visum te krijgen. Ik heb zelfs familie daar wonen!
Nou is het wel zo dat ik met bijna zekerheid kan zeggen dat ik het visum ga krijgen, maar het gaat niet eenvoudig of snel zijn.

Ben er mee eens, werk vinden is easy! Afgelopen jaar op vakantie geweest bij mijn familie en kreeg toen regelmatig een aanbod plus tijdelijk visum.

Succes met het vinden van een job!

Met alle respect, maar ik zou niet continu ander werk willen doen dan het werk wat ik hier in NL doe. Niet dat ik me te goed voel voor het werk in de horeca bijvoorbeeld, maar het is zonde van mijn opleiding, kennis en kunde om "ongeschoold" ander werk te gaan doen. En ik vraag me af of het dan nog zo makkelijk werk zoeken is ;)

@ Wimmel. Ik ben hier in Australië terechtgekomen met mijn toenmalige echtgenoot Jeroen. Hij is mechanical engineer en kon een SIR visum bemachtigen. Ik ben meegelift op zijn papieren want mijn secretaressenopleiding werd door VETASSES niet erkend.
Na drie jaar op een tijdelijk SIR visum hier gewoond en gewerkt te hebben, konden we onze PR aanvragen die we sinds januari 2009 in ons bezit hebben. Dus, dankzij Jeroen zit ik nu hier. Hij in Sydney, ik in Albury B).

@ FOL Helemaal met je eens dat het zonde is van je opleiding om iets anders te gaan doen dan waarvoor je hebt gestudeerd (al gaf ik persoonlijk maar al te graag mijn secretaressenopleiding ervoor op omdat ik nu eenmaal geen kantoortype ben en fysiek werk de voorkeur geef). Maar als je dit land binnenkomt en niet meteen in je eigen vak ergens aan de slag kunt, is hetverstandig om in eerste instantie dan maar gewoon aan te pakken wat er te krijgen is. Solliciteren vanuit een baan is altijd gemakkelijker dan solliciteren als je niets hebt. En ook hier geldt, net als in Nederland, als je via een uitzendbureau wil gaan werken, ze daar helemaal de kop gek zeuren om een baan, dan heb je zo iets :smile:.

Ik heb inmiddels een andere baan. Heb mijn huidige baan gisteren opgezegd en begin dinsdag a.s. in mijn nieuwe baan. Wederom geen kantoorwerk want ik moet er niet aan denken om de hele dag op mijn krent te zitten achter een computer. Ik ga in een fabriek werken. Niet het meest intelligente werk op deze aardbol maar iemand moet het doen en ik heb er geen hekel aan en, wat voor mij op dit moment het belangrijkst is, het verdient lekker, voor mijn standaard in ieder geval.

Iedereen bedankt voor de welkomst groeten en allemaal succes met de visumaanvragen.

:up: Erna

Back