Nog 12 weken te gaan en nog vragen...

Sylke

New Member
Hoi allemaal,

De zenuwen beginnen me 's nachts wakker te houden. Nog 12 weken en dan vliegen we weg van Borneo. Onze inboedel gaat dan per schip alvast onderweg naar OZ terwijl wij nog 5 weekjes vakantie houden in Europa.
En dan? Wat gebeurt er met je inboedel als je aankomt? Ik las ergens dat het weken duurt voordat het vrijgegeven wordt en dat je voor enorme kosten kunt komen te staan als er items gegast of gereinigd moeten worden. Wie weet hoe dit gaat? Wordt er lukraak door je inboedel gestruind en kun je voor financiele verrassingen komen te staan? Wat mag je absoluut niet meenemen? Hoe zit het met antieke houten meubels en houten meubels in het algemeen?
Hoe lang duurt het voordat je inboedel vrijgegeven wordt?

Ik moet toegeven dat ik best bang ben voor spinnen en slangen. Als je in een groene buurt gaat wonen, waar iedereen grote tuinen heeft, heb je dan eerder last van enge beesten in en rond je huis dan dat je aan zee woont? Of zoeken de dieren in de wijken aan zee net vuilnisbakken en huizen op om aan voedsel te komen?  Kan een klein kind vrij in de tuin spelen of loert er overal gevaar?

Heeft iemand misschien ook nog een tip hoe je een peuter tijdens de lange vliegreis rustig kan houden? Toen wij met onze dochter van anderhalf een aantal jaren geleden naar Nieuw Zeeland vlogen, raakte ze uiteindelijk van vermoeidheid vreselijk overstuur. Ze kon de slaap niet vatten en huilde uren. :cry: Wat voel je je dan machteloos! Nu is onze jongste zoon anderhalf en ik zie er ontzettend tegenop om eerst vanuit Borneo naar Nederland te vliegen en enkele weken later van Nederland naar Brisbane.

Zo spoken er s' nachts allerlei vragen en onzekerheden door mijn hoofd, het is ook zo spannend allemaal!

Groetjes,

Sylke

Hoi Sylke

Ik neem even aan dat je je container door een verhuisbedrijf laat verhuizen, Die weten wat ze moeten doen om de afhandeling zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ze werken met lijsten waar op staat wat er in zit.
De container word geopend en als bij het openen van een paar dozen dat allemaal klopt en je op de lijst niet te veel "verdachte" dingen hebt staan komt dat best goed.
Een grasmachine bijvoorbeeld die willen ze wel even zien.
De "enge" beesten van Australie, ja daar denk ik ook wel eens aan maar houd er rekening mee dat de beesten banger zijn van jou dan jij van hun.
Ze zullen dus altijd maken dat ze weg zijn, Het is niet zo dat als je er een ziet en jij op de loop gaat ze jou achterna komen.
De kinderen in het vliegtuig, ik kan het me levendig indenken.
Soms zou je willen dat er een aan en uit knopje op zat, en mischien is niet iedereen het er mee eens maar heb je al eens aan de huisarts gedacht om te vragen voor een reistabletje.
Ik heb er eens een gekregen toen we van spanje naar huis reden en heb werkelijk de hele weg geslapen.
Maar mischien was ik wel flink gedrogeerd.

Niet te negatief denken over Australie, het is een prachtig land waar het ook voor ons leefbaar is ze ook met jou het beste voor hebben.
Kinderen worden daar ook groot en het is niet zo dat achter elke hoek gevaar drijgt

Veel succes en veel plezier op dat prachtige eilandje aan die andere kant van de aardbol

Groetjes Kees

Sylke

Ik heb geen verstand van kinderen, dus daar heb ik helaas geen advies over.

Voor import van goederen bied deze site alle informatie: http://www.daff.gov.au/aqis/import

Bij ons kwam het neer op schoenen schrobben, fietsen schrobben en alles wat van gras of iets met zaden of dierlijkeproducten gemaakt was niet mee nemen of laten behandelen.

De douane gaat 'random' door je spullen heen tenzij ze vermoeden dat er iets mis is, dan maken ze alles open. Als zij vinden dat iets neit goed is, zullen ze het aan je voorleggen. Je kan dan meestal kiezen tussen behandelen of laten vernietigen. Soms met en soms zonder boete.

Advies lees de bovenstaande site goed door, let goed op wat je inpakt en maak alles goed schoon.

Succes

Een beetje valeriaan werk meestal wel goed tegen spanningen, misschien ook wel voor de kids.

Sander

Hoi Sylke,

Wauw, ik zit de website www.toerismbrunei.com te bekijken en wat een kleurrijke cultuur is dat! (Interessant om te lezen waren ook de 'Do's and Don'ts :)) Ik ben altijd onder de indruk geweest van de natuur op Borneo, maar weet niets van het Sultanaat Brunei. Hoe werkt dat?

Anyway, als je in zó'n ander land hebt kunnen leven, dan zal het je hier zéker lukken. :)

Over kinderen op het vliegtuig, ja, het is balen als ze huilen, maar het is zoals het is. Het enige wat je wél kunt doen, is ze iets te sabbelen geven tijdens het landen, dat helpt met het openhouden van hun oren. Steevast dat mensen dat niet doen en jawel hoor, huilen! En terecht ook; auw!

Je schrijft het zelf: Geluk zit in kleine dingen, en als je die positieve gedachte in je hoofd houdt, dan loopt het allemaal wel los. Je zal echt niet in de goot belanden omdat de inboedel er nog niet is, toch? ;-) Waarom zorgen maken; het helpt niet, en 't voorkomt ook niets, toch? Je zit je alleen gek te maken met ideeën. Nee joh, komt allemaal goed!

Oh, en qua ongedierte, ik kan me nauwelijks voorstellen dat het hier gekker kan zijn dan in Borneo, of is dat een domme veronderstelling?

Doei!

Ireen

[quote author=San_der link=topic=8446.msg111689#msg111689 date=1203475555]
Voor import van goederen bied deze site alle informatie: http://www.daff.gov.au/aqis/import
[/quote]

Super! Ik ben al paklijsten aan het maken, heb mijn fiets (crosshybride) al volledig schoongemaakt (ketting, tandwielen en deraileur helemaal ontvet en schoongemaakt), banden geborsteld, schoenen in de wasmachine gewassen, etc. Volgens mij moet het allemaal wel goed komen, maar die site is zeker handig om even goed door te lezen, thanks!  :up:

Nog meer dingen waar je op moet letten met inpakken (ik neem maar ca 12 dozen mee en een fiets) ? :)

[quote author=4np link=topic=8446.msg111698#msg111698 date=1203495310]
Nog meer dingen waar je op moet letten met inpakken
[/quote]

De kadootjes voor Hansie niet vergeten?

als je iets schoongemaakt hebt er ook op zetten ;cleaned.  helpt.

over vliegen met kinderen lopen heel veel draadjes, want daar zitten een heleboel emigranten mee.
Veel succes!!!

Ik vlieg met mijzelf, dat is pas lastig.  :lol:

En qua beesten; hoe verder je uit de stad komt, hoe groter de kans is, denk ik. Behalve qua spinnen, die zitten overal. Ligt ook aan de stad waar je heen gaat..

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties!
Kees, waar ik wel bang voor ben is dat onze inboedel in z'n totaal als "verdacht" overkomt. We hebben namelijk een grote container vol met (antieke) houten meubels. Daar zitten overal vreetgangetjes van houtwormen in  :|. Volgens de site die Sander aanraadde, moet dit soort hout in quarantaine en moeten er allerlei formulieren en verklaringen ingevuld worden. Ik snap niet helemaal wat er op de site staat.
Via AMA Recruitment Services wordt ons aangeraden met OSS world wide movers in zee te gaan. Iemand daar ervaring mee? Zij sturen dan hier een verhuisbedrijf aan.De verhuisbedrijfjes hier zijn van een zeer laag nivo. Zo werd onze inboedel die vanuit Frankrijk kwam en heel professioneel door het Franse verhuisbedrijf was ingepakt, met gammele, roestige takelwagentjes bij ons huis afgeleverd. Het was allemaal in een jungleloods ter opslag geplaatst, waardoor er haren op de leren banken groeiden en een kolonie kakkerlakken en spinnen zch in onze dozen had genesteld. In kleding en beddengoed zat spik en metaal was zwaar aan het roesten. Erg gerust zijn we dus niet over de inpakkunsten van deze movers. Als je het zelf inpakt, vervalt de verzekering, dat is dus niet echt een optie.
En Kees, in ga inderdaad eens kijken naar reistabletjes voor kinderen. Misschien zijn er ouders op dit forum die daar ervaring mee hebben.

Lieve Ireen, je hebt gelijk dat het geen zin heeft je te verliezen in zorgen maken. Wat je vooraf ook allemaal bedenkt, het komt zoals het komt. Je kunt niet overal controle over hebben. Belangrijker is het, om los te laten. En positief te blijven denken  :wink:.
Ik ga het proberen...
Brunei is idd een heel bijzonder plekje op aarde. Het is een landje ter grootte van de provincie Utrecht dat een van de oudste monarchieen ter wereld heeft. Het is een absolute monarchie: de Sultan heeft alle macht en heerst volledig naar eigen inzicht over zijn land, onderdanen en olie. Het aanboren van de olie in de jaren '50 heeft de koninklijke familie extreem rijk gemaakt. De Bruneiers delen daar in mee. Zo is er gratis scholing, housing en healthcare. De bruneiers voelen zich erg bevoorrecht tav de Maleiers in de omringende landen. Daarom staat er ook nooit iemand op tegen het regime van de Sultan en zijn familie. Misdaad wordt erg zwaar gestraft: de doodstraf wordt bij bepaalde misdrijven uitgevoerd en lijfstraffen als slaan met riet na kleine diefstalletjes is volledig normaal hier. Mede hierdoor komt er bijna geen criminaliteit in Brunei voor. Je kunt je huis en auto gewoon open laten en voelt je vrij en veilig.
De Sultan heeft een aantal jaren geleden besloten dat het volk het islamitische geloof strenger moest belijden. Alle vrouwen lopen met hoofddoekjes om, er wordt veel gebeden en men gaat braaf vele malen per dag/week naar de moskee.
De Bruneiers zijn hele lieve, vriendelijke en zonnige mensen. Ze houden van lekker (veel) eten, vrije tijd en met de familie samen zijn. Ze zijn dol op kinderen en geven hen een hele warme en liefdevolle opvoeding. Kinderen blijven lang (soms met partner en eigen kids) thuis wonen. Ik heb er bewondering voor hoe beheerst en vriendelijk deze mensen zijn, en hoeveel geduld en berusting ze hebben. Wij proberen een beetje daarvan mee te pikken.

Daarnaast ben je als gast van de Sultan niet vrij hier. Als wij het land uitwillen moeten we daarvoor in tienvoud toestemming vragen, je mag niet zomaar zelf een huis huren (waardoor wij de eerste 8 maanden met onze 5 kids in een hotel gewoond hebben - ook een bijzondere ervaring trouwens) en je wordt geacht je natuurlijk helemaal aan te passen aan de kledingvoorschriften van het land: geen blote schouders, geen blote benen, lange broek aan met zwemmen ect. Je mag ook geen alcohol drinken, maar na de eerste weken droogstaan, ontdekten we dat je illegaal aan Australische wijn kon komen. Nu brengt onze Chinese geheime man ons steeds een voorraadje. :smile:

Het is een prachtige tijd geweest, waarbij we helemaal weggezakt zijn in dit warme bad. Verwend door onze amah, mild gestemd door de vriendelijkheid en waarschijnlijk tijdelijk minder weerbaar als we weer terugkeren naar het gewone leven!

Bye,
Sylke

Hoi,

onze inboedel is inmiddels een verzamelaareitje van een vergelijkbaar verhaal; antiek, afrikaanse stoelen, saudi kussens gevuld met kamelenhaar, indonesische kist.. etc etc.

Alles is door de quarantaine gekomen. Meubels (waren in dikke folie gepakt) zijn niet gecheckt. Kussens niet (zaten in dozen)
Wat is er open gegaan; ALLE dozen waar decoration op staat, en ALLE dozen met schoenen. (daar krijg je dan een gele sticker op, vandaar dat ik het weet. Volgens mij hebben ze alleen de bovenste laag gecheckt, want mijn geitenhoorn uit de saudi woestijn is door gekomen, terwijl die in een decoration doos zat (stom)
Alle schaapswollen velletjes, uit Hongarije zijn met begelidend briefje (bought in Holland- 10 years old) niet eens gecheckt.
Belangrijk is dus hoe je iets aanmerkt, op je paklijst, maar (als die kwijtraakt, zoals bij ons binnen een dag gebeurde) ook op de doos.  Niet opschrijven; camelhairpillow from Saudi Arabia, maar; pillow.
Wel opschrijven; rug of Toys, als het iets potentieel gevaarlijks is, en er dan iets dergelijk bij gooien. (bovenop) En de meest bedenkelijke dingen; gewoon wegdoen (snik)

Veel succes.

Goh Sylke, wat een andere cultuur, wat een andere wereld. Australië wordt zo wel een makkie! ;-)

Wat misschien de moeite waard is, is om de houten meubelen die gaatjes van de houtworm in zich hebben, te laten behandelen door een erkend bedrijf of met een erkend product. Ik zou daarvoor bij http://www.daff.gov.au/aqis/import informeren.

Ik vond het heel leuk om je uitleg te lezen!

Ireen :)

Hee Aukje, bedankt voor je uitleg. Op hoop van zegen dan maar! Denk wel dat het nu tijd wordt om de gedroogde dromedariskeutels uit Noord Afrika weg te gooien :|. Ik hoop dat ik de van palmbladeren gevlochten dierenfiguren uit de jungle wel kan meenemen. Die hebben de kids als trofeeen mee naar huis genomen van hun spannende schoolreisjes hier. Mijn Limburgse kerstmos van 15 jaar oud zal ook wel niet mee mogen en mijn opgespaarde biologisch dynamische zeldzame Europese bloemzaadjes stuur ik terug naar Nederland. Als ik die hier uitstrooi verstoor ik het natuurlijk evenwicht op Borneo...
Ireen, ik denk dat het een goed idee is om de meubels hier te behandelen (als dat kan). Thanks voor de link!

Sylke

Ah, die link stond ergens bovenin al. Wel kan ik deze nog toevoegen:

Wat wel of niet mee mag aan boord: http://www.daff.gov.au/aqis/travel/entering-australia/cant-take

Wat wel op niet mee mag in je container: http://www.daff.gov.au/aqis/travel/entering-australia/moving-emigrating

Wat doet een mens trouwens met gedroogde dromedariskeutels? Een beetje aankeutelen?

Hoi Sylke,

Toevallig hebben wij vorige week onze spullen gekregen. Ze zijn op 12 december met de bood meegegaan en op 15 februari kwamen ze hier.

Wat betreft wat er door de douane kan. Ik denk zelf dat het afhankelijk is wie het behandel.d Wij hebben geen echt rare spullen meegenomen, maar toch hebben ze wat spullen in quarantaine gegaan, bijvoorbeeld onze kerstdecoratie en de gereedschapkist van mijn man. Terwijl dat mij iemand anders niet het geval was, dus qua regels blijft het moeilijk. Want officieel mag je ook geen rotan meenemen, maar iemand die ik en had dat wel en er is niets van gezegd.

Onze kosten kwamen uiteindelijk op extra betaling voor quarantaine op ruim 700 dollar.

Wat kinderen betreft. de mijne zijn al wat groter, dus een advies geven is wat moeilijker. Wel is het zo dat ze in het vliegtuig veel film hebben en daar zijn die van mij gek op, dus die hebben de reis goed doorstaan. En ik denk hoe relaxter je zelf bent, hoe relaxter je kind. En het is echt zo als je hier bent, dan vallen alle vervelende dingen van je af.

Groetjes Lisette

Ik kan nooit slapen. Dus ik blijf maar van die stomme kleine flesjes wijn drinken.. :p

Hoi Lisette, tjonge wat zijn jullie spullen lang onderweg geweest. Maar ja, onze inboedel deed er vanuit Marseille ook 6 weken over om naar Brunei te komen.  Ik begrijp dat het dus allemaal wat willekeurig gaat. En je moet geluk hebben. Hadden jullie op de doos "kerstdecoratie" geschreven? Zijn ze dan bang voor mos en dennenappels?
Ik kan me ook voorstellen dat er heel wat van je af valt als je er uiteindelijk bent en kunt gaan settelen. Hebben jullie vooraf al een (huur)huis gevonden?
Het is natuurlijk waar dat je eigen gemoedsrust effect heeft op je kind tijdens de vliegreis. 

Ireen, die dromedariskeuteltjes zijn een souvenir van een reis. Net zoals de gedroogde alpenweidebloemetjes en de glinsterende steen uit de bergen. Die keutels zijn hol van binnen, perfect rond en keihard gedroogd door de woestijnzon. Je kunt ze zo ter decoratie op een schaaltje leggen. Ik heb ze al 12 jaar! Maar ja, ik denk dat ik ze nu maar hier onder de bananenboom knikker...

Ik kan ook niet slapen in het vliegtuig Luuk. Ben altijd jaloers op Chinezen die hun stoel achterover zetten, dekentje over zich heen trekken en vervolgens 8 uren van de wereld zijn. Is het Zen of zouden zij standaard een tabletje nemen?

Hoi Sylke,

Ja het is best een lange tijd geweest, maar dat hadden ze van tevoren ook gezegd; 8 to 10 weken. Wij hebben alles laten inpakken en ze hadden idd christmas op de dozen gezet.

Wij zijn hier via mijn mans werk naartoe gekomen. Toen we aankwamen was er voor de 1e maand een compleet ingericht appartement geregeld op kosten van de zaak. In die maand tijd hebben we kunnen zoeken naar een huurhuis. Dat was nog niet zo makkelijk. Dus met een maand hadden we dat nog niet. Omdat het appartement te duur was om zelf te betalen, zijn we toen verhuisd naar een goedkoper appartement. Daar hebben we 1 week gezeten, totdat we het huis kregen waar we nu zitten.

Wat het vliegen betreft, normaal gesproken slaap ik overal. Maar tijdens deze reis heb ik bijna niet geslapen. Misschien te gespannen. Ik geloof dat ik het laatste half uur of zo alleen geslapen heb. Maar al met al is het mij enorm meegevallen.

Back