Nog een belasting topic....

tweety

XPdite Sponsor
Na wat op het forum gezocht te hebben en bij de site van de belastingdienst blijf ik toch met wat vragen zitten.

Mijn bedoeling is om een deel van mijn spaargeld naar Australie over te brengen, maar ook een deel in Nederland achter te laten. Is dit handig??

Zelf zat ik te denken om dat bedrag in Nld net onder de belastingvrije voet +/- 20.000 te houden. Nu dacht ik dat ik in Australie gewoon belasting plichtig wordt en niet meer voor Nederland. Alleen op de belasting site kwam ik tegen dat dit alleen mogelijk is indien je geen inkomen meer in Nederland ontvangt. Ik zie de te ontvangen rente niet als inkomen en dus mag ik naam mijn mening gewoon zonder problemen dat geld op mijn rekening houden.

Maar misschien zie ik dit allemaal te makkelijk en mis ik iets. Is er iemand die hier iets meer over weet en ook over de eventuele gevolgen voor mijn aangifte in Australie? Ik kan natuurlijk ook al mijn geld naar Australie overbrengen maar wat is het voordeeel, behalve de rente stand hiervan?

Groetjes Chantal
 
Kan alleen maar zeggen dat ik geld in Nederland (niet veel, ik vind het handig om daar wat te hebben zodat ik tijdens vakanties mijn Nl CC kan gebruiken en gratis kan pinnen EN de Nederlandse belastingmeevaller is daar opgestort!) en in Australie heb. Ik heb niks meer met Nl belasting te maken en wat op mijn Nederlandse rekening staat is niet zodanig dat ik daar hier aangifte over doe.

Da's alles. Super simpel......Ik vind het handig om mijn Nederlandse rekening actief te houden. Het kost erg veel om in Nederland te pinnen met mijn Austr. pas en Austr. CC te gebruiken. Ach, tis iets wat ik gewoon makkelijk vind....(incl. het eventuele krediet wat zonder vragen beschikbaar zou zijn als in nood....)

Henriette
 
[quote author=Wilsil link=topic=8983.msg120034#msg120034 date=1214356794]
Wat is het voordeel om geld in NL te laten staan?[/quote]

Betaal rekening en CC wil ik inderdaad aanhouden voor als ik naar Nld ga. Tja en dat spaargeld, dat is waarschijnlijk gewoon iets wat tussen de oren zit.

Wat als het mij niet bevalt en ik wil terug naar Nld dan heb ik tenminste nog wat geld in Nld waar ik over kan beschikken om mijn leven hier weer op te pakken :| Weet dat dit heel raar klinkt en dat het waarschijnlijk  geheel overbodig is, terug gaan kan immers ook met spaargeld uit Australie.......ik twijfel niet over mijn keuze om te vertrekken hoor!

Maar toch zou ik willen weten om het fiscale nadelen heeft, de euro staat immers ook lekker stabiel hoog.
 
Als je geen nederlands binnenlands belastingplichtinge meer bent kun je geen gebruik maken van de belastingvrije voeten - zoals die in box 3 voor spaar saldi -.
Dus betaal je over elk spaartegoed boven de nul Euro al belasting. Als je ook geen ander inkomen of band meer met NL hebt kun je veel beter al je geld naar Oz overbrengen. Voor die incidentele keer dat je in NL bent gebruik je dan je Oz credit card - of boek je wat geld over naar een oude bankrekening in NL.
 
Bedankt Henk  :up:

Ik heb n.a.v. je verhaal even gericht gezocht op de site van de belastingdienst en het is mij duidelijk. Geld moet ik op een spaarrekening in Australie zetten!

Chantal
 
Ik begrijp het probleem niet zo.
Je kunt rustig in NL een rekening behouden, daar geld op achterlaten en op storten of afhalen, ik doe dat al meer dan 32 jaar zeer regelmatig.
Daar heeft niemand iets mee te maken, niet de belastingdienst in NL en niet de belastingdienst in OZ.

Wel is het zo dat je als resident in Australie dan de eventuele rente bij je Australische belasting aangifte op moet geven als inkomen, maar als het een minimaal bedrag per jaar is zou ik me er niet eens druk over maken.
Ik heb het altijd "vergeten" op te geven.

Er zijn duizenden rekeningen in omloop van mensen die in het buitenland wonen.
Ik gebruik dat geld in NL inderdaad voor vakanties en voor betalingen van allerlei kleinere zaken. Makkelijk, maar ja ik kom er wel regelmatig (net weer 3 dagen terug).
Mijn rekening staat op mijn naam p/a een familielid, heel simpel.
Cheers
Jan
 
Ook wij hebben nog een NL rekening, maar dat is meer voor de ouders/opas en omas.
Kunnen zij geld storten voor de kleinkinderen.
Er staat niet veel op en rente wordt er al helemaal niet van getrokken.
 
Heb het net allemaal uitgezocht om het M-biljet in te kunnen vullen, zie ook topic M-biljet. Als je een bankrekening hebt in Nl maar geen onroerend goed (woning, vakantiewoning) hoef je geen belasting te betalen over het bedrag dat je op je rekening hebt staan.
Zeer verbazingwekkend dat het mogelijk is dat je ergens GEEN belasting over hoeft te betalen, maar het is echt een feit.

Verder hebben wij ervoor gekozen om een deel naar OZ te halen en de rest in Nederland te laten staan. Misschien schiet de EURO nog eens wat omhoog ten opzichte van de AUD.

groet

Annelies
 
Annelies, als je resident van Australie bent en je hebt inkomen in een ander land dus incl. eventuele rente op een Nederlandse bankrekening, dan dien je dat op te geven als inkomen op je belasting formulier in Australie.
Of je het doet, is een tweede.
Er is een vraag op je belastingformulier die hier naar verwijst.
Jan
 
Back
Top