Nog geen werk, wel spaargeld, en toch huis kopen?

perthpete

XPdite Sponsor
Wanneer je een huis wilt kopen in Australie, en je hebt een hypotheek nodig zou je normaliter naar een bank gaan. Probleem met de banken is echter dat je een baan moet hebben wil je die krijgen. Ook al zou je 3/4 van het huis zelf kunnen betalen, dan nog: geen werk = geen hypotheek. Gezien de nog steeds (ok, ik praat vanuit Perth) doorgaande housingboom is het echter wel handig om snel een huis te kopen, ze worden bijna per maand duurder, en het bespaard je de huur.
Er zijn (gelukkig) ook instanties die hypotheken financieren op basis van dekking. In zijn algemeen geldt daarbij dat ze tot 60 a 70% van de waarde van het huis willen financieren voor je. Met andere woorden, kun je zelf 30 a 40% (of nog veel meer) betalen van een huis, dan kun je dus toch een hypotheek krijgen.
Deze instanties (zoals Resi, Rams, e.v.a.) hanteren een iets hogere rente dan de bank doet (zoals een half procent), maar daar staat tegenover (in ieder geval bij Resi, waar wij onze hypotheek gehaald hebben) dat zij verder geen fees rekenen. Ook niet wanneer je extra aflost, weer wat opneemt, etc (en dat is iets waar de banken hier heel goed in zijn).

Natuurlijk is het ook zo dat als je geen baan hebt, je niet al je geld zomaar in je huis wilt stoppen, maar dat is een kwestie van een wat hogere hypotheek nemen dan je echt nodig hebt, zodat je ook nog geld overhoud om (b.v.) 1 of 2 jaar van te leven (inclusief je rente/aflossingen van de hypotheek) zodat je intussen o je gemak werk kan zoeken.

Goeie tip, perthpete, alhoewel dit een mogelijkheid is waar ikzelf niet zo snel voor zou kiezen...
Persoonlijk zou ik eerst willen huren vervolgens een baan zoeken en vanuit dat punt een huis gaan kopen.  Helaas zijn wij niet met zoveel geld gekomen dat wij gelijk kunnen kopen. Maar hadden we dat wel gehad, hadden we evengoed eerst gehuurd. Je weet maar nooit hoe het loopt met werk en ook goed de suburbs en plekjes leren kennen. Zijn hier nu 8 maanden heb nog lang niet genoeg gezien in deze omgeving.

Groetjes Lin :)

[quote author=Lin link=topic=4908.msg62426#msg62426 date=1150063007]
Goeie tip, perthpete, alhoewel dit een mogelijkheid is waar ikzelf niet zo snel voor zou kiezen...
Persoonlijk zou ik eerst willen huren vervolgens een baan zoeken en vanuit dat punt een huis gaan kopen.  Helaas zijn wij niet met zoveel geld gekomen dat wij gelijk kunnen kopen. Maar hadden we dat wel gehad, hadden we evengoed eerst gehuurd. Je weet maar nooit hoe het loopt met werk en ook goed de suburbs en plekjes leren kennen. Zijn hier nu 8 maanden heb nog lang niet genoeg gezien in deze omgeving.

Groetjes Lin :)

[/quote]

Ben het met beide eens; voor allebei de opties valt wat te zeggen. Wij hebben er uiteindelijk ook voor gekozen om eerst te huren (al was het maar vanwege de 8% rente en geen rente-aftrek; dure hobby) en dan tzt een investeringspandje te kopen (wel rente-aftrek!). We zitten nu al 2 jaar in de huursector, en het bevalt wel, moet ik zeggen. Geen gezeik met "rates" (al je heffingen), opstalverzekering en onderhoudskosten! En op dit moment -als je de prijsstijgingen in het onroerend goed niet meerekent- voor ons een goedkopere optie!

Marc

Hoi Marc,

Ieder zijn eigen keuze inderdaad. Maar het venijn zit inderdaad in jouw laatste opmerking 'als je de prijsstijgingen in het onroerend goed niet meerekent'. Dat was voor ons precies de reden om z.s.m. te willen kopen. Je geld in een eigen huis stoppen is nog altijd de beste inverstering die je kunt doen.

Maar natuurlijk (ook @Lin) het scheelt dat we wat geld meegenomen hebben. Zonder dat zou het sowieso niet gelukt zijn. Over eerst voorzichtig zijn is ook helemaal terecht, maar dat hebben we (geprobeerd ;-) ) ingedekt door te zorgen dat we in ieder geval genoeg 'cash' over hebben om minstens een jaar lang van te kunnen leven (inclusief hyptheek rente betalingen).

Perthpete.

Ja, ik zie je punt wel, hoor. Ben het ook helemaal eens met investeren in o.g.

Tegen de tijd dat wij uitgereisd waren waren de huizen hier aan de Sunshine Coast zo schofterig veel in prijs gestegen (97%in 3 jaar) dat wij zoiets hadden van: we wachten wel ff. De supergroei is er hier uit, op dit moment, en uit meerdere monden horen we dat dat nog wel even zo zal blijven (paar % per jaar groei, wellicht). Terugkijkend (da's altijd makkelijk....) hadden we meteen toen we kwamen iets moeten kopen. Maar ja, dan hadden we ook meteen hypotheek moeten betalen, en hadden we niet een jaar kunnen rondcrossen door Oz. En dat nemen ze ons nu mooi niet meer af!

Keuzes keuzes.......... :up:

Marc

Ik denk dat wij ook zullen gaan voor eerst huren. Al was het alleen al om de reden dat je van te voren nooit weet hoe een suburb precies is. In een onbekende stad weet je niet goed waar je wel en waar je beter niet kan wonen. Je kunt het wel navragen aan kennissen en vrienden, maar iedereen deelt hierin weer een andere mening.

Annemiek,

Je hebt gelijk dat het goed is om eerst een goed idee van een suburb te hebben. Maar ik denk dat de eerste indruk toch wel bepalend is. Ook al woon je er wat langer dan nog heb je geen zekerheid of het blijft zoals je denkt. Daarnaast is het hier (NB: ik spreek weer over Perth, maar aan de andere kant waarschijnlijk ook) heel gebruikelijk om met einge regelmaat te verhuizen (om de 4 a 5 jaar is heel gewoon), dus is het een kwestie van afwegen (eerst langer de kat uit de boom kijken of snel kopen, en eerder beginnen met 'winst maken')...

Perthpete

Heeft iemand enig idee welke verzekeringen je als huurder zelf moet afsluiten?

Als ik online rondsnuffel zie ik de 'home' insurance en de 'contents' insurance - die laatste heb je als huurder natuurlijk wel nodig, maar hoe moet je je verzekeren tegen risico's van schade aan het huis die (gedeeltelijk) verwijtbaar zijn, zoals omgevallen kaars (brand), wijn op het tapijt, bal door ruit, etc. ?

Dat zijn schades aan de 'home' zonder dat je je als eigenaar ervoor wilt verzekeren. Weet iemand wat gebruikelijk is in Oz voor huurders ?

Hoi daar,

het is toch zo dacht ik ergens gelezen te hebben,
dat als je circa 60% van de waarde van je huis
zelf inlegt dat je een no-doc loan kan afsluiten,
ofterwijl je hoeft verder niets aan te tonen.

groetjes Miranda  :)

Hai Pete,

Wij gaan daar helemaal in mee. Zo snel het kan gaan wij voor kopen.
des te eerder komt het naar je toe.
De prijzen stijgen schrikbarend en de hypotheekrente zal ook weer de lucht in gaan.
Als wij nu de pech hebben pas aan te komen als de rente 10% is gepasseerd moet ik toch nog wel fftjes kijken hoe de prognose op dat moment is.
Maar ja we hopen nog altijd dat het niet meer lang zal duren????

Mariette

Ook wij zijn van plan eerst een huurwoning te zoeken. Wij hebben de mazzel met familie met veel space, dus hopen we de eerste week (weken, maar niet te lang) terecht te kunnen. Al denken we er wel over, na het lezen van veel verhalen hier op de site, toch ook een vakantiehuisje te huren.
Mijn familie daar adviseert toch een eigen huis te kopen, de ozzies zijn erg voor een eigen woning. Maar omdat we eerst in de buurt van Melbourne neerstrijken, maar misschien wel in Sydney belanden (daar wil hubby erg graag heen en is veel werk voor hem) gaan wij dus eerst huren. Ook ik kan weinig gemeubileerde huurwoningen vinden,in de buurt van Melbourne, ben nog steeds bezig te oriënteren.

Pauline

Mariette,

De hypotheek rente is inderdaad een veelbesproken onderwerp alhier. Of deze echt gaat 'sky-rocketen' is de vraag natuurlijk. Als deze te snel zou stijgen zouden er heel wat problemen ontstaan juist vanwege de hoge huizenprijzen (en dus hoge hypotheken die bijna iedereen heeft). Maar juist die hoge prijzen werken weer inflatie in de hand, wat weer een reden is om de rente inderdaad te verhogen...

Niemand die zeker weet wat er gaat gebeuren de komende paar jaar, maar als je het mij vraagt dan zal de rentestijging nog wel enigzins beperkt blijven (onder het voorbehoud dat niet Labour aan de macht komt dan ;-) ), en het investeren in huizen absoluut de best mogelijke zijn. Wel het devies: los zo snel mogelijk de hypotheek (of groot deel daarvan) af. Maar dat is natuurlijk een open deur ;-)

Overigens over hypotheek aflossen gesproken, bij de flexibele vormen die je hier ziet is de hypotheek min of meer een soort doorlopend krediet rekening zoals je die in NL kent. Het is dus heel handig om je spaargeld zoveel mogelijk in die hypotheek te stoppen (in feite heb je dan dus een rente opbrengst van een procent of 7 a 7,5 BELASTINGVRIJ). Heb je even wat nodig om iets te kopen (ook al heeft het niets met je huis te maken) dan neem je het gewoon op uit die hypotheek.
Nogmaals natuurlijk wel zorgen dat je gemiddeld genomen meer aflost dan opneemt ;-)
Peter

Hai Pete,

Werken zij overigens meer met een vaste rente of een variabele en is er een verschil in qua kosten, rentepercentage?

We willen inderdaad zo snel mogelijk aflossen en dan door naar een tweede huis als investering, ik zal die hyp. renteaftrek hebben koste wat het kost! :-D

Mariette

In tegenstelling tot in Nederland waar flexibele rente heel wat lager is dan de gefixeerde rente (de helft of zo?) is hier het verschil in rente heel klein. Ik denk dat de meeste mensen een flexibele rente hebben (net als wij, om ook te kunnen profiteren van flexibel aflossen). Gevolg is wel dat hier bij elke rente stijging weer gesproken wordt over de toenemende lasten.

Wow, nu al denken aan snel aflossen en een tweede huis als investering? Dat is wel vooruit plannen zeg! Vergeet niet dat je al een flink bedrag op moet hoesten om je eerste (eigen, leuke ;-) huis te kopen. Wij willen natuurlijk ook z.s.m. onze lening aflossen, maar wel eerst nog wat veranderingen aan het huis doorvoeren (of liever buiten het huis ;-) ) zoals een zwembad en een extra overkapping. Maar mocht het op tijd lukken om de lening afgelost (of geminimaliseerd) te hebben, dan kijken we tegen die tijd wel of het nog steeds interessant is om een 'investment property' te kopen.
Peter

[quote author=perthpete link=topic=4908.msg69745#msg69745 date=1157068069]
Wow, nu al denken aan snel aflossen en een tweede huis als investering? Dat is wel vooruit plannen zeg!
Peter
[/quote]

ja, bad habit!  :)

Ha, ha, bad habit indeed... Maar dat is het mooie hier, hier is het realistisch om meerdere huizen te 'bezitten' als je dat wilt ;-)
Isn't it great?

Yeah, really great :) It almost makes you feel rich! :-D

Maar wat als je eerst van je spaargeld gewoon een stuk land koopt. Dat laat je 2 jaar brak staan zodat je weer wat kunt sparen en dan ga je pas bouwen. Is daar een probleem mee? Dat is namelijk iets wat wij overwegen, aangezien de prijzen zo stijgen op het moment. Maar wij zitten voorlopig nog wel vast aan Yulara en daar wil ik niet blijven wonen. Daarom willen we nu alvast een stuk land kopen, zodat we weer wat gespaard hebben tegen de tijd dat we gaan bouwen. Iemand een idee of dat ook mag zo?  :?

Kisses Tanne

OFF TOPIC!!!

Ja Jolanda,

Laten wij (julie en wij) eerst maar eens zien of wij ons huis een beetje goed kunnen verkopen, anders valt er niet veel te kopen in Aussie.
Heb net een aantal wanden geverfd, was hard nodig, morgen nog voor een tweede keer.
Volgende week de tuin ophogen en de garage ruimen ook HOOGnodig1

Dan kunnen ook wij ons huis te koop zetten :)
Willen dit uiterlijk over een paar weken gaan doen.

Groetjes, Mariette

Inderdaad Marietta, huis moet ook eerst verkocht worden.
Maar er zal toch wel een keer iemand komen die het wil kopen??????

Het zal uiteindelijk wel goed komen, zolang we de visa nog niet hebben maak ik me nog niet druk hierover.

Groetjes Jolanda

Back