Nog iemand met Brisbane plannen ;)

jufrebekka

XPdite Hero


Hoi allemaal, hier nog iemand met Brisbane plannen. Mijn vriend studeert nu aan de universiteit in Delft en wil promoveren buiten NL. En nu is via zijn prof het contact gelegd met een prof in Australie. En sinds twee weken zijn we druk aan het mailen, formulieren invullen, enzo.

Ik ben zelf Rebekka en ben juf in Den Haag. Ik ben heel benieuwd in hoeverre de uni ons gaat helpen met de visa en weet ik veel allemaal. Voor nu ben ik al blij als we welkom zijn (nou ja dat zijn we wel maar we moeten ook een beurs toegewezen krijgen :wink: en daarna zien we wel weer verder).

We zitten bordevol vragen en hopen wat antwoorden te vinden. Als wij weer anderen kunnen helpen dan doen we dat natuurlijk ook graag.

Groeten Rebekka
 
welkom toekomstige Brisbaner :D . Wij gaan ook naar Brisbane. Zijn jullie daar met vakantie geweest? Ben benieuwd hoe jullie op Brisbane kwamen :D
 
Ha Rebekka,

Kun je wat meer vertellen over promoveren in Australie. Gaat dat hetzelfde als hier in Nederland (er is een positie vrij, je solliciteert en als je wordt aangenomen krijg je betaald) of werkt het daar anders?

Groeten,
Sander
 
Hoi Sander,
nou promoveren is anders in Brisbane dan in NL. Daar krijg je geen salaris zoals hier. Je moet hopen dat de prof een beurs voor je kan regelen. Daar wachten we nu dus ongeveer op. Maar verder weten we nog weinig wat de uni kan regelen (visum, woonruimte enz....) lekker vaag nog. En ik ben ook wel benieuwd wat ik daar mag/kan doen. We wachten eerst maar de beurs af, en dan zien we weer verder. Wie weet gaat het straks heel snel...

Groetjes Rebekka
 
Sander said:
Ha Rebekka,

Kun je wat meer vertellen over promoveren in Australie. Gaat dat hetzelfde als hier in Nederland (er is een positie vrij, je solliciteert en als je wordt aangenomen krijg je betaald) of werkt het daar anders?

Groeten,
Sander

Hoi Sander, over promoveren in Australië:
Wat Rebekka zegt klopt allemaal, hier nog wat (nog) persoonlijkere info:

Promoveren duurt daar drie jaar (althans op de University of Queensland, weet niet of dat overal zo is). In tegenstelling tot de USA hoef je geen colleges te volgen en examens te doen tijdens je promotie.

In Nederland ben je als promovendus in dienst van de universiteit en krijg je salaris. In Australië moet je (of je toekomstige professor) proberen een Scholarship te krijgen.

Je kunt op internet verschillende universiteiten zoeken en kijken of ze nog mensen nodig hebben voor onderzoek. Ook is het gebruikelijk zelf een onderzoeksvoorstel in te dienen en als deze wordt geaccepteerd mag je komen.

Ik ben via via in Australië terechtgekomen, zal even kort uitleggen:
Een docent bij ons op de universiteit (TU Delft) heeft contact met een prof in Brisbane (er zijn al eerder mensen uit onze vakgroep daar geweest). Ik ben bijna klaar met afstuderen, en hij vroeg mij of ik al plannen had. Niet dus. Dus hij vroeg of promoveren iets was. Indertijd wist ik nog niet wat ik wilde, maar na wat vacatures te hebben bekeken, bleek dat voor 'leuke' functies je gepromoveerd moest zijn.
Het bleek dat die prof uit Australië op een wetenschappelijke conferentie in Nürnberg zou zijn, waar ik (en de rest van onze vakgroep) ook heen gingen. Als ik geïnteresseerd was kon hij mij wel introduceren; zo geschiedde. Wij hebben gelunch en hij zei dat ik maar contact moest opnemen.
Nu ben ik bezig allerlei formulieren in te vullen om daar een promotieplek te kunnen krijgen. Vanmorgen nog gebeld, en hopelijk kan ik voor het weekend alles de deur uit doen.
Ook moeten twee referenten (mijn afstudeerbegeleider en mijn prof) een formulier invullen; hopelijk doen ze dat ook snel zodat ik daarna enige zekerheid heb.

Volgende week ga ik lunchen met iemand die na zijn afstuderen ook bij diezelfde prof is gepromoveerd, hopelijk kan hij mij tips geven, die ik dan hier zal plaatsen.
 
Amulya said:
welkom toekomstige Brisbaner :D . Wij gaan ook naar Brisbane. Zijn jullie daar met vakantie geweest? Ben benieuwd hoe jullie op Brisbane kwamen :D

Wij (Rebekka en ik) zijn niet op vakantie daar geweest, we zijn zelfs nog nooit buiten Europa geweest! Het is dus allemaal erg spannend.
 
tinusv said:
over promoveren in Australië:
Wat Rebekka zegt klopt allemaal, hier nog wat (nog) persoonlijkere info:

Wow, bedankt voor alle info. Ik kijk nu al uit naar je volgende post ;)
Ik zit er zelf over na te denken om de professor bij wie ik afstudeer te vragen of hij nog contacten heeft in Australie. Maar ik zie al wel dat het allemaal wat lastiger zal zijn dan in NL promoveren aangezien je in elk geval een scholarship moet zien te veroveren.

Ik neem overigens aan dat een deel van die scholarship gebruikt wordt om je toch een vorm van salaris te betalen...of moet je dit echt helemaal zonder inkomen doen?

Groeten,
Sander
 
Sander said:
Wow, bedankt voor alle info. Ik kijk nu al uit naar je volgende post ;)
Ik zit er zelf over na te denken om de professor bij wie ik afstudeer te vragen of hij nog contacten heeft in Australie. Maar ik zie al wel dat het allemaal wat lastiger zal zijn dan in NL promoveren aangezien je in elk geval een scholarship moet zien te veroveren.

Ik neem overigens aan dat een deel van die scholarship gebruikt wordt om je toch een vorm van salaris te betalen...of moet je dit echt helemaal zonder inkomen doen?

Die scholarship is juist bedoeld om je van te betalen, als een soort loon dus. Je hoeft dus geen scheepslading geld mee te nemen :wink:
 
"tinusv said:
Die scholarship is juist bedoeld om je van te betalen"]

Hehe, da's goed om te weten. 8)
Er zijn dus twee mogelijkheden; of een prof daar heeft een onderzoeksonderwerp waarvoor hij iemand nodig heeft en hij een scholarship heeft, dan wel kan aanvragen. Of je komt zelf met een voorstel waarvoor dan door jou of eventueel een prof een scholarship voor geregeld moet worden (als je voorstel interessant genoeg is natuurlijk ;) )

Hmmm, best interessant...moet ik toch maar eens achteraan gaan denk ik.
 
Back
Top