Nog maar eens een vraagje over de televisie

WEQLD

New Member
Ik heb al wat zitten opzoeken op internet, maar raak er nog steeds niet aan uit of onze televiesie die we meegebracht hebben uit België, hier nu wel of niet zou moeten werken.  Ik weet ondertussen dat ze hier ook het PAL  systeem gebruiken, maar als we de televisie aansluiten op, wat ik veronderstel, de antenne is, voor de 5 of 6 gratis kanalen, krijgen we aleen maar sneeuw.  Advies iemand?  Alvast bedankt!  :?


Update 24 augustus:
We hebben het immo kantoor gebeld en die hebben de eigenaar gecontacteerd en wat bleek:  er staat gewoon geen antenne op het dak!  De vorige bewoners (de eigenaars zelf) hadden enkel Foxtel.  Morgen komt er iemand een antenne instaleren...
Dat hadden we misschien eerst moeten nakijken.  Over onnozel voelen gesproken.  Alvast bedankt iedereen voor de goeie raad! :-o
 
Je (Belgische) PAL televisie zou het hier in Australië gewoon moeten doen. Je schrijft dat je TV aansluit op iets wat je denk dat de antenne aansluiting is. Wellicht is dit de kabelaansluiting en heb je geen abonnement en ziet dus niets. Probeer het eerst eens met een losse (binnen)antennen en kijk of ze zender kan vinden (zie handleiding van je TV). Als je dan iets hebt gevonden kun je kijken of die aansluiting inderdaad een antenne of een kabelaansluiting is.
 
Toen wij verhuisden naar onze huidige woning, had ik hetzelfde probleem. Er was een antenne aansluiting aanwezig, maar wat ik ook probeerde, de tv had hierop aangesloten 0,0 ontvangst. Na een half uur klooien ben ik op het dak maar eens de antenne gaan bekijken. De antenne... juistem!
 
De tv zou het toch gewoon moeten doen. Ik heb mijn tv meegenomen uit Nederland en deze doet ut perfect....ik heb alleen free-to-air .....de antenne dus  :up:

Het kan inderdaad ook een afstelling van de antenne zijn, of een probleem in de kabel/stekker.

Heb je een 'aussie' tv om te testen?
 
Nederlandse TV werkt prima hier. Aansluitingen in het huis zijn hetzelfde als in NL. Voor de free-to-air heb je wel een antenne nodig. Maar die staan vaak gewoon op het dak als je een huis koopt (was bij ons in ieder geval zo).
De fabeltjes van omgedraaid magnetisch veld e.d. zijn wat ze zijn: fabeltjes ;-)
 
Dan nog maar een's een vraagje er achteraan als het mag. We zijn hier net, en dus onze opties voor TV aan het evalueren (QLD):

1. Free-To-Air analoge TV (antenne)
2. Free-To-Air digitale TV (antenne)
3. Free-To-Air digitale TV (satelliet)
4. Foxtel Digital PayTV (va kabel op satelliet)

In ons tijdelijk onderkomen hebben we optie 4., veel zenders op uit te kiezen, maar de user-interface van dat apparaat is om te huilen eerlijk gezegd. En het schijnt duur te zijn.

De Free-To-Air opties voor analoge of digitale TV zijn best aardig, maar het zender-aanbod is erg beperkt, geen bbc world/cnn/discovery/etc/comedies/UKtv/etc.., dus ik vraag me af of dat overleefbaar is na enige tijd - ik zou me toch een beetje van de wereld afgesloten voelen met alleen ABC/SBS/7/10/.

Optie 3. is misschien een uitkomst, maar het probleem met zo'n dish lijkt dat er geen enkele satelliet is die bovengenoemde kanalen allen aanbiedt + iets extra's. Je schijnt BVN (Vlaams/NL zender) via de satelliet te kunnen oppikken, maar via die satelliet heb je dan weer geen ABC/SBS/etc.. En om nou meer dan 1 schotel/set top box te moeten installeren lijkt me ook niet fijn.

Weet iemand raad ?

Het lijkt erop dat men in nieuwe wijken ook niet direct kabel aanlegt zodat je het woud aan antenne's en schotels kwijt bent, en dus ook voor iedereeen het eea veel goedkoper aan kan bieden, weet iemand waarom men dat niet doet ?
 
De kabels hier zijn ofwel van Telstra (Foxtel) of van Optus (de laatste is eigenlijk maar beperkt aanwezig in de pay tv markt dus die kun je haast wel verwaarlozen).

De bekabelde gebieden zijn zeer beperkt. Bijvoorbeeld in Sydney is het wel deels bekabeld (voor pay tv) en wat verder weg niet. Reden? De afstanden zijn heel wat groter dan in Nederland; dus zodra het aantal bewoners per vierkante kilometer te klein wordt is het gewoon niet meer economisch haalbaar om de kabels in de grond te gooien (althans, dat zegt men). Bovendien hangt het er natuurlijk ook nog wat vanaf wat voor soort grond/bodem je hebt.

Dit geldt trouwens niet alleen voor de tv, maar net zo voor de electriciteit en de telefoon.... We hebben in Oz dus ook nog een enorm koper telefoon netwerk met van die fantastische palen en hoog risico van blikseminslag etc. Glasvezel telefoonaansluitingen zijn er niet veel. Het is dus altijd aan te raden om surge protectors te kopen voor je computer (modem niet vergeten), stereo & tv (zowel electriciteit als signaal), je telefoon en je fancy (af)wasmachine, vooral als je zo'n nieuwerwetse computergestuurde hebt. Ik ben inmiddels al een broadband modem kwijtgeraakt door blikseminslag in de buurt en heb daarna dus meteen in een aantal surge protectors met $50000.00 connected equipment warranty geinvesteerd.

Terug naar de TV:
Je moet het Australische principe van "free to air" tv ook in de gaten houden. Je moet dat signaal zelf uit de lucht plukken met je eigen antenne (en eventueel een digital set top box voor wat betere beeld kwaliteit). Zou dit via een kabel naar je huis worden gebracht, dan zou je waarschijnlijk ook voor die service moeten betalen (hetgeen tegen het principe van free to air is). Ik weet trouwens niet zeker of dit wettelijk is geregeld....

Bij Foxtel krijg je geloof ik wel de free to air channels gebundeld met je pakket (uiteraard voor niets, anders is het geen free to air meer), maar als je buiten het Foxtel gebied zit en met eens schotel moet gaan werken (Austar) dan zijn die kanalen weer niet inbegrepen en moet je daarvoor alsnog een antenne op je dak zetten.

Kiezen tussen Foxtel en Austar is ook niet mogelijk. Waar je Foxtel kunt krijgen is Austar niet beschikbaar en vice versa (ik denk zo dat dat onderlinge afspraken zijn of zo... weet niet of dat bij de wet is geregeld). Niet goed voor onze "wallets" natuurlijk aangezien er zowat geen concurrentie is in de pay tv markt en ze dus kunnen vragen wat ze willen.

Het aanbod op pay tv is gebundeld in pakketten. Je hebt meestal een basis pakket met een aantal kanalen en dan kun je er weer wat zaken bijkopen. Wil je bijvoorbeeld Disney etc voor de kids hebben, dan kost dat weer lekker extra. Het beste kun je je informeren door op de websites van Foxtel en Austar te kijken naar wat waarbij is inbegrepen.

Wij hebben thuis Austar met wat extra toeters en bellen en betalen daar rond de 60 dollar per maand voor. Wij hebben gekozen om de films bijvoorbeeld niet te nemen (omdat we die toch altijd al gezien hebben op dvd).... Als je het volledige pakket (met films en alle toeters en bellen - maar zonder "box office" wat pay per view is) wilt hebben dan kost dat al gauw rond de 100-120 dollar per maand. Omdat we twee woonkamers hebben met twee tvs hebben we ook nog eens twee ontvangers, hetgeen ook weer wat extra kost (maar zo kunnen we wel naar verschillende programmas kijken in beide kamers).

Ohhh ja, wel even uitkijken, bij Foxtel, Optus en Austar sluit je een contract af voor een bepaalde minimum periode..... als je er dan eerder vanaf wilt moet je het contract afkopen. Goed de kleine lettertjes lezen dus!

De free to air sateliet weet ik helaas niet veel van, maar er zijn vast wel mensen met kennis op dat gebied hier.

Nou, lang verhaal en hopelijk heb ik niet al te veel gelogen.........

Groetjes,

Paul
 
Misschien leuk om te weten dat voor de Belgen je via http://www.tvviasatelliet.be/ met de nodige kennis je nog alle posten van het thuisland kunt ontvangen. Het is wel niet allemaal legaal want je moet iemand op het thuisfront een abo laten nemen en U decoderkaart meenemen naar aus. Op het forum kan je veel info vinden en alle technische vragen stellen.

Oei, juist gelezen dat de dekking beperkt is tot europa,  :-o ik ga me maar eens verdiepen in deze materie. Update volgt nog.


Blijkt dus niet te werken buiten Europa :cry: Wel http://www.bvn.nl/reacties/ is een optie.
 
Back
Top