Non resident Tax?

Wat is non resident tax

• hoe veel procent ?

Votes: 1 100.0%
  • maakt het uit wat voor bank account, gewoon of spaarrekening?

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    1

Smoothie

Member
Omdat wij hopen over een paar jaar in OZ te wonen hebben wij bij de NAB een bankrekening geopend. Een classic bank account and a I saver account (spaarrekening). Ik las dat wij daar non resident tax over moeten betalen. Kan iemand mij dit uitleggen wat dit precies is, hoe lang dit duurt en hoe veel dit is?

Ik zou even moeten zoeken hoe het precies werkt, maar volgens mij ben je in principe niet belastingplichtig voor rente op bankrekeningen op grond van verdragen die Nederland en Belgie hebben met Australië.

Wat volgens mij wel het geval is en ook mogelijk, is dat er een (relatief klein) percentage wordt ingehouden op renteontvangsten op bankrekeningen. Meestal ligt dit in de orde van 10% of 15%.

Daar zou je dan in Nederland in je aangifte inkomstenbelasting voorkoming van dubbele belasting voor moeten vragen (oftewel aftrek van de betaalde inkomstenbelasting over de bankrekening die je in je woonland wel aan moet geven).

Zie net in een andere thread dat je bent geboren in OZ. Dan werkt het nog even wat anders. De Australische Belastingdienst gaat er dan namelijk in principe vanuit dat je belastingplichtig bent op grond van je geboorte in Australië.

De bankrekening kan in dat geval een trigger zijn om je een biljet uit te reiken voor de inkomstenbelasting. Als je permanente woonplaats niet in Australie is, ben je nog steeds niet belastingplichtig. Maar dan ligt die bewijslast daarvoor wel bij jou.

Hi,

Wij waren vergeten om ons TFN aan de bank te geven waardoor we de eerste maanden "getaxt" werden als zijnde "non residents" dat was toen (7 jaar geleden) 50%. Werd automatisch uit onze rente gehouden dus we kregen de helft.

Hopelijk helpt deze info jullie.

Cheers,
Kim

De bank vraagt altijd naar je TFN en dan is het jouw verantwoording om het inkomen (rente) bij je belasting dienst op te geven.
Echter als je geen TFN hebt of niet wilt geven, dan volgens de wet MOET de bank het hoogste percentage belasting inhouden, bijna 50 perc dus.
Je kunt dit weer recht trekken in NL vanwege de overeenkomst tussen beide landen, maw als je belasting in NL op 35 perc neerkomt dan krijg je een credit over het verschil, dus dit nadat je het bruto inkomen in OZ. er bij hebt opgeteld (minus de belasting die voorbetaald is).
Jorik, je betaalt belasting in het land van residentie en niet in het land van geboorte.
Je laatste opmerking van permanente woonplaats is dus zeer juist.
Op het Australische belasting formulier staat ook dat je alle buitenlandse inkomens in dient te vullen, maakt niet uit als je elders al belasting hebt betaald, want daar wordt dus rekening mee gehouden vanwege voorkomen van dubbele belasting.

Mocht je ergens uit VerWegistan vandaan komen, dus vanuit een land dat geen overeenkomst heeft met OZ, dan kun je nog wel rommelen, maar doe het beslist nooit bij de aangesloten landen, want je wordt gepakt.
cheers
Jan

Hi Jan,

Je hebt helemaal gelijk. Een bank moet er van uit gaan dat je als resident belast moet worden, tenzij je zelf aangeeft dat het anders is.

Overigens is de credit die je in Nederland krijgt op grond van het verdrag gemaximeerd tot 15% volgens mij. Dat is geen probleem als je alles goed hebt aangegeven, maar als het hoge tarief is ingehouden hoeft Nederland niet meer dan 15% terug te geven. Zul je alsnog het verschil moeten gaan halen in Australie.

Groet,
Jorik

Back