Noorwegen >>> Autralie

Raphael

New Member
Hallo allemaal,

Leuk dat jullie even de tijd nemen om dit berichtje te lezen, misschien krijgen we zelfs wel een kleine reactie.

Ik ben Raphael en woon met mijn vrouw en zoon in Noorwegen sinds 2002.
We zijn daar zeer actief in toerisme en hebben een eigen reisburo in Noorwegen dat best goed loopt.

Maar we hebben het niet echt naar ons zin in Noorwegen, ik kan daar een heel lang verhaal over maken, maar kort gezegd vallen de Noren een beetje tegen. Daar komt nog bij dat het hier heel vaak slecht weer is en zeldzaam lekker lente of zomer weer. Verder lopen ze nog 20 jaar achter in alles en dat merk je.

Maar goed wat we allemaal vinden en hebben meegemaakt is niet belangrijk hier.....

Wij hebben nu onze zinnen gezet op Australie en dan kom je natuurlijk terecht op dit prachtige forum.

En uiteraard weten we dat elk land zijn voor en nadelen heeft en dat emigreren niet makkelijk is weten we ook, maar als je er voor gaat en je weet hoe het is om "weg" te gaan... ach wat let je dan nog ?

Ik hoop dat ik hier af en toe mijn vraag kan stellen, nadat ik uiteraard heb gekeken of de vraag al niet beantwoord is.

En ik hoop dat jullie mij laten weten als men op zoek is naar iemand voor de toerisme, is altijd fijn als iemand je kan en wil helpen. Ook wij hebben altijd veel mensen geholpen die naar Noorwegen kwamen.... is gewoon fijn als je iemand kan helpen die hulp nodig heeft.

Tot zover in het kort wie ik ben.... :up:

groetjes vanuit koud en wit Noorwegen
Raphael.

Hoi Raphael,

Grappig dat jullie in Noorwegen wonen en nu naar Australië willen. Jeroen en ik hebben altijd gezegd dat als we niet naar Australië zouden kunnen, we naar Noorwegen zouden emigreren want we vinden dat een geweldig land en ik moet eerlijk zeggen dat ik het af en toe wel mis; ben er 5 keer geweest. Australië wou ons echter wel hebben dus daar wonen we nu alweer 2 jaar.

Ehm, ook in Australië lopen ze met sommige dingen nog 20 jaar achter hoor :grin:.

Werk in het toerisme. Ik zie hier in de lokale krant (Albury) regelmatig vacatures staan voor banen bij reisbureau's dus daar is in ieder geval in deze omgeving wel behoefte aan.

Succes met alles.

Groetjes,
Erna

Welkom op het forum, Raphael.

Australie heeft in ieder geval beter weer en meer zonlicht dan Noorwegen. Maar ik denk dat het goed is dat jullie jezelf nog eens heel goed afvragen waarom je in Noorwegen niet hebt kunnen aarden..... Want sommige mensen uit Europa vinden dat ook in Australie dingen een beetje achterlopen. Australiers zijn ook "anders" dan Nederlanders en de bureaucratie is in Australie wellicht nog wat heviger dan in Nederland.
Wat ik bedoel te zeggen - en dat is niet negatief maar positief kritisch bedoeld - is dat het misschien ook aan jullie manier van integreren zou kunnen liggen dat je je niet thuis voelt in Noorwegen. Als dat zo zou zijn kun je het ook in Australie moeilijk krijgen. Een kritische analyse van "waarom voel ik me niet thuis" lijkt me nuttig. Maar misschien hebben jullie dat allemaal al lang gedaan.... :smile:

Toerisme is in Oz een bloeiende industrie: zowel voor de inkomende tourist (veel Aziaten) als voor de Australiers die wat van de wereld willen zien. Er is een groeiende groep gepensioneerden die er geld voor (over) hebben om flink op reis te gaan. Daar tegenover staat dat er een toenemende druk op de reisbureaus komt vanwege het uitgebreide aanbod op internet en het gemak waarmee je complete trips op het internet kunt samenstellen, boeken en betalen. Maar ik denk dat dat overal wel zo is.....

Succes met jullie plannen!

Hai Henk en Erna,

Bedankt voor jullie reactie's !  :up:

@--Henk
Bedankt voor je positieve tips, idd hebben we die gedachte ook gehad en hebben we dit heel goed onderzocht. Maar als je dan eens in Noorwegen bij de andere NL-ers gaat rondvragen, merk je dat zei al terug zijn naar NL of zich ook niet echt lekker voelen. Maar ik wil hier verder niet te veel over uitwijden...het is tenslotte een Australie Forum en niet voor Noorwegen. Er zijn maar weinig Noorwegen forum waar je echt je mening kwijt kan. Daarom leest men weinig negatiefs over Noorwegen. Mocht iemand doch onze ervaringen eens willen horen, stuur me gerust een mailtje.

Wij zijn er bijna zeker van dat ons gevoel niet aan ons zelf ligt en dat wij alles uit de kast hebben gehaald om hier lekker te leven. We zijn er dan ook van overtuigd dat we in een ander land een nieuwe kans krijgen en zullen nemen.

Verder nog bedankt voor je tips omtrent de toerisme, dat geeft ons nog meer hoop.

@--Erna
RUILEN ????????

Dan komen jullie naar Noorwegen en wij gaan naar Australie ? Hahahaha was het maar zo makkelijk.
Nee ik ben er zeker van dat je je meer op je gemak voelt in Australie dan in Noorwegen, maar het is moelijk uit te leggen, je moet er echt elke dag zijn en wonen om een goed beeld te vormen, dat weten jullie als geen ander. Als toerist zie je alles heel anders dat als je hier woont. Kijk Noorwegen is niet alleen maar slecht en heeft niet alleen maar nare mensen, tuurlijk zijn er ook heel veel leuke dingen, maar het is een combi van en die kan je niet zo in 2 regels vertellen. 1 ding weet ik zeker, we zijn niet de enigste en het percentage wat weer "weg" gaat is eigenlijk best wel heel hoog, alleen zijn daar maar weinig cijfers van te vinden. Mijn info komt van een verhuisbedrijf dat 2x in de week heen gaat om te brengen en 2x in de week mensen weer terug neemt.

Hebben jullie dat programma gezien met Herman de Blijker in Noorwegen ? Helaas zijn deze mensen ook weer terug naar NL, jammer allemaal maar het is nu eenmaal zo.

Oke genoeg over Noorwegen nu......

We willen nu gaan werken en denken aan Australie.....
En zoeken iets in de toerisme...

Zijn er hier trouwens ook sportvissers die in Australie vissen ?

groetjes Raphael.

Ruilen? Nee hoor, nu niet meer. Het leven in Oz bevalt me veel te goed en als het aan mij ligt, ga ik ook noooooooit meer terug naar NL maar ja, dat is aan DIAC om te beslissen of ik wel of niet mag blijven.

Mijn ervaring met de Noren is dat ze nogal stug zijn en veel Noren lijden ook aan depressiviteit vanwege het gebrek aan zonlicht (heb ik eens ergens gelezen) en het zelfmoordpercentage is er wel aardig hoog. Nou aan zonlicht geen gebrek in Oz :smile:.

Nogmaal succes met het uitzoekwerk voor het Oz-visum.

Groetjes,
Erna

:lol: :lol: :cry: :cry: Jammer dat je niet wilt ruilen.

Misschien kunnen we een keertje huisje ruilen, jij 2-3 weken in ons mooie huis in Noorwegen met uitzicht over het fjord en wij met een Kangaroe in de tuin bij jullie...hahahaha

Mocht je weer een keer naar Noorwegen willen komen, mail me dan zeker !

Lees ik nu goed dat als je al bv 5 jaar in Aust. woont dat je alsnog de mogelijkheid is dat je niet mag blijven ??
Dus je kunt het niet zomaar weer verlengen voor bv 5 jaar ?

Noorwegen, ja in de maanden Jan en Feb kun je beter geen zaken doen een huis kopen of iets anders. In die periode is 70% vd Noren depresief of ziek, ook wij waren in 2006/2007 echt ziek van het waardeloze weer hier. Donker en we hadden net 87 dagen met regen gehad. maar 1 geluk.... 2007 gaat de boeken in als het "natste" jaar sinds 1951........ jippie  :-( :|

Dus ja het klopt dat we de meeste zelfmoorden hebben en % de meeste jonge moeders van europa.
Wat moet je anders doen vd winter..? hihihihih

groetjes Raphael

Hoi Rahael,

Ja, huisje ruilen zou een mogelijkheid zijn maar vooralsnog heb ik nog niet zo'n erge behoefte om weer terug te gaan naar Europa dus voorlopig ff niet. Wel bedankt voor het aanbod en mochten we toch de behoefte krijgen die kant op te gaan dan mail ik zeker. Die kangoeroes hebben we helaas niet in de tuin maar wie weet in ons volgende huis :smile:.

Nee, dat lees je niet goed, ha, ha. Jeroen en ik zijn op een SIR visum Australië binnengekomen. Dat is een tijdelijk visum voor 3 jaar. In die 3 jaar moet je 2 jaar in een regionaal gebied hebben gewoond en 12 maanden hebben gewerkt om voor een permanent visum in aanmerking te komen. Wij zullen op 30 november aan deze voorwaarden voldaan hebben en kunnen ons permanente visum gaan aanvragen en hopen dat we mogen blijven.

Dat van het hoogste percentage jonge moeders in Noorwegen wist ik niet maar inderdaad, wat moet je anders doen als het van dat kl*teweer is :grin:.

Waar precies wonen jullie trouwens in Noorwegen?

Groetjes,
Erna

[quote author=Raphael link=topic=7881.msg102457#msg102457 date=1194880902]
:lol: :lol: :cry: :cry: Jammer dat je niet wilt ruilen.

Misschien kunnen we een keertje huisje ruilen, jij 2-3 weken in ons mooie huis in Noorwegen met uitzicht over het fjord en wij met een Kangaroe in de tuin bij jullie...hahahaha

Mocht je weer een keer naar Noorwegen willen komen, mail me dan zeker !

Lees ik nu goed dat als je al bv 5 jaar in Aust. woont dat je alsnog de mogelijkheid is dat je niet mag blijven ??
Dus je kunt het niet zomaar weer verlengen voor bv 5 jaar ?

Noorwegen, ja in de maanden Jan en Feb kun je beter geen zaken doen een huis kopen of iets anders. In die periode is 70% vd Noren depresief of ziek, ook wij waren in 2006/2007 echt ziek van het waardeloze weer hier. Donker en we hadden net 87 dagen met regen gehad. maar 1 geluk.... 2007 gaat de boeken in als het "natste" jaar sinds 1951........ jippie  :-( :|

Dus ja het klopt dat we de meeste zelfmoorden hebben en % de meeste jonge moeders van europa.
Wat moet je anders doen vd winter..? hihihihih

groetjes Raphael
[/quote]

Hai,

Waarom niet naar ons natte land ?
hahahaha, dit jaar 2x mijn korte broek aan gehad.

Wij wonen in Bergen, de natste stad ter wereld.

En bij de jonge moeders komt ook nog eens, een heel hoog % abotussen.
Ook staat Noorwegen aan de top met scheidingen.
Uit onze vrienden en bekende kring is niemand die nog steeds voor de 1e keer getrouwd is.
allemaal zijn ze gescheiden of aan het scheiden.... is de normaalste zaak hier.

Maar goed.... nu wat leukers over Australie.
Jullie hebben nu lekker weer en zomer !!

Wat bedoel je met een regionaal gebied ?

groetjes Raphael

regionaal is zo'n beetje elk gebied in Oz m.u.v. Brisbane, Sydney, Melbourne en Perth. Voor ons geen probleem want we zouden in geen van die steden kunnen aarden.

Twee keer de korte broek aan in Bergen dit jaar, tja, wie kiest dan ook de natste stad ter wereld uit om te gaan wonen :grin:?
Moet zeggen dat van de 5x dat ik in Noorwegen ben geweest, er maar 1 vakantie verregend is, voor de rest heerlijk weer met temperaturen tussen de 20 en 25 graden.
Wat die scheidingen betreft zou ik in Noorwegen wel passen :grin: :grin:. Ben ook al bezig met mijn tweede huwelijk.

En in Albury hebben we nu lente maar wel met zomertemperaturen deze week; boven de 30 graden.

Erna

Hallo Raphael,

Tja emigreren moet vanaf het begin het gevoel van thuiskomen geven om ook alle negatieve ervaringen het juiste plekje te kunnen geven. Als je dat niet voelt moet je inderdaad volgens mij iets anders proberen om weer positieve energie te krijgen.
Australië is veel meer nieuwkomers gewend dan Noorwegen door de geschiedenis heen en wat minder stug als ik het zo hoor. Noren hebben door hun grote plas olie de rest van de wereld (nog) niet nodig en lijken op een afstand inderdaad zeer conservatief. Mocht het contact met de "australiers" zelf niet in 1 keer klikken dan lukt dat wel met de vele nieuwkomers en in een wat later stadium met de "true blue aussies" zelf. Nederlanders hebben in iedergeval de naam harde werkers te zijn en dat helpt wel mee.
Ik zou zeggen ga d'r voor als het je een goed gevoel geeft en kies het klimaat en omgeving uit die het meeste bij jullie past want Australië heeft bijna alle zones.
O ja welkom bij dit leuke forum.  :up:

Steef

Hai Steef,

Bedankt voor je warme welkom !  :up:

Het valt me tot nu toe erg op dat er op dit forum weinig wanklank is en weinig tot geen boze reacties.
tegenwoordig zijn vele forums haat en neid en haantjes gedrag onderling.

Positief tot zover...!

Ach... we hebben het geprobeerd en het is niet gelukt...... En ik weet dat het ons weer zal lukken en laten we dan hopen in Australie.
Misschien dat we daar binnen kunnen komen en daar verder kunnen werken in de toerisme. Het land biedt in ieder geval heel veel mogelijkheden en wat ik zo lees zijn de mensen er vriendelijk en relaxed.

En ik denk dat het ook aan jezelf ligt, ben je een afwachter, dan duurt het lang voor je kontakt hebt. Neem je een pak speculaas mee en ga je naar de buren en vraagt of ze een "bakkie" willen met een speculasie, dan is het ijs ver gebroken denk ik, zomaar even als voorbeeld.

Hier in Noorwegen hebben we dat ook gezien, de "afwachters" zijn vaak ongelukkig en voelen zich alleen, je moet het zelf doen en zelf kontakt zoeken, dan heb je de meeste kans van slagen.

groetjes Raphael

Back