Northern territory

Davikita

New Member
Mijn dochter zou rond emigratie haar 3 jarige mbo opleiding afgerond hebben. Hopen we . Wat zijn dan evt vervolg mogelijkheden voor haar qua studie als wij neer NT gaan???

En met NT bedoel je (hopelijk) Darwin?
Darwin is een stad met de noodzakelijke voorzieningen maar ben er maar 1x geweest dus geen kenner.

Laten we zeggen dat Darwin / NT wel weer een aparte wereld is ten opzichte van de rest van Australië ;)

Dank je voor de info !! We hadden ons oog idd op Darwin en of omgeving laten vallen. Juist omdat het zo anders is. En omdat ik het idee heb dat het daar qua werk vinden misschien wat makkelijker zou zijn. Ik zal mij even verdiepen in hoe de scholing werkt en welk niveau overeenkomt met mbo hier want daar werd ik niet goed wijs uit gisteravond laat

Het MBO is vergelijkbaar met de TAFE hier. Het HBO is vergelijkbaar met de University of Applied Sciences of een Bachelor opleiding aan een University. Ik heb geen idee of je met het MBO toegelaten kan worden aan een University hier. Dat zal zeker ook van de opleiding afhangen die je dochter wil gaan volgen. Ik weet wel dat je dochter een taaltoets (IELTS of TOEFL) moet doen. Kijk ook even naar de kosten voor internationale studenten als je geen permanent visum hebt of gaat aanvragen.

Top dank je . Ga ik zeker doen ! Ze gaat aug beginnen met mbo allround laborante en wil.daar dan ook in verder tegen die tijd.

Dank je voor de info !! We hadden ons oog idd op Darwin en of omgeving laten vallen. Juist omdat het zo anders is. En omdat ik het idee heb dat het daar qua werk vinden misschien wat makkelijker zou zijn. Ik zal mij even verdiepen in hoe de scholing werkt en welk niveau overeenkomt met mbo hier want daar werd ik niet goed wijs uit gisteravond laat

Het is zeker anders. Darwin en omgeving is nog meer 'frontier living' Zeg maar het wilde westen. Maar dan in het noorden ;)

Ik weet niet of jullie al in Australia (of met name Darwin) geweest zijn. In de omgeving van Darwin is eigenlijk niets. De eerste beetje fatsoenlijke stad in de buurt van Darwin is Cairns (maar eigenlijk Brisbane of Kuta, Bali) Wat ik bedoel te zeggen. Het is wel echt in de outback. En als je de stad uit rijdt is het gelijk over. Her en der dorpjes zoals hier in Europa is er (eigenlijk) niet. Wat dat betreft voelt Darwin als een eiland ;) Het klimaat is zoals in Indonesië. In de zomer Warm en vochtig en in de winter warm en wat droger. Niets mis mee, als je daar van houdt natuurlijk.

Er was hier vroeger een timmerman op het forum die succesvol gestart is in Darwin, daar een jaar of wat vooral (goed) geld verdient heeft en toen naar zuid Queensland verhuisd is. Dus wellicht ook voor jullie een mogelijke route.

Wel zou ik je aanraden om eens in NT te gaan kijken. Het is een heel bijzonder oort ;)

Hey

Ik heb ruim 10 jaar in Darwin gewoond. Toen ik voor het eerst in Australia kwam en Darwin mijn woonplaats werd heb ik destijds (1990) wel effe moeten wennen , in vergelijking met NL...was het zoiets als..' going back in time '. Toch denk ik met veel plezier terug ...Darwin grows on you........of niet natuurlijk. The dry is perfect.....the wet also...., the build up wat minder .
En ja the NT is bijzonder,,,,,je telde destijds niet echt mee als je niet 1 keer je rijbewijs was verloren......(dui)...

Darwin is inderdaad anders. Je leeft in de tropen en er zijn veel verschillende culturen die samenleven. Maar het is een grote stad en heeft daardoor veel opties, winkels, opleidingen etc.

Ik heb er een paar jaar gewoond en vond het erg leuk. Het is heel anders dan Nederland en de meeste andere plekken in Australie. Maar het geeft je veel mogelijkheden op werkgebied die je ergens anders niet zomaar kan hebben en het is bijzonder om in de warmte te leven met de gigantische diversiteit in de natuur. Zeker een aanrader!

Bedankt voor de reacties, ik vind het erg leuk om ervaringen te lezen. Het geeft toch een beetje een idee van hoe het daar is. Ik weet dat het afgelegen is maar als ik er zo over nadenk en ik bedenk me waar mijn leven zich nu afspeelt dan is dat eigenlijk in mijn woonplaats. Ik werk 15 min met de trein verderop omdat er hier geen werk te vinden was maar dan houdt het ook wel op. We hebben 32000 inwoners dus mochten we in Darwin gaan wonen dan word ons "leefgebied" al behoorlijk uitgebreid :p
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben (aangezien ik nooit een stap in Aus heb gezet) maar van wat ik gezien heb op youtube filmpjes en op internet heb ik het idee dat NT precies past in het beeld dat ik altijd in mijn hoofd heb gehad van hoe Australië zou zijn.

We denken dat zoals Afterbang zei, het een idee zou zijn om eerst in NT inderdaad een baan te zoeken en au ervaring op te doen en dan eventueel na een aantal jaren te kijken of we kunnen/ willen verhuizen.
Als ik zo op de website lees van NT gov dan klinkt dat alsof ze de komende jaren erg veel nieuwe banen verwachten.

Nu probeer ik alleen nog 100% zeker te krijgen welk beroep mijn vriend heeft hahahahah. Op zijn contract staat voegenbikker maar ondertussen doet hij grote klussen voor het bedrijf opnemen, intekenen, offertes maken en zelf ook gevelrenovatie incl voegenbikken en metselen.. Nu heeft hij geen diploma van school maar wel bijna 8 jaar werk ervaring. Ik hou het maar op metselaar/bricklayer denk ik. Ik vind het een heel gepuzzel met die visa maar goed we hebben nog min 3 jaar voorbereiding voor de boeg dus tijd zat :up:

Ben niet helemaal op de hoogte hoe het met Tradies zit (Tradies zijn bouwvakkers) en het verkrijgen van Visa. Zoek daar eens even op hier (Skippy was een tradie geloof ik?) Het is belangrijk om het pad naar je visum goed duidelijk te krijgen. En Werk(ervaring) opleiding, Engelse taaltest enz. zijn allemaal belangrijke elementen. Succes!

Welkom! Haha bijzondere keuze inderdaad Darwin, dat is echt het roer omgooien.
Maar het belangrijkste eerst: Kunnen jullie een visum krijgen? En 3 jaar geeft je lekker veel tijd om goed te sparen voor de overtocht en hopelijk verandert immi niet te veel in de tussen tijd en kun je in 2019 deze kant op komen. Helaas gaan ze flink snijden bij de Department, ik vrees dat de wachttijden alleen maar gaan oplopen.....oja koop ook vast een doos GEDULD hahahaha succes!

Dank je ! Ja het visum gebeuren eerst maar eens goed bekijken. Ik heb gezien dat bicklayer op de lijst staat voor NT maar ik weet niet of mijn vriend dat echt is zeg maar.
Dat word echt even puzzelen. En geduld........... tja............ misschien maar doos van op internet bestellen :cool:

Als ik de assessment doe op Australië visa bureau dan krijg ik :
Results

checkmark.png
Passed
checkmark.png
Passed
checkmark.png
Passed

Applicant is eligible for 189 visa. Applicant is eligible for the 190 state sponsored visa. Applicant is eligible for the 489 state sponsored visa.

Dan heb ik inderdaad aangegeven dat hij bricklayer is want als ik de omschrijving van bricklayer zo lees op Visa Bureau dan is dat naast voegenbikken en voegen inderdaad wat hij doet al 7 jaar al staat het zo nergens omschreven.

Dat is mooi. Check wel even of hij voldoet aan de eisen die er aan een gediplomeerd bricklayer voldoet.

Omdat iedereen wel kan roepen dat hij beroep X of Y wat op de SOL staat doet willen ze bewijs van opleiding ervaring en soms zelfs een specifiek examen.

Je zult dus bij de instantie die 'vetting of bricklayers' doet de eisen na moeten gaan en kijken of je daaraan voldoet.

De test die je nu gedaan hebt gaat er namelijk blind vanuit dat je beroep erkend is en je vetting op orde is. (Wil het positieve bericht niet temperen maar even aangeven dat er nog een extra stapje is om te controleren ;) )

Zie de linkjes van @Kims even :)

Last edited:
Top thx ! Dat is ook wat ik eerder al aangaf het probleem. Hij heeft geen diploma. Hij is begonnen als voegenbikker en heeft er in de loop der jaren skills bijgeleerd. Puur door gewoon doen en leren van oudere collega's. Kun je ook een test doen zonder diploma??

Ik ben via de link van Kim en dan van link naar link naar link :confused: terecht gekomen op Tra migrations skills assessements. So far so good volgens mij.
Qualifications zijn niet per definitie diploma's als ik het goed begrijp?

Back