'Not-genuine applicant' at risk case

Emulate

Well-Known Member
Las vanmorgen op FB in de De Facto Dutchies group page (voor NL partners van Ozzies) een bericht dat als een waarschuwing kan dienen om niet te sjoemelen met informatie, al dan niet opzettelijk. Jonge vrouw is naar Oz gekomen op een student visa maar heeft verzuimd om te vermelden dat ze in Oz al lang een partner had. Niet duidelijk of ze dat met opzet heeft verzwegen. Vervolgens heeft ze een partner visa aangevraagd. Maar een student visa gaat ervan uit dat je na afronding van je studie weer het land verlaat, en de aanvraag van het partner visa wees duidelijk uit dat ze die intentie helemaal niet had. Home Affairs beschouwt haar nu als een 'at risk case' en haar student visa als een 'not-genuine applicant'. De partner application is afgewezen, dus weg wachtrij en geld. Ze moet nu het hele traject (a ruim $ 7000 en nog eens de helft daarvan voor een immigration agent) opnieuw doen, en als de aanvraag al wordt goedgekeurd, krijgt ze opnieuw 30 maanden voor haar kiezen. Pijnlijke geschiedenis, zeker als het onbedoeld is gegaan. En een inherent risico dat ze het land voor vele jaren wordt uitgezet.

Doet me ook denken aan een discussie die in een andere draad hier liep: het risico dat je neemt om op een WHV, study of tourist visa zonder retourticket in te reizen. Blijkbaar is de scrutiny onder Dutton enorm toegenomen. Ze weten dat je geen retourticket hebt, dus nooit de intentie tot een tijdelijk verblijf hebt gehad. Als je dan een partnervisum aanvraagt krijg je dat dus om je oren. Lijkt mij de prijs van een return ticket wel waard (die is trouwens helemaal niet het dubbele van een single ticket).
 
Het hangt allemaal natuurlijk ook af van de timing van zaken. Als je hier op een whv of study visa komt kan het best dat je hier de ware vindt en dan het partner visa wilt om te kunnen blijven. Als je dan bewijs van relatie inbrengt van voor de studie, dan kom je natuurlijk wel op de stapel van twijfelachtige gevallen.

Ps hangt tegenwoordig van de airline af of een retour inderdaad minder dan 2x enkeltje kost; en als je nog niet weet wanneer je terugreist dan kŕijg je met change fees te maken en verschil in beschikbare fares. Kan dus in de papieren lopen.
 
Ons enkeltje was maar weinig goedkoper dan een retour als ik het me goed herinner. Een derde minder ofzo?
 
@slatsr absoluut. Zeker in de categorie family visa is praktisch elk geval wel uniek in geschiedenis en achtergrond. In de beroepsvisa moet je tijdens de aanvraag al aantonen wat concreet je gaat bijdragen aan de Ozzie samenleving. Die toegevoegde waarde is bij partnervisa veel onduidelijker. Het visum is meer een kwestie van human rights, je wordt toegestaan in dit land te blijven en alle voorrechten te genieten louter om je bij je partner te kunnen voegen, niet a priori omdat je waarde toevoegt aan het land. Het is een privilege, not a right or earned. Het kan natuurlijk dat je, eenmaal binnen, alsnog via (vrijwilligers)werk enorm veel gaat bijdragen, maar dat is niet gezegd, en geen vereiste voor het visum.

Ik vind het dus fair dat aan ons immigrerende partners administratief en financieel veel hogere eisen worden gesteld dan aan de professionals die hier waarde toevoegen. Helaas is het zo dat veel van de Dutchies erg jong en onbezonnen in relaties donderen en erg entitled zijn dat ze daarom maar zomaar allerlei rechten kunnen claimen. Het is vanuit dat entitlement dat leugens en omissies makkelijk hun weg vinden in de application. Het is triest als je de verhalen leest waarom het fout gaat, vrijwel altijd door hun eigen toedoen. In die zin, dus onafhankelijk van hoe en wanneer je je partner hebt ontmoet, vond ik het wel een waarschuwing om de procedure met meer zorgvuldigheid en respect voor je nieuwe vaderland te behandelen.
 
Back
Top