Notaris kosten bij verkoop woning!

M5

Moderator
Hoi allemaal!

Weet iemand wat de notaris kosten zijn bij de verkoop van je woning! Als ik ga Googelen, dan vindt ik alleen maar info over de notaris kosten wanneer je een huis aankoopt, en niet waneer je alleen maar verkoopt. Hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.

Alvast bedankt.

Groetjes Sander  :up:
 
Zoals ik bij de koop van ons huis destijds heb begrepen zijn de kosten van notaris voor de koper en niet voor de verkoper. Weet dit niet zeker, zal mijn vrouw even vragen die zit in de bank en hypotheekwereld en zou dat moeten weten.
 
Ja ben ik alweer,
Volgens mijn vrouw zijn de notariskosten bij KOOP van een huis met name omdat dit dan vastgelegd moet worden in het kadaster. Deze kosten zijn dan voor de koper.
Voor de verkoper geld in principe dat je op dat moment een contract (met de bank vanwege hypotheek) ontbind en daar zijn geen notariskosten aan verbonden
 
Als je de woning K.K. (Kosten Koper) verkoopt, dan zijn de notariskosten idd. voor de koper en niet voor de verkoper. Maar, als je de woning via een makelaar verkoopt, dan moet de makelaar wel betaald worden door de verkoper. En dat is volgens mij geen vast bedrag, maar een percentage (of zelfs promillage) van het verkoopbedrag....dat is tenminste wat ik er van begrepen heb.

Sander: alweer wat kijkers gehad?
 
en de makelaarskosten kunnen aardig oplopen, als je de tijd hebt loont het zeker de moeite om het zelf te verkopen.
 
Rob: Heb je ook enig idee op welk percentage of bedrag we ongeveer moeten rekenen?

(dit is een pre-google vraag...m.a.w. heb nog niet gezocht, maar zal dat straks ff doen)

En als eigen antwoord...ik heb ergens gelezen dat het gemiddelde percentage op 1.5 a 2% van de verkoopprijs...de zgn. Courtagekosten
 
het is tegenwoordig goed onderhandelbaar, vroeger hanteerde NVM-makelaars tarieven van ca. 1,25-1,75%, maar als ze niets te doen hadden wilden ze ook nog wel daaronder gaan. tegenwoordig zijn er geen vaste tarieven meer---> goed onderhandelen dus, en meerdere aanvragen. NVM-makelaars hebben als voordeel dat je woning op hun web-site (Funda) komt, dat is toch wel de grootste mbt woning verkoop.
succes  :up:
 
Bedankt voor de reactie's allemaal  :up:

Het huis staat nu anderhalve week te koop en zijn al in onderhandeling met mensen. Gaat alleen erg moeizaam, maar dat vertel ik later nog wel in De laatste stand van zaken.

Groetjes Sander  :up:
 
Hoi Sander,
wij hebben ook net ons huis zelf verkocht, binnen drie weken nog wel! In het begin is het onderhandelen zeker even wennen, maar kijk even op de site van Vereniging Eigen Huis en VJEH voor goede tips en begeleiding. Wij hebben het via Verkoop Je Eigen Huis gedaan, die bieden een basispakket en ondersteuning voor 395 euro. Voor een makelaar hadden we anders bijna vijfduizend euro aan courtage moeten neertellen. Hun tarieven worden vaak gequote excl. BTW.
Heel veel succes!
 
Back
Top