NRC: Emigrant regelt vaak sociale zekerheid niet

4np

Member
DEN HAAG, 17 NOV. Mensen die naar het buitenland verhuizen, bijvoorbeeld voor hun werk, staan vrijwel niet stil bij de gevolgen die dat heeft voor uitkeringen als het ouderdomspensioen (AOW) en de kinderbijslag. Twee van de drie miranten hadden hier voor hun vertrek niet over nagedacht, omdat zij zich meer bekommerden om bijvoorbeeld hun nieuwe woonomgeving en de cultuur in het land van aankomst.

Dat blijkt uit een nog niet gepuliceerd onderzoek dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft uitgevoerd onder zesduizend emigranten en immigranten. Het onderzoek wordt maandag gepresenteerd op een congres, waar onder andere staatssecretarig Aboutaleb (Sociale Zaken, PvdA) zal spreken.

De SVB verstrekt uitkeringen aan 4,9 miljoen mensen, onder wie 2,6 miljoen AOW'ers en 1,9 miljoen gezinnen die kinderbijslag ontvangen. Eén op de twintig klanten woont in het buitenland, en dat aantal neemt elk jaar toe.

Eén op de drie Nederlanders die naar het buitenland vetrokken, ondervond negatieve gevolgen op het gebied van de sociale zekerheid. Zo kwamen veel emigranten er na vertrek achter dat ze een gat hadden in de opbouw van hun AOW. Dit hadden zij kunnen voorkomen door vrijwillig hun premie door te betalen.

Ook de veranderingen in het zorgstelsel leiden tot problemen voor migranten. Sommigen klagen dat ze premie betalen voor voorzieningen waar ze in het buitenland helemaal geen gebruik van kunnen maken. Zo schrijft één van de deelnemers aan de enquete: "Ik ben diep gekwetst over het verlies van mijn particuliere ziektekostenverzekering door besluiten van de regering. De lokale sociale zekerheid is niet op het niveau van Nederland. Bovendien moet ik betalen voor iets (AWBZ) wat hier niet bestaat."

Van de allochtonen die terug verhuisden naar hun land van herkomst, ging ruim één op de vier er op achteruit wat betreft sociale zekerheid. Twee op de vijf van deze mensen zeggen dat ze niet waren teruggegaan als ze dit vooraf hadden geweten. Immigranten die naar Nederland kwamen, leverden verhoudingsgewijs minder in: één op de zes ging erop achteruit.

Erry Stroové, voorzitter van de Raad van Bestuur van de SVB, vindt dat er een soort Lonely Planet moet komen voor migranten, waarin zij informatie kunnen vinden over de sociale zekerheidsstelsels in verschillende landen. Zelfs binnen de Europese Unie verschillen die enorm en dat kan vertrekkende consequenties hebben. Zo moeten migranten soms dubbel of driedubbel premie betalen voor sociale verzekeringen, terwijl ze in andere gevallen juist buiten hun schuld onverzekerd blijven.

NRC Handelsblad, zaterdag 18 November 2007, pagina 23.

Op de site van de svb staat dit eigenlijk ook wel vermeld:

Voorkom een onvolledig pensioen
Als u buiten Nederland gaat wonen of werken bent u dus meestal niet meer verzekerd voor de AOW. Soms blijft u wel verzekerd, bijvoorbeeld bij detachering door uw werkgever. Gaat u zelf werken voor een niet-Nederlandse werkgever, dan kunt u kiezen voor vrijwillige verzekering.

en

Waarom een AOW-verzekering
De hoogte van uw AOW-pensioen hangt af van het aantal verzekerde jaren. Bent u in totaal één jaar of langer niet verzekerd geweest, dan wordt uw AOW-pensioen gekort. De korting bedraagt 2% per jaar dat u niet verzekerd bent geweest voor de AOW.

en

Voor de vrijwillige AOW-verzekering gelden een aantal voorwaarden. U kunt alleen deelnemen als u:

* ten minste één jaar direct voorafgaand aan de ingangsdatum van de vrijwillige verzekering verzekerd bent geweest én
    * zich binnen 12 maanden na het einde van de verplichte verzekering schriftelijk aanmeldt bij de SVB én
    * 15 jaar of ouder bent.

Hoe zit dat met de mensen hier die al in Australië wonen? Betalen jullie de AOW premie door?

Ik denk dat je het beter in je Australische super kunt stoppen, als je niet van plan bent om terug te gaan.

Ruim twee jaar geleden ben ik naar de Verenigde Staten verhuisd. Ik heb toen ook over de AOW nagedacht en besloten om niet door te betalen. Het is niet alleen duur, maar niemand weet of er over 30 jaar uberhaupt nog wel een AOW is en als het er is zal het allemaal niet zo vet veel zijn. En 2% van niet veel is....

Nu is het zo dat ik niet verwacht naar Nederland terug te keren. Voor iemand die weet dat ie voor slechts een paar jaar naar het buitenland gaat is het natuurlijk wel wat anders.

Ik heb geredeneerd dat waar ik ook zal verblijven ik zelf wel een potje op zal bouwen of dat het land waar ik heen ga wel een sociale zekerheid heeft (hoeft natuurlijk niet overal waar te zijn) en dat ik tzt wel zal zien hoeveel pensioengat ik dan werkelijk heb. Hier in de VS heb ik in de 401k gespaard. Dat is een soort pensioenfonds, maar je moet zelf je beleggingen kiezen en op je 65ste kan je dan alles tegelijk opnemen. Hier is overigens ook een social security gebaseerd op hoeveel je hebt verdient, maar je moet hier zo'n tien jaar gewerkt hebben voordat je ook maar iets krijgt. Aangezien ik in 2008 naar Australie wil, zal ik dat voorlopig niet gaan volbrengen, dus dat loop ik dan wel mis. Maar in Australie zal ik dan wel in de super inrollen, dus dan zal ik wel weer zien.

Mijn belangrijkste zorg is hoe ik tegen de tijd dat ik 65 ben de pensioenen van al die verschillende landen kan innen...

De vrijwillge AOW verzekering is werg duur, je weet niet of de AOW straks nog bestaat en of de uitkering straks niet erg laag is. Ik adviseer mensen om geen vrijwillige AOW te nemen maar eventueel een (lijfrente)verzekering oid af te sluiten.

Mark

Als je hier pensioen op hebt gebouwd en je vertrekt naar het buitenland, dan blijft dat geld staan tot je 65e (even er vanuit gaan dat je niet terug gaat naar NL), maar hoe gaat dat als je na een paar jaar in Australie te hebben gewoond, besluit om toch terug te gaan? Kun je dan aanspraak maken op het pensioen wat je in Oz hebt opgebouwd?

Beetje 'sluw' geformuleerd door de SVB: volgens insider: je wordt niet 'gekort' op je AOW... je bouwt niet op. In andere woorden, je bouwt per jaar 2% op. Deze 2% bouw je niet meer op na vertrek, je verliest het niet, je bouwt het gewoon niet meer op. Maar okay, 2% verlies kun je eventueel afzetten tegen 9% super, investeer het leuk en houdt je geld rollende naar jezelf, niet naar de Nederlandse staatkas. Die zijn meer bezorgd om hun eigen gat in de AOW-begroting dan om jouw toekomst... reken daar maar op!

Kath

Het recht op AOW-pensioen wordt opgebouwd. Wie in Nederland woont, is verzekerd voor de AOW. Het doet er voor de verzekering niet toe welke nationaliteit of wat voor inkomen iemand heeft.

Het AOW-pensioen wordt opgebouwd tussen de 15e en 65ste verjaardag. In totaal dus 50 jaar. Elk verzekerd jaar levert 2% op. Mensen die altijd in Nederland hebben gewoond, krijgen vanaf hun 65ste dus 100% AOW.
Wie na zijn 15e in Nederland is komen wonen, mist een aantal jaren opbouw van de AOW. Dat geldt ook voor mensen die een aantal jaren buiten Nederland hebben gewoond of gewerkt. Voor ieder gemist jaar wordt het AOW-pensioen met 2% gekort.

Bron svb

Het is een kwestie van formuleren. Je wordt gekort op die 100%, dus als je op de 45ste vertrekt dan bouw je 20x2% is 40% minder op en krijg je dus aan het einde van de rit 'maar' 60% (op voorwaarde dat er uberhaupt nog AOW is tegen die tijd). Het staat er nu alsof je gekort wordt op de AOW die je al hebt opgebouwd, maar dat is niet het geval... Je kunt dus redeneren dat je gekort wordt, of niet opbouwt... net zoals je het wilt.

Hoi Annemiek, weet jij misschien of je ook kontakt op moet nemen met je pensioenfonds om door te geven dat je voor onbepaalde tijd naar t buitenland vertrekt...?
Tanx! Marieke

Superannuation, soort pensioenfonds. Iets flexibelere mogelijkheden als in Nederland. Zo kun je hier zelf je fonds kiezen en bijvoorbeeld meer storten (bruto voor netto), je risico's bepalen, enz. Je werkgever is verplicht 9% in dit (door jou gekozen) fonds te storten.

@Mariekske: het is verstandig je pensioenfonds om een overzicht te vragen voordat je vertrekt. Je kunt ze laten weten dat je verhuisd bent, maar houdt het zelf vooral in de gaten wanneer je 65 bent. Ze zoeken je niet op, maar als je je overzicht goed bewaard, kun jij hun vinden t.z.t. Op jouw polis staat vermeldt wanneer ze gaan uitbetalen.

Bovendien wil je ook dat ze de overzichten naar je blijven sturen (dwz: dat ze op het juiste adres aankomen, de jouwe ;-)) toch?

Er is al ontzettend veel geschreven over superannuation en de AOW in NL.
Als je er meer van wilt weten, ga dan naar mijn profiel en ga 1 jaar terug of zo, daar vind je veel informatie.

Ik zou zeker nooit de AOW premie doorbetalen nadat je verhuisd bent, het is erg duur en het bedrag moet van je netto inkomen komen en is dus niet belasting aftrekbaar in OZ.

De eventuele uitbetaling van de AOW in OZ is als volgt (na je 65e dus.): 25 procent vrijwaring, maar over de resterende 75 procent betaal je belasting volgens je schijven tarief.
Mocht je een staatspensioen krijgen in OZ dan krijg je de AOW via Centrelink en bepalen zij ook je lokale pensioen uitkering, hetgeen dus wellicht minder zal zijn omdat ze rekening houden met het bedrag aan AOW uit NL.
Dus ben je nog slechter af.
Cheers
Jan

Back