NSW-floods - all okay?

Met de regen en resulterende flooding in NSW, all good?


Live: Flood rescues in Sydney, towns evacuated amid NSW downpour


https://www.abc.net.au/news/2021-03...e-bom-warns-flooding-likely-for-nsw/100018434
Ja hoor, we zijn nog prima. Het is hier nog lang niet zo erg als een jaar geleden (feb202) toen stond het water tot ver in onze straat en hadden wij een week lang geen stroom. The lake staat nog bijna een meter lager dan in februari 2020, stijgt wel hard op dit moment.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...BhAC&usg=AOvVaw1-TqFlYkNx9-oMpOEyERGn&ampcf=1 (dit was een jaar geleden)

Maar goed wat nog niet is kan komen, ons huis staat op palen, dus dat komt wel goed. Hoe is het in central coast?? En de rest van de Sydney gangers?
 
Flink nat! Warragamba dam is vanmiddag overgelopen en bedreigt de Sydney basin, waaronder Penrith en Emu Plains. Dat is bij ons net de berg af. Wordt wel spannend daar de komende dagen.

update: zondag: verschillende delen van Penrith moesten vanmiddag en vanavond evacueren. Wij kregen ook deze smsjes.
 
Last edited:
Pretty bad en vannacht word ook weer erg spannend voor zoveel mensen.
Eerst bos branden, toen Covid en nu overstromingen het lijkt wel niet op tehouden, ik wens iedereen zoveel sterkte daar and stay safe.
 
Heel heftig die beelden. Veel sterkte iedereen die ermee te maken heeft.
 
Mijn deel van de Central Coast is wel okay, gebruikelijke gebieden zijn ondergelopen. Maar bij Somersby staan mensen klaar om te evacueren ivm het overlopen van de Mooney dam. Het noordelijke deel van de CC heeft wel wat meer last met hoog water in de meren ed.
 
Het blijft toch een land van extremen. Dorethea Mackellar schreef het al in 1904 in het beroemde gedicht "My Country":

I love a sunburnt country,
A land of sweeping plains,
Of ragged mountain ranges,
Of droughts and flooding rains.
I love her far horizons,
I love her jewel-sea,
Her beauty and her terror
The wide brown land for me!
 
Als Nederlander vraag ik me af hoe dit toch zo vaak uit de hand kan lopen hier.

Nederland ligt voor een groot deel onder zee niveau en krijgt (voor zover ik weet) veel meer regen per jaar te verduren dan NSW. En toch heeft NL zelden te maken met wat we hier nu zien in NSW. En als het dan in NSW een paar dagen heftig regent, dan liggen de straten blank, lopen huizen en wijken onder water, breekt de pleuris uit, enzovoorts. En elke keer dezelfde soort reactie: "we will get through this", "we will rebuild". Maar niemand die komt met lange termijn oplossingen.

Of zit ik er, met mijn beperkte kennis, nu echt helemaal naast? Zie ik iets over het hoofd?
 
Als Nederlander vraag ik me af hoe dit toch zo vaak uit de hand kan lopen hier.

Nederland ligt voor een groot deel onder zee niveau en krijgt (voor zover ik weet) veel meer regen per jaar te verduren dan NSW. En toch heeft NL zelden te maken met wat we hier nu zien in NSW. En als het dan in NSW een paar dagen heftig regent, dan liggen de straten blank, lopen huizen en wijken onder water, breekt de pleuris uit, enzovoorts. En elke keer dezelfde soort reactie: "we will get through this", "we will rebuild". Maar niemand die komt met lange termijn oplossingen.

Of zit ik er, met mijn beperkte kennis, nu echt helemaal naast? Zie ik iets over het hoofd?
Allereerst, de gemiddelde jaarlijkse regenval voor Sydney ligt boven de 1000mm, dus nee, Nederland krijgt niet met meer regen te maken (http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_066062.shtml).

Daarnaast helpt de geografie niet echt. Nederland is extreem vlak, wat het aanleggen van afwateringssystemen middels sloten en vaarten etc mogelijk maakt (waardoor er ook successvol gepolderd kon worden). Hier heb je heuvels/bergen... het water gaat meer een kant op en moet door het dal heen. Misschien is Duitsland wat meer vergelijkbaar en kijk maar eens hoeveel rivieroverstromingen die hebben.

Ik ben het wel met je eens dat er meer gedaan kan worden in de vorm van dijken ed om de gebieden langs de rivieren te beschermen, maar daar zal de wil wel voor ontbreken. Zal er ook wel mee te maken hebben dat een veel kleiner gebied bedreigd wordt dan wanneer in Nederland de dijken zouden doorbreken. Overigens, de dam, die nu overstroomd, heeft er al voor gezorgd dat er veel minder overstromingen plaatsvinden langs de Nepean en Hawkesbury rivieren. Afweging van kosten en baten.
 
“...Gemiddeld valt er per jaar 690 tot ruim 900 mm aan neerslag in Nederland. De droogste plaatsen komen voor in het zuidoosten van Nederland (Midden-Limburg), de natste op de Veluwe...” (bron: Wilipedia omdat de KNMI site niet zo mooi in elkaar zit als BOM)

En ja, de ligging van het land plus vaak enorme (mogelijke) catchments helpen niet mee om het te managen. Zeg niet dat er nu echt slimme dingen gedaan worden. Maar kan me ook voorstellen dat het lastiger te managen is dan in NL, hoe vreemd dat dit ook klinkt voor een land wat voor grote delen onder zee niveau ligt.
 
  • Like
Reactions: AJ
Allereerst, de gemiddelde jaarlijkse regenval voor Sydney ligt boven de 1000mm, dus nee, Nederland krijgt niet met meer regen te maken (http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_066062.shtml).

Daarnaast helpt de geografie niet echt. Nederland is extreem vlak, wat het aanleggen van afwateringssystemen middels sloten en vaarten etc mogelijk maakt (waardoor er ook successvol gepolderd kon worden). Hier heb je heuvels/bergen... het water gaat meer een kant op en moet door het dal heen. Misschien is Duitsland wat meer vergelijkbaar en kijk maar eens hoeveel rivieroverstromingen die hebben.

Ik ben het wel met je eens dat er meer gedaan kan worden in de vorm van dijken ed om de gebieden langs de rivieren te beschermen, maar daar zal de wil wel voor ontbreken. Zal er ook wel mee te maken hebben dat een veel kleiner gebied bedreigd wordt dan wanneer in Nederland de dijken zouden doorbreken. Overigens, de dam, die nu overstroomd, heeft er al voor gezorgd dat er veel minder overstromingen plaatsvinden langs de Nepean en Hawkesbury rivieren. Afweging van kosten en baten.
De catchment area van de Warragamba dam en de rivieren is behoorlijk in omvang. Groot stuk van de Blue Mountains tot Lithgow, en Goulburn behoort nog tot het gebied. Al dat water moet door de Nepean en Hawkesbury. Er zijn een aantal natuurlijke barrieres stroomafwaarts die voor opstuwing van het water zorgt.
Vergeet ook niet dat in Nederland ook regelmatig de uiterwaarden onderlopen. En net als hier is er ook flink gebouwd in de Nederlandse uiterwaarden. Ik kan me nog herinneren dat een paar dorpjes in Limburg (boven NAP) onderliepen na langdurige regenval in de Ardennen.
 
Veel mensen, inclusief Australiërs, denken vaak dat wij meer regen hebben in Melbourne dan in bijvoorbeeld Sydney, maar de realiteit is dat we hier helemaal niet heel veel regen krijgen. Sydney krijgt 1223mm per jaar, Brisbane 1033mm, Amsterdam 766mm, maar Melbourne krijgt maar 603mm.

Dit is een goeie video die uitlegt hoe het weer werkt aan die kant van Australië:
En als je daar dan een extra koud, extra nat La Nina jaar bij optelt én een storm, dan kan het hard gaan.

Anyways, fijn te horen dat iedereen hier oke is. Hopelijk blijft dat zo.
 
Dit is een goeie video die uitlegt hoe het weer werkt aan die kant van Australië:
En als je daar dan een extra koud, extra nat La Nina jaar bij optelt én een storm, dan kan het hard gaan.
hmmm... yeah...nah. Ik denk dat dit wel een hele simpele benadering is. Dus de regen komt niet over de bergen heen? Bergen van zo'n 1000m hoog? Hoe krijgen we dan buien vanuit Zuid Australie in Sydney? Als je nu op de buienradar kijkt dat zie je dat effect helemaal niet. De bergen hebben wel wat effect op de neerslag, maar het is niet de vrijwel exclusieve factor zoals dat bij de Andes het geval is. Ik denk dat een belangrijkere factor is hoe ver je verwijdert bent van de bron van het water: verdamping.

De volgende website geeft de verschillende invloeden aan voor NSW.
 
Thanks voor het filmpje @Thijsvr. Duidelijk verhaal, en herinnerd me aan gelijke tekeningen in de oude bos atlas van vroeger. Wolken stijgen over een mountain range en dumpen (een deel) van hun lading. Physics 👍

Ondanks dat de bergen niet zo hoog zijn is het effect extreem duidelijk voor een (Ex)Canberran. Rijdend van Canberra-Goulburn-Sydney. Of nog duidelijker Canberra-Batemans Bay zie je het terrein aan beide kanten van de great dividing range. Westzijde voornamelijk droog Eucalyptus forests. Oostzijde, varens, grass trees, fern trees en groen, groen, groen. Canberra heeft ook maar bijna de helft neerslag in verhouding tot de kust, 200km verderop.

Als we in Canberra goede regen hebben kwam die vaak uit het westen. En loste dan (deel) van de lading rondom de Brindabella’s ten westen van Canberra.
 
Allereerst, de gemiddelde jaarlijkse regenval voor Sydney ligt boven de 1000mm, dus nee, Nederland krijgt niet met meer regen te maken (http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_066062.shtml).

Daarnaast helpt de geografie niet echt. Nederland is extreem vlak, wat het aanleggen van afwateringssystemen middels sloten en vaarten etc mogelijk maakt (waardoor er ook successvol gepolderd kon worden). Hier heb je heuvels/bergen... het water gaat meer een kant op en moet door het dal heen. Misschien is Duitsland wat meer vergelijkbaar en kijk maar eens hoeveel rivieroverstromingen die hebben.

Ik ben het wel met je eens dat er meer gedaan kan worden in de vorm van dijken ed om de gebieden langs de rivieren te beschermen, maar daar zal de wil wel voor ontbreken. Zal er ook wel mee te maken hebben dat een veel kleiner gebied bedreigd wordt dan wanneer in Nederland de dijken zouden doorbreken. Overigens, de dam, die nu overstroomd, heeft er al voor gezorgd dat er veel minder overstromingen plaatsvinden langs de Nepean en Hawkesbury rivieren. Afweging van kosten en baten.
Waar je ook rekening mee moet houden is de schaal. Nederland doet al 2000 jaar aan watermanagement en dat betekent dat er incrementeel een hoop opgebouwd is aan sloten, dijken, dammen, gemalen etcetc. Bovendien is heel Nederland iets van 40,000 km2 met 17.5M inwoners. Australie is bijna 200 keer zo groot qua oppervlakte maar heeft maar 1.7 keer zo veel mensen, en dit soort bewoning (waar dit soort water management voor nodig is), is er pas sinds de laatste ca 200 jaar.
Ik denk dat niet kunt verwachten dat je in een relatief korte tijd met relatief weinig mensen (= belastinggeld, mankracht), in een relatief groot gebied, een nederlands niveau van water management op poten kunt krijgen.

Nou weet ik dat niet heel Australia dat soort water management nodig heeft, maar het is denk ik toch over een veel groter gebied dan Nederland, alles bij elkaar? Als er in nederland iets overstroomt is het meestal ook een paar dorpen en een paar weilanden, en niet heel nederland. Als je in Australie kijkt naar welk oppervlakte er in de afgelopen tien jaar overstroomd is, dan is dat alles bij elkaar een hoop. Queensland een paar jaar terug, Sydney nu, https://en.wikipedia.org/wiki/Floods_in_Australia, zelfs in Adelaide hadden we een paar jaar terug flash flooding.
 
Back
Top