NSW staat in brand

NSW staat in de fik, sommige huisjes gaan eraan , en sommige moeten het met hun leven bekopen...erg triest
Elk jaar staat Brisbane onder water en weer hetzelfde herhaalt zich elk jaar.
Elk jaar steken ze hectares groot alles in de fik en vele dieren moeten het dan bekopen, veel ophef en toch gebeurt het elk jaar weer.

Locals zeggen, So what , who cares, daarom kijken de meesten onbezorgd want het herhaalt en herhaalt en herhaalt en herha...........

Welcome in Australia,

Jack

http://m.smh.com.au/environment/wea...y-homes-in-blue-mountains-20131017-2voyu.html

Het is weer zover. Sydney gaat bedekt onder de rook van de bosbranden in de Blue Mountains. Vrij beangstigend vind ik zelf, al lijken de meesten vrij onbezorgd.

Bushfires zijn ook beangstigend. Het is wel zo dat als je in een gebied woont waar veel bush is en dus de kans op een bushfire groot is, zoals in de Blue Mountains, je er bijna dagelijks mee geconfronteerd wordt met wat je moet doen voor het geval dat. Je weet gewoon dat er op dagen als deze met temperaturen boven de dertig graden bushfires zijn, zeker als het zo waait. Het komt niet helemaal onverwacht. Je kan alleen hopen dat het binnen de perken blijft en dat je eigen huis gespaard blijft. Over het algemeen zijn de meeste bushfires vrij snel onder controle, alleen in Springwood en Lithgow liep het vandaag behoorlijk uit de hand. Toch zijn de meeste mensen niet zo onbezorgd als ze lijken. Ik heb heel wat foto's op Facebook voorbij zien komen van mensen die in West Sydney wonen.

Over het algemeen zijn de meeste bushfires vrij snel onder controle, alleen in Springwood en Lithgow liep het vandaag behoorlijk uit de hand
Niet geheel volledig: Het vuur was behoorlijk 'out of control' rondom Newcastle, Newcastle Airport was gesloten. Eerder in de week waren er al een paar huizen verloren gegaan in Port Stephens. Nu is het vuur nabij Wyong aan de Central Coast nog steeds niet onder controle. Eerder in de week waren er 40 autos verbrand nabij het Aquatic Centre in het Olympic Park; ook niet echt Bush als de Blue Mountains.

Ik weet wel dat het regelmatig voorkomt, maar met een huis in bosrijke omgeving en op 2 uur reistijd van je werk is het toch niet lekker zitten.

Niet geheel volledig: Het vuur was behoorlijk 'out of control' rondom Newcastle, Newcastle Airport was gesloten. Eerder in de week waren er al een paar huizen verloren gegaan in Port Stephens. Nu is het vuur nabij Wyong aan de Central Coast nog steeds niet onder controle. Eerder in de week waren er 40 autos verbrand nabij het Aquatic Centre in het Olympic Park; ook niet echt Bush als de Blue Mountains.

Ik weet wel dat het regelmatig voorkomt, maar met een huis in bosrijke omgeving en op 2 uur reistijd van je werk is het toch niet lekker zitten.

Je hebt helemaal gelijk. Ik had het alleen over de bushfires in de Blue Mountains omdat daar de rook vandaan kwam die over Sydney trok. Wij wonen ook in een bosrijke omgeving en onze tuin grenst direct aan het bos. Ik kijk 's zomers dagelijks (op dagen als gisteren meerdere malen per dag) waar de bosbranden zijn (en die zijn er elke dag) op een app van de RFS. Dan kun je precies zien waar de bosbranden zijn en, nog belangrijker, of ze wel of niet 'out of control' zijn. Heel handig zo'n app, zeker als je op twee uur rijden van je huis zit.

Last edited:
Is iedereen die in de Blue Mountains of in een andere door bosbranden getroffen gebied woont ok?

Een man van 63 jaar die zijn huis wilde redden is met brandwonden in de ambulance richting ziekenhuis overleden.
Very sad, en dat elk jaar weer dezelfde herhaling.

Jack>:D

Dat was hier aan de Central Coast. Hij was echter niet aan brandwonden overleden, hij kreeg een hartaanval terwijl hij zijn huis aan het verdedigen was. Niet minder triest natuurlijk.

Mijn man heeft de hele middag met een tuinslang in zijn handen gestaan en het huis en de tuin continu vochtig gehouden. Veel van de 193 afgebrande en 109 beschadigde huizen zijn op loopafstand van ons huis. Aan de ene kant ben ik enorm blij dat ons huis er nog staat, maar aan de andere kant doodsbang voor wat er morgen en overmorgen nog komen gaat.

Mijn man heeft de hele middag met een tuinslang in zijn handen gestaan en het huis en de tuin continu vochtig gehouden. Veel van de 193 afgebrande en 109 beschadigde huizen zijn op loopafstand van ons huis. Aan de ene kant ben ik enorm blij dat ons huis er nog staat, maar aan de andere kant doodsbang voor wat er morgen en overmorgen nog komen gaat.

Fijn dat jullie het huis hebben kunnen redden. Ik kan me voorstellen dat je doodsbang bent voor wat er morgen en overmorgen nog komen gaat. De brand is nog lang niet geblust en het blijft bedreigend. Heel veel succes en sterkte!

Brrrrrr. Heel veel sterkte, Ingrid en familie. PM me als je hulp nodig hebt.

Veel sterkte Ingrid, wij hebben ook vrienden in de Blue Mountains wonen en krijgen regelmatig een update en foto's. Angstige tijden als je met tassen in de hal elk moment gereed moet kunnen zijn om te kunnen vertrekken. Je kent de gevaren, maar volgens mij went dat nooit. Ik sluit me aan bij Slatsr: huis is minder belangrijk dan je leven, hoewel dat makelijk praten is als je er niet middenin zit. Wij leven met je mee!

Ingrid heel veel sterkte, het lijkt me vreselijk angstig als je er zo dicht bij zit en de gevolgen ook nog kan zien... vreselijk.
Hopelijk is het snel voorbij en komt er veel regen en geen harde wind meer...
We hebben de wolken vanuit de Blue Mountains hier in Sydney voorbij zien komen afgelopen donderdag, ik liep door Darling Harbour de rode zon was ineens weg en het werd heel erg donker bijna nacht terwijl het overdag was.... Zelfs dat voelde angstig, terwijl je weet dat het vuur veel verder weg is.....
We hopen snel op betere tijden voor jullie...... en we leven mee..

Back