Oeps, verlopen rijbewijs, in Australie verlengen?

J

Julia

Hallo allemaal,

Ik ben nogal druk met alle laatste voorbereidingen voor onze grote verhuizing. Zo ging ik vandaag onze paspoorten ophalen van het postkantoor (jawel, met de felbegeerde sticker erin :) ) en toen kwam ik er tot mijn stomme verbazing achter dat mijn rijbewijs al bijna een jaar verlopen is!  :?  <oeps!>

Nou vraag ik me af of het zinnig is om het hier nog te verlengen als ik over een maand al naar Australie vertrek en daar waarschijnlijk toch weer een nieuw rijbewijs moet laten maken.

Ik heb met de ambassade gebeld maar die verwijst me naar een site die niet werkt. Ik hoop dat iemand hier (Simone misschien?, want ik ga ook naar WA Perth) mij kan vertellen wat in dit geval handig is om te doen. Twee keer een nieuw rijbewijs halen zo vlak na elkaar lijkt me nogal overbodig. En ik heb het de komende maand hier in NL niet meer nodig.

Ik hoop op wat slimme suggesties, zoals ik van hier gewend ben  :roll:

Groeten van Julia

Ik ben er vrij zeker van dat om hier makkelijk (dwz zonder praktijkexamen te hoeven doen) aan een rijbewijs te komen, je een geldig NL rijbewijs + vertaling moet kunnen laten zien. Het kost misschien nu effe wat geld in NL, en lijkt redelijk nutteloos voor een maandje, maar het kan je straks misschien een boel kosten en moeite besparen. Als je een search doet naar "rijbewijs" op het forum vind je ongetwijfeld meer informatie, en misschien ook een link naar de website van het ministerie van verkeer of zoiets van WA, waar je waarschijnlijk wel de voorwaarden voor het omzetten van een rijbewijs zult kunnen vinden. Succes!

Bedankt Hans, voor je antwoord.
Ik heb inmiddels bericht gehad van het ministerie van verkeer (of iets vergelijkbaars) en zij raden me ook aan om het hier te verlengen. Misschien komt het wel goed als ik het niet hier doe, maar ze konden geen garanties geven. Dus voor de zekerheid heb ik het toch maar hier verlengd.

Groeten van Julia

[quote author=Hans de Visser link=topic=1236.msg10095#msg10095 date=1109769336]
Ik ben er vrij zeker van dat om hier makkelijk (dwz zonder praktijkexamen te hoeven doen) aan een rijbewijs te komen, je een geldig NL rijbewijs + vertaling moet kunnen laten zien. [/quote]

Dus als ik het goed begrijp, kun je zonder praktijk examen ten doen een Australisch rijbewijs krijgen als je je NL rijbewijs en internationaal rijbewijs laat zien?

Sandra,

Dat ligt helemaal aan de staat waar je naar toe gaat. In sommige staten kan dat inderdaad, in andere moet je een theorie test doen en in sommige moet je een theorie en praktijk test doen.

[quote author=Sandra link=topic=1236.msg10585#msg10585 date=1110274956]
Iemand een idee hoe dat in Queensland gaat?
[/quote]In QLD hoef je alleen een theorieexamen te doen, zie: http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1#licence

Back