Officieel uitschrijven uit Nederland - hoe streng zijn ze?

Mel22

New Member
Hoi allemaal!

Wat een leuk forum en wat heerlijk om alle verhalen van mede-Nederlanders te lezen!
Ik hoop dat er hier iemand is die me meer kan vertellen over het uitschrijven uit de gemeente.
Weet iemand of ze er moeilijk over doen bij de gemeente als je je officieel uit gaat schrijven, terwijl je toch al een behoorlijke tijd een briefadres hebt? Aangezien je een briefadres officieel maar zo'n 8 a 10 maanden mag hebben?

En hoe zit het met het opzeggen van de zorgverzekering, het uitschrijven uit de gemeente (en dus Nederland) en daarmee het officieel emigreren? Zou dat (onofficieel ;) ook mogelijk zijn een paar maanden nadat een sponsorship in Australie al gestart is?

Alvast bedankt!

Groetjes, Mel

Hoi Mel

Wij zijn ook hier op een 457 sponsorship. Onze bedoeling is wel om te blijven en Australiër te worden. Dus wij hebben ons wel uitgeschreven.
Hoe bedoel je dat, dat de gemeente moeilijk zal doen? Je kunt je altijd uitschrijven. Volgens mij is het zelfs verplicht, maar het is niet altijd handig. En gemakkelijk misschien ook niet.
Heb je wel wat geregeld met de belastingdienst?
Wij moesten hier private insurance nemen ivm ons visum, dus bij vertrek is alles afgerond. Wij hebben niks meer in NL, behalve dan de familie :D

Hoi Mel,

Wij vragen ons af of het handig is om ons uit te schrijven. We gaan voor een paar jaar naar Australië, met het idee om daarna weer terug te gaan naar NL.
Als je je uitschrijft, mis je die jaren AOW-opbouw en hypotheekrente-aftrek (huis is een ander dilemma). Echter ben je verplicht een zorgverzekering te hebben. Maar volgens mij weegt dat niet op tegen het andere......

Ik heb bij ons visumbureau nagevraagd of uitschrijven noodzakelijk is voor het visum, maar dat is niet het geval.

Hoi Mel,

Wij vragen ons af of het handig is om ons uit te schrijven. We gaan voor een paar jaar naar Australië, met het idee om daarna weer terug te gaan naar NL.
Als je je uitschrijft, mis je die jaren AOW-opbouw en hypotheekrente-aftrek (huis is een ander dilemma). Echter ben je verplicht een zorgverzekering te hebben. Maar volgens mij weegt dat niet op tegen het andere......

Ik heb bij ons visumbureau nagevraagd of uitschrijven noodzakelijk is voor het visum, maar dat is niet het geval.
Hypotheekrente aftrek? Blijf je dan in Nederland belasting betalen, als je in Australia zit?

Tja en hoe zit het dan als je belastingpapieren gaat invullen? Dan moet je toch laten weten hoe en wat. Kijk eens op de site van de rijksoverheid. Daar vind je info over uitschrijving ed.
Als je niks met de belastingdienst regelt, gaat het toch interessant worden. Want wie gaat die formulieren (M) invullen? Dat kan niet digitaal. Succes ermee verder.

Wat betreft de AOW, dan als je werkgever geen premie meer betaald, dan worden er vragen gesteld, maar je kunt uiteraard vrijwillig de premie vanuit OZ door betalen, heb ik destijds ook gedaan, voor elk jaar krijg je later 2 procent meer AOW uitkering. Echter wel is het zo dat je de maximum premie betaald en dit niet aftrekbaar is van je inkomen in OZ. Dus even goed nakijken of bespreken met de betr instantie in NL.
Ik ben indertijd ook voor 3 jaar uitgezonden, zou ook definitief naar NL terug gaan, maar ben toch blijven hangen (ook bij zelfde bedrijf) heb op een gegeven moment de premie betaling gestopt want je hebt er veel meer aan om je lokale super te spekken en die raak je nooit kwijt.
Mocht je hier verder op willen ingaan, stuur dan een PB
Cheers,
Jan

Ik dacht dat je je officieel moet uitschrijven zo'n 8 a 10 maanden nadat je bent vertrokken naar het buitenland (je mag blijkbaar officieel maar voor dat aantal maanden een briefadres hebben)? En wat als je dat dus veel later doet dan de aangegeven maanden, kan de gemeente/overheid daar moeilijke over doen?

En Renate, je vraagt me of ik al wat heb geregeld met de belastingdienst, maar dat heb ik nog niet. Kan je mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat?

En weet iemand of de officiele uitschrijving vanuit Nederland ook nog kan worden gedaan een aantal maanden nadat het sponsorship visum in Australie is gestart?

Bedankt weer! :)

Hoi Mel

En Renate, je vraagt me of ik al wat heb geregeld met de belastingdienst, maar dat heb ik nog niet. Kan je mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat?

Dat vroeg niet ik maar Katja.

Voor zover ik weet is er een verdrag tussen NL en Australië, om dubbele belasting te voorkomen.
In mijn geval zal ik belasting blijven betalen in NL, omdat daar mijn bedrijf gevestigd is. Begin ik in Australië ook een zaak, dan moet dit bedrijf apart worden ingeschreven en ook apart belasting betalen en wel in Australië dan.

Ik ken jouw werksituatie niet, die van mij is nogal uitzonderlijk. Ik ben na wat telefoontjes alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd. Belastingdienst, buro buitenland en KvK wisten allemaal niet hoe dit belastingtechnisch in elkaar steekt. En ik als burger wordt wel geacht het te weten :confused:

Voor zover ik weet is er een verdrag tussen NL en Australië, om dubbele belasting te voorkomen.
In mijn geval zal ik belasting blijven betalen in NL, omdat daar mijn bedrijf gevestigd is. Begin ik in Australië ook een zaak, dan moet dit bedrijf apart worden ingeschreven en ook apart belasting betalen en wel in Australië dan.
Voor de duidelijkheid, bedrijfsbelasting wordt betaald waar het bedrijf geregistreerd staat, maar jouw inkomstenbelasting betaal je in of NL of Oz. Dat kun je niet opsplitsen op basis van waar het inkomen betaald wordt.

Aha, ik snap em. Wij gaan binnenkort maar eens afspraak maken met iemand die hier meer van weet, zelf kom ik er helaas niet helemaal uit.

OFtewel goed zoeken en info inwinnen. En het zal je misschien verbazen, maar de Belastingdienst kan soms ook geen antwoord geven.
Ik heb nog 1 jaar in NL te maken met ze, dus heb ik iemand gemachtigd om mijn zaken af te handelen. Is dat een optie? Mijn huidige belastingadviseur is er in gedoken en er helemaal klaar voor ;)

Moet je je ook uit laten schrijven bij de belasting?

Als je geen inkomen meer hebt, en je bij de gemeente hebt uit laten schrijven hoeft dat toch niet?
De gemeente geeft dat toch automatisch door aan de belasting?
Als je gaat verhuizen hoef je dat toch ook nooit door te geven...

Hier ga je uit van het scenario dat communicatie verloopt zoals dat zou moeten. De praktijk is anders.
Check het even met de juiste instanties en vraag de naam van de persoon waarmee je gesproken hebt. Bij voorkeur bevestiging per e-mail.
Dat sluit niet uit dat je op rare tijdstippen vanaf rare locaties met saaie NL instanties moet bellen, maar het maakt wel de gesprekken korter :)

Heb je over dit jaar ook niks meer in NL gehad dan? Ik ben nog een half jaar aan het werk geweest in NL dus moet er nog belastingformulier ingevuld worden in 2014. Dit is een ander formulier omdat je uit NL weg bent en kan niet digitaal.
Zoek het inderdaad even op en zorg dat ze bij de belastingdienst weten waar je bent. Ze vinden je namelijk altijd als je nog moet betalen. En ik heb nog wat tegoed van ze. Dus dat is voor mij belangrijk.
In mijn geval betreft het het M formulier. Ik heb iemand in NL die mijn zaken behartigt.

1.) De gemeente geeft geen klap door aan de belastingdienst

2.) De belastingdienst heeft mijn schriftelijke verzoek om mijn postadres te wijzigen geweigerd (ze behandelen geen brieven zeggen ze, haha, klunzen, iedere dag brieven gestuurd voor ik weg ging als belastingconsulent, allemaal geaccepteerd!)

3.) Uitschrijven en belasting betalen in Nederland, daar kun je vaak voor kiezen, afhankelijk van de situatie --> Zoek naar binnenlands- en buitenlands belastingplichtige e.d. Het fiscale jaar in Australië begint op 1 juli, wellicht 30 juni uitschrijven in NL? :) Dan tot 30 juni belastingplichtig in NL en dan het volledige fiscale jaar in AU, heb je ook meteen het volledige bedrag van de taxfree treshold te pakken hier (ca. AUD 18.200)

4.) AOW betalen? WHY? Dat gaat in de kist van de overheid, daar schiet jij toch niets mee op? Stopzetten dus en geld houden en evt. zelf apart zetten! (Wees blij dat je eindelijk een jaar van de premie af kan).

5.) Wel even een premie 'ontheffing' regelen voor de AWBZ via het Zorginstituut Nederland. Dan is het opzeggen van je zorgverzekering ook zo geregeld.

6.) Reisverzekering buitenland? Blijft lastig --> Persoonlijke afweging

7.) Zorgverzekering buitenland? Zelfde verhaal als reisverzekering, ik heb er geen, maar heb wel Medicare (domme Australiërs). Tenzij! --> Voor subclass 457 (zoals Katja zegt) heb je verplicht een zorgverzekering nodig.

8.) Briefadres? Niet aan beginnen, uitschrijven en gewoon postadres gebruiken, daar zijn namelijk geen regels voor, briefadres wel. Briefadres moet je via de gemeente regelen, postadres doe je zelf door instanties te informeren over een adres van een familielid, vriend of goede kennis (whatever).

Mijn ervaringen tot nu toe --> In Nederland zit je te stressen wat je allemaal moet. Men roept van alles en nog wat (net zoals ik) met als gevolg dat je ontzettend verward bent en niet meer weet wat je moet. Maar zou zeker niet teveel regelen en gewoon een beetje je nuchtere verstand gebruiken :)

Succes met de voorbereidingen!

1.) De gemeente geeft geen klap door aan de belastingdienst

2.) De belastingdienst heeft mijn schriftelijke verzoek om mijn postadres te wijzigen geweigerd (ze behandelen geen brieven zeggen ze, haha, klunzen, iedere dag brieven gestuurd voor ik weg ging als belastingconsulent, allemaal geaccepteerd!)

3.) Uitschrijven en belasting betalen in Nederland, daar kun je vaak voor kiezen, afhankelijk van de situatie --> Zoek naar binnenlands- en buitenlands belastingplichtige e.d. Het fiscale jaar in Australië begint op 1 juli, wellicht 30 juni uitschrijven in NL? :) Dan tot 30 juni belastingplichtig in NL en dan het volledige fiscale jaar in AU, heb je ook meteen het volledige bedrag van de taxfree treshold te pakken hier (ca. AUD 18.200)

4.) AOW betalen? WHY? Dat gaat in de kist van de overheid, daar schiet jij toch niets mee op? Stopzetten dus en geld houden en evt. zelf apart zetten! (Wees blij dat je eindelijk een jaar van de premie af kan).

5.) Wel even een premie 'ontheffing' regelen voor de AWBZ via het Zorginstituut Nederland. Dan is het opzeggen van je zorgverzekering ook zo geregeld.

6.) Reisverzekering buitenland? Blijft lastig --> Persoonlijke afweging

7.) Zorgverzekering buitenland? Zelfde verhaal als reisverzekering, ik heb er geen, maar heb wel Medicare (domme Australiërs). Tenzij! --> Voor subclass 457 (zoals Katja zegt) heb je verplicht een zorgverzekering nodig.

8.) Briefadres? Niet aan beginnen, uitschrijven en gewoon postadres gebruiken, daar zijn namelijk geen regels voor, briefadres wel. Briefadres moet je via de gemeente regelen, postadres doe je zelf door instanties te informeren over een adres van een familielid, vriend of goede kennis (whatever).

Mijn ervaringen tot nu toe --> In Nederland zit je te stressen wat je allemaal moet. Men roept van alles en nog wat (net zoals ik) met als gevolg dat je ontzettend verward bent en niet meer weet wat je moet. Maar zou zeker niet teveel regelen en gewoon een beetje je nuchtere verstand gebruiken :)

Succes met de voorbereidingen!
Vwb punt 3, de ATO geeft er geen zier om wat je met de NL uitschrijving doet. Ze hebben hun eigen regels om te bepalen of je een Australian resident for tax purposes bent. Wat telt is hoe lang je in Oz bent geweest gedurende het belastingjaar.

Vwb punt 3, de ATO geeft er geen zier om wat je met de NL uitschrijving doet. Ze hebben hun eigen regels om te bepalen of je een Australian resident for tax purposes bent. Wat telt is hoe lang je in Oz bent geweest gedurende het belastingjaar.

Begrijp ik, maar stel dat je in het belastingjaar 2014/2015 maar 7 maanden in Australië zit (en dus sowieso de vereiste 6), wordt dan de taxfree treshold ook niet evenredig toegepast bij je tax return en dus 7/12 x AUD 18.200? Anyway, het onderwerp an sich is gemiereneuk, maar goed :)

Begrijp ik, maar stel dat je in het belastingjaar 2014/2015 maar 7 maanden in Australië zit (en dus sowieso de vereiste 6), wordt dan de taxfree treshold ook niet evenredig toegepast bij je tax return en dus 7/12 x AUD 18.200? Anyway, het onderwerp an sich is gemiereneuk, maar goed :)
Ja, the threshold is pro rata meen ik, maar dat wordt bepaald op basis van wanneer je in Oz bent aangekomen, niet wanneer je je uitschrijft van de gemeente.

ennu punt 1 de gemeente geeft wel degelijk dingen door aan de belastingdienst!!! Ze hebben zowel mij als mijn hubbie gevonden, de rekeningen komen wel degelijk aan hier....ook al maken ze er een zootje van, ze weten je te vinden.

Back