Oliebolluh!!!!

Nynke

New Member
Ik heb eens op het internet zitten browsen naar een goed oliebollen recept, maar ik word er helemaal tuureluurs :dizzy: van. De een met melk en de ander zonder, dan weer met ei of zonder, tarwe of gewone bloem. Ik wil gewoon een simpele Hollandse lekkere oliebol met krenten en rozijnen. Wie o wie heeft voor mij het ultieme recept voor een lekkere bol? :blink:

Ps; antwoorden voor O&N a.u.b.  :grin:
Ik laat natuurlijk weten of ze lekker waren!

Nynke
 
Ik heb vorig jaar een paar pakken uit de lokale dutch shop gekocht en volgens de eters waren het de beste bollen die ze ooit gehad hadden. Helaas ligt er dit jaar een ander merk in de schappen, maar vol goede moed ga ik die proberen. Zo'n pak kost ca $4 en levert een boel plezier op. Ik ga niet zelf staan klooien met melk/gist/meel/bier etc etc. Voor pannekoeken overigens wel, daar heb je helemaal geen koopmans voor nodig maar dat is weer een heel ander verhaal.

MICHIEL
 
Ook wij gaan aan de slag met de kant en klare mix van het NL winkeltje.

Yummie!
 
[quote author=Lin link=topic=6239.msg77686#msg77686 date=1167362829]
Ook wij gaan aan de slag met de kant en klare mix van het NL winkeltje.

Yummie!

[/quote] Dat Yummie moet je nog maar afwachten, ik ben degene die ze moet gaan maken (zal de eerste en misschien wel de laatste keer zijn) :grin:
 
:grin: Good luck, mate!!

Gisteren zagen we Piet Paulusma oliebollen testen. De echte bakker kon er zelfs niet omheen.. Het waarn beste boll'n  :wink:
Hierbij wat tips:
- gebruik het liefst meel wat een bakker ook gebruikt
- rozijntjes, stukjes appel enz. allemaal op kamer temperatuur
- laat het deeg rijzen in een koelbox/chillybin -> klappen met de deur maakt dan niet meer uit. Wist mijn vader dat maar jaaaaaren geleden, heb vaak een klets voor mijn kop gehad omdat ik binnen kwam stormen en daarmee het deeg instortte  :dunno:

- gebruik schoon vet van 175C

Eet smakelijk en... HAPPY NEWYEAR!

ps. Hebben ze in Oz ook iets "aparts" met oud en nieuw?
 
[quote author=kookaburra link=topic=6239.msg77692#msg77692 date=1167381220]
ps. Hebben ze in Oz ook iets "aparts" met oud en nieuw?
[/quote]Zover ik weet niet! Een kerst gevoel heb je hier echt niet, hoe goed je ook je best doet. Oud en nieuw is helaas een avond net zoals andere avonden, maar goed zo beleven wij het iig. :|

Cheers Sander
 
Ja, grapjassen.....denken jullie dat ik hier voor mijn lol in een stinkhuis wil zitten vol met spetters en een paar vette stinkende olibollen. Nee dus,  hier in Sydney zijn alle oliebol mixen UITVERKOCHT :-(

Kun je je toch niet voorstellen?????

Toch wil ik mijn kindjes heel graag een paar oliebollen laten proeven en helaas is het nu te laat om ze op te laten sturen.....volgend jaar wordt beter geplanned!

Dus, nogmaals...recepten zijn welkom. Wat voor een meel gebruikt een bakker trouwens?

Maargoed, ik denk dat ik naast de Nederlandse bakkers de enige ben die zo gek is ze zelf te maken! :grin:

Uitdaging!
 
even proberen recept van mijn moeder in voegen.

smaakt heerlijk, maar sla even een jaarjte over vanwege zwangerschaps suiker bij mijn vrouw.

2 pond  bloem
1 pond suiker
50 gram gist
half ons anijs zaad
2 eieren
plus minus drie kwart liter melk
zout en kaneel naar smaak

doe de bloem suiker kaneel in kom maak er een kuiltje in voor de eieren en strooi het zout aan de rand van de kom want zout mag in eerste instantie niet bij de gist.
de gist maak je aan met wat lauwe melk en doe je in het kuiltje en roer dan van binnen uit zo dat je de gist eerst mengt met de bloem en zorg dag het niet direct bij het zout komt.
dan melk er bij doen tot je een mooie dikke massa hebt.
een uur laten rijzen op warme plaats maar dat is bij jullie niet zo moeilijk hier moet het voor de kachel.
als het deeg gerezen is.

kun je krenten in doen net voor je deze gaat baken.

Is al een heel oud recept.

eet smakelijk.


De groeten,

Hein
 
[quote author=Nynke link=topic=6239.msg77700#msg77700 date=1167385731]
Nee dus,  hier in Sydney zijn alle oliebol mixen UITVERKOCHT :-(

Kun je je toch niet voorstellen?????

Maargoed, ik denk dat ik naast de Nederlandse bakkers de enige ben die zo gek is ze zelf te maken! :grin:

Uitdaging!
[/quote]

Joh! Hier in omgeving Brisbane heb je in Cleveland een deli zitten die ook allerlei NL producten verkoopt. (Vandaag achter gekomen dankzij Richard) Daar was nog genoeg oliebollen mix! Jammer had ik het eerder geweten had ik je een pak toe kunnen sturen... :?

Groetjes Lin
 
mmmm, fijn te horen, 1 uur voordat ik het slachtveld inga! Heb mijn ouwe kloffie al aan en ga ervoor! Tjakkaaa!!!!!!
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6239.msg77684#msg77684 date=1167354107]
Ik heb vorig jaar een paar pakken uit de lokale dutch shop gekocht en volgens de eters waren het de beste bollen die ze ooit gehad hadden. Helaas ligt er dit jaar een ander merk in de schappen, maar vol goede moed ga ik die proberen. Zo'n pak kost ca $4 en levert een boel plezier op. Ik ga niet zelf staan klooien met melk/gist/meel/bier etc etc. Voor pannekoeken overigens wel, daar heb je helemaal geen koopmans voor nodig maar dat is weer een heel ander verhaal.

MICHIEL
[/quote]

U bedoelt dat ze daar kant en klare bolletjes hebben :speechless: :speechless: :stretcher:
Bear: zit al met 1 been in zijn motor pak en rent als een gek naar buiten opweg naar de dutch shop :bike:





edit: het kwartje valt ineens. U bedoelt kant en klare mix. Dan zou ik alsnog moeten gaan klooien met hete olie etc,..... Ben geen super kok dus laat dat maar zitten :oops: Anders hebben we vanavond stuiter ballen met verbranden rozijnen :-x

Bear: strompelt naar de keuken voor een goed gevult glas scotch....
cheers *hik*  :doofywave:
 
Onze allereerste batch ooit is net klaar. Geen gemiet met kant en klare zooi. Gewoon van scratch. Ze staan nu af te koelen, maar de paar die we tijdens het bakken hebben getest waren jummie. Hopelijk vinden de Australiërs ze vanavond niet al te lekker, des te meer hebben wij  :evil: :evil:
 
Ik ben net klaar met bakken en moet zeggen ze smaken heerlijk. Ik stink een uur in de wind en ben 3 uur bezig geweest, maar het was de moeite waard. En een overheerlijke scheut bier door het beslag van de appel-beignets die ze nog beter doen ze smaken (ten minste dat vind ik  :grin:) .

Prettig jaarwisseling allemaal :up:

Cheers Sander :drink:
 
Ze zijn net zo lekker als ze eruit zien én dat met kant en klare zooi!
Nog even een leuk schaaltje, de appelbeignets erbij + natuurlijk een dot poedersuiker, helemaal goed!

dsc03290pw2.jpg


Ik ga de wijn opentrekken!! :up:
 
Jee, Lin! Ik kom net uit m'n bed en het eerste wat ik zie is "Beukjes Bollen"  :shock: Dat kunnen mijn ingewanden nog nie hebben, hoor!  :wink: .. Eet smakelijk en eh... PROOST!  :up:
 
same here....
beetje mixen en bakken maar. Viel reuze mee en ze zijn heerlijk. Er staan er nog 4 in de koelkast en die ga ik straks weer lekker opsmullen. De Aussies vonden ze ook heerlijk. Ik heb het gerecht van bakkerij Steevens gebruikt. Kun je op Google opzoeken. Niks moeilijks aan! Heb wel speciaal voor de oliebollen een friteuse gekocht, die ik jaren lang verstandig buiten de deur heb gelaten. Die ovenfrietjes smaken misschien nog wel lekkerder uit de friteuse. En om de hoek zit een ware NL-snackbar met dozen ingevroren kroketten/frikandellen....mmmmm....best handig zo'n friteuse! Kijk daar heb je het probleem al.....

Anyway, ik gooi d'er weer ff wat icing sugar(poedersuiker) op.......

Happy new year everyone!
 
Happy new year for U2....eet smakelijk...en morgen weer op de loopband.. :grin: :grin: :grin:

Jack :evil:
 
[quote author=Lin link=topic=6239.msg77834#msg77834 date=1167549827]
Ze zijn net zo lekker als ze eruit zien én dat met kant en klare zooi!
... etc etc
[/quote]

OMG!!!!! kap is met die foto's  :cry: :x  :shock:

:grin: :grin: :grin: Ziet er zeeeeeeeer jammie uit.  :up: :up:
 
Back
Top