Huurhuis naar je zin maken is mogelijk, maar niet makkelijk. Officieel moet je voor iedere spijker die je in de muur wilt slaan schriftelijk een aanvraag indienen bij de eigenaar. De eerste keer dat je iets wilt doen zou ik dat ook zeker aanraden, want ze kunnen je verplichten achteraf te betalen voor het terugbrengen in originele staat. Merk je echter dat het de eigenaar niet zoveel kan schelen, dan is het daarna natuurlijk makkelijker om kleine veranderingen aan te brengen. Maar ik zou nog steeds niet zomaar mijn muur een andere kleur verven!
Wat betreft het vastzetten van de huur: ook daar kun je over onderhandelen. Zeker wanneer een huurverhoging wordt voorgesteld, kun je bijvoorbeeld zeggen: ja, dat is goed, maar dan wel vast voor de aankomende twee jaar.
Verder hoor ik van iedereen dat het officieel verlengen van het huurcontract niet echt bijgehouden wordt: op den duur wordt het min of meer stilzwijgend verlengt. Dit is bij ons ook het geval, en ik vind dat prima (want geen huurverhoging!)
Kortom, het huren van een huis gaat hier wel wat anders in zijn werk dan in NL. Ik heb nog steeds het gevoel dat we in iemand anders' huis wonen, ookal hebben we onze eigen meubels. De huurmarkt is wel 'makkelijk': wil je verhuizen, of wordt je eruit gezet, dan is er altijd wel wat beschikbaar in de buurt, in dezelfde prijsklasse. En een paar 'mates' die een paar keer op en neer willen rijden met hun 'ute' zijn snel gevonden!
Succes!
Sander