onderhandelen over de huurprijs

loecky

XPdite Sponsor
Zeg ervaringsdeskundigen:

Is het gebruikelijk om te onderhandelen over de gevraagde huurprijzen per week? en kan je een afgesproken huurprijs voor enkele jaren vastzetten?

Cheers,
Loek

goeie vraag, ik lees mee, want ik zag al eens een huis op realestate die onderhanderbaar was.

mag ik een vraag toevoegen: kun je een huurhuis een beetje naar je wens maken als je van plan bent er minstens 4 to 5 jaar in te gaan wonen,

Hoi

Als je een huis wilt huren moet je een stapeltje formulieren invullen.
Ook moet je hier de huurprijs invullen, en inderdaad kun je zelf de prijs aangeven.
Maar of het huis je dan ook gegund word is een tweede, als je de enige bent en de verhuurder er mee akkoord gaat dan mischien wel.

Kees

Of er onderhandeld kan worden hangt wellicht af van het prijssegment waarin je zoekt. Onze informatie is dat er -vanwege de economische problemen- in het hogere segment (> AUD 1.000 per week) in Sydney inmiddels zo veel te huur staat, dat onderhandelen inderdaad veelal mogelijk is.
Sterker, in de Sydney Morning Herald van een tweetal weken geleden stond per wijk zelfs aangegeven met hoeveel de huren in de 3 maanden tot september gemiddeld waren gedaald. Ja, we lezen het goed, 'gedaald'. In bepaalde wijken dicht op het CBD was dit zelfs met meer dan 15%. Een ongekende ontwikkeling na jaren van forse stijgingen.

Maar of dit voor andere segmenten (heb geen idee in welke prijsklasse jullie zoeken) ook geldt, weet ik niet. Daar zou het wel eens anders kunnen liggen omdat de afnemende vraag in het hogere segment juist tot een toenemende vraag in de andere segmenten zou kunnen leiden.
Misschien dat het zinvol is om eens gedurende een paar weken een aantal huurobjecten op internet te 'volgen', d.w.z. kijken hoe lang ze te huur staan en of er na verloop van tijd wellicht een lagere prijs wordt gepubliceerd (hebben wij al een paar keer gezien).
Daarnaast kan het bijvoorbeeld interessant zijn om te testen of je nu wel een individuele bezichtiging kan krijgen. Dat zegt namelijk ook wel iets over de interesse die er voor het huurobject bestaat. Naar wij begrepen was het tot voor kort zo dat de makelaar alles regisseerde en je met 20 stellen tegelijk op zaterdagmiddag kon gaan kijken om vervolgens binnen een half uur een schriftelijke applicatie in te dienen. En dan maar afwachten of het de eigenaar behaagde om op jouw applicatie in te gaan. Die tijden zijn (nogmaals, in het hogere segment) in ieder geval veranderd en daarmee dus ook de spelregels.
Ik zou zeggen: probeer het eens uit op een object dat je eigenlijk helemaal niet wilt. Dan doe je ervaring op en zie je ook direct hoe zo'n makelaar reageert.

Huurhuis naar je zin maken is mogelijk, maar niet makkelijk. Officieel moet je voor iedere spijker die je in de muur wilt slaan schriftelijk een aanvraag indienen bij de eigenaar. De eerste keer dat je iets wilt doen zou ik dat ook zeker aanraden, want ze kunnen je verplichten achteraf te betalen voor het terugbrengen in originele staat. Merk je echter dat het de eigenaar niet zoveel kan schelen, dan is het daarna natuurlijk makkelijker om kleine veranderingen aan te brengen. Maar ik zou nog steeds niet zomaar mijn muur een andere kleur verven!

Wat betreft het vastzetten van de huur: ook daar kun je over onderhandelen. Zeker wanneer een huurverhoging wordt voorgesteld, kun je bijvoorbeeld zeggen: ja, dat is goed, maar dan wel vast voor de aankomende twee jaar.

Verder hoor ik van iedereen dat het officieel verlengen van het huurcontract niet echt bijgehouden wordt: op den duur wordt het min of meer stilzwijgend verlengt. Dit is bij ons ook het geval, en ik vind dat prima (want geen huurverhoging!)

Kortom, het huren van een huis gaat hier wel wat anders in zijn werk dan in NL. Ik heb nog steeds het gevoel dat we in iemand anders' huis wonen, ookal hebben we onze eigen meubels. De huurmarkt is wel 'makkelijk': wil je verhuizen, of wordt je eruit gezet, dan is er altijd wel wat beschikbaar in de buurt, in dezelfde prijsklasse. En een paar 'mates' die een paar keer op en neer willen rijden met hun 'ute' zijn snel gevonden!

Succes!

Sander

Waar woon jij dat je zo makkelijk een huurwoning kunt vinden? Ruim drie jaar geleden moesten wij op zoek naar een huurwoning en dat was een ramp. Voor wat wij konden betalen waren alleen mini-appartementen te huur. We zijn uiteindelijk wel geslaagd, maar waren erg blij toen we acht maanden later een huis konden kopen. De huurmarkt is sindsdien alleen maar drukker geworden, met tig gegadigden per woning. Als je heel veel te besteden hebt zal het makkelijker gaan, maar voor huurwoning met een gemiddelde prijs in een gemiddelde stad is het erg moeilijk.

groetjes,
Rixta

Wij wonen aan de Central Coast met een huurwoning van onder de 300 AUD per week. Grote steden zijn inderdaad een heel ander verhaal: voor dat geld hebben we in Sydney nog geen klein appartement. Hier hebben we een ruim vrijstaand huis met grote tuin, uitzicht over een meer EN de oceaan.

Ik volg de huurmarkt hier niet op de voet, maar mijn gevoel zegt dat er momenteel inderdaad meer huurwoningen beschikbaar zijn, tegen enigszins lagere prijzen.

Uiteindelijk hangt het ervan af wat je eisen zijn. En ik begrijp dat je met kinderen niet continue wilt verhuizen. Maar buiten de grote steden hoef je in Australië volgens mij niet bang te zijn dat je geen betaalbare huurwoning kunt vinden. En dat is in Nederland wel anders! Daar is het wachtlijsten of een veel te dure particuliere woning...

Situatie in Broome:
Je kunt, altijd afhankelijk van eigenaar en combi real estate agent, voor 6-24 maanden huren. Langer is hier niet gewoon. Huurprijs is soms vast te stellen, soms bouwen ze een clausule in dat de huur kan worden bijgesteld naar zes maanden. Wil je dat niet, dan gaat de deal niet door en moet je dus op zoek naar wat anders. De huurprijs is soms inderdaad onderhandelbaar, maar dat hangt heel erg af van hoeveelheid zoekers en tijd van het jaar. Als je hier in de 'wet' leased, dan kun je als je mikt op 12-24 maanden wel wat afdingen, maar niet heel veel. Ze weten dat ze vanaf maart altijd alles kwijt kunnen nl.
Tja leasen is in andermans huis wonen. Hoewel onze eigenaar real estate mensen zijn die dus kochten als investering, kan en mag je niet heel veel. Maar zorg je goed voor een huis dan wordt dat meestal gewaardeerd en krijg je meer ruimte. Veel hangt af om mensen hun huis verhuren omdat ze zoveel mogelijk geld willen verdienen of dat ze het 'tijdelijk' zelf niet bewonen. In het laatste geval zijn mensen bij een goede klik vaak veel coulanter.

Groet, Fae

Hier in Rockingham was er niet over de prijs te praten: "take it or leave it" . Voor jou 10 anderen. Je huurt voor 1 /2 of 1 jaar en de huur staat voor die periode vast. Veel huizen worden hier verhuurd omdat ze ze niet verkocht krijgen. Als je eigenaar het in zijn bol krijgt en toch weer wil verkopen sta je met dat jaar weer op straat en kan de hele kijktoer met formulieren invullen en in de rij staan bij huurhuizen weer van voor af aan beginnen.

[quote author=Yoog link=topic=9573.msg129729#msg129729 date=1230608132]
Hier in Rockingham was er niet over de prijs te praten: "take it or leave it" . Voor jou 10 anderen. Je huurt voor 1 /2 of 1 jaar en de huur staat voor die periode vast. Veel huizen worden hier verhuurd omdat ze ze niet verkocht krijgen. Als je eigenaar het in zijn bol krijgt en toch weer wil verkopen sta je met dat jaar weer op straat en kan de hele kijktoer met formulieren invullen en in de rij staan bij huurhuizen weer van voor af aan beginnen.
[/quote]

En dat was dus een van de redenen waarom wij zo snel mogelijk wilden kopen. Voor het geld dat wij te besteden hadden was ook kopen niet makkelijk, maar er is dan toch wel veel meer keus. En we zijn uiteindelijk buitengewoon goed geslaagd. :smile: En we waren net op tijd, want het huis dat we huurden stond te koop en de verkoop vond plaats op bijna hetzelfde moment dat wij zelf de koop sloten. Als we niet hadden gekocht hadden we dus ook weer op zoek gekund met alle narigheid van dien. Eigen huisbezit is niet voor niets de "Australian dream".

Groetjes,
Rixta

Dat het een droom is een eigen huis in eigendom te hebben kan ik me op zich wel voorstellen, maar vergis je niet in de financieringslasten in vergelijking tot de huurprijs. De rente bedraagt hier altijd nog ruim 7% en is niet aftrekbaar. De huurprijs bedraagt -naar mijn informatie- op jaarbasis normaal gesproken zo'n 3,5% van de waarde van het huis. Kopen wordt derhalve echt interessant als de waardetoename van het huis op jaarbasis eveneens minimaal 3,5% bedraagt. Daarnaast is het natuurlijk prettig om een eigen stek te hebben zonder het risico om elk jaar te moeten verkassen...

Tja, je moet (net als in Nederland) wel goed uitrekenen hoeveel je te besteden hebt en je vervolgens aan dat budget houden. Met in je achterhoofd dat de rente flink omhoog kan gaan (tenzij je die langdurig vastzet, maar dat is duur). Ik wist drie jaar geleden precies hoeveel (eigenlijk hoe weinig :grin:) we te besteden hadden en hoger zijn we gewoon niet gaan zoeken. Dan vind je misschien niet je droomhuis, maar je hoeft dan ook niet in de rats te zitten dat je de hypotheek niet kunt betalen. Of dat je uit je huurhuis wordt gezet.
En houd in je achterhoofd dat wat de banken je willen lenen vaak niet is wat je je kunt veroorloven. De bank had ons waarschijnlijk wel 40-50 duizend dollar meer willen lenen, maar dan hadden we nu wellicht geen huis meer gehad.
Huur kan overigens ook flink op je budget gaan drukken als je een te duur huis huurt. $300 per week klinkt niet zo veel, maar dat is wel ruim $1200 per maand, zo'n pakweg 700 Euro. Dat betaal je in Nederland meestal niet voor een huurwoning.

Groetjes,
Rixta

Tja, ik betaal 425 dollar per week voor een (2-slp kamer) kleine vrijstaande duplex met tuintje. Dat is 1700 dollar per maand, toch nog meer dan mijn fikse 650 euro in Nederland. Maar als ik een hypotheek zou nemen voor de helft van de waarde van dit huis, dan betaalde ik 500 dollar per week af en kan dus niet eten. Soms moet je leven zoals je kunt, onvoordelig of een droom of niet...
Ik hoop hoop hoop dat ik binnen twee jaar een nieuw gebouwd huis via de community housing group kan huren, dat is voor een ongelimiteerde periode of totdat je teveel verdient en ik zou dan nog geen 100 dollar per week betalen. Geduld...
Fae

Dan woon je wel op een dure locatie. Wij betaalden drie jaar geleden $170 per week voor een drieslaapkamerwoning. Die was wel in tamelijk beroerde staat, dus vandaar de vrij lage huur. Wij wonen nu in een kleine drie-slaapkamerwoning en betalen $320 per twee weken aan hypotheek. OK, ik geef toe dat wij het erg goed hebben getroffen en we wonen niet in een van de grote steden, maar goedkoop wonen kan vaak best wel. Maitland is niet Sydney, maar wel een zeer gewilde stad om te wonen en de huizenprijzen gaan daarin mee. Als je niet perse in de grote stad hoeft te wonen kan rondkijken in de omgeving heel erg veel geld schelen. En dat is het overwegen waard.

Groetjes,
Rixta

Back