Ons-kent-ons-cultuurtje

iseldar

New Member
Wat mij de laatste tijd zo stoort in Nederland is dat veel mensen zo hun eigen kringetje hebben en zich vaak niet echt lijken open te stellen voor mensen van buitenaf. Ook merk ik in grote mate een vorm van desinteresse bij veel mensen. Het lijkt alsof velen hun eigen circuitje hebben en zich daar niet buiten willen begeven.
Toen ik vier jaar geleden in Australie was viel het mij op dat de mensen daarzo veel eerder uit zichzelf op je af stapten en soms zelfs hun adres gaven.
Hier in Nederland lijkt het net alsof veel mensen schijt aan elkaar hebben. Vooral onder de jongeren valt mij dit zeer op.
Ik kom zelf uit Groningen en ik merk bijvoorbeeld in het uitgaansleven dat iedereen zo ontzettend zijn eigen kringetje heeft. Ik ben sowieso behoorlijk op Groningen uitgekeken. Het lijkt mij in de Randstad echter nog minder aangenaam (wellicht met uitzondering van Amsterdam; vooral het uitgaansleven en de house-scene  :roll: ).
Ik zie Australie (of Nieuw-Zeeland) eigenlijk helemaal wel zitten, maar ik zou er wel eerst voor langere tijd willen verblijven (working-holiday). Ik zou daar de mensen wat beter willen leren kennen; wat meer concrete contacten willen opdoen en een (breed) netwerk willen opbouwen.
Ik ben echt toe aan een nieuwe stap in mijn leven. Australie lijkt mij echt geweldig; hoewel je er een flinke prijs voor moet betalen; zowel letterlijk als met betrekking tot familie, vrienden etc.
Ik heb het hier echter steeds meer gezien in Nederland. Ben de afgelopen twee jaar ook werkloos geweest, dus dat speelt ook mee. Maar ook de eenkennigheid die je vaak aantreft hier stoort mij ook nogal.
Ik merk dat ik het wel een beetje heb gehad met dat ons-kent-ons-cultuurtje.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of diegenen die daadwerkelijk zijn geemigreerd makkelijk een nieuw netwerk hebben kunnen opbouwen in Australie.
 
Hi Iseldar

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of diegenen die daadwerkelijk zijn geemigreerd makkelijk een nieuw netwerk hebben kunnen opbouwen in Australie. 
. Het is wel een langzaam proces maar zeker niet onmogelijk.  :)Maar je moet er wel wat voor doen! Vergeet niet dat er nog veel meer zaken mee spelen, als je je nog heel veel in het uitgaansleven begeeft dan kom je dus ook veel mensen tegen. Als je daarentegen een gezinnetje hebt dan wordt het al wat moeilijker omdat je toch wat meer gebonden bent.....however, sinds onze dochter naar grade 1 gaat ontmoeten we ook gelijk wat meer mensen die in een gelijksoortige situatie zitten. Er staan op dit forum al behoorlijk wat tips zoals: aansluiten bij een sport vereniging, vrijwilligers werk, een cursus gaan doen, etc.

Emigratie is best een grote stap, de beste basis om een (succesvolle) nieuwe start te maken is om zo goed mogelijk in je vel te zitten voordat je ooit vertrekt (voor zover mogelijk :up:). Of wat ik eigenlijk probeer te zeggen is laat de hoofdreden  om te vertrekkengeen "vlucht" zijn maar liever een positieve uitdaging!!

Heel veel succes in ieder geval :)
Syl
 
Hoi,

wat ik met name gedaan heb is me bij allerlei clubjes aansluiten, om te zien of het wat is/was. Zo heb je hier Toastmasters, allerlei Breakfast clubs, netwerkverenigingen, en ga zo maar door. Er is plenty.

Door gewoon te proberen en je lekker open te stellen vind je vanzelf uit wat je leuk vindt. Sommige clubs "doe" ik nog steeds, van anderen ben ik weer weggegaan. Al met al hebben wij in de 2.5 jaar dat we hier wonen best wel een leuke kring met vrienden en bekenden opgebouwd, zowel Nederlands als Australisch. Ik vind het prachtig, ook omdat we nog zoveel mensen in NL kennen. Onze wereld is enorm veel rijker geworden!

Toedels,
Marc
 
Back
Top