Onzekerheden/dillema visum, verzekering etc

Ceska

New Member
Hey allemaal,

Ik zal proberen een lang verhaal kort te houden maar ik zit met wat dillema's en ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Op dit moment zit ik op mijn 2e WHV 417 die verloopt in november. Ik wil graag in Australie blijven wonen nu is alleen de vraag nog hoe ik het allemaal ga oplossen. Ik kan misschien een sponsorship krijgen van mijn baas, maar ik reken er niet op. Studeren is mijn laatste optie als het niet anders kan want het kost ongelovelijk veel geld. Nu mn vriend die is eventueel bereid om met me te trouwen als het niet anders kan. Maar trouwen is ook zo extreem maar goed mss de "makkelijkste" weg. Defacto gaat niet lukken want dan moet je kunnen bewijzen dat je minimaal jaar samen bent etc. Nu vroeg ik me af of dat ook moet als je gaat trouwen?

Anyway de verdere details komen dan wel. Nu gaat het er om dan ik in NL ben en dingen moet regelen.
Ik moet mezelf uitschrijven, gezien ik nooit het plan had zo lang te blijven heb ik dat niet gedaan toen ik weg ging.
Nu wil ik eigenlijk mijn zorgverzekering hier opzeggen maar dan ben ik dus onverzekerd.
Het gaat om die bruggingsperiode tot november. Aangezien ik dus niet weet wat voor visum (en of het lukt) ik daarna zal heben weet ik niet zo goed wat ik met mijn verzekering moet doen. Ik kan nog geen medicare aanvragen, ik heb nu wel een medicare pas maar dat is omdat ik mijn NL'se verz nog heb. Het liefst wil ik het allemaal opzeggen, stop zetten etc maar dat is niet zo makkelijk.
- Kan ik me uitschrijven en mijn zorgverzekering behouden, en hem dan eventueel pas in november opzeggen?
- Wat zijn nog meer belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden, eventueel moet regelen en doen nu in hier ben?

Ik verleng misschien alvast mijn paspoort (hoewel het daar ook kan), wil mijn uitreksel van bevolkings register mee hebben en ik neem mijn diploma's enz allemaal mee.

Zie door de bomen het bos niet, het is erg vervelend niet te weten wat de toekomst wordt maar goed, ik blijf hopen op een goede afloop.

tnx voor alle info!

Hoi allemaal ben ik weer,

Ik heb nog maar een week om alles voor elkaar te krijgen (ik schiet al aardig in de stress).
Maar dit is een beetje wat ik denk te gaan doen;

Uitschrijven en zorgverzekering opzeggen.
Dat ga ik voor een OOM verzekering voor tijdelijk in het buitenland. Nu vroeg ik me af wie er ervaring met ze heeft? is het makkelijk eventueel een eind datum aan te passen? (tot wanneer je verzekering loopt).

Ik weet dus niet wat mijn rechten zijn qua verzekering op andere visa's?
Dus als ik ga studeren behoud ik de oom verzekering of kan ik dan alleen een student insurance krijgen in australia en deze opzeggen?
Zelfde met een sponsorship visa 457, heb ik dan recht op medicare of blijf ik steeds mijn OOM aanhouden?
En uiteraard ook als ik een partnet visa zou krijgen, dezelfde vraag..

Ik weet dat het veel vragen zijn, en ik ben zo een beetje overal wel achter/uit maar met verzekeringen heb ik echt moeite alles uit te zoeken.

Ik wil zeker wel een agent raadplegen als ik er weer ben, maar wel een goede.

hoi

we hebben een oom verzekering gedaan als overbrugging en het was heel makkelijk om de einddatum aan te passen (twee keer gedaan). De verzekering afsluiten is ook zo gedaan.
Ik zou de andere opties op het gemakje uitzoeken als je eenmaal hier zit. Je kunt bv een medicare kantoor binnenlopen en vragen stellen aan iemand die het weet. Je hebt nu maar een week, dus regel eerst de dingen die je nu nodig hebt, de rest komt later wel.

succes!

en nog een klein dingetje: Je weet van te voren niet alles. Je gaat zeker iets vergeten. Dat is niet erg, bijna alles is ook later nog op te lossen. Je kunt nu alleen je best doen om zoveel mogelijk te regelen, en later zie je wel wat je achteraf nog aan restjes op moet ruimen! Probeer een beetje te ontspannen, het is al spannend genoeg zonder dat je je extra druk maakt ;)

Ja je hebt gelijk, maar komen ineens zoveel dingen naar boven dat ik het idee heb zo meteen gillend de straat op te rennen.

ik wil ook meteen mijn uittreksel van bev. reg. meenemen, weet iemand of ik deze gelijk in het engels kan aanvragen?
zelgde voor een verklaring van goed gedrag, kan dat ook gelijk in het engels? scheelt weer vertaal werk.

Heeft iemand ook enig idee wat een afgerond MBO niv 4 "waard" is in australie? Ik neem mijn diploma's wel mee, maar het het idee dat ze met niet echt veel gaan helpen daar. Maar voor het geval dat kan ik ze daar nog laten vertalen. Hoewel ik ook ergens iets gelezen heb dat ik een soort van stempel moet hebben voor mn diploma's?

ja, uittreksel kan meteen in het engels (vraag een internationale versie aan). Verklaring goed gedrag ook, maar daar moet je meestal een reden voor hebben (bv bewijs van je visumaanvraag) en die is ook maar een jaar geldig. Dus ik weet niet of dat je dat al hebt, misschien kun je dat nog even laten zitten.

Neem je diploma's mee, beter mee verlegen dan om verlegen. Geen idee wat je ermee kunt, dat weten anderen misschien wel. Een stempel is nodig voor kopieen en vertalingen, maar dat kan in oz ook, dus gewoon in je tas stoppen en later naar kijken.

sterkte :)

Bij het COLO kun je een certificaatsupplement aanvragen. Kan nuttig zijn. Bij ons zaten er geen kosten aan.

He niveau 4 luchtvaart dienstverlening, dus ik heb er eigenlijk geen moer aan :(
verder heb ik nog Fitvak voor fitness en Hospitality management cursus gedaan maar beiden zijn niks waard in aus.

Misschien kan DUO je verder helpen?
Wij hebben daar een uitgebreide statusverklaring aangevraagd, maar zaten wel kosten (E57,-) aan verbonden.
Dit is een prachtig document waar alles in het Engels op staat (als je aangeeft dat je hem in het Engels wilt) en meteen je diploma waardering en welke vakken je hebt gevolgd.
Ik heb gevraagd of ze hem ook konden mailen en versturen, dan heb je hem al in je pc staan als je hem nodig hebt. Donderdags aangevraagd en maandags op de mail :)
Misschien een idee!

Back