Ook ik stel me graag voor

gwen86

New Member
Hoi allemaal,

Mijn naam is Gwendolyn (27) en ik ben inmiddels bijna aan het eind van mijn whv. Half maart moet ik terug en dat zie ik niet zitten.
Ik heb in april vorig jaar mijn vriend ontmoet en wil heel graag bij hem blijven. Nu had ik mijn zinnen gezet op een sponsorship via een bedrijf omdat dat veel makkelijker klinkt dan het aanvragen van een defacto VISA. Helaas gaat de jobhunt voor sponsorship niet goed en gaan we toch voor de partner VISA.
Nu heb ook ik nog wel een hoop vraagtekens, ze zijn vast al vaker beantwoord maar met zo vreselijk veel Posts is het lastig door de bomen het bos te zien dus gok ik erop dat jullie me begrijpen en ik wellicht wat antwoorden kan krijgen via deze weg.

Kan ik ook in bijvoorbeeld Nieuw Zeeland de aanvraag doen of moet ik daarvoor in Nederland zijn?
Kan ik tijdens het wachten niet stiekem op een toeristenvisa naar mijn lief zodat we niet 6 tot 8 maanden zonder elkaar hoeven?
Wij hebben weinig financiële gezamenlijke dingen, nu vragen we morgen een gezamenlijke rekening aan en ik ben geautoriseerd op zijn energie statements en zo'n tol betaal apparaatje, zou dat werken?
Ik sta niet op de lease maar kan wel onze huisgenoten een brief laten schrijven dat ik hier heb gewoond, werkt dat?
Ik las ergens iets over het land uit moeten voor 3 maanden na een whv, is dat waar?
Tevens heb ik ook maar 1 brief gericht aan mij op dit adres van mijn Super, en hebben we niks gezamenlijke, is dat een probleem? (Onze huisbaas weet niet eens dat ik hier woon en hij betaald mijn huur)
En als laatste vraag, als we geregistreerd partnerschap aanvragen, helpt dat met de aanvraag?

Verder was ik van plan om alles wat ik kan bedenken mee te sturen, Van telefoon overzichten, skypegesprekken, foto's van onze vakanties, Facebook tags etc etc.
Misschien ben ik wat optimistisch en daarom begint de stress nu wel een beetje toe te slaan.

Alvast super bedankt voor alle hulp!

Hoi Gwendolyn,

Allereerst welkom :) Kom je niet toevallig nog voor een tweede WHV in aanmerking? Want dat zou het verhaal wel aanzienlijk makkelijker maken. Verder zal ik je een beetje gerust stellen: wat betreft het doorlopen van de procedure betreft is een defacto visa relatief gemakkelijk. Ik weet dat het in het begin ontzettend ingewikkeld lijkt wat je allemaal moet regelen. Maar geloof me, zodra je eenmaal wat structuur hebt gevonden kost het vooral veel tijd om het hele pakket in orde te maken.

Een handige eerste stap is wellicht het lezen van het informatie boekje over partner migration: http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf
En wat minder gedetailleerd voor een snel overzicht: http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/30partners.htm

Je zult zien dat het een vereiste is dat jullie minimaal 1 jaar (aantoonbaar) een relatie hebben op het moment dat je de aanvraag doet. Voor meer info: http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/35relationship.htm

Je mag je zowel binnen als buiten Australie bevinden op het moment dat je de aanvraag indient.
Dien je binnen Australie je aanvraag in, dan krijg je een zgn 'bridging visa' geloof ik. Daar weet ik het fijne niet van, zoek er maar eens wat over op binnen dit forum of op de site van immi.
Dien je buiten Australie je aanvraag in, dan moet je ook buiten Australie zijn op het moment dat je visum wordt toegekend. Je krijgt daarvan tzt een mail van je Case Officer (CO), en mocht je je op dat moment in Australie bevinden, dan krijg je het verzoek om binnen een bepaalde tijd het land voor een aantal dagen te verlaten, zodat ze je visum in orde kunnen maken.

Tijdens het wachten mag je best op een ander visum als je dat hebt weer naar Australie. Dat heb ik zelf ook gedaan, en niet eens stiekem ;)

Wat betreft het overleggen van allerlei soorten bewijzen: Probeer zoveel mogelijk te verzamelen. Heb je bijvoorbeeld geen Australisch rijbewijs waar jullie adres op staat? Geregistreerd partnerschap zou ik idd aanvragen als je daarvoor in aanmerking komt, probeer zoveel mogelijk verschillend bewijs te verzamelen.

Kijk tenslotte ook even in dit topic http://xpdite.net/forum/threads/my-partner-visa-application-i-need-some-help.13175/
Hier heb ik een overzicht in gezet met wat ik zelf allemaal aan bewijs bij mijn aanvraag heb gedaan.

Welkom op het forum Gwen! Ik denk dat Margriet je vragen al redelijk goed beantwoord heeft :)
Je hebt dus geen farmwork gedaan voor n 2e visum begrijp ik?

Hi Margriet, heel erg bedankt voor alle uitleg. Ik moet zeggen dat ik steeds verder kom. Een collega van mijn vriend en mijn eigen zus hebben dit traject ook doorlopen, maar het lijkt wel of alles ieder jaar veranderd en voor de collega was het anders omdat zij Afrikaans is en daar toch wel heel veel moeilijker over wordt gedaan, en mijn zus trouwde en was zwanger tijdens de aanvraag dus ja, dat maakt de stapel papierwerk aanzienlijk kleiner, maar om nou te trouwen en aan baby's te beginnen omdat het dan allemaal makkelijker wordt, dat lijkt me toch niet.
De bridgingvisa zorgt ervoor dat de aanvraag in Australië duurder is, maar daar staat tegenover dat ik niet heel vaak heen en weer hoef te reizen en dus in vliegkosten bespaar. Ik heb inmiddels ontdekt dat je met je bridgingvisa a niet zoveel mag (zoals reizen buiten Australië) en je vrij makkelijk deze om kan laten zetten tot een b. Met beide visas mag je ook gewoon werken dus dat is wel fijn om te weten!

Hey Gwen, helaas geen farmwork gedaan, heb ik nu wel heel erg spijt van maarja, het is niet anders. We hebben opzich wel wat bewijs en als hij me op zijn testament laat bijschrijven dan lijkt me dat toch ook wel een goede manier om te laten blijken dat we echt en oprecht zijn en ik niet een vage importbruid ben haha!

Back