Oorlog tussen kethup en mayo, hoera voor de VN

Gwen

XPdite Sponsor
Frietje oorlog..
Bij mij betekend dat friet, met kethup, mayo, satesaus (pindasaus voor sommigen) en uitjes..
Wat is nou eigenlijk de filosofie achter een frietje oorlog??

De mensen van het forum uitje in breda weten waar ik het over heb, dus laat jullie filosofieën horen  :up:

Groetjes Sheila
 
Gwen,

Helaas heb ik deze discussie gisteren gemist. Gelukkig is er altijd nog Wikipedia als informatiebron:

Patatje oorlog
Patatje oorlog verschilt per regio, kan zijn:

a) friet met pindasaus en mayonaise, naar keuze nog aangevuld met rauwe (gesnipperde) uitjes.
B) friet met mayonaise, ketchup, currysaus, pindasaus en uien.
c) friet met mayonaise, pindasaus, currysaus en rauwe (gesnipperde) uitjes, maar zonder ketchup.
In België is een "Friet oorlog" friet met stoofvleessaus, mayonaise en ketchup.

De toevoeging oorlog is een verwijzing naar het slordige toevoegen van de ingrediënten, alsof het om een slagveld gaat. Ook de toevoeging van curry (in het verleden vaak ketchup) zal in het ontstaan van de naam hebben bijgedragen en zo bezien een lugubere naam. Er waren nog wel andere namen voor dit recept in omloop, die een even nare connotatie hebben, zoals het patatje overweg. Er is getracht een minder lugubere benaming in te voeren ('frietje feest'), maar dit sloeg in het geheel niet aan.

Hoop dat hiermee op semi-wetenschappelijke wijze een antwoord is gekomen opdeze vraag! :smile:
Groet,

Wim.
 
Hee Wim,
heb je weer niet opgelet.. pff slecht hoor  :grin:

Na lang discussieren gisteren kwamen we er uit dat de Satesaus de VN is, omdat die altijd in een apart bakje zit, en de Curry en Mayo op de friet..
Maar wat is de friet dan?
En de uitjes?

Je kunt zeggen dat de Frietjes de mensen zijn, en de uitjes de bommen.. Wat vind je daar van..

:cheers: Cheers, Sheila
 
En het was de satesaus apart in een bakje als VN soldaat tussen de ketsjup en mayo (ow en de overgevaarlijke uitjes niet te vergeten). Ik lust absoluut geen frietje oorlog, maar een frietje VN is dan wel weer erg lekker...

(Zouden ze dat snappen als ik naar een patatzaak ga en vraag om een frietje VN?)

Ow bedenk me nu wel dat de frietjes met VN bij mij ook gewoon sneuvelen als ik ze bestel en aan het einde is er dan ook geen friet meer over. Leeg dorp dan dus!
 
[quote author=Catkin link=topic=10220.msg143207#msg143207 date=1247689083]
Ow bedenk me nu wel dat de frietjes met VN bij mij ook gewoon sneuvelen als ik ze bestel en aan het einde is er dan ook geen friet meer over. Leeg dorp dan dus!
[/quote]

Jaa die VN doet gewoon net of ze sociaal zijn en iedereen willen helpen in de oorlog, maar eigenlijk zijn het gewoon een stelletje achterbakse criminelen die zich voordoen als een goede organisatie. :devil: Heel gewiekst al vraag je het mij! :naughty:
 
Ja, nooit meer vertrouwen, dat beetje satesaus :oops: Maar lekker blijft het gelukkig wel  :up:
 
Het is toch wel erg sjiek... sate saus appart. Dat is bij ons niet. Dat het per plaats ook verschilt is duidelijk. Wanneer je in Bergen op Zoom een frietje speciaal besteld krijg je automatisch de hele mik mak er op (dus een frietje oorlog) In Roosendaal is een frietje speciaal zonder de saté saus. Hier moet je dus wel om een frietje oorlog vragen.

Andere benamingen voor een frietje oorlog zou ook kunnen zijn: Frietje Aso, Frietje Tokkie ?
 
Bij ons is een frietje speciaal ook zonder satesaus, en zit alles ook op de friet. Maar bij Oorlog komt er dus satesaus bij, en die zit in een apart bakje. Je weet wel; wel hetzelfde bakje als de friet, maar dan zit er een extra bakje aan voor saus.
 
[quote author=Gwen link=topic=10220.msg143240#msg143240 date=1247731594]
Bij ons is een frietje speciaal ook zonder satesaus, en zit alles ook op de friet. Maar bij Oorlog komt er dus satesaus bij, en die zit in een apart bakje. Je weet wel; wel hetzelfde bakje als de friet, maar dan zit er een extra bakje aan voor saus.
[/quote]

Ja die bakjes ken ik wel  :wink:  :grin:
 
[quote author=Kathren link=topic=10220.msg143236#msg143236 date=1247730689]
Andere benamingen voor een frietje oorlog zou ook kunnen zijn: Frietje Aso, Frietje Tokkie ?
[/quote]

Wat denk je van frietje troep  :humble:
 
owh jee zit hier een beetje melig te zijn  :happy: ... lees mijn eigen voorstel weer terug... "frietje Tokkie"    :lol1: hoe kom ik er op!!!!
 
Ohoh.. gekke Sheila's!
Ik denk dat de frietjes de bomen zijn waarachter de VN zich schuilhoudt.. uiteindelijk sneuvelen ze allemaal.. ofzoiets..
Ik hou alleen niet zo van frietje oorlog, vind satésaus alleen lekker met kipsate.. saai he  :oops:
 
[quote author=Kathren link=topic=10220.msg143236#msg143236 date=1247730689]
Het is toch wel erg sjiek... sate saus appart. Dat is bij ons niet. Dat het per plaats ook verschilt is duidelijk. Wanneer je in Bergen op Zoom een frietje speciaal besteld krijg je automatisch de hele mik mak er op (dus een frietje oorlog) In Roosendaal is een frietje speciaal zonder de saté saus. Hier moet je dus wel om een frietje oorlog vragen.

Andere benamingen voor een frietje oorlog zou ook kunnen zijn: Frietje Aso, Frietje Tokkie ?
[/quote]

Ik kom zelf uit Bergen op Zoom en zoals ik het me herinner was een frietje speciaal inderdaad mayo, curry, sateh saus en uitjes en een patatje oorlog is met sateh saus en mayo. Zo ken ik het ook uit Zeeland trouwens :) Grappig zeg.
In Almelo was dat volgens mij weer anders. Daar was een patatje oorlog ook mayo met sateh saus, maar kreeg je weer geen sateh saus op je patat speciaal.
 
[quote author=adrienne link=topic=10220.msg143319#msg143319 date=1247777322]
Ohoh.. gekke Sheila's!
Ik denk dat de frietjes de bomen zijn waarachter de VN zich schuilhoudt.. uiteindelijk sneuvelen ze allemaal.. ofzoiets..
Ik hou alleen niet zo van frietje oorlog, vind satésaus alleen lekker met kipsate.. saai he  :oops:
[/quote]


Maar dan wel Nederlandse kip die Australische zaadjes heeft gegeten toch?
 
[quote author=Catkin link=topic=10220.msg143348#msg143348 date=1247816916]
Ja of een in australische kip die naar nederland is vervoerd...
[/quote]

Hmmm valt nog mee dat ie in nederland is aangekomen zonder gekidnapt te worden door de VN
 
[quote author=Gwen link=topic=10220.msg143370#msg143370 date=1247824365]
[quote author=Catkin link=topic=10220.msg143348#msg143348 date=1247816916]
Ja of een in australische kip die naar nederland is vervoerd...
[/quote]

Hmmm valt nog mee dat ie in nederland is aangekomen zonder gekidnapt te worden door de VN
[/quote]

Inderdaad, maar wellicht was ie al diepvrieskip :?
 
[quote author=Catkin link=topic=10220.msg143378#msg143378 date=1247826147]
[quote author=Gwen link=topic=10220.msg143370#msg143370 date=1247824365]
[quote author=Catkin link=topic=10220.msg143348#msg143348 date=1247816916]
Ja of een in australische kip die naar nederland is vervoerd...
[/quote]

Hmmm valt nog mee dat ie in nederland is aangekomen zonder gekidnapt te worden door de VN
[/quote]

Inderdaad, maar wellicht was ie al diepvrieskip :?
[/quote]

aha... :think: ... vandaar dat velletje....
 
Back
Top