Op de bonnefooi

Nukuhiva

New Member
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en heb wat zitten lezen. Toch blijf ik nog met een vraag zitten;

Zoals ik wel vaker hoor, zijn er verhalen van Nederlanders die op de bonnefooi naar Australië vertrekken en ook niet meer terugkeren. Ik vraag me dan af hoe zij dit voor elkaar krijgen. Ik, en zoals vele anderen, heb aleens een backpacker werkvisum gehad. Die wordt maar eenmalig verstrekt. ( voor een tweede maal kom ik niet in aanmerking omdat ik geen seizoenswerk heb gedaan ) Dus als ik naar Sydney zou gaan, kan ik er niet zomaar gaan werken. Als je de officiële emigratie procedure hier vanuit NL neemt, dan ben je maanden, misschien wel een jaar bezig om wat rond te krijgen. En dan moet je ook nog eens een opleiding of werkervaring hebben in de richting waar Australië het meeste behoefte aan heeft. Toen ik vorig jaar in Nieuw Zeeland aan het werk was in een hotel, was het hotel bereid om in de toekomst een langere visum voor me te regelen. Maar in Australië is dit lastiger heb ik begrepen. Ik zou zelf graag in Sydney willen wonen. Waarschijnlijk ben ik er eind december voor een twee weekjes. Heeft iemand tips/ideeën over mogelijkheden om ter plaatse wat te regelen qua werk/vergunningen/visa? Zouden hotels in Australië een visum voor je regelen om er te mogen werken?

Gr. Thijs  :cool:

Neem een Australische vriendin :-D :-D

Als je zou willen werken voor een hotel oid, en dat hotel zou je willen sponsoren, dan moet je daar volgens mij wel een beroep uitoefenen wat op de SOL of MODL lijst staat. Verder moet dat bedrijf aantonen dat zij geen Australische werknemer konden vinden voor dat beroep dat jij daar uit gaat oefenen.

Ook moet je volgens mij middels een skills assessment aantonen dat jou over de kwaliteiten/ werkervaring beschikt die voor die functie nodig zijn........M.a.w. je moet een procedure in........

Op de bonnefooi naar Oz kan, maar als je een werkvergunning wilt hebben en je daar wilt settelen moet je volgens mij echt een procedure in, maar misschien heb ik het mis en heeft iemand anders een betere suggestie.

He Thijs,

Ik ben op de bonnefooi hier gekomen maar nu is het wel zo dat ik al bepaalde skills/experience had (ICT Project Manager, 9 jaar).

Als je als toerist hier komt en gaat solliciteren en jij komt als beste uit de bus bij een sollicitatie EN de werkgever is bereid je te sponsoren (veel papierwerk!) dan kun je een sponsorvisum (457) krijgen.

Ik weet niets van SOL of MODL lijsten; ik denk dat het zo is dat als jij iets kan waar hier tekort aan is het zeker mogelijk is om hier aan de bak te komen.
Maar als je in een hotel ofzo wilt werken zullen ze je niet zo snel aannemen als dat werk ook door een local of een backpacker gedaan kan worden...

Succes!
Jan

[quote author=Frank100 link=topic=5699.msg72008#msg72008 date=1159289942]

Als je zou willen werken voor een hotel oid, en dat hotel zou je willen sponsoren, dan moet je daar volgens mij wel een beroep uitoefenen wat op de SOL of MODL lijst staat. Verder moet dat bedrijf aantonen dat zij geen Australische werknemer konden vinden voor dat beroep dat jij daar uit gaat oefenen.
[/quote]

Hmz..... had ik toch maar hetero moeten zijn. Zou inderdaad een stuk makkelijker zijn geweest  :p
Het enige wat op de SOL en MODL staat is Hotel Manager. Verder staan er eigenlijk vnml beroepen op waar je OF een hele studie voor gevolgd moet hebben, of je moet heel goed met je handen kunnen werken. Toch jammer eigenlijk. Maar goed.. de tijd zal het uitwijzen

[quote author=Frank100 link=topic=5699.msg72008#msg72008 date=1159289942]

Ook moet je volgens mij middels een skills assessment aantonen dat jou over de kwaliteiten/ werkervaring beschikt die voor die functie nodig zijn........M.a.w. je moet een procedure in........

Op de bonnefooi naar Oz kan, maar als je een werkvergunning wilt hebben en je daar wilt settelen moet je volgens mij echt een procedure in, maar misschien heb ik het mis en heeft iemand anders een betere suggestie.
[/quote]Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. SOL of MODL en skills assessment zijn alleen nodig voor skilled visa, niet voor employer sponsored visa (bv. 457). Daarvoor geldt zoals je zegt dat het bedrijf moet aantonen dat zij geen Australische werknemer konden vinden voor dat beroep dat jij daar uit gaat oefenen.

Ik kijk me altijd weer mijn ogen uit als ik een mail krijg van Seek.
De laatste 24 uur zijn er 126 vacatures in jouw vakgebied geplaatst.
Als ik kijk op Seek naar vacatures op HRM gebied dan zit dat rond de 5000 vacatures.
Ik hoef er maar 1!!
Ging het allemaal maar wat gemakkelijker....

Ach, in december neem ik in ieder geval ook wat cv'tjes mee om die bij diverse organisaties te droppen.
Tot nu toe vanuit Nederland nog geen succes..

Back