Op naar Melbourne met twee meiden (4 en 2 jr)

Anouk Schepers

New Member
Hallo,

Ik ben Anouk (32) en zoals het er nu uitziet, zullen wij, Arthur (35), Tess (4) en Isa (2) binnen nu en een half jaar verhuizen naar Melbourne. Mijn vriend heeft een baan in de IT en ik zal mijn huidige baan in Nederland opzeggen voor dit leuke maar spannende avontuur. Naar verwachting is het een project van 1,5 jaar en dat betekent dat we sep 2019 weer naar Nederland gaan en Tess in kan stromen in groep 3. Zij is zojuist gestart in groep 1 en sinds een week of twee (na een hele lastige opstartfase) heeft ze haar plek helemaal gevonden. Nu las ik dat de primary school start vanaf 6 jaar en zij dus wel naar een Preschool/kleuterschool kan voor dagdelen of een aantal dagen per week. Ook onze jongste is graag in contact met kinderen en is een leergierig meisje en wil haar dus ook graag naar een kleuterschool brengen. Ook om ze natuurlijk met de Engelse taal in aanraking te laten komen. Hoe mooi is het dat ze op deze leeftijd de basis kunnen leggen?! Ik vind dit het allerspannendst en zou dan ook heel graag in contact komen met ouders van kinderen in dezelfde leeftijd. Hoe hebben jullie het aangepakt?

Zou het erg leuk en prettig vinden om hier met iemand over in gesprek te raken.

Gr. Anouk
 
Welkom op het forum Anouk! Wat een heerlijk plan... Sorry, geen kinderen, dus kan je niet helpen met ervaringen, maar wil je wel veel succes wensen met alle voorbereidingen. Zijn jullie al eens in Australia geweest?
 
Wel kinderen in de leeftijdscategorie, een van 5 jaar en een van 7 maanden, maar allebei in Australie geboren dus ik weet niet of ik de gewenste ervaring heb. Maar vraag maar raak.
 
@slatsr. Leuk dat je reageert. Wonen jullie al lang in Australie? Mag ik vragen waar?

Tess zit nu in groep 1 en gaat dus 5 dagen naar school. Isa gaat naar de kinderdagopvang. Ik wil de kinderen sowieso naar een kleuterschool doen, maar vraag me af hoe t werkt? Buiten inschrijvingen, volle en drukke scholen vraag ik me af of je zelf kunt kiezen hoe vaak je ze naar school brengt (onder de 6 jaar). Ik heb gelezen dat je per dag 70 dollar betaald. Ik vraag me ook af of je daar al verdelingen van klasjaren/leeftijden hebt of dat alles van 0-5 bij elkaar in de klas zit.

Hoop dat je me wat meer kunt vertellen
 
@slatsr. Leuk dat je reageert. Wonen jullie al lang in Australie? Mag ik vragen waar?

Tess zit nu in groep 1 en gaat dus 5 dagen naar school. Isa gaat naar de kinderdagopvang. Ik wil de kinderen sowieso naar een kleuterschool doen, maar vraag me af hoe t werkt? Buiten inschrijvingen, volle en drukke scholen vraag ik me af of je zelf kunt kiezen hoe vaak je ze naar school brengt (onder de 6 jaar). Ik heb gelezen dat je per dag 70 dollar betaald. Ik vraag me ook af of je daar al verdelingen van klasjaren/leeftijden hebt of dat alles van 0-5 bij elkaar in de klas zit.

Hoop dat je me wat meer kunt vertellen
Mijn vrouw en ik wonen al 9 jaar in Australie. We wonen nu bijna 6 jaar nabij Gosford (Central Coast) iets ten noorden van Sydney. Ik kan alleen aangeven hoe het werkt in NSW maar ik verwacht VIC vergelijkbaar te zijn.

Onder 4 jaar kan je kind naar het kinderdagverblijf. De kosten daarvan lopen flink uit elkaar, $70 lijkt me wat aan de lage kant. Afhankelijk van je residentie kun je op het moment minstens 50% terugkrijgen tot een jaarlijks maximum, maar ik vermoed dat jullie visum daar niet voor in aanmerking komt. Vanaf 4 jaar kan het kind naar preschool. De kosten daarvan is ook variabel, maar is vergelijkbaar met de gesubsidieerde prijs van een kinderdagverblijf. Mijn dochter doet nu een preschool programma op het kinderdagverblijf (2 dagen per week). Op het kinderdagverblijf hebben ze groepen naar leeftijd zodat ze activiteiten doen die bij hun leeftijd passen.

Bij 6 jaar moet een kind fulltime naar school gaan, waarbij het eerste jaar kindergarten is, maar kan ook eerder starten. De cutoff voor het volgende jaar is dat een kind voor 31 july 5 wordt. Mijn dochter is jarig in augustus dus die zal bijna 5,5 zijn wanneer ze naar kindy gaat. De publieke school is in principe toegewezen op basis van je adres, privescholen kun je zelf uitkiezen maar doe hebben mogelijk hun eigen eisen en ze kunnen behoorlijk in de papieren lopen. De katholieke school is een wat meer betaalbare variant op privescholing.

Hoop dat het helpt.
 
Hi Slatsr,

We zijn weer een poosje verder, maar vind het nog steeds lastig. Wij profiteren inderdaad niet van de teruggave in Australie. Ik ben er ondertussen wel uit waar de kleinste terecht kan en wat om en nabij de kosten zijn, maar vanaf 5 jaar vind ik het toch lastig. Met name omdat ik op verschillende sites inderdaad de term kindergarten tegenkom. Vaak zie ik staan tot 5 jaar, men spreekt dus enkel over 3 en 4 jaar. Dit terwijl ik op andere sites weer kindergarten, het jaar voorafgaand aan primary school zie staan, dus ik denk dan vanaf 5 jaar.

Ik dacht eigenlijk dat het als volgt in elkaar steekt:
t/m 4 jaar kinderdagverblijf | je bepaalt zelf hoeveel dagdelen
5 jaar = pre-(primary)school, ook wel kindergarten genoemd | je bepaalt zelf hoeveel dag(del)en per week
> 6 jaar: Primary school | 5 dagen school per week verplicht

Klopt dit volgens jou?
En kun je me ook meer vertellen over de kosten van preschool/kindergarten en primary school?

Hoop dat je me het een en ander kunt uitleggen.

Gr Anouk
 
Anouk, hier on NSW geldt de geboortedatum als belangrijke maatstaf. Kinderen geboren voor of op 31 juli en die al 4 jaar zijn bij het begin van het schooljaar kunnen naar kindy (kindergarten). Maw er zijn kinderen die net 4,5 jaat zijn en er zijn kinderen die bijna 5,5 jaar zijn die al naar kindergarten mogen gaan. Maar als ouder kun je er voor kiezen om je kind nog een jaar "thuis" te houden, ik ken er een paar die dat hebben gedaan omdat ze 4,5 nog wat te jong vonden voor school. De NSW wet zegt dat een kind vanaf zes jaar verplicht is om naar school te gaan of geregistreerd te zijn voor thuisscholing.

Preschool (is niet hetzelfde als kindergarten) kost je minstens iets van $50 per dag. Kindergarten en primary daarentegen hoeft je niets te kosten (afgezien van uniform ed) als je een publieke school gebruikt. Als je prive gaat dan hangt het erg af van de school. Wij hebben een tijdje een katholieke school overwogen, dat zij zo'n 3000 per jaar kosten. De prive scholen starten van zo'n 5000 per jaar.
 
Back
Top